1. Lock's Quest (NDS)

Lock's Quest (NDS)

”Wat zou jij graag willen worden als je later groot wordt?” is een vraag die mij vroeger nog wel eens gesteld werd. Aan ambitie ontbrak het me niet: ridder, tijger, piloot en soldaat stonden steevast in het lijstje. Later, toen ik op de middelbare school me serieus moest gaan oriënteren op een ambacht kwamen er al andere dingen naar voren. Zo leek recensist me wel iets, hoewel ik nog steeds warm loop voor het idee dat ik later een mooie oranje vacht heb en onschuldige dieren verscheur. Architect of ingenieur ligt helaas niet binnen mijn capaciteiten: het schetsen van een fatsoenlijke kubus gaat me al boven de pet, laat staan het berekenen en daarna bouwen van een degelijk stuk muurwerk of zelfs een kanon. Gelukkig zorgt THQ voor een spel waarin veel gebouwd en onderhouden moet worden: Lock’s Quest!

Voor 5TH Cell, de ontwikkelaar van Lock’s Quest, is innovatie altijd al het sleutelwoord geweest. De spellen Drawn to Life en het recentelijker verschenen Scribblenauts hadden allebei een intrigerend en vernieuwend concept; helaas schortte er bij beiden games iets aan de afwerking, waardoor een hoge waardering uitbleef. Vergaat het Lock’s Quest net zo, of hebben we hier te maken met een ongekend pareltje?

Lock, een amateur-Archineer (portmanteau van architect en ingenieur), woont rustig met zijn opa Tobias en zijn zusje Emi aan zee. Hij en Emi werken samen aan een dijk, als er plotsklaps een gewonde Archineer op hen afstrompelt. Deze Archineer, Isaiah, vertelt de twee kinderen dat zijn compagnie is overvallen door een bende Clockworks, mechanische troepen van de kwaadaardige Lord Agony. Lord Agony, die vijftien jaar geleden verslagen werd door de gezamenlijke krachten van het Archineers-gilde en de Kingdom Force, is terug voor wraak en wil zoveel mogelijk Source-bronnen veroveren om zijn Clockworks te steunen. Het is aan Lock om zijn dorp en de Source-bron te verdedigen en vervolgens het land te redden. Het verhaal is niet heel erg diep uitgewerkt, maar met een enkele plottwist hier en daar houdt het de speler toch gedurende de speeltijd nieuwsgierig naar het einde. Bovendien zal men de game niet spelen voor het verhaal, maar voor de gameplay.

Gameplay is namelijk het aspect waarop Lock’s Quest uitblinkt. 5TH Cell heeft delen van tower-defense-spellen gemixt met real-time strategy-elementen, wat voor een onorthodoxe combinatie zorgt. De speler bestuurt via het touch-screen Lock, terwijl die muren en kanonnen bouwt om Source-bronnen, gewonde Kingdom Force-ridders of andersoortige dingen te verdedigen. Dit is in twee fasen opgebouwd: de Build- en Battle-fase. Dit vindt allemaal plaats vanuit een isometrisch perspectief. Beide fasen zijn onderhevig aan een tijdslimiet: men moet binnen een gering aantal minuten (variërend tussen drie en tien) een solide verdediging uit de grond zien te stampen en vervolgens in stand zien te houden terwijl golf na golf van Clockworks probeert de muren te vernietigen en zo de kwade plannen van Lord Agony ten uitvoer te brengen. Het opzetten van de verdediging gaat simpel en doeltreffend. De speler tikt een poort, kanon of stuk muur aan en zet hem vervolgens naar wens neer. Alle constructies die gebouwd worden kosten Source. Dit wordt verzameld door het verslaan van vijandelijke troepen. Ook kunnen er valstrikken zoals vries- of gif-mijnen geplaatst worden die schade brengen aan de Clockworks en maar één beurt blijven liggen. Elk beleg bestaat namelijk uit meerdere beurten; naarmate het spel vordert worden het er steeds meer. Verder kan de stevigheid van kanonnen vergroot worden door er muren of poorten naast te plaatsen, waardoor de Clockworks die niet zo snel kunnen neerhalen.

Als de Build-fase eenmaal voorbij is komt de Battle-fase aan bod. Hierin komen verschillende soorten van Clockworks naar de muren toe; het is aan de speler om deze te verdedigen. Door op de muren te tikken met de stylus repareert Lock de muren, door op de vijandelijke troepen te tikken valt hij ze aan. Dit tikken werkt jammer genoeg vaak niet erg nauwkeurig, waardoor Lock al snel een beetje begint te dwalen over het slagveld. Dit kost vaak net die paar seconden die tussen een succesvolle reparatie van een kanon zitten en de vernietiging daarvan. Door middel van het zogenaamde ‘ratcheting’ kan de speler door verscheidene malen met de stylus over het scherm te schuiven sneller constructies repareren. Ook het aanvallen van de vijand gebeurt door allerlei handelingen uit te voeren op het touch-screen. De ene keer moet men vijf rondjes tekenen, de andere keer weer zo snel mogelijk tikken op het scherm, de andere keer weer cijfers in de goede volgorde aanraken. Lock zal ook redelijk vaak worden bijgestaan door troepen van de Kingdom Force. In het begin zijn deze nog niet te besturen, maar eenmaal verder gevorderd zal de speler zelf manschappen kunnen produceren om sleutelpunten in de verdediging extra te verdedigen en zelf ook uitvallen te kunnen doen.

Verder is het ook nog aan de speler om eigen kanonnen, luchtafweergeschut, boobytraps en andere constructies te ontwerpen. Als hij of zij namelijk Clockworks verslaat, laten deze stukjes machine of andere mechanica vallen. Zodra er vier bij elkaar passende stukken verzameld zijn, kan men in de Construction-modus deze wapens in elkaar zetten. Dit brengt dus een licht puzzel-element in het spel; ze neemt echter geen prominente plaats in bij de game en erg moeilijk is het ook niet. Ook is er nog een rasechte tower-defense minigame in Lock’s Quest. In deze Siege-modus moet de speler door tikken op het touch-screen de aanstormende vijand onschadelijk maken. Hoe verder men in het spel komt, hoe moeilijker dit wordt. Tussendoor kunnen er ook nog upgrades zoals extra kanonskogels, extra manschappen en explosieven gekocht worden en kan de toren gerepareerd worden. Dit brengt een welkome afleiding van het overheersende strategie-gedeelte in het spel.

Lock’s Quest beschikt ook over een lokale multiplayer-modus. Hierbij kunnen twee eigenaars van het spel het tegen elkaar opnemen en hun eigen regels voor de slag maken. Zo kan er worden ingesteld hoe lang het potje duurt, over hoeveel Source de twee spelers op het begin beschikken, et cetera. Hierbij kunnen de twee spelers ook beschikken over hun eigen leger van Clockworks. Er kan ingesteld worden waar het regiment Clockworks het meeste druk uitoefent en welke soort troepen aanmarcheren komt. Deze multiplayer-modus werkt erg goed en is erg leuk om te spelen. Helaas is er geen optie voor online, maar dit mag de pret niet drukken.

Grafisch ziet het spel er goed uit. De omgevingen waarin de veldslagen plaats vinden zijn kleurrijk, redelijk gedetailleerd en bovenal overzichtelijk, wat natuurlijk een must is voor real-time strategy-games. De sprites zien er mooi uit, evenals de portretten van de personages in gesprek. Ook deze zijn weer redelijk gedetailleerd en lekker kleurrijk. Over het algemeen gezien zit over de hele wereld van Lock’s Quest een ietwat kinderlijk sausje, maar wel zo dat oudere, serieuzere gamers er geen last van ondervinden.

Op het muzikale vlak zit het goed met Lock’s Quest. In de Build-fase is er lekker rustige muziek, terwijl bij de Battle-fase bombastische tonen en klanken de speler opzwepen. Jammer genoeg wordt bij vrijwel elk level hetzelfde melodietje herhaald, waardoor deze (toch goede) muziek wel een beetje eentonig wordt. Ook in de steden die men bezoekt klinkt er goede muziek, maar ook hier lijkt het allemaal wat op elkaar. Dat is spijtig, aangezien de melodieën gewoon goed en memorabel zijn.

Qua speelduur is Lock’s Quest redelijk lang. Achttien uur zal toch wel het minste zijn om de game uit te spelen, op de laagste moeilijkheidsgraad. Deze achttien uren zullen echter wel enkel door doorgewinterde strategen behaald worden, dus voor de gemiddelde gamer zal er miscchien nog wel een uur of drie meer in zitten. De Siege-modus is ook vermakelijk en vaak als de speler even geen zin heeft in het hoofdverhaal kan deze altijd bereikt worden ter afleiding. Daarnaast staat ook nog een solide meerspelerstand, een Hard-modus (die ook daadwerkelijk moeilijk is) en dat was het dan zo’n beetje. Dit klinkt niet echt als veel content buiten de verhaallijn zelf, en dat is het misschien ook niet, maar de speler zal zich nog lang kunnen vermaken met de multiplayer-stand, mits hij of zij nog een andere bezitter van het spel kent.

Conclusie en beoordeling

Lock's Quest is een goed spel geworden, maar met de afwerking gaat het op sommige vlakken wel eens mis. Desondanks brengen de innovatieve gameplay, mooie graphics en leuke multiplayer-mode veel plezier. Jammer genoeg zorgen de onnauwkeurige touch-besturing, het ietwat platte verhaal en weinig afwisselende muziek voor wat smetjes op een anders geweldige game. Toch moet men zich hierdoor niet laten afschrikken: 5TH Cell heeft met Lock's Quest een goed spel afgeleverd.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Innovatieve gameplay
  • Siege- en Construction-modus
  • Goede graphics
  • Goede meerspelerstand
  • Goede muziek...
  • Minpunten
  • Onnauwkeurige touch-screenbesturing
  • Plat verhaal
  • doch weinig afwisselend

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • * GAAP *

  • Suf

  • Dit spel schijnt echt leuk te zijn en het proberen waard!

  • Dreamfall is één van de meest underrated games :( Controls zijn beetje crap, maar de game / verhaal is geweldig _O_ Zit al eeuwenlang te wachten op de episodic content :(

  • ze moeten ff the warriors met online co-op op live zetten

  • Is ie echt zo goed, T1G? Njah, ben ook wel benieuwd naar Psychonauts, Rez (geen XO maar toch), dus ga maar es Microsoft Points aanschaffen… na het aprilgeweld though.

  • Dit is echt een geweldig spel als je van adventure games houd

    Ik ben het niet met T1G eens over de controls, ik heb er nooit problemen mee gehad (op het vechtsysteem na, dat werkt een beetje houterig imo, maar er komen maar erg weinig stukken in het spel voor waar je moet vechten)



    Toch snap ik niet waarom mensen liever MEER geld betalen voor een DOWNLOAD dan voor de originele versie met mooi hoesje en boekje erbij (heb er zelf een half jaar geleden 10 euro voor betaald, nieuw)

    Maar dat zal wel aan mij liggen.. :)


  • Dikke must have voor de mensen die hem nog nooit gespeeld hebben. Het verhaal is echt super

  • Dikke must have voor de mensen die hem nog nooit gespeeld hebben. Het verhaal is echt super

  • Jah, dit spel is echt vet, kheb hem op PC en echt een topper om te spelen!

  • ga ik wel effe checke :)

  • Voor 1200 Microsoft Points (bijna 14 euro) kan de game worden gedownload van Xbox Live.

    Als je slim bent haal je hem gwn uit de budgetbakken…

  • De naam van de game deed me al ergens aandenken, maar zoals T-Gamer zegt kun je hem vast ergens veel goedkoper halen of 2e hands op.

  • erg mooie game, wacht nog steeds op deel drie

  • Lijkt me tof, alleen past er geen XO meer op mijn HDD. Behalve natuurlijk als ik Psychonauts zou verwijderen…

  • Okee beter, is misschien wel iets. Ik ken het niet zo goed, maar daar zal ik wat aan moeten veranderen dan he =P

  • Pijnijk… Deze game ga ik dus nooit als Xbox original kopen, ookal wil ik hem heel, maar dan ook HEEL graag spelen. Hij is in zo'n beperkte oplage in Europa uitgekomen dat die haast nergens meer te krijgen is behalve eBay. En dat is een reden waarom ik hem graag inclusief doosje wil. >:3

  • Echt nog nooit van gehoord, er zou een demo bij moeten komen.

  • Daar ga ik me punte neit aan bestede ;)

  • Hm.. oke :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren