1. Assassin's Creed (PS3)

Assassin's Creed (PS3)

De periode van de roerige kruistochten was in volle gang. Vele pelgrims trokken naar het eigenlijke heilige land waar de origine van hun geloof ligt. De overheden van deze pelgrims hadden echter iets anders in gedachten, namelijk de verovering van dit heilige land. Een voornamelijk Europese aangelegenheid, waar de invloeden van deze koninkrijken duidelijk merkbaar zijn in Assassin’s Creed.

Wrede praktijken gingen gepaard met de verovering van het heilige land. Legers trokken door het land en lieten een spoor van vernieling en ellende achter. De leidinggevenden van dit bloedvergieten moesten worden gestopt door de ‘assassin’s’, een ondergrondse organisatie die de verovering tot een halt moest brengen. De toekomst moet veilig gesteld worden om verdere conflicten te voorkomen. Helaas is het niet zo gelopen als het moest en verkeerd de wereld van nu in chaos. Desmond Miles is de sleutel tot het verleden, hij kan informatie bemachtigen om het heden te veranderen. Maar hoe komt Miles in het zo gevreesde verleden terecht?

Het bedrijf achter de kidnapping van Desmond, heeft beschikking over de Animus. Een apparaat dat aan de hand van genetische informatie een virtuele realiteit creëert, waarmee belangrijke informatie kan worden gevonden. Cruciale evenementen kunnen met deze technologie herleefd worden. Met deze opnieuw bemachtigde informatie zou het heden gered kunnen worden van de chaos in welke deze nu verkeerd.

Deze alternatieve realiteit, wordt uitermate levendig in beeld gebracht. De drie hoofdsteden; Jeruzalem, Acre en Damascus, hebben een eigen look en feel. Tevens getuigen deze steden van geschiedkundige correctheid. De steden komen zeer nauwkeurig overeen met hoe deze er vroeger uitzagen en er is veel aandacht voor de kleine details, zowel in stad als koninkrijk.

Het koninkrijk is echter te groot om te bewandelen en is dus beter te doorkruisen met een trouwe schimmel. Het landschap is prachtig vormgegeven en is een rustgevende afleiding, in vergelijking met de bruisende stad. Maar pas wel op, want er zijn rovers en legereenheden verspreid over het koninkrijk. Zij houden je nauwlettend in de gaten, ook als je te snel voorbij komt met je knol.

Paardrijden is natuurlijk niet het belangrijkste, het gaat allemaal om het liquideren van sleutelfiguren uit het verleden. In je headquarters krijg je een levensles van je opdrachtgever en informatie annex locatie voor je volgende opdracht.

Eenmaal in de stad aangekomen is het wijs om eerst naar een uitkijk punt te gaan, om de omgeving op opdrachten en locaties te scannen. Sommige zijn zo hoog dat ze menig speler hoogtevrees opleveren.

De ontdekking van de omgeving geeft zicht op bepaalde sub-missies, zoals het redden van een burger uit de klauwen van gemene soldaten. De geredde burger zal je bedanken en je later helpen als jij achtervolgd wordt door soldaten. Echter geeft dit geen enkele toevoeging aan het verhaal en is het voor de ongeduldige speler wijzer om naar het assissin’s bureau door te gaan. Hier wordt de opdracht gegeven en een aanwijzing waar te beginnen met je onderzoek, dit om erachter te komen waar je doel zijn intrede doet.

Om zijn locatie te bespeuren, moet je vaste elementen voltooien. Deze elementen zijn: afluisteren, zakkenrollen of ondervragen. Als je doelwit niet compleet duidelijk is, kan je gebruik maken van Eagle Vision om je doelwit gemarkeerd te zien. Als je klaar bent met je onderzoek, kan je de exacte locatie bij het bureau opvragen. Het moment waar je naar toe hebt geleefd breekt dan eindelijk aan. Hoe ga je nu verder?

Eenmaal op locatie, scan je de omgeving op mogelijke vluchtroutes. In Assassin’s Creed kan je op alles klimmen wat in het echt ook te beklimmen zou zijn. Je vijand verschijnt ten tonele, een gebeurtenis vindt nog plaats voor je je slag kan slaan. Vervolgens kan je je aanval in zetten.

Als een losgeslagen baviaan kan je op je doel afstormen. De kans is groot dat je vroegtijdig tot een halt wordt gebracht. Het is dus verstandiger om later toe te slaan, wanneer het rustiger is. De kans dat je dan veilig wegkomt, is vele malen groter. Besluip je vijand en knal een stuk metaal tussen zijn ogen met je hidden blade. Dit is slechts een van je strijdmiddelen uit je wapenarsenaal. Als je het eenmaal op een lopen hebt gezet en je komt in gevecht met een groep soldaten, tover je snel een zwaard of een mes tevoorschijn.

Het gevecht is met slecht één knop te voltooien. De focus wordt gedurende het gevecht gelegd op een van de soldaten en niet allen tegelijk. De nadruk bij deze gevechten ligt vooral op timing. Wanneer goed getimed, wordt de speler getrakteerd op een filmische scene waarin het slachtoffer vanuit een mooie hoek om het leven wordt gebracht.

Toch kan je niet blijven vechten en zul je nog moeten vluchten. Al springend over de daken, vind je allerlei plekken om je achtervolgers af te wenden. Een indicator naast je gezondheid geeft aan of het veilig is om weer uit je schuilplaats te komen. Helaas heb je niet uitgebreid de tijd om naar een plekje te zoeken en moet je snel reageren. Je kunt dan kiezen voor een Leap of Faith, waar je met een gelukssprong in een hooiberg terecht kunt komen, om je daar rustig te houden en te wachten tot de kust weer veilig is.

De strekking van het spel is nu wel gezegd en kan worden beschouwd als een sterke basis, want ook dit spel is niet perfect. Het spel mist op sommige vlakken zijn uitwerking. Soms wil je vijand wel eens blijven zweven, alsof hij nog niet klaar is om getransporteerd te worden naar het hiernamaals. Tevens is de zeer gehypete keuzevrijheid nogal beperkt en zijn niet alle textures even goed uitgewerkt naar mijn mening. De zoekactie naar een moordenaar wordt ook erg snel opgegeven door de soldaten wanneer je eenmaal in een hooiberg verdwijnt. Je zou op zijn minst verwachten dat ze nog wel even door blijven zoeken.Toch is dit een geweldige basis voor een game die groots hoorde te zijn, maar dat helaas niet is geworden. Het brengt je wel naar een andere plek, waar je in meegenomen wordt en pas weer uitkomt als de credits in beeld verschijnen.

Conclusie en beoordeling

Een dikke pluim voor Ubisoft om een nieuwe franchise op te zetten, ditmaal met een geweldig fundament. Assassin’s Creed neemt je mee naar het verleden op een manier zoals ik die niet eerder ervaren heb, dat mede dankzij de geweldige vormgeving van de steden en haar omgeving. Het complexe verhaal vereist de nodige aandacht en zal wellicht niet iedereen interesseren. Deze zullen liever direct overgaan op de actie. Helaas is de keuzevrijheid die de speler is beloofd redelijk beperkt en heeft het niet de belofte waar kunnen maken. Toch blijft het een geweldig avontuur, dat zeker een bezoek waard is.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Vormgeving
  • Verhaal
  • Wapens
  • Klim- en klauteractie
  • Vechtsysteem
  • Minpunten
  • Afwerking
  • Ai vijanden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Coooool :-)

  • Klinkt goed!

  • Klinkt weer lekker spannend. Ik hoop wel dat het niet al te prijzig is.

  • leuk voor de degenen die het spel hebben :)

  • Start net het spel op :p

  • Klinkt wel stoer, maar ik zit nog steeds te twijfelen!!



    Zal ik Warhawk, Orange box of Oblivion nemen……..iemand??

  • Oblivion doe je maar op de PC

    Orange Box zou ik niet doen aangezien ze niet echt opschieten met een patch die de problemen met het spel oplossen



    Dusja..



    Warhawk :)



  • Stoer!!

  • @Joshh



    Bij de PS3 versie van Oblivion zijn wel alle bugs weg + knights of the nine zit erbij. ;)

  • Heb geen creditcard dus dat gaat moeilijk…

  • vet kan niet w8ten wanneer komt home nu uit?

  • Tof dat ze blijven ondersteunen :).

  • Ik zou die uitbreidingen heel graag willen, maar ja, geen prepaid-kaarten he..

  • Vind het jammer heb ik dat Dropship, word het door niemand fatsoenlijk gebruikt, speel het nu ook niet meer

  • mja leuk, maar ik had die omegadownpack destijds gedownload voor 10 eu en die heb ik nooit meer dat 15 min. gespeeld dusja

  • Isjgratisj?!



    BTW: Wanneer komen nou die prepaid-kaarten???!!! Dan zouden ze zeker weten veel meer content verkopen, maarja, blijkbaar gaat het toch niet zo eenvoudig… helaas…

  • game lijkt me heel stoer

  • Mischien een reden om warhawk weer eens te gaan spelen, maar dan moet ie niet te prijzig worden!

  • Misschien is halen als ik online network op me PS3 heb :D

  • Echt he ik wil die prepaid kaarten o.O Nintendo en Microsoft hebben ervoor gezorgd dat ze al in NL zijn wrom Sony niet…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren