1. Ratchet & Clank: Size Matters (PSP)

Ratchet & Clank: Size Matters (PSP)

Laatst was ik bij een vriend van mij blijven eten. Na het sporten bij hem thuis even lekker zitten gamen, en niet veel later konden wij gaan tafelen. Een heerlijke pasta met kaassaus, blokjes ham en peterselie werd mij voorgeschoteld, met daarna nog een toetje. Mona Chocodreams om precies te zijn, geconcentreerde chocolademousse in een bekertje. Het was lekker, maar het was nou niet je van het. Commentaar: beetje klein…

Lekker hoor, chocolademousse, maar dan wel in een grotere hoeveelheid. Dit kan ook gezegd worden van Ratchet & Clank: Size Matters. Ten eerste maken ze al een uitstapje naar een handheld, terwijl ze daarvoor steevast op de consoles verschenen, en zoals jullie weten heb je op een handheld nou niet bepaald een 42 inch televisiescherm. Ten tweede kan je bij dit spel jezelf laten krimpen, en dat is toch wel dé reden waarom deze game de titel Size Matters heeft gekregen.

Nu val ik misschien met de deur in huis, dus we beginnen bij het begin. Op het moment dat wij Ratchet en zijn maatje Clank tegenkomen zijn ze lekker aan het luieren op het strand. Fijne strandstoel, drankje erbij en de vakantie is compleet. Plots duikt een klein meisje op en wil graag een paar foto’s maken voor de schoolkrant. Maar het meisje wordt ineens gekidnapt door robots. Je raadt het al, Ratchet erachteraan, en een heus avontuur ontpopt zich. Het meisje blijkt niet te zijn wie leek, Ratchet en Clank komen meer te weten over een zekere beschaving die hier meer vanaf weet en Ratchet krijgt de mogelijkheid om te krimpen. Dit hele verhaal is ook nog eens voorzien van Nederlandse stemacteurs die het erg aardig doen, maar ze halen het niveau niet van de originele Engelse stemmen. Als je met die bekend bent, merk je dat het Nederlandse stemmenwerk enkel kopieerwerk is, ondanks dat het redelijk goed klinkt. Natuurlijk zijn beide taalopties mogelijk, maar vooral voor kinderen is de Nederlandse optie erg handig.

Het hele principe van dat krimpen klinkt op zich erg leuk, maar dat valt in de praktijk flink tegen. Het voegt vrijwel niets toe. Het is precies dezelfde gameplay als wanneer je met Ratchet door de werelden op normale grootte loopt. Het enige dat verandert is het leveldesign, zo zal een brug niet meer van steen zijn gemaakt, maar van bladeren, waar jij (formaat mier) dan overheen loopt. Het spelen op deze grootte is trouwens niet op elk gewenst moment in te schakelen Het is alleen voor een paar levels geschikt en alleen daar ben je gedwongen op een wat kleinere schaal te spelen. Zeker op puzzel- en platformgebied was deze krimpfunctie erg leuk geweest, mits goed uitgewerkt. Bij Size Matters is dit niet het geval, en het lijkt dan ook meer een soort lokkertje dan een echte toevoeging aan de gameplay.

Die is over het algemeen hetzelfde gebleven. Wanneer je als Ratchet speelt (dit doe je het grootste deel van het spel) is het vooral veel schietwerk en platformactie. Deze combinatie van schietactie en platformen is de drijvende kracht achter de serie. Dit is dan ook erg goed uitgewerkt en werkt (bijna) even soepel als op de console. Maar Ratchet kan ook een ander kunstje, en dat is racen op een Hoverboard (een soort skateboard). Dit racen is echter een enorme mislukking. Het heeft totaal geen snelheidsgevoel, de camera werkt vervelend en de besturing werkt ook niet altijd mee.

Gelukkig zijn Clank en zijn kleine robotvriendjes weer van de partij, en hierbij komt het puzzelelement in deze game goed naar boven. Dit is echt heel leuk om te doen en daagt je soms zelfs uit. Waar ik niet zo’n fan van ben is wanneer je als een getransformeerde, gigantische Clank een soort Hulk-achtige rampage aan moet richten, zo niet in de ruimte, dan wel op het vaste land. Het komt neer op de beuk erin en het imago dat onze robot heeft, namelijk het kleine slimme mannetje, wordt volledig in zee gegooid. Een vergelijkbaar spelelement is dat wanneer je met Captain Qwark moet spelen. Met een geweertje in de hand moet je zijn meest epische strijden naspelen. Dit komt ook neer op knallen en zorgen dat je zelf niet afgeknald wordt en er zit totaal geen diepgang in. Maar wel iets anders, namelijk humor.

De goede humor die de Ratchet & Clank serie kenmerkt is ook in dit deel terug te vinden. Vele malen zal er een glimlach op je gezicht verschijnen, maar toch merk je dat het niet Insomniac is die dit spel heeft gemaakt. Het heeft net niet dat ene speciale gevoel, het is net als de Nederlandse voice-acting een namaak. Dat neemt niet weg dat het niet leuk is, integendeel, het is heel goed gedaan. Zeker bij de gevechten van Captain Qwark zal je vreemd opkijken wanneer je de dam moet beschermen tegen vijandige cactussen. Het blijft toch leuk, en wat is een Ratchet & Clank game nou zonder humor?

Dan kan je natuurlijk ook vragen: wat is Ratchet nou zonder zijn geliefde schietijzers? Ook in dit deeltje krijg je weer een aantal geweren en gadgets voorgeschoteld. Hier zitten natuurlijk de meer voor de hand liggende wapens bij zoals de shotgun en de dubbele handgeweertjes, maar ook wat origineler spul. Zo heb je de Sprout-o-Matic, een gadget waarmee je bloemen speciale krachten kan geven. Zo kunnen ze je naar een locatie werpen die anders niet bereikbaar is of vormen ze een trap. Jammer genoeg zijn er niet heel veel wapens in het spel te vinden, doordat het spel zelf ook niet zo lang is. Ik was (negatief) verrast toen ik de aftiteling in beeld kreeg, want Size Matters is ongeveer twee keer zo kort als één van de consoleversies. Dit is één van de grootste aanmerkingen die ik op het spel heb. Want jullie weten toch wel jongens? Size Matters!

Over fouten gesproken, daar zijn er in dit spel ook wel genoeg van, zogenaamde bugs. Vaak zijn het kleine steentjes waar je achter blijft haken, wat normaal niet heel storend is, maar als je gaat racen een ergernis van jewelste kan zijn, want dit kost tijd, en die is bij een race nogal kostbaar. Er zijn ook grotere bugs die niet alleen in een race flink vervelend zijn. Zo heb ik één level wel drie keer over moeten doen omdat de vijanden maar bleven aanstromen (wat niet de bedoeling was) of dat er helemaal geen vijanden kwamen (al helemaal niet de bedoeling). Hierdoor kon ik niet verder komen. Eigenlijk hoorde er een filmpje te gaan spelen, maar omdat ik nog niet de vijanden had verslagen kwam dat niet. Dit soort grote en kleine fouten zijn erg vervelend en hadden makkelijk weggewerkt kunnen worden.

Conclusie en beoordeling

Al met al is Ratchet & Clank: Size Matters een groter succes dan de Mona Chocodreams. Niet alleen biedt dit spel een vermakelijk avontuur, gave wapens en goede humor, het is ook nog eens de eerste Ratchet & Clank game voor de PSP, en dit mag ook als pluspunt gerekend worden. De bugs die zowel klein als groot zijn kunnen veel frustratie veroorzaken en de stukken waarbij je met de Hulk-Clank moet spelen bieden nog minder vertier dan de chocolademousse, hoewel het spel toch nog veel intenser is. De tijd die je in dit spel steekt is vrij klein want het is zo uitgespeeld. Maar als je ooit tussen Chocodreams en Ratchet & Clank: Size Matters moet kiezen, zou ik toch voor de laatste gaan.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Ratchet & Clank
  • Groots avontuur
  • Groteske humor
  • Ouderwets goede gameplay…
  • Gigantisch leuke wapens
  • NL stemmen
  • Minpunten
  • Krimpen voegt niets toe
  • Kleine en grote bugs
  • Geen Insomniac
  • Kleine hoeveelheid wapens
  • behalve met Hulk-Clank en racen
  • Korte speelduur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • de enige space game die nog al leuk is zijn homeword I en II



    en Freelancer

  • lijkt me niet geweldig eigenlijk…

  • Vind ik teveel op Homeworld lijken.

  • Jah, deze koop ik! =)

  • lijkt nogal op EVE online volgens mij! nix voor mij ook die ruimte!

  • Dit kan zowaar een MMO worden die ik in de gaten ga houden :O.

  • Misschien na Airrivals toch is Jumpgate Evolution proberen als ie uitkomt :P

  • Eeh homeworld? Dat is RTS. Dit lijkt meer op EVE online en freelancer… :)

  • Als die systeemeisen echt zo laag zijn, kan ik hem zelfs nog draaien. Lijkt me sowieso ook een erg leuk spel :-)

  • Maandelijkse kosten zeker?

  • Zou dit dan eindelijk een waardige 'opvolger' zijn van Freelancer? Ik kijk al een tijdje uit naar goede space-sims, maar de meesten zijn me toch iets te traag (Eve bijvoorbeeld).

    Dit lijkt me ouderwets leuk. Nu maar hopen dat het een beetje aanslaat, dan kunnen de developers de game lang ondersteunen en uitbreiden.

  • klinkt erg veel als eve.. lijkt best leuk opzig

  • EDIT: woops sorry voor dubbele post

  • Niets voor mij.

  • EVE online anyone?

  • Homeworld is een RTS, dit is dus een MMO Space Sims achtig gebeuren, het liet me ook wel aan EVE online denken.

  • Klinkt erg vet, in de gaten houden dus…

  • Van dat soort games, Houd ik echt totaal niet.

  • En dan roepen dat dit innovatief is enzo. Die games over de ruimte zijn er al genoeg met onder andere een populaire Freelancer. Denk dat dit een flop wordt. Beetje saaie reportage ook, zag er dood uit daar op de achtergrond.

  • Lijkt me wel grappig

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren