1. Final Fantasy Crystal Chronicles: The Crystal Bearers (Wii)

Final Fantasy Crystal Chronicles: The Crystal Bearers (Wii)

Al ruim tweeënhalf jaar wacht ik op hét vervolg van de Crystal Chronicles spin-off voor de Wii. Gedurende deze lange tijd is mijn geduld al vele malen opgeraakt. Het zal dan ook niemand verbazen dat ik al voor de release de winkelbediendes smekend bestormde om maar zo snel mogelijk dit deel in handen te krijgen. Vele winkels en gevluchte medewerkers later had ik dan ook eindelijk succes. Echter, bij het openslaan van het doosje blijkt al dat dit niet mijn gematerialiseerde droom kan zijn. Waar zijn mijn Yukes?

In Ring of Fates en Echoes of Time, de DS spellen van de Crystal Chronicles serie, heerst er vrede tussen de verschillende rassen die er op de wereld leven. De speler kon dan kiezen welk ras hij het liefste bespeelde, wat natuurlijk samenhing met bepaalde specialiteiten die het ras rijk was. In Crystal Bearers is er net eventjes een oorlog geweest, waardoor de gehele Yuke-stam weggevaagd is van de aardbodem. De Lilties hebben als enige een koninkrijk. De Clavats hebben zich ondergeschikt gemaakt aan de Lilties en leven in vrede samen. De Selkies, ooit zo atletisch begaafd met een dubbele sprong, hangen nu slechts rond op een oud piratenschip. De speler wordt in de huid van Layle gestopt, een Clavat, om zo met zijn krachten als Crystal Bearer de wereld te redden. De charme van het kiezen van het karakter is zo weggenomen.

Ook de gameplay verschilt sterk met die van zijn voorgangers op de

Nintendo DS. Het gevechtsysteem wat gebaseerd was op het oude vertrouwde hack ‘n’ slash, heeft plaatsgemaakt voor een innovatieve manier van monsters bestrijden. Door middel van de richt- en zwabbersensoren die de Wii rijk is, kunnen de monsters op verschillende manieren bestreden worden. Zo kunnen ze zonder enige creatieve impulsen over de grond geveegd worden, wat op den duur achterhaald zal blijken te zijn. Veel verrassender, en dus leuker, is wanneer er bepaalde ‘recepten’ met vijanden uitgeprobeerd worden. Bepaalde typen monsters kunnen fuseren tot één sterker monster, terwijl andere typen weinig van elkaar heel zullen laten. Deze acties zijn mogelijk doordat Layle beschikt over bepaalde telekinetische krachten. Door op een monster te richten leg je de focus op een doelwit. Na een korte wachttijd is het mogelijk om het slachtoffer op te tillen door de Wii remote naar je toe te halen of weg te werpen door een slaande beweging met de remote te maken. Dit alles werkt verrassend accuraat. Als er een handeling mislukt is dat ofwel de schuld van de speler of het kan gewoon niet. Sommige monsters moeten eerst getemd worden voordat ze als speelgoed kunnen dienen.

Hoewel er niet geleveld kan worden, is het mogelijk om a la Zelda je maximale leven te verhogen. Als een gebied voor het eerst geheel van monsters is gezuiverd, dan kan je aan een zogenaamde miasma stream trekken, waaruit dan een Myrrh crystal – Heart Container – valt. Dit verhoogt je maximale leven met één blokje. Myrrh crystals kunnen ook in moeilijk te bereiken schatkisten worden gevonden. Dit komt in verhouding echter vrij weinig voor. De primaire bron van leven is het afslachten van hordes vijanden. De overige statussen, aanval, verdediging, bereik, focus en geluk, kunnen opgekrikt worden door allerlei sieraden te dragen. Naast het geven van een bonus kunnen de sieraden ook een speciale kracht geven, zoals het vergroten van de schade of het periodiek herstellen van leven.

Normaliter is het verhaal van een Final Fantasy een van de sterke punten van het spel. In Crystal Bearers wil het verhaal echter maar niet goed op gang komen. Nadat het echt begonnen is, nadert het einde al angstaanjagend snel. De proloog neemt ruim driekwart van de speelduur in beslag. In de proloog leer je op harde wijze te navigeren tussen de plaatsen. Er is geen plattegrond; je moet het maar uitzoeken. Naarmate de verhaallijn verder doorlopen wordt, zal het logistieke probleem steeds simpeler zijn op te lossen. In het begin zal je het gevoel krijgen dat je zonder reden alle uithoeken van de wereld moet bezoeken. Wanneer je eenmaal het nut ervan inziet, blijkt al snel dat het niet meer nodig is en dat het eindgevecht al gereed staat. Dit is overduidelijk een gemiste kans.

In het openingsfilmpje is te zien hoe een vliegschip het slachtoffer is van een vlucht draken.

Dit vliegschip wordt, zo blijkt later, begeleid door de huurlingen Layle en Keiss. De aanval blijkt te zijn opgezet door een van de laatste Yukes, die de toepasselijke bijnaam Goldenrod krijgt. Omdat de reis van het schip Alexis niet bepaald voorspoedig verliep, blijft de betaling uit. Er wordt echter een hoge beloning op het hoofd van de Yuke geplakt. Vanaf dat moment is de jacht op de terrorist geopend. Tijdens dit openingsfilmpje zal de speler al geregeld aan gevraagd worden om even een minigame te doen. Dat varieert in dit voorbeeld slechts van het neerschieten van draken tot het besturen van het schip. Door het spel heen zijn echter veel meer gevarieerdere minigames verborgen. Daarbij valt te denken aan ouderwets straatvoetbal, het redden van de onder het puin bedolven mensen of het rijden van een Chocobo-wedstrijd.

Vooruitlopend op het beloningssysteem op de Wii zijn er al honderden achievements te verdienen in het spel. Sommige worden je in de schoot geworpen, terwijl er voor andere letterlijk geknokt moet worden. Er zijn medailles te verdienen met het aanstalten maken om een Chocobo te berijden, met het uitroeien van alle vijanden in een gebied of met het creatief gebruik van monsters. De hoeveelheid verkregen medailles geeft een mooie afspiegeling van de balans tussen een goede gamer, die voor de maximale scores gaat, en een originele, die zo veel mogelijk dingen verschillend aanpakt.

Iets waarin het in Crystal Bearers zeker niet aan schort is de sfeer.

Graphics en muziek vullen elkaar goed aan. Hoewel er in de steden en dorpen weinig aanspraak te vinden is, krijg je toch het gevoel dat je in een levende wereld zit. Ieder object doet namelijk zijn eigen ding. Zo holt een kat achter een muis aan, een opa leest zijn krant en een bibliothecaris probeert de rust in de tent te houden. Geregeld aan zul je een bijzonder personage triggeren door een bepaalde handeling te doen. De bazin van een wijnhuis zal het je betaald willen zetten dat je van de wijnvoorraden een zooitje hebt gemaakt. Er blijft genoeg om te ontdekken in Crystal Bearers, zelfs als het verhaal eenmaal afgerond is. Hoewel dat niet de meest epische vertelling ooit was, ben ik daar toch ruim 20 uur zoet mee geweest.

Conclusie en beoordeling

Crystal Bearers is helemaal niet wat ik verwachtte. Zowel de plot als de gameplay zijn radicaal tegengesteld aan de spellen die mij zo naar dit deden verlangen. Niet alle verandering is negatief; zo maakt de sfeervolle wereld en de soepel werkende besturing een hoop goed op het enigszins haperende verhaal en het gebrek om je eigen ras te kiezen.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Sfeervolle wereld
  • Creatieve gevechten
  • Leuke minigames
  • Achievements
  • Minpunten
  • Teleurstellend verhaal
  • Geen keuze betreffende de rassen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lekker belangrijk

  • kwaliteit > kwantiteit.

    Dus dit nieuwsbericht wil niet veel zeggen.

  • meer games = goed! :D

  • oke beoit me niet!

  • FIFA 09 =D

    misschien zit er nog wat anders bij wat leuk is :)

  • En 7 zijn casual gaming crap games?

  • allemaal voor de casual gamers? door deze reden heb ik ook mijn wii verkocht! MAAK HARDCORE GAMES!

  • Laat ze nu eens een volwaardige SSX titel komen ofzo.

  • SSX zou niet ongewenst zijn inderdaad. Maar wie weet zit die ertussen :).

  • Het zal eens niet… :(

  • wat is er weinig over van nintendo zeg. laat miyamoto lekker met pensioen gaan. een frisse wind zou goed zijn voor nintendo. ik heb me wii ook verkocht. omdat ze de vette games uitstellen of er komt helemaal nix. BAN WII FIT. helemaal rotzooi. NEE de glorie dagen van nintendo zijn voorbij. zelf Fifa word gewoon een kutgame op de wii.

  • Het zou inderdaad erg vet zijn als ze met een nieuwe SSX titel voor de Wii zouden komen want de vorige was een beetje mager.

  • Anders maken ze gewoon één GOEDE game en de rest schrappen ze. acht klote games heb je nog geen zak aan.

  • fifa 09 fia 10 fifa 11 fifa 12 fifa 13 fifa 14 fifa 15 fifa 16

  • Hahaha, al die mensen die zo klagend reageren op de Wii…

    Je hoeft die games toch niet te kopen als je niet wilt?

    Er zijn nog genoeg 'hardcore' games over, whatever that means…



    @Prangstar: Nintendo just started, die gasten gaan deze generatie hard knallen, en hebben het lef (= een hardcore mentaliteit) gehad om eens iets anders te doen dan simpele consumenten over te halen met zgn. belangrijke HD-graphics en dikke vette hardware die nog niet eens voor vol worden gebruikt. Nee, Nintendo afschrijven is wel heel erg vroeg.



    Edit: en btw, dit is EA, hadden mensen daadwerkelijk iets anders verwacht?




  • Ik ben het 100% eens met 7therest. De Wii is gewoon een hele vette console met hele vette games die heel goed verkoopt. En iedere game erbij is mooi meegenomen en alleen maar positief. Ik zie dan ook geen enkele reden waarom mensen negatief zouden moeten reageren.



    @ Prangstar: Jij hebt zeker alleen Wii Sports gespeelt, of gewoon nooit een Wii gehad. Anders zou je wel weten dat je onzin praat!

  • schijtgames

  • Als het maar niet van Wii Sports niveau is…



    @De Non



    Prangster heeft in mijn ogen we gelijk, en ik weet waar ik het over heb. Mijn zusje heeft een Wii en bij een paar vrienden heb ik Metroid, Mario en Sonic op de Olympische spelen, Mario Pary 8 en nog een hoop andere gespeeld. Tussen al die titels zat nou niet echt een 'Wow wat gaaf' spel. Moet alleen nog een keer Super Mario doen, dat is de topper, toch? Wat hij praat is dus geen onzin, alleen een mening. Ik accepteer jouw mening ook hoor. De Wii is gewoon mijn 'type' console niet. ;)


  • Nee, geen mening… Eerder onzin. De gloriedagen van Nintendo zijn pas net begonnen. En hoewel er veel casual games voor zijn ben ik blij met de twaalf, dertien games die ik voor de console heb :D.

  • Hou op met kopieren, EA. Maak gewoon een leuke shooter, ofzo, met splitscreen!!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren