1. Mass Effect 2 (X360)

Mass Effect 2 (X360)

Het universum is gered van Saren, Sovereign en de Geth, maar Shepard is nog lang niet klaar...

De game begint al meteen in volle actie waarbij je een korte intro hebt op de Normandy die aangevallen wordt waardoor je uiteindelijk "gespaced" wordt.

Een cutscene toont aan dat je door iemand weer tot leven gewekt wordt en je wordt gewekt in een onbekende medische faciliteit door een stem en zware explosies.

De game heeft een heel arsenaal aan verschillende combat situaties, diepgaande gesprekken en een overdosis aan hevige actie!

De conversaties die je hebt zijn zeer mooi weergegeven en geven je echt het gevoel dat je naar een topfilm kijkt waarin jij beslist wat de main character zegt of doet.

Zelfs de voiceacting is goed aangepakt en de interacties zijn verbluffend.

Ook de handelingen die je kunt doen om het gesprek te beëindigen is zeer vernieuwend, zo kan je bijv. iemand door het raam knallen met de nodige renegade punten die er bij horen.

De verschillende missies en assignments zijn in zeer gevarieerd, het komt vaak op hetzelfde neer dat je bijna alles en iedereen moet neerknallen, maar zelfs hierin zit er veel variatie.

Er zijn ook assignements waar er geen enkel schot gevuurd wordt en deze zijn dan ook een zeer aangename afwisseling. Er zijn er zelfs die je oppikt door langs een conversatie tussen npc's te lopen, zonder dat er een conversation sequence of cutscene volgt. houdt je journal dus maar in de gaten.

De omgevingen zijn vaak adembenemend en zeer mooi weergegeven, geen enkele locatie lijkt enigzins op de vorige, en ook al ben je beperkt aan het pad dat je volgen moet heb je toch een mooie vrijheid om te bewegen. Er zijn vaak meer wegen om bij een bepaald punt te komen. Het is het zelfs waard om na een hevig vuurgevecht even op adem te komen en te genieten van het mooie landschap en de goed weergegeven details in de verschillende ruimtes.

Mass Effect 2 bevat ook een nieuw en uniek systeem voor loyaliteit van je teamleden te verdienen.

In plaats van het gewone, nu al wat verouderde en soms, naar mijn mening dan, hatelijke conversaties waar je ofwel loyaliteit wint van de een en tegelijk verliest van de andere, ik denk hier maar aan nwn2..., wordt hun loyaliteit voor je bepaald op je acties en niet je woorden. Elk teamlid heeft zijn eigen submissie die vast hangt aan hun achtergrond of hun zelfzijn. Deze missies kunnen wel degelijk mislukken en dan heb je je kans gezien waarop dat bepaald teamlid je blindelings volgt en vertrouwd. Dit vind ik een grote verbetering vanuit het origineel waar iedereen op het eind van de game zich voor jou door het vuur zou smijten.

Ook het je invloed als Paragon of Renegade heeft een drastische invloed op de loop van het verhaal en het einde.

Zoals ik eerder al zei zijn er nu ook geregeld Paragon of Renegade interacties die je kan uitvoeren.

Paragon acties houden meestal in dat je iemand tegenhoudt, gerust stelt of red van een gewisse dood, waar Renegade meestal resulteert in het doden van je gesprekspartner.

Deze nieuwe wending in ingame conversaties geven een nieuw licht op het hele goed/kwaad gebeuren van je rol, laat je waarden zien door je acties dus.

Ook zijn er weer enkele Romance Options weggelegd voor Shepard, maar ditmaal zijn er niet gewoonlijke 1 & 2 opties per geslacht, maar heb je voor zowel de mannelijke speler als de vrouwelijke speelster minstens 3 opties... Het verloop van de romance options is hier wel anders als in zijn voorganger, waar je, als er meerdere vrijspeelt je uiteindelijk voor een keuze komt te staan, kun je hier op enig tijdstip de laatste conversatie overdoen om te beslissen dat je niet verder wilt. Ik heb nog niet geprobeerd om er meerdere in 1x tot het einde te brengen, dus ik weet niet of je voor een dergelijke ultimatum geplaatst wordt, maar de afloop speelt zich niet altijd hetzelfde af, de locatie en wat je ziet hangt af van wie je als romance gekozen hebt.

Voor ik deze recensie afrond wil ik het nog even hebben over de verschillende classes.

Elke class die je als Shepard kan spelen heeft nu een eigen unieke power.

Zo krijgt de Soldier Adrenaline Rush, de Engineer een Combat Drone. De Adept krijgt Singularity in zijn arsenaal, de Vanguard heeft zijn Charge. Een Sentinel heeft dan weer Tech Armor en de Infiltrator kan een Cloak opzetten.

Deze unieke skills zorgen telkens weer voor een unieke gameplay per class en maken het waard om elke class geprobeerd te hebben, waar je in deel 1 eigenlijk na de 3 main classes (soldier, adept en engineer) alles eigenlijk al gezien had.

Conclusie en beoordeling

Er werd veel verwacht van deze game, zoveel dat het bijna niet overtroffen kon worden, dit gebeurde echter toch! De game is zijn naam meer dan waardig en is een uitstekende sequel op zijn voorganger.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Een waanzinwekkend verhaal
  • Mooie adembenemende omgevingen
  • Leuke variatie tussen actiemomenten, conversaties en exploratie
  • Goede voice acting
  • Prachtige cutscenes
  • Goede RePlay value
  • Minpunten
  • Het kan gebeuren dat je eens vast komt te zitten in de omgeving.
  • De liftscenes zijn vervangen door nog saaiere laadschermen die zeer lang kunnen duren

Dit artikel delen

Over de auteur

LeXtruX just ask:p

Reacties

  • SUPER…. NOT!

  • lijkt mij niks

  • Endwar is toch al een TC MMO game?

  • Boeie. Dat kan wat worden, maar Ubisoft pakt meestal slecht uit met zulke grote ideeen. Zie Red Steel. Laat ze maar een goede Rayman maken. Een normale.



    ——————————————————————————–

    Word nu nog lid van de Mario Kart Wii Club!

  • Zou zeker wel chill zijn ^^

  • Slecht idee..

  • Ubisoft maakte de Tom Clancy spellen tog altijd al???



    edit: Ubisoft maakte de spellen indd, maar ze moesten eerst toestemming vragen bij Tom Clancy…

  • Ubidays aankondiging, met snel in elkaar geflanst teasertje. E3: eerste trailer, waar al wat meer aandacht in gestoken is. My guess..

  • Sony, nu Ubisoft, who's next?

  • Wil elke uitgever tegenwoordig een MMO maken :/

    Athans dat 'zeggen' ze…

  • Ze beginnen aardig uit te melken met Tom Clancy…

  • Nooit hahahaha :P

  • Waar komt tegenwoordig geen MMO meer voor uit.

  • Moooooeee !!!! uitmelken :)

    maar we zien wel wat het brengt :)

  • Ze hebben net Tom Clancy gekocht gaan se nu al direct verknalle het nieuws maak gewoon weer de oude games vegas 3 ofz haha en dan goede grapics:D is tog veel leuker

  • MMO's zijn in tegenwoordig zeg! iedereen is van plan er 1 te maken! straks krijgen we nog bij de AH: Bij de aanbieding van Mona Griesmeelpudding 2 voor de prijs van 1 krijg je een gratis MMO!

  • Wow, ze hebben de rechten en komen meteen met een MMO. Wat zijn we weer origineel ubi..

  • Iedereen denkt tegenwoordig aan een MMO.

  • Dit is toch focking kick, dan kan je bij een GR eenheid of je hoort bij de Splinter Cell's of een Rainbow squad. Allemaal dikke mogelijkheden man. Veel beter dan zo'n klote dwergen en elven MMO.

  • Pff wat heeft ubi de laatste tijd toch met die tom clancy shit.. Laat die tactische rommel achterwegen tenminste als het de kwaliteit heeft van rainbow six XD

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren