1. WET (PS3)

WET (PS3)

"When fortune smiles on something as violent and ugly as revenge, it seems proof like no other that, not only does God exist, you're doing his will." Een memorabele quote uit Kill Bill die perfect omvat wat het hoofdpersonage uit WET belichaamd. Rubi is namelijk een huurmoordenaar en neemt je mee op een avontuur vol wraak en intriges waar bloedvergieten dagelijkse kost is. Verwacht dus niet dat ze meeleeft met haar slachtoffers of vergevingsgezind is, integendeel. Ze is meedogenloos en maakt geen fouten. Laten we hopen dat WET dat ook doet.

WET wordt aangevangen wanneer jij als de cynische Rubi –die overigens over een ‘bad-ass attitude’ beschikt- de opdracht krijgt om een gestolen donorhart terug te halen. Het feit dat je hiermee een topcrimineel van een zekere dood redt kan je niet deren, je doet namelijk alles voor geld… veel geld. Zonder ook maar even stil te staan bij de mogelijke gevolgen die je daden zouden kunnen hebben, ga je dan ook op zoek naar het hart in de proloog van de game. Natuurlijk moet je de nodige vaardigheden hebben om je vijanden uit te schakelen en deze worden aan de hand van korte tutorials uitgelegd tegen kleine hoeveelheden vijanden. Eenmaal je dit onder de knie hebt word je een werkelijk fenomenale achtervolgingsscène voorgeschoteld die zich afspeelt op de Golden Gate Bridge en de echte start van de game inluidt.

Na deze proloog krijg je van diezelfde topcrimineel een opdracht waardoor je verstrikt raakt in een avontuur vol familieproblemen en wraak, waarin jij functioneert als de persoon die de therapie moet voorzien. Dit gebeurt net wat bruter dan je zou denken. Veel ledematen worden door je scherm geslingerd en ze deinst er ook niet voor terug om de meest gruwelijke handelingen uit te voeren. Zo zal je vaak vijanden naar hun inmiddels geamputeerde kroonjuwelen zien grijpen, enkel om tot een pijnlijke conclusie te komen. Je hebt dan ook de beschikking over een klein arsenaal aan wapens, dat bestaat uit een aantal geweren en een vlijmscherp samoeraizwaard om dit alles te bewerkstelligen. Het is dan ook normaal dat je met deze wapens experimenteert en ze probeert te combineren met de basisvaardigheden die je in eerdere tutorials verworven hebt. Al zal je er snel achter komen dat die vaardigheden toch niet echt de basis vormen.

Waar je in de meeste games combo’s of special moves dient vrij te spelen, is dit in WET niet het geval. Omdat deze niet aanwezig zijn in de game heeft men er namelijk voor gekozen om een deel van de basisvaardigheden voor je achter te houden. Zo zal menig gamer tijdens een slide of bij het rennen over een muur instinctief proberen toe te slaan met het samoeraizwaard. Je zal dan ook al snel ervaren dat men deze vaardigheden dient vrij te spelen door ze aan te kopen met verworven punten. Deze punten kan je verwerven via grootschalige gevechten waarbij je een zo groot mogelijke kettingreactie probeert te veroorzaken die je ontketent door het vermoorden van één van je vijanden. Als je daarbij ook nog eens gebruik maakt van de nodige acrobatische handelingen –die overigens in slow motion worden weergegeven- dan zal je aanzienlijk meer punten weten te verdienen.

Hoewel de game vooral bestaat uit deze acrobatische handelingen, heeft men ook hier wat slordigheden niet weten te vermijden. Zo zal je tijdens bepaalde handelingen merken dat de interactie met de omgevingen niet altijd lijkt te kloppen. Zo zal het regelmatig voorkomen dat Rubi tijdens het sliden op een plaats blijft steken en dat kan na verloop van tijd best frustrerend worden. Gelukkig weet men dit grotendeels goed te maken door de standaard actielevels eens af te wisselen met roodgekleurde Rage-levels die in een stijlvolle cel-shaded omgeving zijn vormgegeven. In deze levels storm je met een losgeslagen Rubi als een bezetene door hordes vijanden heen en zal je al snel een waar bloedbad aanrichten.

Jammer genoeg weet de game buiten die Rage-levels niet te imponeren op grafisch gebied. Veel van de omgevingen en personages zien er namelijk last-gen uit en dat mag anno 2010 toch wel als een grote nalatigheid gezien worden. WET weet gelukkig bij momenten ook grafisch te verrassen en daarbij doel ik op technisch aangename toevoeging. Men laat namelijk filmkorrels door het beeld fladderen waardoor de indruk gewekt wordt dat er zich een jaren zeventig B-film afspeelt op je scherm. Het is dan ook te verwachten dat men WET voorzien heeft van opzwepende rockmuziek uit die tijd en het draagt zeker bij aan de sfeer die het verhaal met zich meebrengt. De dialogen zijn dan ook van een dergelijk niveau, maar memorabele momenten weten te schitteren door afwezigheid.

Dat komt mede doordat men halverwege de game schaamteloos in herhaling begint te vallen door steeds dezelfde missiestructuur te gebruiken. De originaliteit is na verloop van tijd dan ook ver te zoeken en daar begint ook het verhaal onder te leiden. Men gaat namelijk gebruik maken van steeds meer Quick Time Events die misschien wel spectaculair ogen, maar verder amper iets toevoegen aan de ervaring. Ze zijn over het algemeen overigens vrij simpel en ze doen hun huidige term weinig eer aan. Quick kan men deze Timed Events immers niet noemen, want je krijgt meer dan genoeg tijd om de juiste knop in te drukken. Dat is zeker het geval bij de climax van het verhaal en dat zou niet gemogen hebben, want het einde hoort in eender welke game de nodige spanning te hebben. WET eindigt dan ook zeer teleurstellend, ondanks een vermakelijk begin.

Conclusie en beoordeling

WET kan het best omschreven worden als een interactieve B-film die zichzelf niet al te serieus neemt. Dit valt na verloop van tijd dan ook te zien aan de kleine technische blunders en daar kunnen zelfs de matige Quick Time Events en de Rage-levels jammer genoeg geen verandering in brengen. Ook grafisch stelt de game teleur en weet alleen te verrassen door het toevoegen van filmkorrels waardoor het geheel afgespeeld lijkt te worden door een oude projector. Hoewel de game veel ruwe randjes bevat, zullen de acrobatische gevechten en de opzwepende soundtracks toch een aangename ervaring weten voor te schotelen aan menig gamer.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Acrobatische gameplay;
  • soundtracks werkelijk subliem;
  • woede-uitbarstingen.
  • Minpunten
  • Repetitief;
  • basisacties vrijspelen;
  • ontgoochelend einde;
  • grafisch ontgoochelend.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Als ze nu maar niet de Tom Clancy kwaliteiten omlaag halen!

    Al ben ik daar niet echt bang voor…

  • 82 miljoen… alsof het helemaal niks meer is. Maarja, Ubisoft zal er idd wel winst op gaan maken.

  • Ze zullen de naam toch blijven gebruiken met wat de schrijver heeft geschreven:).

  • Tom Clancy's Assassin's Creed 2: Future



    Vind ik niet passen, wel mooi voor hun dat ze het hebben opgekocht.

  • Hmmmm, ik vind het best. Als het maar een goede game word…



    ——————————————————————————–

    Word nu nog lid van de Mario Kart Wii Club!

  • Hopelijk worden de titels niet allemaal met Tom Clancy's, dat staat echt niet :O

  • shit nu is het helemaal gedaan met online gamen kijkende naar de ps3 en het nieuwe deeltje 2

  • Scheelt wel veel geregel en toestemminggevraag. Nu maar hopen dat de kwaliteit er niet onder lijdt :).

  • Hadden ze die niet al dan? Ik herriner me geen andere Tom Clancy games van een andere ontwikkeaar :)

  • laat ze de kwaliteit maar niet omlaag halen:S

  • @ Jakfire



    Dacht ik ook? :P

  • Zo heel erg verschrikkelijk zal dit toch wel niet zijn…?

  • Beetje raar moment om dat te doen, nu het hele \"Tom Clancy's\" gebeuren toch wel uitgemolken is.



    Maar het koppelen van media kan natuurlijk weer wel positief uitpakken, zoals bij Halo en Mass Effect. Maar dat is wel een heel ander genre, dus dat zegt eigenlijk weinig…

  • Veel geld voor een naam zeg.. Pff

  • kan voor leuke nieuwe games zorgen, of het wordt een grote flop

  • Whaaa vet!

  • Wreed

  • @_gamer_



    Het was een voorbeeld -.-

  • 82 miljoen… alsof het helemaal niks meer is. Maarja, Ubisoft zal er idd wel winst op gaan maken.



    Als je weet dan Clancy een van de succesvolste schrijvers uit de geschiedenis is, kan ik me nog best wel voorstellen dat die rechten zo veel hebben gekost.

  • hebben jullie gehoord van die nieuwe game Tom Clancy's Prince of Persia

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren