1. Dead Space Extraction (Wii)

Dead Space Extraction (Wii)

Heb je je ooit al eens afgevraagd wat er momenteel gaande is in de diepe ruimte? Ooit al eens afgevraagd wat voor avonturen al die moedige astronauten meemaken? Al je antwoorden worden beantwoord in het universum van Dead space, waar je een episch en meeslepend verhaal tegemoet gaat. Dead space wist eerder al de harten van veel horrorliefhebbers te overwinnen op de PS3 en Xbox 360, terwijl de Wii mooi bleef zitten met games als ‘My Pink Pony’ en ‘Smartypants’. Visceral games wilde hier iets aan doen, en besloot een tijdje later een Wii exclusieve prequel te maken van Dead space, met de naam ‘Dead space: Extraction’. De hype begon de ronde te doen, totdat ze ook aankondigden dat dit geen third-person shooter zou worden, maar een ‘Guided First Person experience’ oftewel ‘rail-shooter’. Ze meenden te zeggen dat dit genre de sfeer beter zou weergeven, en de horrormomenten wat intenser zou maken. Helaas zijn zulke games meestal uitgedraaid tot een regelrechte flop, dus dat maakt ons niet minder sceptisch over de game.

Het spel is een prequel, en dus hoef je Dead space niet gespeeld te hebben om het verhaal te kunnen volgen. Wel zal je, als je Dead space gespeeld hebt, vertrouwde elementen kunnen terugvinden in Extraction. Het verhaal focust zich op vier hoofdpersonages: Als eerste hebben we Nathan McNeill, een detective dat onderzoek doet naar de mysterieuze ‘marker’ dat ontdekt is op de Ishimura. Als tweede hebben we Sergeant Gabe Weller, een voormalig militair dat hierdoor dus wel weet hoe te overleven in noodsituaties. Met deze ervaring neemt Weller dus ook regematig de leiding en deelt de bevelen uit. Vervolgens kom je later in het spel nog Lexine Murdock tegen, het enige vrouwelijke gezelschap in het spel, en later ook Warren Eckhardt. Gezamenlijk proberen ze moedig de necromorph invasie te overleven, en in de loop van het spel zal je niet met één van deze personages spelen; maar met meerdere en zelfs een keertje met een nevenpersonage dat later in het verhaal nog bekend wordt gemaakt. Deze invasie is ontstaan doordat de eerdergenoemde marker speciale signalen doorstuurde, dat de mensen gek liet worden; en liet veranderen in afgrijselijke wezens. Het verhaal is erg overtuigend, door voornamelijk een paar kenmerken. De graphics van uitermate hoge kwaliteit, de overtuigende dialogen en de bijna foutloze voice-acting.

Nog een boost om het overtuigender te maken, is dat het ‘rail-shooter’ stijltje, echt toevoegt aan het realisme. Je kijkt hierdoor werkelijk door het oog van het personage, en wordt zowaar in zijn/haar verhaal meegesleept in een indrukwekkend achtbaanritje. De beperking van vrijheid mag dan misschien mensen afstoten, ook dit probeert Extraction tot het geringste te minimaliseren. Waar je in rail-shooters gewoon een spoor volgt, kan je hier dus bij wijze van spreken ook van spoor veranderen; aangezien je op bepaalde momenten de weg zelf kan kiezen, en wie weet mis je dan net wel één van die waardevolle wapen-upgrades. Extraction is duidelijk niet de ordinaire rail-shooter. Je wandelt niet constant een voorgestippeld pad op en schiet maar wat je tegenkomt; je blijft werkelijk staan als je een tegenstander tegen het lijf loopt, en de rit gaat pas verder als elke dreiging tot met de grond gelijk is gemaakt.

En bij dat verpulveren van vijanden zit meestal een gebruikelijk foutje verstopt in rail-shooters; de repetitiviteit. In Extraction, echter is dit uitstekend uitgewerkt, omdat de cutscenes gewoon in-game geïmplementeerd zijn, en dus voor de broodnodige variatie in de game zorgen. Maar ook tussen al die heftige actie door is de repetiviteit nooit te groot, dankzij het ruime en gevarieerde aanbod wapens die je in het spel zal tegenkomen. In totaal kom je een tiental wapens tegen, waaronder je vertrouwde Rivet Gun; je basiswapen dat oneindige kogels bevat. Mijn persoonlijke favoriete tussen al deze is de Ripper, een wapen bekend van het originele Dead space. Dit wapen genereert een soort zwevende zaag, dat de vijand in tienduizend stukjes zaagt, door je Wii-remote naar voren en achteren te schudden. Je kan je zaag daarbij ook omdraaien om verticaal te zagen; en het zorgt allemaal voor zeer bevredigende actie. Meer wapens keren terug uit de Dead space franchise, zoals de vlammenwerper, plasma cutter en meer,... Elk wapen heeft ook nog eens een secondary fire dat je kan inschakelen door te schieten met een gedraaide Wiimote.

De actie is ook altijd uitdagend genoeg, iets wat je soms wel mist in rail-shooters. Ben je het gewoon om telkens headshots te plaatsen? Verleer het dan maar snel, want zo werkt het niet in Extraction. Als je vrolijk hun hoofden eraf schiet, komen ze nog gevaarlijker naar je toe; hun twee armen gebruikend als dodelijke wapens. Het doel in Extraction is eigenlijk om je tegenstanders te ontwapenen. Dus moet je niet op het hoofd, maar op de beide armen (hun ‘wapens’) mikken. Ook de voeten zijn geen slecht doelwit, aangezien je ze dan vertraagd; maar denk eraan dat de Necromorphs dan ook nog naar je toe kunnen kruipen. En ook op het vlak van controls zijn Visceral games en Eurocom grandioos geslaagd. De pointer werkt erg precies, er is werkelijk geen spel op de Wii dat zo vlot werkt als Extraction!

Ook de visuals zijn behoorlijk indrukwekkend voor Wii-begrippen. De personages zien er erg gedetailleerd en realistisch uit, de omgevingen zijn netjes overgebracht naar de Wii, en de tegenstanders zien er angstaanjagend lelijk uit (in de goede zin dan). Dit is ook maar goed, want met lelijke graphics; zie ik er toch het nut niet van in om een horrorgame te maken.. Dit brengt ons dan bij een ander essentieel punt van horrorgames, de “engheidsfactor” zoals ik hem graag noem. Deze is laag tot mijn diepste teleurstelling. Dit is dan ook het eerste minpunt dat ik ga bespreken. Als je de wereld van Extraction voor de eerste keer verkent, spring je één, hoogstens twee keer van je stoel. Als je dit dan voor een tweede keer uitprobeert, merk je wel een tiental potentiële schrikmomenten; dat gewoon niet goed benut zijn. Een voorbeeld: Je wandelt de cockpit in van een schip, en gaat recht op je doel af; wat in dit geval een computer is dat nodig gehackt moet worden. Je draait eventjes naar de stoel van de stuurman en ziet daar een lijk zitten. Eventjes nog kijk je naar het lijk, en plots draait het hoofd zich nog en maakt het een licht schreeuwgeluidje. Door slechts het lijk een tikkeltje viezer te maken, hem het hele scherm te laten benutten en hem een angstaanjagender schreeuwtje te geven; heb je daar een moment waar je van je stoel achterover valt van de schrik. En als vervanging plaatst Visceral games een vraagteken in het midden van ons brein. En zo zijn er nog meer momenten, die je zelf wel zult ontdekken in de loop van de nachtmerrie.

Betekent dit dan dat de sfeer van Dead Space niet goed is overgebracht? Nee hoor, dit is net één van de troeven van het spel. De sfeer is zo goed overgebracht, dat je misschien zelfs kan beamen dat de sfeer in Extraction beter is dan in het origineel! Hiertoe brengt de soundtrack een hoop bij; die zoals in Dead Space weer fenomenaal goed is! Op sommige momenten, merk je dat het personage waarmee je speelt begint te hallucineren; en er allemaal rare Egyptische tekentjes voor je beeld worden getoverd; wat zeker ook toevoegt aan de enge sfeer. Maar dan kom je aan het einde van de zeven à acht uur lange achtbaanrit van tien chapters; en wil je maar één ding. Meer, meer, MEER! Je zoekt wanhopig naar verborgen content, maar vindt enkel de Challenge mode en de verfilmde comic books. Ook al zijn deze best aardig, ze kunnen niet vervangen wat je hebt meegemaakt op de Ishimura. Maar weet wel dat je je geen moment zal vervelen in Extraction. Van de eerste chapter zal je een compleet onverwachte en merkwaardige gebeurtenis tegenkomen, en tot op de laatste chapter kom je er zo nog een paar tegen; dat je aanzetten tot het doorspelen van de game tot op het bittere eind. En dat laatste is niet bij wijze van spreken, want het einde stelt redelijk teleur als je het vergelijkt met alle intense momenten dat je meemaakt in de loop van het verhaal. De laatste chapter is een behoorlijke anti-climax voor mij geweest, na de reuzeclimax in de voorlaatste chapter. Als je klaar bent, raad ik je aan het spel een tweede keer te proberen op één van de hogere moeilijkheidsgraden; en weer te genieten van deze game. Helaas zal de tweede keer nooit die ongelooflijke eerste kunnen evenaren.

Conclusie en beoordeling

Dead space: Extraction is een pareltje geworden, tot ieders verbazing. Het is fun, mooi, de sfeer is goed overgebracht, en het verhaal is overtuigend. Voor mij betekent deze game zoveel! De beste horrorgame van vorig jaar, de beste third-party titel van de Wii vorig jaar, het aangrijpendste verhaal van vorig jaar! Als je oftewel een Dead space fan bent, oftewel een survival-horror fan; doe jezelf dan een plezier en laat deze dan niet in de winkelrekken liggen! Je merkt vanaf de eerste minuut de pure kwaliteit in de game, zowel als de onverwachte ervaringen in het verhaal die je tevens aansporen het spel door te spelen! Extraction is duidelijk een must voor Wii-bezitters!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Verbazingwekkende visuals
  • Preciese controls
  • Interessante wapens
  • Sfeer goed overgebracht
  • Overtuigend verhaal
  • Ontzettend episch!
  • Aardige extra’s…
  • Minpunten
  • die de geringe content niet kan rechtvaardigen
  • Anticlimax op het einde
  • Potentiële enge momenten overgeslagen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zou best vet zijn!

  • Hopelijk niet zo duur:P



    Wel leuk voor de fans!

  • Als de game maar vet wordt, hoewel ik daar geen twijfels over heb. Alleen moet hij dan ook weer niet té groot worden, want een game van 50 GB wil je niet gaan downloaden lijkt mij :)

  • Mooi kun je hem ook downloaden, maar we zijn er nog laaaaaaaang niet, en het is en blijft een gerucht.

  • zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je een soort gelijk systeem als dat gedoe op de Xbox 360. Dat er binnenkort PS2 games te download worden aangeboden op PSN

  • ja word bootey call ofzoiets dus word mis wel vet, een soort expansion pack of zo.

    en sony gaf al toe dat het geen gerucht was maar een lijst van van scee

    ma dat datums nog konden veranderen

  • Heb liever een volwaardige game die je in de winkel kan kopen.

  • Ratchet & Clank is een leuke Serie. :)

  • Zou mooi zijn hoor, als het de kwaliteit van Tools of Destruction kan behalen. Die schijnt erg goed te zijn :).

  • Ik heb een vervolg toch liever op Blu-Ray. Al die kleine beetjes kosten me veel te veel plaats op mijn harde schijf.

  • Liever een vervolg op BluRay zoals Stephan hier boven ookal zegt alleen een vervolg opzich is al vet genoeg..:P

  • Ik vind het sowieso al vet om te horen dat Tools of Destruction wellicht een opvolger krijgt. Maar ik zie net als Stephan en T-Shock toch liever een vervolg op BluRay.

  • coolo een vervolg maar toch liever op blue ray zoals bovenstande reacties

  • Hoop dat het klopt, maar het zal wel veel geld gaan kosten als je het wil downloaden…

  • Dat zou nice zijn!

  • Zou wel leuk zijn, dan wil ik hem wel kopen.

  • Zou wel leuk zijn.

  • Leuk :D

  • benieuwd wat het wordt en of het wat gaat kosten.

  • erg leuk maar wat heb ik er aan heb geen credietkaart als die psncards maar komt kom op met die cards

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren