1. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3)

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3)

…ben jij echt mijn moeder? Ik dacht dat ik een wees was. Nee Snake, dat ben je nooit geweest en zal je ook nooit worden. Waarom heb je mij dan verlaten?! Ik heb de taak op mij genomen om te beschermen waar ik en je vader in die periode zo hard voor gevochten hebben. Zijn levenswerk is wat mij de motivatie gaf om door te zetten en te beschermen wat hij zo dierbaar achtte. Daar kon noch jouw duivelse broer, noch mijn liefde voor jou verandering in brengen. Waarom heb je nooit wat van je laten horen? Ik had je kunnen bijstaan bij deze zware taak? Ik heb ervoor gekozen om mijn aandacht volledig te richten op deze taak en niet te laten verzwakken. Ik wilde je niet in gevaar brengen. Waarom ben je dan terug, is er iets misgelopen? Nee Snake, we gaan een einde maken aan de dreiging die Liquid vormt…samen.

Vijf jaar na de gebeurtenissen uit het tweede deel staat een sluipgoeroe –genaamd Solid Snake- op het punt om zijn laatste missie aan te vangen. Zijn turbulente leven heeft namelijk een tol geëist waardoor hij gedwongen wordt om voor eens en voor altijd een einde te maken aan de vete tussen hem en Liquid Ocelot. Een mysterieuze ziekte die hij in een eerder deel heeft opgelopen heeft er immers voor gezorgd dat hij op een waanzinnig hoog tempo verouderd en daardoor ook snel aan zijn eind zal komen. Hij neemt zich dan ook voor om zijn aartsvijand Liquid uit te schakelen en de dreiging die hij vormt zo ongedaan te maken. Al zal dat zeker niet simpel zijn. Liquid heeft immers huurlingen tot zijn beschikking die hij met behulp van nanotechnologie heeft weten om te dopen tot supersoldaten. Het goedje brengt namelijk een aantal voordelen met zich mee. Zo zullen ze sneller weten te herstellen van fysieke kwalen, beter aanvoelen wat hun teamgenoten willen doen en zal de loyaliteit toenemen. Natuurlijk heeft Liquid eraan gedacht om een veiligheid in te bouwen door middel van een weldoordacht neveneffect. Zo kan hij zijn leger volledig laten handelen naar zijn wil, zelfs als zijn manshappen dit niet willen. De tijd dringt dus en Snake wil koste wat het kost zijn doel verwezenlijken zodat hij in alle rust kan sterven.

Al het voorgaande zal bij menig fan van het Metal Gear franchise zeker de nodige nostalgie naar boven brengen en de game zal daar handig op gaan inspelen. Vele vragen krijgen namelijk een antwoord in dit afsluitende deel van één van de sterkste series ooit. Dit brengt met zich mee dat vaak flashbacks gebruikt worden om het één en ander te verduidelijken en doen terugdenken aan eerdere games die verschenen zijn in de serie. Kippenvel momenten zijn dan ook geen uitzondering en er wordt meermaals op de gevoelens van de gamer ingespeeld. Er maken immers veel bekende MG-personages hun opwachting en ook zij zorgen ervoor dat je steeds meer gaat meeleven met wat zich afspeelt op je scherm. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots mag dan ook gezien worden als een ware hommage aan het gehele Metal Gear franchise. Stel nu dat je een leek bent en nog nooit één van de vorige delen hebt gespeeld… dan heb je een groot probleem. Er zijn namelijk enorm veel termen aanwezig in de game die gevormd zijn in voorgaande delen. Daarnaast wordt er ook verwezen naar memorabele gebeurtenissen die van vitaal belang zijn bij de verhaallijn van MGS 4. Als nieuwkomer zal je dan ook weinig of niets begrijpen van de complexiteit die de serie kenmerkt. Het is dus zeker aan te raden om deze alsnog aan te schaffen en eens te doorlopen als je met volle teugen wil genieten van dit laatste deel.

Ook in dit deel wordt er weer overvloedig gebruik gemaakt van tussenfilmpjes, wat nu eenmaal deel uitmaakt van MG. Dialogen en filmistische gevechtscenes wisselen elkaar in hoog tempo af en elk detail wordt werkelijk subliem in beeld gebracht. Dit wordt ook buiten de vele filmpjes vaak benadrukt door grafische pracht en praal. Dieren die door de vegetatie lopen, levensechte reflexen van vijanden, opwaaiend stof… alles lijkt levensecht. Het zal je dan ook niet verbazen dat de vele vijanden ook van een vrij goede A.I. voorzien zijn. Dekking zoeken, het uitbuiten van een overmacht, het tactisch bestoken van je schuilplaats…het hoort allemaal bij hun vaardigheden. Het spreekt natuurlijk voor zich dat ze handelen naar de moeilijkheidsgraad die je hebt ingesteld, dus voor een uitdaging zal je op een hoger niveau moeten starten dan normal. Snake laat zich op zijn buurt ook niet van zijn subtielste kant zien, hij is namelijk in staat om met veel meer agressie te werk te gaan dan eerder het geval was. In MGS 4 ligt de nadruk immers meer op de vuurgevechten en minder op het sluipen. Dit komt doordat men het schietsysteem eens grondig onder de loep heeft genomen en de nodige aanpassingen heeft gedaan. Waar in voorgaande games het schieten vrij stroef aanvoelde, voelt het nu allemaal heel soepel en natuurlijk aan. Het richten gaat dan ook vlekkeloos en het sublieme verplaatsen van de camera zorgt ondertussen voor een ideaal overzicht van de omgeving, waardoor je zeker niet verrast kan worden door vijanden.

Hoewel daar toch één persoon in slaagt: een rokende aap… en zijn baasje Drebin, een wapenhandelaar die wapens voor je witwast. Elk wapen heeft namelijk een ID-tag waardoor alleen de rechtmatige eigenaar het kan gebruiken en hij weet dat probleempje voor je op te lossen. Voor het witwassen van die wapens krijg je overigens punten die je later weer kan gebruiken om betere wapens aan te schaffen. Dit is niet noodzakelijk aangezien veel van de wapens ook te vinden zijn in de vele omgevingen die MGS 4 rijk is. Ja, meerdere omgevingen, je leest het goed. In tegenstelling tot voorgaande games waar er altijd gebruik werd gemaakt van één vaste locatie, wordt er nu gebruik gemaakt van meerdere. Het is dan ook terecht dat menig gamer vreesde dat de intensiteit en de sfeer hieronder zouden gaan lijden. Gelukkig is hier geen sprake van en kan ik met genoegen melden dat het zelfs verfrissend is bij momenten. Zo zal je verschillende faciliteiten en oorlogsgebieden doorkruisen waarin je liefst ongezien je doelen verwezenlijkt. Dit wordt je wat makkelijker gemaakt door het toevoegen van een ‘State of the Art’ camoufleerpakje. Dit past zich bij het sluipen vrijwel automatisch aan de omgevingen aan en zorgt ervoor dat je nagenoeg onzichtbaar bent voor je vijanden. Als je dan toch genoodzaakt bent om een slachtoffer te maken, dan ben je in ieder geval in staat om dit ongezien te doen.

Buiten dat pak heeft Snake nog een ander hulpmiddel tot zijn beschikking, namelijk een mini versie van Metal Gear genaamd Metal Gear Mk. II. Hij begeleidt je tijdens het grootste deel van de verhaallijn en wordt door een oude bekende gecontroleerd. Otacon maakt immers wederom zijn opwachting als steun en toeverlaat van Snake, al staat hij nu veel zelfzekerder in zijn schoenen en gedraagt hij zich als een echte man. Natuurlijk zijn al deze hulpmiddelen alleen maar bedoeld om je van genoeg kansen te voorzien wanneer het er echt ruig aan toe gaat. Dat is zeker het geval tijdens de werkelijk epische gevechten tegen de eindbazen. Ze leggen je namelijk het vuur aan de schenen met een ontzagwekkende kracht en geven hun zwakke plek niet zomaar aan je prijs. Het is dan ook aan jou om te achterhalen hoe je ze kan verslaan en daarbij zou wat kennis over hun geschiedenis wel eens goed van pas kunnen komen. Sommigen van hen zijn immers oude bekenden voor Snake en dat zorgt ervoor dat een fan dan ook al minstens een vermoeden zou moeten hebben over hoe hij zijn opponent kan verslaan.

Hoewel de Metal Gear Mark II voor het eerst opduikt in het Metal Gear franchise, is hij al eerder verschenen in een game die geschreven en geregisseerd is door Hideo Kojima. In 1996 speelde hij namelijk het hulpje van het hoofdpersonage Gillian Seed in de Japanse game Snatcher. Deze vescheen eerst op de Turbografx en de Mega-CD en daarna pas op de Playstation. De versie van de Mega-CD is overigens de enige versie die de westerse maatschappij bereikt heeft.

Dat Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots een unieke ervaring weet voor te schotelen is alvast meer dan duidelijk, alleen wordt het tempo er jammer genoeg af en toe uitgehaald. Waar bij de meeste games de gamer maar één keer moet wachten terwijl de game geïnstalleerd wordt, moet men nu meerdere malen geduld uitoefenen. Het geheel is namelijk onderverdeeld in een vijftal acts, die men elk afzonderlijk dient te installeren. Je zal dus vaker dan je lief is een laadscherm moeten aanschouwen. Doordat de singleplayer zo uitgebreid is zou je bijna vergeten dat er ook een online gedeelte is toegevoegd, dat overigens prima in elkaar steekt. Samen met maximaal vijftien anderen kan je immers verschillende spelmodi aanvangen en je vaardigheden eens testen ten opzichte van andere gamers. Hierbij heb je de beschikking over het volledige arsenaal wapens die de singleplayer je te bieden had en dat brengt met zich mee dat je verschillende soorten speelstijlen zal tegenkomen terwijl je online een potje gaat gamen. De multiplayer is dan ook niet te versmaden.

Conclusie en beoordeling

Als je dan toch moet gaan, ga dan in stijl. Dat heeft Hideo Kojima maar al te goed begrepen en hij laat Snake dan ook waardig afscheid nemen. Naast de wederom sublieme gameplay, wordt ook deze keer weer een ijzersterk verhaal voorgeschoteld die je bij momenten zeker zal ontroeren. Memorabele momenten wisselen elkaar op hoog tempo af en de game mag dan ook zeker gezien worden als een heuse hommage aan het gehele franchise. Voor de leken onder ons zal de unieke ervaring jammer genoeg niet volledig tot zijn recht kunnen komen doordat de verhaallijn zo enorm complex verweven is met de andere MG-games. Ik raad hen dan ook aan deze delen alsnog te spelen en daarna dit pareltje aan te vatten en te genieten van een nog nooit eerder vertoond spektakel.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Memorabele momenten;
  • vele locaties;
  • audiovisueel top;
  • aanzienlijk verbeterd richtsysteem;
  • straalt nostalgie uit...
  • Minpunten
  • maar zal het leken moeilijk maken de complexe verhaallijn te kunnen volgen;
  • Installatieprocedures en laadtijden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Als ze maar niet verwachten dat ik de game meer dan 200x ga uitspelen. :P

  • @ Gerardos



    Ben je nu een gamer of niet? ;)

  • 1 X is voldoende vind ik.

  • @ Furyan NL



    Yotube is my friend. ;)

  • BonD maken for the win! Tweehonderd eindes is echt huge… ben wel benieuwd in hoeverre die aftakking wat kunnen schelen :).

  • nou 2 of 3 x wil ik best doen maar 200 0.o

  • Die aftakkingen zijn waarschijnlijk andere dialoogjes of whatever. Ik verwacht iig niet heel veel varandering in die aftakkingen…

  • Must-have!

  • ik heb deeltje 1 en 2 niet gespeeld maar vind deze wel heel interessant….

  • als die 200 verschillende eindes ook nog eens aardig wat verschillende levels hebben voegt het wat toe, anders betekent het gewoon dat er wat verschillende filmpjes te zien zijn. Als er ook nog verschillende levels zijn zou ik die game wel wat vaker uit gaan spelen.

  • Tweehonderd? Wtf?



    Wel vet, maar ik ga de game ook niet veel vaker dan 1 of 2 keer uitspelen.

  • Naaiz :D

  • Achievement - 50 G :

    Complete the game with all possible endings.



    Dat zou wat zijn.

  • zo zul je ten alle tijden één maat kunnen meenemen die je helpt met de missies en je kunt ook bijgestaan worden door een hond

    Doet me toch ergens aan denken?



    Ik dacht trouwens dat het al bekend was dat er zo veel eindes zouden zijn. Maarja. Ik heb wel veel zin in dit spel, Bethesda heeft goeie franchises :-)

  • Hahaha WTF, wel heel veel XD

  • wtf?

  • 200 is imo een vette overkill. Zelfs 12 is al veels teveel. Je gaat toch niet een game (iig geen rpg) 12x uitspelen. Dat heb ik maar met 1 rpg gedaan. En dat was FFVIII, maar dat is alweer 9 jaar terug.

  • hahahaaaaaaaaaaa… te veel :)

  • pff, allemaal al uitgespeeld…

  • 200 :O… maar de aftakkingen zulle wel niet zo heel veel uitmaken idd… heb wel t id als k alle andere stukjes lees en de trailer zie… dat bethesda veel goede ideën van andere spellen overneemt… Zoals die hond en vriend die je kunne helpen… In de trailer kreeg k de sfeer van bioshock te zien en ook een beetje die van GOW (gears of war dus…)… Weet nog niet wat k ervan moet denken…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren