1. Darksiders (PS3)

Darksiders (PS3)

De ruiters van de Apocalyps maken deel uit van een zeer angstaanjagende profetie die bij veel Christenen in het geheugen staat gegrift. War is daar de tweede ruiter van en is de belichaming van oorlog en vernieling wanneer de Apocalyps zich voordoet. Toch is hij een Bijbels wezen die pas ten tonele zal verschijnen wanneer God hem oproept. Zijn taak zal eruit bestaan om een goddelijke ravage aan te richten op aarde en de mensheid onder te dompelen in tijden van oorlog. Zijn zwaard staat dan ook symbool voor het vele bloedvergieten dat zal plaatsvinden. De Texaanse ontwikkelaar Vigil Games vond dat net iets te veel van het goede en heeft haar eigen versie van deze profetie weten neer te zetten in een avontuur vol intriges en wraak. Laten we hopen dat de mensheid het er ditmaal beter vanaf brengt.

Darksiders start waar de wereld aan haar einde lijkt te komen. War wordt namelijk naar de aarde gestuurd waar engelen, duivels en demonen elkaar te lijf gaan en niets of niemand ontzien. Hij probeert dan ook een einde te maken aan het lijden van de vele mensen die geen schijn van kans maken tegen deze bovennatuurlijke wezens, maar dat is tegen de zin van zijn bazen. Tijdens zijn strijd tegen een uit de kluiten gewassen demon wordt hij van zijn krachten ontdaan en genadeloos weggevaagd van de aardbodem. Hogere machten bieden hem na een audiëntie echter nog een tweede kans, omdat War hen uitlegt dat er sprake is van een complot. Hij grijpt deze kans met beide handen en zweert de verantwoordelijke voor zijn vernedering te vinden en te vernietigen. Al zal dat zeker niet simpel zijn, want zowel de engelen als de wezens uit de onderwereld willen hem maar wat graag voorgoed het zwijgen opleggen.

Honderd jaar na dato keer je terug naar de aarde om er achter te komen dat de aarde vrijwel volledig vernietigd is en een post-apocalyptische setting zich aandient. Deze worden overigens in een soort comic-stijl weergegeven en ogen erg artistiek. Het was dan ook de bedoeling van ontwikkelaar Vigil Games om zich al vanaf het begin te onderscheiden van andere games door een indrukwekkende grafische stijl te introduceren. Toch weet Darksiders niet direct te overtuigen. De eerste uurtjes van de game bieden namelijk weinig variatie op het gebied van mogelijk bewegingen, sterker nog, het wordt beperkt tot het gebruik van je zwaard –genaamd Chaoseater- en het rondslingeren van wat puin. Neem daarbij het feit dat ook de vijanden vrij eentonig zijn en je kan concluderen dat de gevechten allesbehalve memorabel genoemd kunnen worden.

Als je dan toch door de zure appel heen weet te bijten dan zullen je zeker een aantal dingen opvallen. Zo zal menig gamer al snel opmerken dat invloeden uit God of War aanwezig zijn. Vigil Games heeft daar ook nooit een geheim van gemaakt, maar heeft er toch alles aan gedaan om een eigen identiteit te creëren. Naarmate je vordert, wordt je arsenaal aan wapens behoorlijk uitgebreid en zal onder andere een zeis, een pistool en een reuzenvuist gaan bevatten. Daarnaast heb je ook nog eens de mogelijkheid om deze wapens -die overigens gaandeweg levelen- te voorzien van unieke vaardigheden die je tijdens je zoektocht of door het handelen met lugubere wezens verkregen hebt. Het experimenteren met combinaties wordt tijdens de vele gevechten zeker aangemoedigd en zelfs het wisselen van wapen tijdens een combo behoort tot de mogelijkheden.

Ondanks de vele mogelijkheden zal menig gamer naar verloop van tijd de gevechten als ‘pittig’ gaan ervaren. De vijanden die zich eerder als lappenpoppen in het rond lieten slingeren worden namelijk afgewisseld met vijanden die op zijn minst kolossaal genoemd kunnen worden. Dat geldt eens te meer als je een (eind)baas te lijf moet gaan die maar liefst enkele verdiepingen hoog boven je uittorent. Je zal bij momenten zeker de indruk krijgen totaal overrompeld te worden en dan is het aan jou om het er levend vanaf te brengen. Gelukkig loont het zeker de moeite om door te zetten en bij elk slachtoffer die je maakt zielen te vergaren, die je bij het duivelachtige wezen Vulgrim kan gebruiken om de eerder vermelde vaardigheden aan te kopen. Hij staat je dan ook voortdurend bij terwijl je de vele kerkers die de game bevat doorkruist.

Kerkers die overigens vaak puzzels bevatten en je bij momenten voor een grote uitdaging weten te stellen. Roterende platformen, verborgen mechanismen en nog vele andere componenten zorgen ervoor dat je de omgeving goed dient te interpreteren om de soms mentaal vermoeiende puzzels op te kunnen lossen. Vaak zullen meerdere handelingen uitgevoerd moeten worden waar je al snel tien minuten tot zelfs een half uur zoet mee bent. Vigil Games liet zich dan ook inspireren door The Legend of Zelda dat als grote voorbeeld heeft gediend bij het sublieme leveldesign. Het niveau van de legendarische franchise wordt dan wel niet altijd gehaald, maar soms weet Darksiders te verrassen en zelfs het niveau van de inspiratiebron te overtreffen. Buiten de puzzels wordt de gelijkenis met The Legend of Zelda toch weer erg relevant. Halverwege de game wordt namelijk een uit de kluiten gewassen paard genaamd Ruin beschikbaar en het doorlopen van de spelwereld gaat dan ook veel sneller dan voorheen.

Na twintig uurtjes ben je aanbeland bij het einde van de game, al had de game aanzienlijk korter kunnen zijn. Bepaalde gameplay elementen voelen totaal overbodig aan en voegen nauwelijks iets toe aan de ervaring. Zo worden je in het begin van de game een aantal arena’s voorgeschoteld waarin je hordes vijanden wegvaagt en daar heeft War eigenlijk geen baat bij. Het idee dat dit er in verwerkt is om de speelduur te verlengen steekt dan ook de kop op. Als je Vigil Games iets zou kunnen verwijten, dan is het een gebrek aan originaliteit. Darksiders weet de invloeden van andere klassiekers goed te integreren, maar slaagt er jammer genoeg niet in om een eigen identiteit te creëren. Ze lijken bij momenten iets te veel geleend te hebben bij andere franchises en menig gamer zal wel eens het gevoel krijgen dat hij/zij bepaalde elementen al eens eerder heeft gezien. Dit doet gelukkig niets af aan de voldoening die Darksiders je weet te bezorgen, ondanks de gemiste start.

Conclusie en beoordeling

Hoewel Darksiders veel inspiratie gehaald heeft bij andere games, kan er toch niet over een schaamteloze rip-off gesproken worden. Vigil Games heeft namelijk duidelijk laten merken dat het de game van een eigen identiteit heeft proberen te voorzien, maar is daar jammer genoeg niet volledig in geslaagd. Het enige dat je hen kan verwijten is dan ook een gebrek aan originaliteit, wat niet wegneemt dat menig gamer zich zeker zal vermaken tijdens het doorlopen van het sublieme avontuur. War weet je urenlang geboeid te houden en zijn epische gevechten met kolossale demonen zijn heerlijk bruut. Toch schittert de game door de uitdagende puzzels die zeker het nodige denkwerk vereisen, maar je met grote voldoening achterlaten. Laat je dus zeker eens verleiden om dit avontuur dat misschien wel traag begint, maar al snel op stoom raakt een kans te geven. Je zal zeker niet teleurgesteld worden.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Comic-stijl;
  • uitdagende puzzels;
  • boeiende gevechten;
  • lange speelduur...
  • Minpunten
  • Mist wat originaliteit;
  • teleurstellend begin;
  • maar onnodig verlengd.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nooit last gehad van Framerate, Team Fortress liep ook soepel?

    _____________________________________________________



    Game Goodies en Merchandise club! Neem eens een kijkje ;)

  • had de 360 versie geen last van..alleen w8en op die mappack..

  • nice

  • Toch maar kopen dan!!

  • Move!

  • nooit last van gehad liep erg goed zelf is

  • Kan iemand vertellen of heel de game nu soepel loopt??

    Ook de single player games e.d. bedoel ik. Ik heb deze game namelijk niet gekocht omdat ik het gewoon belachelijk vind dat een dergelijke game niet soepel werkt op een ps3. Maar als dit echt verholpen is met deze patch (en geen half werk) vind ik het misschien toch de aanschaf waard aangezien ik geen van de games nog gespeeld heb.

    Dus heel graag wat feedback van iemand die de game heeft voor de ps3…

  • koop het voor de pc… pc is gewoon nog steeds het beste

  • Dat is goed nieuws :).

  • Goed nieuws voor de mesen dieém hebben ;D

  • Ik heb hem nog niet, maar nu word het steeds aantrekkelijker.

  • goede update!

  • @wceendx: Pc zuigt ook wel een beetje, je kunt gewoon koffie gaan zetten als je een keer in een server gaat. tduurt zoooow lang.

  • @GLPSV

    Da ligt inderdaad aan de connectie van STEAM (denk da je t over TF2 hebt) mar ook veel aan je eige pc, als je meer ram hebt (2gb) dan gaat t gewoon redelijk snel. en als je al langer met een server speelt dan ben je in 5 seconden klaar me laden

  • Zeker de moeite waard nu hij gedropt is naar €34,95.

  • Misschien dat ik hem nu nog wel zal kopen :)

  • Graag bevestiging van de Framedrops fix. Ik moet namelijk nog beslissen op welk systeem ik hem neem.

    Op de 360 geen framedrops maar dan geen Team Fortress, want ik neem geen gold. Op de PS3 gratis online maar dan ook een mindere versie door de framedrops.

    Als de patch echt het framedrop probleem fixt dan zou dat echt geweldig zijn.

  • @ Loaded117



    Idd dat ligt aan hem zelf.

    Hier zit ik ook in no time in-game.



    Neem gewoon de pc versie mensen. Stukken beter en meer patches.



  • Mooi dat ze er aan werken!

  • Dat is netjes van EA/Valve. Ik ben nog niet aan Episode 2 begonnen (die vol framedrops moest zitten), dus mooi op tijd. Ik kan je de game aanraden want half life 2 is een adem benemend mooi en spannend avontuur, en The Orange box kost nu nog maar 34,95. Je krijgt eigenlijk een hele zooi vette games voor een paar centen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren