1. Ratchet & Clank: A Crack in Time (PS3)

Ratchet & Clank: A Crack in Time (PS3)

Na R&C; Tools of Destruction was ik nogal verbaasd. Waar is Clank heen? Dacht ik. Hoe kon Insomniac het duo nou scheiden? Ik hoopte dat het allemaal wat duidelijker werd nadat ik het tussendoortje Quest for Booty had gespeeld. Maar Captain Slag en Rusty Pete konden mij ook niet verder helpen. Inmiddels weet ik het antwoord al op de vraag van twee regels terug: Ze deden het om je één van de mooiste verhalen ooit in een game te laten beleven. Want het laatste deel van de trilogie, A Crack in Time, bevat een mooi verhaal over de vriendschap van de twee ruimtehelden.

Als eerste wil ik even zeggen dat het niet erg is als je de laatste jaren ergens in een grot hebt gewoond of de PS3 delen van R&C; niet hebt gespeeld en dus niks hebt begrepen van de intro. Want tijdens de installatie zul je een interviewtje met Captain Quark te zien krijgen die je een samenvatting geeft van wat er in de eerste twee delen is gebeurd. Even heel globaal: Aan het einde van R&C; ToD werd Clank ontvoerd door de kwade Dr. Nefarious, een kwade schurk uit deel drie en de Zoni, de bewakers van tijd. Dus nu wil Ratchet zijn robotvriend redden. Als je niet bekend bent met de serie klinkt het een beetje als een slap verhaal maar het is echt erg interessant! En er zit nog een voordeel aan de scheiding van de twee: Hierdoor beleef je het verhaal vanuit twee verschillende perspectieven. Die van Ratchet en die van Clank. Zoals vanouds is Ratchet er voor de actie en de geweldige platform-elementen en ditmaal zal Clank het puzzel gedeelte voor zijn rekening nemen.

Zoals ik net al zei, is Clank ontvoerd. Maar je hebt natuurlijk nog geen idee waar hij is en waarom. Dat wordt in het begin gelijk al duidelijk als blijkt dat Clank door de Zoni is meegenomen naar de grote klok. Dat is een reusachtig platform, gecreëerd door Orvus, waar de tijd wordt geregeld door de toezichthouder. Orvus, de voormalig toezichthouder is twee jaar terug verdwenen en zijn zoon XJ-0461 moet hem opvolgen. XJ-0461 ook wel bekend als Clank is daarom ontvoerd door de Zoni. Want ze willen hem namelijk opleiden tot toezichthouder van de grote klok. Tijdens deze opleiding zul je worden begeleid door Sigmund. Deze vrolijke robot zal je helpen met de aan het begin nog makkelijke puzzels, je leren hoe je tijdbommen moet gebruiken en je laten zien hoe je de tijd op een planeet repareert. Ondertussen zit Ratchet ook niet stil. Hij is druk bezig om zijn vriend te zoeken. Tijdens deze zoektocht wordt hij op een aangename manier verrast. Waar hij vroeger altijd dacht de enige Lombax te zijn, komt hij nu een soortgenoot tegen. Samen met hem besluit Ratchet op zoek te gaan naar de grote klok om Clank te redden en de tijd terug te draaien zodat het voorval waardoor de Lombaxen zijn verdwenen nooit gebeurd is.

Genoeg over het verhaal. Want ik vertel je natuurlijk liever over het spelen zelf. Om gelijk met de deur in huis te vallen: A Crack in Time is een typische R&C; game worden. Dit had ik natuurlijk wel verwacht. Want waarom zou Insomniac aanpassen wat de reeks zo succesvol maakte? Daarom draait A Crack in Time nog steeds om het neerschieten van ontelbaar veel rare wezens, het geweldige platformen en de geleidelijk moeilijker wordende puzzels. Ook typisch is het rondreizen door het fantastische heelal. Het spel bevat ontelbaar veel verschillende planeten en ook een bizar groot aantal verschillende soorten wezens. Als je dus even tijd hebt, raad ik je aan om dit mooie universum helemaal te verkennen en alle sidequests te doen! Doordat het weer een typische R&C; game is geworden zullen veel mensen denken dat Insomniac hetzelfde spel van twee jaar geleden gewoon in een nieuw jasje heeft gestoken. Door iets betere graphics, een vervolg op het verhaal en een nieuw arsenaal aan wapens. Maar Insomniac bewijst het tegendeel. Want ze hebben namelijk grotere aanpassingen gedaan waardoor de game toch nét weer iets anders aanvoelt dan zijn voorgangers. Zo zagen ze natuurlijk kans om een nieuw soort platformen en vechten in de game te stoppen doordat hij deels draait om tijd: Manipuleer de tijd en haal er je voordeel uit. Ook is de functie van de Hooverboots aangepast. Deze raketschoenen zorgden er altijd voor dat je een paar seconden kon vliegen. Maar nu kun je er constant mee zweven en hierdoor ben je dus veel sneller en wendbaarder.

Toch is één van de grootste vernieuwingen, om de speelduur te verlengen, het ruimtereizen. Waar je normaal alleen in je schip ging zetten en de automatische-piloot inschakelde om vervolgens een paar keer *SHOEF!* te horen, moet je nu zelf vliegen. Dat lijkt nogal onvermakelijk maar er valt genoeg te doen. Want de ruimte zit namelijk vol met planeten waarop veel te beleven valt. Deze planeten zullen vooral in de smaak vallen bij platformers, want in de ruimte zul je veel moeten klimmen en klauteren om bij je doel te moeten komen. Ook zitten sommige planeten vol met vijanden die je moet doden. Als je die hele wave aan vijanden hebt verslagen zul je een beloning krijgen, namelijk een constructo-mod of een Zoni. Naast planeten bezoeken kun je ook klusjes opknappen voor verschillende wezens. Hoewel dit negen van de tien keer in een gevecht resulteert, ditmaal in je schip, blijft het toch leuk om ze te helpen en het sterrenstelsel te verkennen.

Om al het ruimtetuig dat je tegenkomt kapot te maken heb je natuurlijk wapens nodig. Om deze te kunnen kopen zijn er bolts, het enige wettige betaalmiddel. Gelukkig krijg je deze overal, in soms bijna te grote aantallen. Omdat je er zoveel krijgt en de wapens best duur zijn heb je, als je met Ratchet speelt, genoeg mogelijkheden om ze uit te geven. Want ook A Crack in Time bevat een geweldig arsenaal aan maffe wapens. Als je alle verschillende versies meetelt kom je op 52. Van de Groovitron, die mooie discobal die je vijanden helemaal los laat gaan, tot mijnen die je vijanden laten bevriezen tot de Chimp-o-Matic, een pistool dat je tegenstanders in “Chimps” veranderd. Net zoals voorheen kun je deze wapens upgraden. Dit zal gebeuren als je ze veel gebruikt en dus veel monsters dood. Al die upgrades zorgen ervoor dat je wapen net wat meer munitie kan opslaan of een grotere schade kan aanrichten. Dat is ook wel nodig aangezien de monster steeds groter en sterker worden. Naast wapens kun je ook investeren in een nieuw pak. In totaal bevat ACiT er vier, van Holoflux tot Hyperflux. Het eerste is nog gratis, maar voor het beste stukje metaal betaal je wel 250.000 boutjes en moertjes.

Terwijl je dus met Ratchet bezig bent om Clank te zoeken schakel je soms in één keer over naar het kleine robotje die druk bezig is met zijn opleiding. Waar je Clank vroeger altijd nodig had om door kleine ruimtes te kruipen om vervolgens een deur te openen is er ditmaal een grotere rol bestemd voor hem. Want ongeveer een kwart van de game draait om de leuke, innovatieve puzzels. Je krijgt namelijk te maken met tijdpuzzels. Want bijna iedere ruimte waarin je met Clank komt zit vol met liften en bewegende platformen die met elkaar verbonden zijn. Maar hoe kun je nou die schakelaar indrukken en tegelijkertijd door de deur gaan? Hiervoor zijn de Time Pads, platen waarmee je, als je erop staat, een minuut lang je eigen beweging kunt opnemen. Als je daarna de opname afspeelt zie je je eigen kloon precies hetzelfde doen als jij net hebt gedaan. In het begin is dit nog makkelijk en zijn er slechts twee Time Pads, maar als je vordert worden het er wel vier! Je kan de deur dus alleen openen als je de juiste bewegingen op het juiste moment uitvoert. Naast Time Pads beschikt Clank ook nog over een Chronoscepter en tijdbommen. Met deze scepter kun je voorwerpen repareren, schoten van de vijand terugkaatsen en natuurlijk flinke klappen uitdelen. Maar omdat Clank niet de sterkste is, kan hij het gevecht toch in zijn voordeel beslissen door tijdbommen. Deze bommen vertragen de tijd binnenin de bol die hij creëert. Hierdoor worden de vijanden vertraagd en dat geeft Clank meer tijd om de vijanden te doden.

Ook voor de verzamelaar bied R&C;: A Crack in Time genoeg. Naast de bekende gouden bouten zijn er nu ook Constructo Mods en verdwaalde Zoni’s te verzamelen. Constructo Mods zijn upgrades voor je wapens, hiermee kun je bijvoorbeeld de vuursnelheid of de schade verbeteren. Waar je kunt kiezen of je de Constructo Mods wilt verzamelen is het verplicht om de kleine tijdwezens te vangen. De Zoni kunnen namelijk je schip upgraden. Dit is soms nodig om een nieuwe planeet te bereiken. Hoewel de Zoni geen humor hebben en meer lijken op de kreunende groene mannetjes uit Toy Story zit het met de humor ook weer goed. Want zelfs tijdens het spelen gooit Captain Quark de ene na de andere oneliner eruit. Terwijl je dan nog steeds lacht om die domme opmerking stuit je pas echt op de hilarische in de Cutscenes. De Cutscenes, die trouwens net als de rest van de game van een Pixar-achtige kwaliteit zijn zitten namelijk vol met gekke opmerkingen en onverwachte, maar toch grappige, dingen. Maar wat het verhaal vooral sterk maakt, naast de humor, zijn de geweldige dialogen en de stemmen. R&C; bevat namelijk iets wat veel games niet hebben, goede Nederlandse stemmen! Hoewel de grappen in het Engels toch een stukje leuker zijn is het ook lachen, gieren en brullen tijdens de Nederlandse versie. Om mijn review af te sluiten wil ik nog één ding duidelijk maken over de spelduur. Zoals jullie allemaal weten is deze game niet perfect, zoals geen enkele game dat is. Maar de minpuntjes zijn zo minuscuul dat het onnozel zou zijn die op te noemen. Maar ik dwaal af... Waar anderen zeggen dat de game in slechts negen uur is afgelopen, kan ik je verzekeren dat als je echt alles uit de kan wilt halen je minstens twaalf uur bezig bent. Waarna je waarschijnlijk weer de ruimte in duikt om de game nog een keer te spelen in de moeilijkere mode.

Conclusie en beoordeling

Wat ben ik blij met Insomniac! Want ook deze 7de Ratchet and Clank is weer geworden zoals het hoort en dus heeft de game mij weten te vermaken tot het einde. Mede door het prachtige verhaal, de briljante graphics, genoeg vernieuwing en de humor verveelt de game geen moment. Natuurlijk kent de game kleine minpunten, maar die zijn veel te klein om op te noemen. Hoewel geen enkele game perfect is komt Ratchet & Clank: A Crack in Time aardig ver, daarom geef ik de game een 9.4!
94
Score
940
Score: 940
  • Pluspunten
  • Een typische R&C game
  • Het prachtige verhaal
  • Graphics om je vingers bij af te likken
  • Genoeg vernieuwing
  • Veel afwisseling
  • Humor
  • Minpunten
  • Niets
  • Noppes
  • Maar dan ook echt niks!

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren