1. Ratchet & Clank: A Crack in Time (PS3)

Ratchet & Clank: A Crack in Time (PS3)

Tijd… het is iets dat niemand kan veranderen. Ik kan wel de wijzers van de klok veranderen, maar dat heeft geen effect op het verloop van de tijd zelf. Hiermee hou ik enkel mezelf voor de gek. Hoe zou mijn leven eruit zien als ik controle had over de tijd? Dat ik de tijd kon terugdraaien? Mijn leven zou er veel makkelijker op worden. Dan kon ik veel meer risico’s nemen. Als ik werk zou hebben, dan zou ik rechtstreeks naar mijn werkgever stappen en om opslag vragen. Als hij mij de deur zou wijzen, dan kon ik de tijd terugdraaien op het moment dat ik nog niet in zijn kantoor zou staan. Ik zou anders nogal een figuur slaan. Of ik kon de leerkracht die altijd op mij zit te zeuren eens goed mijn gedacht zeggen, gewoon omdat het oplucht. Dan kon ik de tijd terugdraaien en heb ik meteen toch eens gezegd wat er op mijn lever lag. Maar hier houden Ratchet en Clank zich niet mee bezig, natuurlijk niet. Die hebben wel betere dingen te doen.

Zo moet Ratchet nog steeds Clank terugvinden. Aan het einde van Tools of Destruction werd Clank namelijk meegenomen door de Zoni. Clank zit nu vast in The Great Clock, een gigantische tijdmachine die door de Zoni gebruikt en bewaakt wordt, om de tijd in het heelal te kunnen regelen. Al snel wordt uitgelegd waarom Clank daar naartoe is gebracht. In de tussentijd heeft Dr. Nefarious’, de schurk uit het derde deel, het weer gemunt op het veroveren van het heelal. Problemen genoeg dus. De twee vrienden krijgen het deze keer nog moeilijker te verduren dan ooit tevoren.

Maar problemen zijn er om opgelost te worden. En zowel Ratchet als Clank doen dit op hun eigen manier. Zo zorgt het spelen met Ratchet voor veel schietwerk, terwijl Clank het meer rustige en het puzzelgedeelte voor zijn rekening neemt. Door het boeiende verhaal is het spelen met Clank veel interessanter geworden. Daar waar hij in de voorgaande delen enkel goed was om zich door kleine gaten in een muur te wurmen en daarna een deur open te maken, speelt de kleine robot deze keer een veel grotere rol. Zo beschikt Clank na een tijdje over de Chronoscepter. Dit is een scepter die ervoor zorgt dat hij beter kan aanvallen, om projectielen van vijanden terug te kaatsen, voorwerpen te repareren en tevens de mogelijkheid geeft om tijdbommen te gooien. Die laatste is de moeite waard om even uit te leggen. Wanneer er een tijdbom gegooid wordt, vertraagd de tijd in de oppervlakte van de bom. Zo kunnen bijvoorbeeld vijanden worden vertraagd of snel ronddraaiende spiralen worden afgeremd. Het spelen met de tijd blijft boeien, gewoon omdat het zeer leuk is om te doen. Naast deze zal Clank puzzels moeten oplossen. In The Great Clock zijn er plaatsen die niet zomaar te bereiken zijn. Bij elk begin van elke puzzel liggen er kleine, gekleurde platen op de grond. Hiermee kan Clank zijn bewegingen filmen. Er zal dan een soort van gekleurde kloon rondlopen die de dingen doet die opgenomen zijn. Zo kan de kloon gebruikt worden om een deur te openen, en valt de uitgang achteraf makkelijker te bereiken. Hoe verder de game vordert, hoe moeilijker de puzzels worden. Wie er écht niet meer aan uit kan, heeft de handige mogelijkheid om de puzzel over te slaan. Door dit te doen wordt er echter geen beloning gegeven. De puzzels zorgen voor een leuke afwisseling na de actie met Ratchet.

Zoals het een echte Ratchet & Clank-game betaamt, gebeurt die actie met het meest absurde wapenarsenaal uit het universum. Zo is er bijvoorbeeld de Sonic Eruptor, een kikker die vastgeplakt zit aan een handvat. Het dier laat chemische boeren die vijanden hard kunnen raken. Want hoe meer een wapen gebruikt wordt, hoe sneller het geüpgrade wordt. Hiermee wordt onder andere de kracht verhoogd. De Constructo Mods bieden de mogelijkheid om bepaalde wapens nog krachtiger te maken. Dat zijn aanpassingen zoals een nieuwe trekker om de vuursnelheid te verhogen. Deze handige onderdelen kunnen gewonnen of gevonden worden. Naast schietijzers zijn de gadgets terug van weggeweest. De goede oude Slingshot doet opnieuw zijn intrede. Deze gadget is nog steeds noodzakelijk om platformen te bereiken die ver uiteen liggen. En natuurlijk spelen ‘bolts’ (de munteenheid) weer een erg grote rol. Opnieuw zijn deze te verkrijgen door onder andere vijanden te vernietigen. Waar in de voorgaande delen echt een keuze gemaakt moest worden tussen de vele wapens, omdat men nooit voldoende ‘bolts’ had, is dit in dit deel niet het geval. Bolts worden als het ware door ramen en deuren gesmeten. Spelers zullen dus vaak op elke nieuwe planeet de nieuwste wapens kunnen kopen, en dat is jammer. Hierdoor gaat de verzamelwoede en de uitdaging een stuk verloren.

‘Elke nieuwe planeet’ werd daarnet al op deze manier verwoord, en dat is niet voor niets. Het verhaal van de game speelt zich weer op verschillende planeten af. Elke planeet heeft een eigen sfeer en ziet er anders uit. Men zal nooit het gevoel krijgen een bepaalde planeet eerder te hebben bezocht. Dit draagt er toe bij dat de afwisseling zeker goed zit. Het uiterlijk van de game ziet er eigenlijk nét wat beter uit dan het voorgaande deel. Dat is zeker positief te noemen. Hier en daar heeft de game zelfs een cel-shaded tintje gekregen, dit is goed bij explosies te zien. Soms staat zelfs Ratchet op ontploffen door de opmerkingen en het grote ego van Captain Qwark, natuurlijk mocht hij niet ontbreken. De uitspraken die hij eruit gooit, zijn weer om te gieren. Dit zorgt ervoor dat de humor wederom erg goed zit. De humor gaat nog veel verder. Zo komen de personages in de meest uiteenlopende situaties terecht waar zelfs een verbitterde zuurpruim om zal lachen.

Het lachen verandert echter in geeuwen tijdens de ruimtelevels. En daar wringt het schoentje, omdat deze meteen het grootste kritiekpunt zijn aan de game. Het reizen van de ene planeet naar de andere gebeurt in een ruimteschip. Spelers moeten dus door de ruimte reizen. Dit duurt altijd net wat te lang en er is weinig te beleven, waardoor het saai wordt. Er kunnen tussendoor wel zijmissies gestart worden, zoals een bepaald aantal vijandelijke schepen vernietigen, maar die voegen weinig toe. Behalve een beloning.

Conclusie en beoordeling

Insomniac Games levert weer een typische Ratchet & Clank-game af. De splitsing van de twee vrienden levert een interessante en afwisselende gameplay op. De wapens zijn zoals altijd weer volkomen absurd, op een positieve manier. De wapenaanpassingen (Constructo Mods) zijn een leuke toevoeging hierop. Door de game heen zit de humor weer helemaal goed. Zowel in de wapens als in de dialogen en de situaties waar de personages in verzeild raken. Doordat elke planeet anders is, zal de verveling niet toeslaan. Dit is helaas wel het geval bij de ruimtelevels. Deze zijn helaas te lang en worden snel saai. Dat Bolts als het ware door ramen en deuren wordt gesmeten is ook best jammer. Hierdoor verzwakt de uitdaging een beetje. Dat mag de fans van de serie er zeker niet van onthouden om deze game zonder nadenken aan de schaffen. En de mensen die nog niet vertrouwd zijn met de serie? Die doen er ook goed aan om Ratchet & Clank: A Crack in Time aan te schaffen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Typische Ratchet & Clank-game
  • Boeiend verhaal
  • Interessante gameplay
  • Afwisseling
  • Meest absurde wapens
  • Humor van de bovenste plank
  • Minpunten
  • Ruimtelevels
  • Verkrijgen van teveel ‘Bolts’

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ziet er wel mooi uit

  • Ziet er leuk uit

  • De beelden zien er echt grafisch en visueel ontzettend goed uit, maar of de Gameplay en verhaal ook goed zijn dat valt nog wel te bezien. Sonic DX, Adventure Battle 2 en Heroes die 3 waren ontzettend leuk vooral de eerste twee, maar alles daarna was eigenlijk gewoon waardeloos.

  • Ja ik zag de plaatjes net op het forum. Ziet er goed uit, hopelijk wordt het nu niet zo'n flop als Sonic the Hedgehog.

  • Grafisch erg scherp, maar of deze game beter wordt dan zijn voorganger op de next-gen consoles?

  • zal wel weer een k*t game worden :S

  • Nou, nu de gameplay, het verhaal en de sound nog :-)

  • Ja wel netjes hè.

  • Goed gerendert, toppie.. maarja nu nog zien of het allemaal goed speelt.

  • Kan nu niet echt veel zeggen maar het ziet er iig wel goed uit.

  • Uiterlijk is goed, nu de gameplay nog!

  • yeah sonic. helaas kunnen ze niet tippen aan de oude sega versies. mijn god wat waren die vet :D hmmm mss weer eens tijd om me oude sega 16 bit naast me tv te gaan zetten :D

  • ziet er mooi uit :D

  • LOOKS HOT :p

  • EDIT.



    Moet je deze screens zien!



    http://www.insidegamer.nl/xbox360/sonicunleashed/screenshots/



    Deze game ademt heel erg sfeer van de oude Sonic games uit, vinden jullie niet?! Heel vet!




  • ziet er goed uit, maar niet echt mijn games

  • Deze game ademt heel erg sfeer van de oude Sonic games uit, vinden jullie niet?!

    Absoluut! Ik hoop ook echt dat het het niveau van de oude Sonic games kan dragen, want zelfs ik (als Sonic fanboy) kan niet ontkennen dat de recente 3D games van Sonic absurt tegenvallen. (Waarom kan er niet een nieuwe Sonic Adventure komen? Die games vind ik echt vet!)

  • De vorige game zoog echt als de malle op de 360 en ps3, dus ik hoop dat SEGA hier van geleerd heeft en weer een beetje teruggaat naar de roots van de game.



    Perfect Dark Zero@ Zekers te weten, dit is bijna niet te vergelijken met de vorige next-gen sonics.

  • Ziet er wel goed uit, maar ben niet zo van de Sonic ect.

  • Laat het alsjeblieft een goede game worden…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren