1. Heavy Rain (PS3)

Heavy Rain (PS3)

Volgend jaar is het twintig jaar geleden dat ik begon met gamen. In die tijd heb ik veel bijzondere games zien komen. Ik heb genres zien onstaan en evolueren en ik heb de technologie met sprongen vooruit zien gaan. Wat ik ook heb gezien is hoe geliefde genres langzaam maar zeker uit de gratie vertrokken. De point-and-click adventure als meest schrijnende voorbeeld. Ooit een van de meest populaire gamegenres is het nu een ondergeschoven kindje. Simpelweg, omdat de games niet werken op de ons inmiddels zo geliefde consoles. Althans, tot nu toe dan. De point-and-click is weer helemaal terug en werkend op een console en dat allemaal dankzij Heavy Rain.

Okee, de term point-and-click is niet helemaal correct meer, er is geen muis aanwezig dus is er ook geen klik en geen aanwijzer meer. Nee, in Heavy Rain is het meer move-and-press. Daarmee is het een behoorlijke evolutie van het eerste genre en zou je zelfs kunnen beweren dat het een geheel nieuw genre betreft. Toch zie ik deze game als de spirituele opvolger van de serieuze point-and-click adventures van weleer. Het principe van de move-and-press is als volgt, je verkent je omgeving door langs verschillende objecten en mensen te lopen en als er een actie uit te voeren is verschijnt er een icoontje naast het object dat aangeeft welke actie je met je controller moet uitvoeren om in-game iets te doen.

Heavy Rain heeft hiervoor verschillende acties in gedachten. Met je R2 knop loop je en met je linkerstick kies je een richting. Sta je stil dan kun jij je hoofd draaien om acties aan je zijde te laten zien. De acties die je uit kunt voeren bestaan uit simpele bewegingen –die je uitvoert met de rechterstick- of knoppen die je in dient te drukken. Soms moet je een knop herhaaldelijk indrukken, een serie knoppen achtereenvolgens indrukken en vasthouden of een beweging langzaam uitvoeren. Tevens gebruikt de game de Sixaxis-mogelijkheden van de PS3. Steeds is de beweging die je uit moet voeren logisch met de actie die erbij hoort. Het openen van een deur doe je bijvoorbeeld door met je stick een draai te maken in de richting van de opengaande deur. Als je een aanvaller van je af wilt gooien gooi je met je controller, sowieso is deze game de eerste keer dat ik echt een goede toepassing van Sixaxis-motioning zie, waarvoor hulde.

Maar iedere serieuze adventure staat of valt niet zozeer met de controls, maar met het verhaal. Heavy Rain gaat over de zoektocht naar de Origami Killer. Deze seriemoordenaar heeft het voorzien op jonge kinderen. Hij ontvoert ze en enkele dagen later worden de kinderen gevonden op een verlaten veldje. Ze zijn verdronken en hebben in hun hand een origami –Een oude Japanse kunsttraditie, waarbij een figuurtje wordt gevouwen uit een enkel papieren blaadje- en op hun borst een Orchidee. Als wij in het verhaal komen zijn er al een groot aantal kinderen op deze wijze ontvoert en dood terug gevonden en wordt zojuist een nieuw slachtoffertje vermist. Het is een race tegen de klok om dit nieuwste slachtoffer te redden van de dood.

De game bouwt het verhaal behoorlijk uniek op, er zijn meerdere hoofdpersonen –vier in totaal- die je gedurende de game afwisselend bestuurt. De eerste is de depressieve Ethan Mars, die enkele jaren eerder één van zijn zonen is verloren bij een aanrijding waar hij zichzelf de schuld van geeft. Ethan is een emotioneel wrak die zich geen houding meer weet te geven in het leven. Daarnaast is er een journaliste die de moorden onderzoekt; de bloedmooie Madison Paige. Ook is er een jonge FBI profiler (iemand die profielen maakt van moordenaars om ze makkelijker te kunnen vinden), Norman Jayden. Ten slotte is er de oud-politieagent Scott Shelby, die als privédetective werkt en wordt ingehuurd door enkele nabestaanden om de moordenaar te vinden.

De echte kracht van Heavy Rain zit hem dan ook in deze karakters, die door het inmiddels alweer helemaal ingeburgerde motion-capturing erg realistisch worden neergezet door hun respectievelijke acteurs. Daarbij komt dat jij iedere beslissing voor de karakters neemt, het verhaal staat niet vast, maar wordt gevormd door de beslissing die jij neemt. Jij kiest de acties die de karakters nemen, jij beslist hoe ze reageren op anderen en hoe ze hun omgeving verkennen. Maak je fouten of neem je beslissingen die niet het gewenste effect hebben? Pech gehad, behandel je een karakter op een slechte manier, dan heeft dat effect op het verdere verloop van het verhaal. Je krijgt sowieso geen herkansing, neem je een foute beslissing dan zul je met de consequenties daarvan moeten leven.

Dat beperkt zich dus niet alleen tot je beslissingen, beland je in een vechtpartij of achtervolging en ben je daar niet succesvol in dan zal het verhaal gewoon doorgaan. Dat betekent dat geen enkele speler precies hetzelfde verhaal als iemand anders voorgeschoteld krijgt. Uiteindelijk leiden de keuzes ertoe dat er –zo gaan de geruchten- liefst 22 mogelijke endings aan het verhaal zijn. Sowieso maken al deze keuzes en vooral de intensiteit waarmee de acteurs en gameplay het verhaal presenteren dat je werkelijk iedere seconde intens beleeft. Een beleving die je maar zeer zelden ziet bij games, of welke andere media dan ook. Het is een ervaring die je enkel bij de beste films, boeken of games krijgt en daarvoor verdient de game een dikke pluim.

De ervaring is dan ook wat de game zo goed maakt, want het spel is niet geheel zonder zijn beperkingen. Zo geanimeerd als de karakters tijdens de verschillende tussenanimaties zijn, zo weinig emotie stralen ze uit als je in de gewone gameplay rondloopt. Af en toe lijken het dan net bewegende etalagepoppen en dat staat in schril contrast met dezelfde karakters tijdens de rest van de game. Het lopen is sowieso af en toe vreemd, aangezien de camera soms plots verspringt en je ineens ergens tegenaan loopt, omdat je niet snel genoeg de analoge stick in de juiste richting verandert. Daarnaast is de soundtrack van de game tijdens de scènes zeer gepast, maar vind ik deze af en toe wel wat eentonig, vooral tijdens emotioneel getinte scènes, waar hetzelfde deuntje wel erg vaak herhaalt wordt. Ten slotte zijn er heel af en toe ook wat frameskips tijdens scènes, die enigszins irritant zijn, maar nooit echt storend worden.

Het zijn minieme minpunten, die de game toch van de perfecte score afhouden. Echter blijft er een dijk van een game over. Het hoofdverhaal duurt tussen de zeven en tien uur, afhankelijk van hoe je speelt. Echter zijn er zoveel mogelijkheden, dat je minstens drie en misschien wel meer replays zult doen. Zelden heb ik een game gezien die zo ontzettend uitnodigt tot herspelen als Heavy Rain dat doet. In totaal zul je dus zeker bijna 30 uur in deze game steken en dat is in deze tijd, waarbij je bijna iedere maand een nieuwe topper speelt, een unicum te noemen. Het is dus, kortom, een game die je gespeeld moet hebben. Al was het maar zodat je over twintig jaar terug kunt kijken naar de geboorte van het (nu nog) nieuwe genre, de move-and-press, en de game die de adventure definitief terugbracht van de dood.

Conclusie en beoordeling

Heavy Rain is in veel opzichten een revolutionaire game. Het verhaal is subliem en het is voor het eerst in jaren dat we een nieuw genre geboren zien worden. De innovatieve aanpassing van de point-and-click adventure naar console-besturing en de evenzo innovatieve manier waarop je als speler het verhaal beïnvloedt verdienen niets minder dan lof. Enkele minpunten maken dat de game niet de perfecte score kan behalen, maar desalniettemin is Heavy Rain een mijlpaal die je als PlayStation-bezitter niet mag missen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Innovatieve gameplay
  • Iedere playtrough is uniek
  • Karakters zijn erg realistisch
  • Meeslepend verhaal
  • Hoge replaywaarde
  • Minpunten
  • Etalagepoppen-syndroom bij het lopen.
  • Soundtrack af en toe eentonig
  • Camera en beweging is soms geen goede combo
  • Af en toe wat frameskips

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dude! dit spel rocks!!!

    ik heb m :)

  • deze MOET ik hebben *kwijl*

    heb destijds bulle op de ps2 gespeeld en als hij er beter op is geworden is dit zowieso al een +

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren