1. BioShock 2 (PC)

BioShock 2 (PC)

Er zit iets in de zee. Daar raakt Mark Meltzer steeds meer van overtuigd. Eenzaam gaat hij op in het mysterie dat al meer dan anderhalf jaar zijn leven bepaald. Die raadselachtige verdwijningen. Jonge meisjes. Niet ver van de zee, of nee, de Atlantische Oceaan. Altijd in het holst van de nacht. En die schimmen van rood licht in de duisternis... De patronen, waarom ziet niemand de patronen in deze verdwijningen behalve hij? Had hij er maar nooit ingedoken. Dan was zijn dochter ook niet verdwenen. - Dit verhaal houdt de fans van BioShock sinds de aankondiging van de sequel bezig. Het voert ons terug naar Rapture, waar de zaak eindelijk tot op de bodem uitgezocht kan worden. De zeebodem in dit geval.

BioShock 2 is eindelijk boven water. Na iets meer dan twee jaar duiken we opnieuw in de wereld van Rapture. Ditmaal niet meer als overlevende van een vliegtuigcrash boven zee, maar als iemand die na lange tijd uit een coma ontwaakt. Wederom een erg chique begin dus. En dat past goed bij de stad die uitsluitend voor de absolute elite is opgericht.

Who's your Daddy?

Deze keer speel je als een Big Daddy. In de volksmond heet hij Johnny Topside, maar zijn roepnaam is Subject Delta. Hij is de eerste Big Daddy die succesvol aan een Little Sister gekoppeld is. Alleen is dit meisje geen wees, maar de dochter van Sofia Lamb. Zij zorgt ervoor dat Delta in 1958 op commando een pistool tegen zijn hoofd zet en de trekker overhaald. Wat volgt is een diepe coma. Als hij in 1970 ontwaakt, weet hij alleen nog dat hij niets liever wil dan zijn Little Sister terug aan zijn zijde. Want oude liefde roest niet. Zelfs niet strak in een ijzeren pak, heel ver benee, diep in de zee.

Diep gezonken

En dan mag jij het roer overnemen. Wederom word je gegroet door de Art Deco stijl van de architectuur en inrichting. De stad heeft nog steeds de typische sfeer, maar je merkt dat het steeds verder in verval is geraakt. Het is overwegend donker en overal lekt water naar binnen. Dit laat een grauwe indruk achter. De magie van het eerste deel is lastig te evenaren, maar de setting helpt daarbij ook niet. Toch past de mood bij het duistere verhaal. Er gaat iets claustrofobisch van uit en dat beklemmende gevoel komt erg goed over.

The writing on the wall

De natte droom van Andrew Ryan is namelijk verandert in een druppelende nachtmerrie. Het individu is verzopen in het collectief van de Rapture Family. Sofia Lamb is aan de macht en dat laten haar fans je graag weten. Op veel plekken zie je boodschappen die de goede zaak verkondigen. Audio Diaries spelen opnieuw een grote rol in het vertellen van het hoofdverhaal en de zijverhalen, waaronder het lot van Mark Meltzer. Ook kom je meer te weten over de achtergrond van Rapture en hoe het zover heeft kunnen komen. Daarnaast word je wederom door bevriende personages door de game geloodst. De weg kwijtraken is een kunst in BioShock 2.

Gespleten persoonlijkheid

Voor de mensen die BioShock al kennen zullen de Splicers niet zo nieuw zijn. In het kort zijn Splicers de inwoners van het Rapture waarin de speler terecht komt. Eens waren het mensen met aanzien. Nu zijn ze niet om aan te zien. Het jarenlange misbruik van ADAM, het goedje waar Plasmids uit ontwikkeld zijn, heeft deze mensen ernstig misvormd. Splicing heeft niet alleen het uiterlijk aangetast, maar ook het gedrag. In hun gezelschap ben je een magneet voor onheil. Al blèrend stormen ze onverschrokken op je af. Uiteraard voorzien van een welbespraakt decadent ondertoontje. Hoewel geestelijk vergaan, is gevoel voor stijl ze nog niet ontgaan.

In de eerste levels kom je de Thuggish en Leadhead Splicers tegen. Deze laten het bij meppen of schieten. Verderop kom je de wat meer opvallende Spider en Houdini Splicers tegen. Spider Splicers kunnen van alle kanten aanvallen en Houdini was de naam van een oude Amerikaanse goochelaar. Het lijkt wel of deze laatste twee Splicers op ongeveer hetzelfde punt in de game als het origineel geïntroduceerd worden. Dat voelt aan als herhaling, maar het geeft ook aan dat de game, als standalone titel, goed te spelen is voor mensen die Rapture nog niet kennen. Nieuw is deze keer de Brute Splicer die wat weg heeft van de Tank uit Left 4 Dead. Hij kan met dingen gooien of je een harde beuk verkopen.

Shoot 'em up

Je wordt wakker met alleen een grote drilboor als wapen. En al gauw zit de eerste Splicer ermee in zijn maag. Dat ziet er erg lollig uit en gaat niet snel vervelen. Later worden er nog een aantal nieuwe wapens geïntroduceerd. Al vroeg sla je met de Rivet Gun spijkers met koppen. Of, om precies te zijn: klinknagels met koppen. Naast de Machinegun krijg je deze keer ook de beschikking over een double barrel Shotgun, waarmee je nu lekker van point blank op vijanden kan blaffen. Klap op de vuurpijl is de Spear Gun. Hiermee kun je met een welgemikt schot een Splicer aan de muur pinnen. En dat werkt verslavend. Voor je het weet ben je door je speren heen. Het leuke is dat je dan de speren weer kan oppakken. Om vervolgens weer los te gaan als een Japanse walvisvaarder in een vijver vol met bultruggen. Naarmate het spel vordert kan je ook je wapens effectiever maken door ze te upgraden.

Het hacken dan. Een leuke toevoeging aan het hacken van de beveiliging is de Hack Tool, waarmee je op afstand apparaten kan hacken. Voor het hacken zelf is een nieuwe minigame bedacht. In het origineel moest je als een soort loodgieter een circuit van pijpjes aanleggen. Nu dien je een snel bewegende wijzer op de juiste kleur stop te zetten. Ben je echter kleurenblind, dan is dit Mission Impossible. Een detail dat de makers over het hoofd hebben gezien.

Splice and dice

De Plasmids waren het leukste gameplayelement uit BioShock. Deze krijg je nu uiteraard weer, maar echt veel nieuws zit er niet tussen. Je zal voornamelijk Incinerate, Electro Bolt en Winter Blast afvuren en met Telekinesis smijten. Dat is jammer, want daardoor wordt er weinig toegevoegd aan de gameplay. Nieuw is wel dat je nu je Plasmids naast je wapen kan gebruiken. Je hoeft dus niet telkens te schakelen en dat speelt een stuk fijner. Ook kun je de Plasmids upgraden wat tot leuke combinaties kan leiden. Zoals een met ijspegels gevulde wervelstorm. Of een Splicer met fosfor kogels bewerken, uitdoven met ijs en in stukjes boren met de Drill.

Voor die upgrades moet je bij een Gatherer's Garden afrekenen met ADAM. Het zoeken naar ADAM vervult dus een belangrijke taak in de game. Ook breng je veel tijd door met het verzamelen van items, zoals geld, munitie, medkits en EVE voor het opladen van je Plasmids. Met geld kan je vervolgens nieuwe ammo of andere goodies bij de El Ammo Bandito's en Circus of Values automaten kopen.

Merry-go-'round

In BioShock 2 ga je ook weer de strijd aan met Big Daddies. Daar kom je ook nieuwe varianten van tegen. Heb je eenmaal je eigen stijl gevonden in het verslaan van deze gasten, dan blijf je er waarschijnlijk bij. Die stijl verandert wellicht een beetje per type Big Daddy, maar dat gevecht wordt uiteindelijk toch wat eentonig. Daarnaast geldt dat hoe sterker je wordt, hoe makkelijker het wordt. Als regelmatige FPS-speler komt het water je eigenlijk nooit aan de lippen te staan.

Een gevallen Big Daddy zorgt voor nog een waterlek in Rapture, namelijk een snikkende Little Sister. Aan jou de keus om haar te adopteren en te redden of te harvesten voor ADAM. Dit heeft weer gevolgen voor het einde van het verhaal. Daarnaast zullen enkele belangrijke personages een rol spelen in hoe het met je afloopt.

Je kan Little Sisters voor je aan het werk zetten om ADAM uit lijken te verzamelen. Dit trekt de aandacht van Splicers en het is aan jou om haar te beschermen totdat ze klaar is. Wil je veel Plasmids, dan herhaalt deze scene zich vaak in het spel, waardoor het enigszins gaat vervelen.

Door de bemoeienis met de Little Sisters kan je regelmatig op de aantocht van een nieuwe sterkere vijand rekenen: de Big Sister. Hoor je aanzwellende hysterische krijsen en zie je flikkerende lichten, dan is het weer zover. Lock 'n load. Vergeet je van schrik voldoende munitie en medkits te verzamelen, dan ga je af als een gieter en mag je weer eens een Vita-Chamber van binnen bekijken. You girly man. Big Sisters zijn namelijk een stuk sneller en leniger dan de Big Daddies. Denk hierbij aan Lara Croft in een slank, gietijzeren duikerspak. Inderdaad, niet heel sexy. Show 'm who's Daddy gaat wellicht wat stroef in het begin, maar met zakken vol ammo, Plasmids en andere upgrades spank je er later ook hier genadeloos op los en wordt ook dit onderdeel meer van hetzelfde.

Uit een goed jaar

Het spel draait op de Unreal 2.5 engine en dat merk je. De textures zijn hier en daar pixelig en de inrichting is wat blokkering. Ook de physics laten soms wat te wensen over. Houten bedden en bureaus lijken je gewicht makkelijk te houden, de tent afbreken is er niet bij. Je kunt ook niet met de Drill een alternatieve route kiezen of de ramen aan diggelen schieten en het zeewater naar binnen laten. Het is allemaal hufterproof. Behalve met de vijanden is er nauwelijks interactie met de omgeving. Voordeel hiervan is dat je geen monsterbak nodig hebt om de game te spelen. Het spel voelt verder heel degelijk aan. Bovendien maakt de artistieke inslag van het BioShock universum veel goed. Een derde deel in de serie is dan ook welkom, want er is nog een zee aan potentieel over.

Conclusie en beoordeling

BioShock was zo goed dat het eigenlijk geen opvolger nodig had. Het was meer dan de som der delen, iets wat dit spel niet is. De wonderlijkheid van deel 1 is uitgedunt, maar nog steeds indrukwekkend voor de nieuweling. De nieuwe content, zoals nieuwe Plasmids, nieuwe wapens en nieuwe vijanden kan het spel niet naar een hoger plan tillen. Daarvoor is de gameplay niet vernieuwend genoeg en voelen de levels net een tikkeltje te ongeïnspireerd aan. Het verhaal is sterk, maar niet zo verassend als het eerste deel. Toch voelt het spel als vanouds. Het heeft de degelijkheid behouden. Alles is prima uitgewerkt, maar er is op safe gespeeld. Veel games komen niet goed weg met meer van hetzelfde, maar Rapture heeft nu eenmaal een bepaalde aantrekkingskracht. Nogmaals afzinken naar de onderwaterwereld van dolgegraaide decadentie en macht is gewoon moeilijk te weerstaan. En dus neem je weer graag die plons in de diepte.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Rapture blijft trekken
  • Degelijke gameplay
  • Boeiend verhaal
  • Spelen als Big Daddy
  • Minpunten
  • Te repetitief op keymomenten
  • Niet zo vernieuwend
  • Magie is uitgedunt
  • Verouderde engine

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • De game ziet er fantastisch uit! Ben benieuwd of het ook lekker speelt. Is het een tactische shooter of meer iets COD-achtigs?

  • Mensen dit is grafisch echt een toppertje!

  • Mooi toch!

  • Heb de eerste helemaal kapot gespeeld :)

  • Operation Flashpoint was en is nog steeds de beste en tofste oorlog simulatie die ik ooit heb gespeeld. Keek daarom ook enorm uit naar deeltje2, maar Codemasters heeft het hele team achter OFP voor onverklaarbare redenen ontslagen. WAAROM????

    Deel 2 wordt door een newbie team gemaakt, en ik vraag daarom ook sterk af of ze de essentie van een oorlogs simulatie wel goed naar voren weten te brengen. Laat staan dat het uberhaupt een goede game wordt….

    Ik hoop wel dat ze het lukt, want ik snak naar meer onovertroffen Co-op en missies op een eiland van tientallen kilometers breed met honderden tanks, heli's en infanterie. Geen enkel spel heeft dit nog kunnen evenaren imo.

  • Graphics zijn zeer tof, alleen nu nog de gameplay afwachten.

  • Cool. Speel soms nog wel eens Arma: Armed Assault, eigelijk de spirituele opvolger van operation Flashpoint.

  • ik ga deze wel halen, echte goeie oorlog dit, niet arcade maar realisme.

  • hmm ik heb mijn twijfels of het wel gaat lukken om deel 1 te overtreffen. ze hadden het originele ontwikkelingsteam er achter moeten zetten.

  • Ik heb de 1 nooit gespeeld, want toens kon het mij niet echt boeien, ik speelde liever andere type games. Maar nu boeit het mij zeer. Ik ben benieuwd naar het resultaat

  • In de gaten houden dan maar, als deel 1 echt zo leuk was.

  • E.I.N.D.E.L.I.J.K.!

  • beste tactical shooter, kan niet wachten!

  • Blah, teveel mensen die op graphics kicken, tuurlijk wil het oog ook wat, maar ik heb liever een goed verhaal en controls/gameplay dan geweldige graphics en houterige but controls.

  • Nooit gespeeld, lijkt wel wat te worden lees ik hier :)



    ————————————————————-



    Game Goodies en Merchandise club! Neem eens een kijkje ;)


  • coool !

  • dees gaat echt owne als ie beter is dan zen voorganger! de eerste operation flashpoint was zeer goed voor zen tijd.

  • Ik heb het eerste deel van deze serie eigenlijk nog nooit echt gespeeld. Maar van wat ik gehoord heb schijnt het een erg goede game te zijn. Ben benieuwd hoe dit tweede deel gaat worden nu de game niet meer door Bohemia Interactive wordt gemaakt.

  • Ik volg TAO zen mening hier wel, een nieuw team achter een gerenomeerde team hopelijk komt dat goed.

  • De game ziet er fantastisch uit!



    Weet jij meer dan ik of wat?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren