1. PROTOTYPE (PS3)

PROTOTYPE (PS3)

Wat zou jij doen als een mysterieus virus het leven van je kinderen zou bedreigen en er geen remedie voor is? Als het je kinderen verminkt en berooft van enige vorm van rationeel denken? Als het hen verandert in groteske wezens die afgemaakt worden door het leger? Als ouder je kind weg zien kwijnen, moet werkelijk ondraagbaar zijn. Zeker als je er niets aan kan doen. Sommige ouders met een gezond kind zien Alex Mercer dan ook als de hoop waar ze op wachtten, terwijl anderen hem zien als het doodsvonnis van hun kind. Laten we hopen dat onze antiheld alles tot een goed einde weet te brengen…

In PROTOTYPE ondergaat de bevolking van Manhattan één van de grootste bedreigingen die de mensheid ooit ervaren heeft. Een mislukt experiment heeft hen namelijk tot een onzeker bestaan gedoemd. Een levensgevaarlijk virus raast immers door de stad en ontziet geen levend wezen, niemand is immuun. Alles wat geïnfecteerd raakt, muteert onherroepelijk in een erg labiel wezen dat enorm agressief te werk gaat. Ironisch genoeg bestaat hun enige kans op een goede afloop uit een ander uit de hand gelopen experiment. Dit greintje hoop komt in de vorm van een mysterieuze man genaamd Alex Mercer. Hij weet gedurende twee weken effectief deze monsters weerstand te bieden en het leger dat zowel hem als de wezens genadeloos probeert af te slachten af te houden. Een climax lijkt te naderen, maar niets is minder waar. De game begint namelijk twee weken terug in de tijd wanneer Alex ontwaakt in een mortuarium uit de schijndood. Op het nippertje overigens, want twee wetenschappers stonden net op het punt om een autopsie uit te voeren en hem permanent het zwijgen op te leggen. Instinctief en verward weet hij te ontsnappen, maar wanneer hij een aantal soldaten tegen het lijf loopt weet hij dat er iets mis is.

De opzet van de game klinkt veelbelovend en het feit dat hij ook nog eens lijdt aan geheugenverlies zorgt alleen maar voor meer diepgang. Er is dus enorm veel potentie aanwezig om een avontuur vol intriges, wraak, plotwists en allerhande complottheorieën neer te zetten. Toch tonen verschillende aspecten al vroeg in de game aan dat Activision op dat gebied onbegrijpelijk veel steken heeft laten vallen. De game weet namelijk pas na enkele uren echt op gang te komen en te boeien door een tipje van de sluier op te lichten in verband met het verhaal. De gewekte interesse wordt jammer genoeg ook weer meteen de grond ingeboord doordat men Alex op een emotioneel traumatiserende gebeurtenis bijna onverschillig laat reageren. Zo krijgt hij bij een tussenscène te horen dat de regering hem gebruikt heeft als prototype voor een experiment dat van hem het ultieme wapen zou maken. Wat volgt is een emotieloze reactie waaruit bijna blijkt dat het hem amper kan deren, maar toch ten strijde trekt om wraak te nemen op de verantwoordelijken.

Daarvoor heeft hij gelukkig wel de nodige ‘superkrachten’ tot zijn beschikking die tot de verbeelding zullen spreken bij menig gamer. Hij is namelijk in staat om gebouwen op te lopen op een wijze waarbij Spiderman in het niets valt. Daarnaast weet hij op gruwelijke wijze zijn lichaam te vervormen en in zijn voordeel te gebruiken. Het veranderen van zijn handen in gigantische klauwen is bijvoorbeeld een koud kunstje en ledematen vliegen dan ook rijkelijk door het beeld. Alex heeft nog diverse andere krachten die tot zijn arsenaal behoren, maar deze worden naarmate je vordert in de game beschikbaar. Hij moet hiervoor wel de nodige Evolve Points verzameld hebben en kan deze dan gebruiken om de eerder vermelde krachten aan te kopen. De levendige stad die zich meestal onder je bevindt, nodigt zeker uit om zijn pas verworven krachten eens aan een eerste test te onderwerpen.

Eén van zijn krachten is overigens van vitaal belang tijdens het verloop van de verhaallijn en dat is het verorberen van bepaalde personen om zo hun geheugen volledig te absorberen. Op die manier weet Alex cruciale informatie te verwerven over doelen die hij dient te bereiken of over personen die het zwijgen opgelegd moeten worden. Dit alles wordt gecombineerd in een soort database die helpt bij het zoeken naar verklaringen en verbanden weet te leggen tussen de al verorberde personen. Hoewel dit geen verplicht aspect is van de game, weet het de anders oppervlakkige verhaallijn toch van wat diepgang te voorzien. Die oppervlakkigheid zorgt er overigens ook voor dat een band krijgen met Alex vrijwel onmogelijk is en zelfs de vele cutscenes weten daar geen verandering in te brengen. Deze laten namelijk op meerdere vlakken steken vallen.

Next-Gen is inmiddels een gevestigde term die zowat elk aspect omvat dat met de opkomende generatie games te maken heeft en aangezien PROTOTYPE thuishoort in deze categorie dient het ook zo beoordeeld te worden. Het wordt dan ook snel duidelijk dat grafisch enorme blunders zijn gemaakt. Last-Gen graphics bij zowel de cutscenes als tijdens de gameplay ontsieren het geheel en zelfs details als het neerzetten van een levendige stad met een grote diversiteit aan inwoners laten te wensen over. Alle personages die de stad Manhattan bevolken zien er vrijwel hetzelfde uit en zover ik weet is het net die stad die een enorme diversiteit aan culturen heeft. Neem daarbij dat bijna alle gebouwen er gelijkaardig uitzien en je hebt een briljante mix die je in slaap zou wiegen als de gameplay je niet wakker zou houden.

De game moet het immers volledig hebben van haar hack-and-slash actie en daar zit het gelukkig wel goed. Alex baant zich genadeloos een weg door hordes vijanden die op hun beurt flink van zich afbijten. Het leger weet naarmate de game vordert de aandacht meer op te eisen dan de geïnfecteerde mensen en daar is een goede reden voor. Ze bezitten namelijk meerdere basissen die zwaar bewaakt zijn en moeilijk te infiltreren. Er is dan ook gezorgd voor een passend element, sneaken. Dit klinkt leuk, maar is zo saai en eentonig dat deze tactiek al snel achterwege gelaten zal worden en er gekozen wordt voor een minder delicate aanpak: Het bestormen van de basis met brute kracht! Al stuit Alex dan al snel op een klein probleem. De vijandelijke troepen worden voortdurend aangevuld en de speler wordt dan ook gedwongen om zich meer te focussen op overleven en ondertussen ook nog eens een missie te voltooien. De zijmissies proberen voor afwisseling te zorgen en dat doet men in PROTOTYPE door timetrails en het afmaken van een horde vijanden te integreren. Helaas zijn deze missies amper boeiend en zijn zelfs nauwelijks leuk om te spelen. PROTOTYPE is dus zeker niet de beloofde topper geworden.

Conclusie en beoordeling

De verwachtingen waren vanaf de aankondiging van PROTOTYPE hooggespannen, maar heeft deze jammer genoeg niet weten waar te maken. De game is op grafisch vlak erg teleurstellend doordat het de grafische kracht van de Playstation 3 niet ten volle weet te benutten en vooral een eentonige omgeving voorschotelt aan de gamer. Daarnaast bevat de game nog enorm veel andere (schoonheids)foutjes die al snel gaan frustreren wanneer de aandacht erop gevestigd wordt. Gelukkig zijn er ook enkele positieve punten waarvoor de game wel geprezen mag worden, zoals de krachten van Alex. Daarnaast is er ook enorm veel actie aanwezig in de game, maar wederom met de nodige foutjes. Het is dan ook duidelijk dat er gesproken mag worden van een enorme teleurstelling die maar moeilijk te verwerken valt. Daarom zou ik menig gamer willen adviseren deze game links te laten liggen en te wachten op een mogelijk vervolg of te kiezen voor een andere game.
6,3
Score
63
Score: 65
  • Pluspunten
  • Alex bezit indrukwekkende krachten;
  • Evolve Points;
  • veel actie, maar…
  • Minpunten
  • Oppervlakkig verhaal;
  • grafisch erg teleurstellend;
  • weinig variatie in de missies;
  • sidemissies zijn saai;
  • maar soms frustrerend.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik w8 op Gears of War 2

  • \" toekomst nog meer titels van Epic op Steam. \"





    Wellicht GoW?? EN kleine kans op GoW2??

  • Interessante samenwerking

  • Slim, ben benieuwd wat voor voordelen dit in de praktijk gaat bieden.

  • Yeah!! Maar heb toch liever zo'n hoesje :D

  • @Master TO: Hoesjes nemen alleen ruimte in :p. Sommige boekjes e.d. zijn wel handig though !

    Anyways, GOW zal idd binnenkort er ook wel bij staan. Ik hoop voor Epic dat dit de verkoop van UT3 wat opkrikt, als er wat meer mensen zijn die het zouden spelen zou ik het zelf ook wel kopen.

  • Neeee, geen steam!!:S

  • Ben benieuwd

  • Ik heb echt niks tegen Steam alleen jammer dat sommige prijzen hoog gehouden worden terwijl dingen in de winkel vaak dan maar 10euro zijn en daar dan nog dik 30$

  • Steam zuigt, vind Valve wel een vet bedrijf maar Steam lijkt veel te veel op Xfire ookal kun je op Xfire geen Games kopen.

  • Nice!!

  • omfg no! not steam!

  • Oke, dat is alleen maar goed.

  • Goede samenwerking, maar ik vind steam zuigen XD

  • Las het gister al, ben nu het pack aan 't downloaden ;-)

  • Even tussendoor, wat zuigt er zo aan steam? Ik ben een tevreden gebruiker ervan hoor :O

  • Leuk!

  • @Brawler / Vipijsje:

    Waarom zuigt Steam?



  • Even tussendoor, wat zuigt er zo aan steam? Ik ben een tevreden gebruiker ervan hoor :O



    Er is niks mis mee je moet alleen even goed configureren maar ik vind het fijn werken verder. Alleen de prijzen zijn een stuk minder van de games die men verkoopt.

  • Jeej, het zojuist dan Unreal Deal Pack gekocht! :D



    Één van de grote voordelen van Steam ten opzichte van winkels vind ik ook nog steeds dat het in Dollars is, ik kwam voor dat hele pakket op zo'n €40,- uit…



    Zeer chill als je je bedenkt dat alléén UT3 hier al €50,- kost!


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren