1. Final Fantasy XIII (PS3)

Final Fantasy XIII (PS3)

Een dag voor de release van de nieuwe Final Fantasy stonden er in een kleine gameshop in Matsubara Osaka drie kleine ventjes de nieuwste DS games te bewonderen. In de rekken was nog niks te bespeuren van de nieuwe populaire game van Square-Enix. Dan maar even vragen bij de kassa. “Zeg eh, heb je hem al?” “Ja hoor, dat is dan 9000 yen”. Dat de normale game niet meer dan 7000 yen kostte kon me niks schelen want het zou immers een meesterwerk betreffen.

Het schijfje ging erin, en daar begon het grootse avontuur dat me 60 uur zou kosten. Al snel was de game opgestart, en daar begon het avontuur op planeet Cocoon met Lightning en Snow die proberen hun zusje en geliefde te redden van haar lot als een door de Fal'Cie gekozen L'Cie. Fal'Cie zijn mechanisch uitziende superieure wezens die l'Cie gebruiken om hun vuile klusjes op te knappen. De l'Cie krijgt speciale nieuwe krachten die ze daarbij moet helpen. Als de l'Cie faalt in het vervullen van de opdracht verandert deze in een soort monster, en als de opdracht is voltooid veranderd deze in een kristal. Beide uitkomsten zijn niet bepaald prettig te noemen, en daarom wordt het door de gewone mens als een vloek gezien. De l`Cie zijn absoluut niet populair, en worden behandeld als grof vuil, en zeker niet als ze uitverkoren zijn door de buitenaardse Fal'Cie van Grand Pulse. Grand Pulse (de grote naburige planeet) wordt door de inwoners van Cocoon namelijk als De Hel gezien terwijl bijna niemand er is geweest. Degene die er zijn geweest worden meteen in quarantaine gezet. Deze setting is de basis voor een mooi en episch verhaal dat aan het begin nogal moeilijk is met al die typische termen. Al snel wordt duidelijk wat er allemaal speelt in de werelden Cocoon en Grand Pulse. Ik zal niet teveel ingaan op het verhaal, waar je beter helemaal niks van af kunt weten, maar het heeft me in ieder geval van begin tot eind weten te boeien. Het verhaal wordt verteld met goede dialogen en tussenfilmpjes. Af en toe zit je met open mond te kijken naar al het moois dat van je beeldscherm knalt, maar de loopanimaties hadden wat beter gekunt; het lijkt wel of de karakters het vlooienvirus hebben! Een ander punt dat me aan het begin stoorde was de camera die je niet toelaat om wanneer dan ook 360 graden te draaien, en dat is natuurlijk wel wat je wilt bij zo'n prachtig uitziende game. De omgevingen zijn allemaal erg afwisselend, en als je het eenmaal zat wordt kom je weer in de volgende oogstrelende scene. Wie deze game koopt kan zich voorbereiden op een hoop eyecandy.

De game heeft een geweldige leercurve. Bij een Final Fantasy is het altijd even wennen aan het nieuwe gevechtssysteem, maar hier is het aan het begin zo simplistisch dat elke malloot (casual gamer?) ermee overweg kan. Stukje bij beetje, tot ongeveer de helft van het spel, worden stapsgewijs nieuwe dingen toegevoegd. Dit heb ik als zeer prettig ervaren. Wees niet bezorgd dat er geen diepgang in zit, want je zult weer veel moeten tweaken aan je abilities, wapens en accesoires. Even wat kleine feitjes over het gevechtssysteem van nummertje dertien:

- Aan het eind van elk gevecht wordt je HP weer aangevuld. Je hoeft dus niet als voorheen je HP aan te vullen in het menu en dan MP of potions te verspillen.

- Er is geen MP, elke spreuk kost een bepaald aantal ATB points (een soort tijdseenheden, het kost dus meer tijd om een sterke spreuk te gebruiken).

- Bij Game Over kan je restart selecteren waardoor je het gevecht direct opnieuw start.

- Je bestuurt slechts één karakter (net als in FF12)

- Karakters groeien allemaal met je mee; je hebt dus het hele spel door zes even sterke karakters.

Het gevechts systeem is zoals bij elke Final Fantasy weer anders. Er zitten elementen in van verschillende FF-games. Het Cristallium upgrade systeem lijkt zeer op het Sphere Grid van FF10. Het verschil is dat de abilities en upgrades zijn onderverdeeld in 6 verschillende `Optima` (oftewel jobs). Een hele belangrijke optima die je vaak zult gebruiken is de 'blaster' waarmee je chains aan elkaar kunt koppelen. Chains maken is belangrijk om de vijand in een 'break' status te krijgen. Als de vijand in een break status zit kan je veel meer schade toebrengen. Het effect van dit systeem is vaak dat het gevecht stroef begint maar met een knaller eindigd. Andere optima`s zijn de healer, attacker, defender, jammer en enhancer. De optima moeten alle zes gebruikt worden, anders kom je het spel niet door. De sleutel tot succes is de goede combinatie van optima, dus als een bepaalde tactiek niet werkt, en je gaat game over dan tweak je een beetje tot je uiteindelijk de vijand verslaat. Het is dus veel trial and error, maar doordat je op ieder moment het gevecht opnieuw kan starten (ook tijdens het gevecht!) gaat het erg snel en blijf je nooit lang vast zitten. Bij de feitjes stond dat je slechts controle hebt over één karakter. Dit is niet helemaal waar omdat je net als bij FFXII de abilities van je teamgenoten kunt kiezen. Zelf heb ik dit nooit hoeven doen omdat het spel zelf de meest goede en voor de hand liggende keuzes maakt. In dat opzicht zit het spel technisch gezien goed in elkaar. Een ander belangrijk onderdeel van de gevechten zijn de Eidolons, oftewel de Summons. Elk karakter heeft zijn eigen Eidolon die ze te hulp kan roepen tijdens een gevecht. Dit kan slechts een bepaalde tijd, maar voordat de tijd op raakt kan er altijd nog gekozen worden voor de 'driving mode'. Hierbij veranderd de Eidolon op spectaculaire wijze in een voertuig waarmee nog eens extra schade kan worden gebracht.

Waar we eerst dachten dat SquareEnix een nieuwe weg had ingeslagen met FFXII dat een grote open wereld had en veel sidequests, zijn ze hier weer terug gegaan naar een vrij lineair spel. Dit hoeft natuurlijk geen nadeel te zijn, want Uncharted 2 was ook lineair, maar toch was ik een beetje teleurgesteld als Final Fantasy fan zijnde. Ik denk dat Final Fantasy fans meer vrijheid en veel extra`s willen. Natuurlijk zijn er extra`s en er is ook een groot en open gebied waar je missies kan spelen, maar toch vond ik het wat magertjes. Wat ik ook jammer vond is dat er geen dorpjes of stadjes waren. Bij een Final Fantasy zorgen deze voor afwisseling, en fungeert het als een rustpunt tussen twee golven van gevechten. De rustpunten bij FFXIII zijn de tussenfilmpjes en het shoppen bij de (vele) saving points. De shops waar je items en wapens kan kopen kun je selecteren in een lijst en zijn dus niet fysiek aanwezig in de wereld. Het is eigenlijk een soort online shoppen. De Chocobo`s zijn ook weer van de partij, al voegen ze niet veel toe aan de gameplay. Sterker nog, je kan het verhaal uitspelen zonder ook maar een moment op een Chocobo te hebben gezeten. Je kan het jammer noemen, maar mij heeft het geen moment dwars gezeten.

Als laatste moet ik nog even de muziek in het zonnetje zetten. Ze hebben gekozen om verschillende stijlen te mixen. Zo is er veel opzwepende achtergrondmuziek met een lekkere beat, hoor je rockmuziek als Snow in beeld is en heeft Sazh (nog een main character) een jazz theme. Interessant om te vermelden is dat dit de eerste Final Fantasy is waarbij de legendarische Nobuo Uematsu niet de leiding had over de muziek. Dit was misschien de rede waarom het allemaal fris overkwam. Door deze fantastische soundtrack kom ik met de volgende gewaagde uitspraak: 'Jongens, net als jullie vond ik de sountrack van Final Fantasy 7 verreweg de beste, maar wat mij betreft gaat dit deel er overheen'.

Conclusie en beoordeling

Zoals je ziet heb ik veel aan te merken aan het spel, maar het uiteindelijke gevoel dat ik over heb gehouden na het verslaan van de eindbaas is toch zeer positief. Het is positief door het verhaal, de goed uitgewerkte karakters, de prachtige muziek en het verslavende gevechtssysteem. De fans zullen tevreden zijn, en voor de mensen die nog nooit een Final Fantasy hebben gespeeld is de drempel om te beginnen nog nooit zo laag geweest door de geweldige leercurve. Ik ben echt ontzettend jaloers op jullie mensen in Nederland, want jullie staat een fantastisch avontuur te wachten en ik ben er helaas al klaar mee. Ach, ik kan nog een paar superachterlijk sterke monsters verslaan maar dit haalt het niet bij de voldoening die je krijgt bij het doorspelen van het verhaal.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Prachtig verhaal
  • Karakters
  • Verslavend gevechtsysteem
  • Muziek
  • Goede leercurve
  • Minpunten
  • Relatief weinig extra`s
  • Zeer lineair
  • Geen echte rustpunten zoals dorpjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mooie rescensie, maar N DS games zijn niet echt voor me weggelegd, dusja… ik ga hier zelf niet al te veel over oordelen.

  • Echt die singeplayer is boring as hell :(

  • Ik hou het bij de FF's van de Playstation.

  • ik heb het spel ook. maar ik ben helemaal met die minpunten mee eens en met singleplayer niet ale popentjes vechten lekker mee hoogstend een klap en dan doen ze de rest geen ene moer dat vind ik wel kut maar voor de rest een toppie spel ^_^

  • nog nooit een final fantasy spel gespeeld, en voor een zeventje ga ik niet met een nieuwe serie beginnen miss. bij de WIIware final fantasy game?

  • Deel één was vet, deze ga ik waarschijnlijk ook kopen! ^^

  • Vet, ga hem zkr halen!!!!!!

  • Heb de game nu een weekje en ben het eens met het cijfer en punten. De AI van je medespelers is echt dramatisch slecht. Magie aanvallen vind ik ook nauwelijks werken, dus ik hou het meestal bij normale attacks en heal spells.



    Oh en Lau. FFCC boodt… moet natuurlijk zonder t he =P

  • En dan roept iedereen dat The Sims uitgemolken worden…

  • Lijkt mij wel de moeite waard om eens te halen :)

  • Ik wacht nog steeds op een wii-finalfantasy (maar dan niet die wiiware shit).

  • Jammer van de singleplayer, dat wel…

  • FF speel je op een Playstation, dat is nu eenmaal zo ;-)

  • Leuk spel hoor, had stukken beter geweest met online multiplayer..

  • Al die handheld shit noem ik geen echte Final Fantasy. :-)

  • Ik sluit me aan bij de recensie, op zich wel een aardig spel, alleen had het beter gekunt op bepaalde punten.

  • nah mooie beelden enzo maar niet egt een spel voor mij helaas.

  • heb hem al

    en vindt het cool

  • Ik twijfelde of ik deze game moest kopen maar heb er door deze recensie toch maar van afgezien. Op IGN krijgt hij wel een 8,2.

  • Goede recensie.. is alleen nooit echt mijn ding geweest.. ik heb hem vorige week getest bij een vriend en op sommige essentiele punten mist hij wat, over het algemeen een redelijke game!



    Mijn punt; 6

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren