1. Crysis: Warhead (PC)

Crysis: Warhead (PC)

Het is misschien de natte droom van iedere gamer om ooit eens in een simulatie terecht te komen waar net alles echt lijkt. Misschien een simulatie van je favoriete game, waar je alles in levende lijve kan meemaken zonder echt te sterven. Goed nieuws! Er is geen nood meer om te dromen, Crytek bezorgde ons namelijk zo’n grafisch mooie game met een gigantisch realiteitskarakter dat je als het ware in je computerscherm gezogen wordt.

Crytek gaf opnieuw geboorte aan een pareltje van een zoon. Het gaat hier om 'Crysis: Warhead', een soort uitbreiding van het eerste deel die simpelweg Crysis heet. En dit voor maar een prikje: €25. Een belachelijk goedkope prijs waarvan elke cent de moeite waard is. De uitbreiding is ook niet wat iedereen verwacht had, de game speelt zich namelijk af op precies hetzelfde moment en op precies hetzelfde bloedmooie eiland als de eerste. Terwijl Nomad ergens ver weg de Noord-Koreanen het vuur aan de schenen legt, ga jij aan de slag met Michael Sykes, beker gekend onder zijn codenaam: Psycho.

Al snel merk je dat er iets bijzonder is aan Psycho, hij draagt namelijk een high-tech pak: de nano suit. De nano suit zal je door tal van netelige situaties heen loodsen zodat je toch de ‘grand finale’ te zien krijgt. Je kan jezelf extra pantser, kracht of snelheid geven en dan wordt je even Superman of Sonic, of je kan tijdelijk onzichtbaar worden. Deze speciale vaardigheden maken deze game nog unieker en ze zorgen ervoor dat je deze game kan uitspelen op ontelbaar veel manieren. Ze geven je zowel aanvallend als verdedigend een voordeel. Zo kun je even onzichtbaar worden om dan je vijand te verrassen en hem van de rotsen gooien of je kan jezelf uit hachelijke situaties redden door even snel weg te rennen. Wanneer je al knallend de game doorloopt wordt het pas echt duidelijk hoeveel werk Crytek hier heeft in gestoken, je kunt namelijk ieder boompje doormidden zeven of ieder huisje opblazen. En dat is me wat! Die explosies voelen zo ontzettend realistisch aan, je krijgt het er eigenaardig zelf warm van! Als je even het schieten moe bent kun je nog altijd een frisse duik nemen in het glinsterende water of zoals ik je even bezig houden met krabben te vangen die op het strand lopen en vogels uit de lucht schieten. Dan heb ik het nog niet gehad over de enorme keuze wapens die je beschikt om die vogels uit de lucht te knallen. Je kunt die wapens bovendien telkens upgraden met lampjes, verschillende scopes of met een grenade launcher.

Ook voor de A.I. heeft Crytek geen moeite gespaard. Alles hangt natuurlijk af van de moeilijkheidsgraad die je gebruikt. Ik startte met 'Hard' en ik kreeg al snel de indruk dat de vijand niet vaak mist! Soms heb ik het gevoel dat ze zelfs een citroen op een kilometer afstand kunnen raken. Ze schuwen trouwens ook de tacktiek niet, ik merk maar al te vaak dat ze me proberen te omsingelen of me in mijn rug willen aanvallen. Ook het feit dat zo realistisch hun laatste moment op aarde beleven is mij niet ontgaan. Nadien stortten ze in elkaar op de meest rare maar waarschijnlijk ook realistische manier. Schiet je ze in de rug -de lafbek die ik ben- vallen ze voorover, schiet je ze in het hart grijpen ze ernaar alsof het nog iets uitmaakt om dan vervolgens op hun knieën te zakken en tegen de vlakte te gaan.

Het begon allemaal onder de bloedhete zon. Je probeert je een weg te banen, langs al die vervelend goed georganiseerde Noord-Koreanen, om uiteindelijk de haven te bereiken. Daar doe je een eigenaardige ontdekking, midden in een oude onderzeeër die nog afstamt van WO II, kom je oog in oog te staan met een buitenaards iets. Zelf kun je weinig doen want je zit dit allemaal te volgen op een tussenfilmpje.

Dit is iets wat de game ook onderscheid van het eerste deel en het zo wat opfrist. Opnieuw grafisch nagenoeg perfect uitgewerkt zit je gefascineerd te staren om wat meer te weten te komen over het verhaal en over Psycho zelf. Bijvoorbeeld zijn gaaf Brits accent waar hij mij doet denken aan een heavyweight bokskampioen, of het feit dat die koelbloedige moordernaar toch een hart heeft. Niet alleen Psycho's accent is leuk om naar te luisteren ook de omgeving! Je hoort de vogeltjes fluiten, de beestjes in het gewas ritselen en de vijand -wat ik denk toch- vloeiend Koreaans praten. Je hoort soms de angst in hun stem, maar meestal hoor je ze vaak georganiseerd praten en zijn ze mijn locatie aan het door spelen. Muziek ontbreekt helaas.

Het buitenaards wezen doet je bewusteloos vallen en je wordt opnieuw wakker op een stoel en je vindt jezelf gebonden aan een paal. De Noord-Koreanen maakten van de gelegenheid gebruik om me te ondervragen. Gelukkig houdt onze stoere held de lippen stijf, want even later komt een soort sneeuwstorm op je af. Heel bizar wanneer je erbij stil staat dat je je op een tropisch eiland vertoeft, echter lang kan je daar niet bij stilstaan want je wordt opnieuw wakker in iets wat hetzelfde eiland moet zijn maar dan bedekt met sneeuw en ijs. Het verhaal gaat nu pas echt van start, de tegenstanders worden moeilijker want enkel de mensen in nano suits konden overleven en er komt een nieuw soort vijand opduiken. De Aliens. De extreem snelle blauwe tentakelwezens gaan je algauw een nieuwe uitdaging bieden en het wordt je duidelijk wat die sneeuwstorm veroorzaakt heeft. Uiteindelijk kijkt iedere actieliefhebber tevreden terug op een wat korte maar toch sublieme game-ervaring.

Nadat je de singleplayer uitgespeeld hebt, sta je natuurlijk gebrand om jezelf te meten aan andere mensen die net zoals jou een hart voor crysis hebben. Je ontmoet ze op 21 kersverse maps die er oogverblindend uitzien. Je behoud bovendien diezelfde superkrachten waarmee je je tegenstander gauw een hak kan zetten.

Er zijn drie multiplayermodi. De eerste heet 'Power Struggle' en het is de bedoeling om de alientechnologie te pakken te krijgen. Het is een soort complexe 'Command and Conquer' zeg maar. Je start met een beperkte gear en een beperkt aantal wapens en munitie. Je kunt die verdienen door 'prestige points', die je op hun beurt verdient door objectives in te nemen, vijanden te doden,... Deze modus kan je haast niet verwarren met een RPG modus. Je behoudt bijvoorbeeld een armour factory zodat je van meer wapens en voertuigen kan genieten. Hoe meer van deze objectives (o.a. nog: spawnbunkers, een soort haven voor bootproductie,..) je in handen krijgt hoe makkelijker het zal zijn om je einddoel te halen! En dat einddoel is om de enemy HQ (headquarter) op te blazen.

De tweede heet 'Instant Action', het is doodgewoon een andere naam voor 'Deathmatch'. Je kunt ervoor kiezen om alleen te staan of om met twee teams te spelen (dan is het 'Team Deathmatch'). Je speelt die op relatief kleinere maps en het is de bedoeling om met je team/met jezelf de meeste kills te halen voor de tijd eindigt.

Conclusie en beoordeling

Crysis: Warhead moet niet onderdoen voor zijn grote broer. Het heeft een eigen karakter ontwikkeld en kan je blijven verrassen. Z’n korte singleplayerduur kun je verlengen in de multiplayerwereld en daar kun je nog steeds de supersterke rambo uithangen. Het is ondertussen twee jaar geleden dat hij is uitgekomen en toch heeft hij nog steeds hoge speeleisen die vele gamers waarschijnlijk heeft doen vloeken. Ik geef je de raad te investeren in een nieuwe en neem gerust deze game bij want hij is de moeite waard!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Graphics om U tegen te zeggen
  • Schade en mogelijkheden van de omgeving
  • Superkrachten door een awesome nano suit
  • Futuristisch realistisch
  • Kwam heel goedkoop uit
  • Goede AI
  • Niet onaardige multiplayer..
  • Minpunten
  • Korte singleplayer
  • met helaas maar twee modi.
  • Geen muziek

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Het ziet er grafisch niet veel anders uit dan de Sims 2… maar qua opties klinkt het wel weer interessanter :)

  • Hier zit ik niet op te wachten eigenlijk.. Maar denk dat dit voor veel mensen goed nieuws gaat zijn !

  • haah heb er niks meer mee :P

  • Eindelijk kan je is door de buurt… hè hè… Als de framerate en drawing distance maar goed zijn. Mijn zusje koopt 'm toch wel weer. Net als waarschijnlijk de 25 uitbreidingen die er voor komen…

  • dit lijkt me zo VETTT

  • hmm ben geen sim persoon .Maar ze zullen wel zien hoe het wordt!!

  • fok de sims

  • ze maken te veel expansions die op hetzelfde neer komen…:S

    ze zijn TE geldgierig!

  • Leuk voor mijn vriendin geef er niks om verder maar zij vind het leuk en waarom ook niet :)

  • Misschien wel geinig.

  • En toch gaat dit spel miljoenen keren over de toonbank. Zou me niets verbazen als bijvoorbeeld mijn zusje ook met de hype meegaat :P.

  • ziet er hetzelfde uit =/

  • Geen grafische verbetering :O ?

  • Dit moet ik even aan m'n zusje vertellen :P

  • Ziet er heel erg uit als het vorige deel, jammer.

  • niet mijn game, misschien iets voor mijn moeder ? :)

  • Nou, joepie :(

  • Geweld mensen!

  • Het feit dat je van iedere Sim een uniek persoon met een eigen karakter kan maken zal waarschijnlijk wel een van de manieren zijn waarop ze De Sims interessanter willen maken voor de hardcore gamers.

  • Nou, niet echt grafisch verbeterd:S

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren