1. Full Spectrum Warrior

Full Spectrum Warrior

De marine heeft het, piloten van gevechtsvliegtuigen ook en het leger zelf niet: computerspellen die hun vakgebied simuleren. Daarom is Pandemic Studios een tijd terug begonnen met de ontwikkeling van Full Spectrum Warrior, de software die ook gebruikt zal worden door het leger van de Verenigde Staten om soldaten beter te trainen. Het spel is een soort kruising tussen een echte simulatie en een actiespel waarin teamwerk een rol speelt. Geconstateerd mag worden dat Full Spectrum Warriors stukken realistischer is dan Rainbow Six en Ghost Recon, twee genre genoten.

Het hele spel draait namelijk om het volgen van de juiste procedure en door middel van nadenken de vijand uit te schakelen. Behalve de doeleinden, houdt ook de kunstmatige intelligentie hier rekening mee. De bedoeling is dat de speler leiding geeft aan twee teams: Alpha en Bravo. Doordat de beide leiders direct bestuurd kunnen worden, kan de speler de beide teams door de oorlogssituaties leiden. Deze situaties spelen zich af in ‘Urban Combat’, vergelijkbaar met wat er in Irak gebeurt. Er wordt dus geen oorlog gevoerd tegen een massaal leger, maar tegen in groepjes samenwerkende terroristen met grof wapengeschut.

Omdat het spel een simulatie is, kan de speler niet zelf schieten en rennen. Dit moet door middel van een intuïtief besturingssysteem waarin opdrachten gegeven worden aan computergestuurde spelers. Zo is het mogelijk om drie soldaten uit een groep van vier een bepaald gebied te laten dekken en de vierde soldaat rugdekking te laten verlenen. Mooi is daarbij dat de soldaten ook echt hun geweer bewegen, op zoek naar vijanden. Daarbij letten zij of er geen medespeler in de weg staat of dat ze de vuurlijn van een andere soldaat kruisen. Bovendien zorgt de kunstmatige intelligentie ervoor dat de soldaten zullen hurken als dat nodig is, of dat ze zelfs op hun buik liggen bij een gevaarlijke situatie.

De speler moet echter de grote lijnen uitzetten. Er moet rekening gehouden worden met de lokale bevolking en er moet gebruik gemaakt worden van de stad zelf, voor dekking en dergelijke. Het is niet de bedoeling dat het team dode vijanden (of medespelers) zomaar laat liggen. De wapens moeten zorgvuldig verwijderd worden omdat kinderen bijvoorbeeld het wapen kunnen oppakken en zichzelf zo bezeren. Daarnaast moet het team niet zomaar in open gebieden staan, maar moet er van muur naar muur gelopen worden.

Als er eenmaal een gevecht is, is de het de bedoeling dat de speler het aanvalsgebied met een cursor aanduidt, zodat de computergestuurde spelers op de vijanden in dat gebied schieten. Dit geeft een uniek gevoel aan het spel en zorgt ervoor dat alles zeer realistisch blijft. In Full Spectrum Warrior is het dus helemaal niet mogelijk om geen rekening te houden met het team en gewoon erop los te schieten, simpelweg omdat er niet direct een soldaat wordt bestuurd.

Overigens zijn er, zoals eerder vermeldt, twee teams in het spel aanwezig. De bedoeling hiervan is om beide teams elkaar te laten helpen. Het ene team zou bijvoorbeeld enkele vijanden aan kunnen vallen via de voorkant, en het andere team zou vervolgens om kunnen lopen naar de ruggen van diezelfde vijanden. Echter, hierbij moet wel rekening gehouden worden met dat de teams niet te ver uit elkaar komen te staan, het is belangrijk om te blijven samenwerken.

Full Spectrum Warrior ontving vier nominaties tijdens de E3 2003. Vooral het besturingssysteem werd enthousiast ontvangen door de aanwezige pers. Ondermeer dankzij de uitstekende technologie zoals de kunstmatige intelligentie en het simpele denk en klik systeem, voelt het spel aan alsof het heel gemakkelijk werkt. Dit terwijl er toch het nodige aantal handelingen uitgevoerd dient te worden alvorens de soldaten iets doen.

Voor InsideGamer is Full Spectrum Warrior één van de meest veelbelovende spellen van 2004. Het realisme, de uitstekende techniek en natuurlijk het fantastische besturingssysteem zorgen ervoor dat het spel aan het eind van het jaar onverwacht toch nog wat prijzen in de wacht kan gaan slepen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Als je de diverse (lange) gameplayfilmpjes gezien hebt, dan snap je inderdaad dat dit echt een goede simulatie zal gaan worden.

    Ik heb in ieder geval al ontzettend veel zin om het spel te gaan spelen :)

  • Wow man prachtige review Kris. Goede lengte, in tegenstelling tot wat jullie eerder zeiden (beknopte stukken). Vind dit een prachtige lengte.

  • Bedankt. 657 woorden maar hoor, in IG1 deden we er 1200 woorden over. Dat is dus de grote verandering, alleen valt het allemaal wel mee:)



    Over Full Spectrum Warrior: de lange gameplay filmpjes zijn echt prachtig, ambush van terroristen op jeeps met machine geweren, reageren met granaten, sluipen door sloppenwijken of kennismaken met een vervallen centrum…

  • Maar dit is een impressie geen review. 650 is voo een impresse best lang maar wel ok. We hadden vroeger nooit preview van 1200 hoor Kris.



    Goede impressie Kris.

  • Jawel hoor, kan me herrinneren dat Zelda, Metroid en dergelijke allemaal 'previews' kregen van ruim boven de 1000 woorden. Die van mij tenminste.

  • Dit spel lijkt me echt gaaf, zo te lezen zal ie ook erg gaaf worden.

  • ik ben meer van de arcadestyle shooters, dit is me iets te rea, laat maar zeggen, al zal het voor de liefhebbers de bom zijn als je het nu ziet

  • Het ziet er toch goed uit he.

  • zie je ook je pistool dat vindt ik altijd wel cool zo'n groot pistool :D

  • Lijkt me op een erg lastig spel. Maar hardcore gamers (ik zitten tussen casual en hardcore) eten dit spel wel op.



    Het spel lijkt op het film 'Black Hawk Down' qua setting.

  • Yep, deze game gaat 100% rocken…

  • Je kan dit denk het beste zien als iets tussen Rainbow Six en Commando's in.

  • Dit lijkt me nou niet echt een game voor mij, maar dat neemt niet weg dat dit een hele goede game kan worden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren