1. Medieval II: Total War (PC)

Medieval II: Total War (PC)

Koningen en keizers, prinsen en hertogen, graven en edellieden. Bekende woorden die onze gedachten terugvoeren naar een tijdperk wat de één geweldig vond en de ander minacht. Een tijd van honger en pest, maar ook van een basis voor het Europa van nu. Een tijd van rijken en een tijd van armen. Niemand zal ontkennen dat de Middeleeuwen een tijdperk was van diversiteit. Naar hartelust werden er duizenden en nog eens duizenden bijbelse taferelen geschilderd en verhalen overgeschreven door oude monniken in rijke kloosters. Cultuur was er zeker, maar ook van een potje vechten was de gemiddelde Middeleeuwer niet vies van. Grote veldslagen, tussen vorsten onderling en religies die elkaar bestreden. Pausen die zich overal mee wilden bemoeien en door hun grote macht ook daadwerkelijk een flinke vinger in de pap hadden zitten. In duizend jaar tijd is er dan ook behoorlijk veel gebeurd. In Medieval II: Total War mag je er jammer genoeg maar tweehonderd van beleven, maar ik kan je verzekeren dat je daar nog wel even zoet mee zal zijn.

Strategiegames hebben altijd een zekere aantrekkingskracht op mij gehad. Het opbouwen van een volk, creëren van een leger en het bestrijden van de vijand maken bij mij iets los. Een onstuitbaar gevoel, wat niet makkelijk weg te drukken is. Op zo’n moment wil ik dan niet anders dan het triomfgevoel na een schitterend gevecht. Een game die mij dit triomfgevoel al vaak gegeven heeft is Medieval II. Dat komt door een aantal punten. Allereerst de enorme gevechten, waarin je met honderden manschappen aan de slag mag om de vijand te verslaan. Je doel is natuurlijk om met die overwinning zo min mogelijk levens van je manschappen te verliezen en het geeft dan ook altijd weer een geweldig gevoel als je aan deze eis voldaan hebt.

Groots noemde ik de gevechten inderdaad. Regelmatig zie je meer dan duizend man op de kaart, die allemaal maar één doel voor ogen hebben: het afslachten van zo veel mogelijk vijanden. Dit kunnen ze dan ook allemaal op voorbeeldige wijze, de één door middel van pijl en boog en de ander met een groot zwaard in z’n handen. In totaal zijn er maar liefst 413 verschillende eenheden, die allemaal hun eigen specialiteiten hebben. Deze specialiteiten zal je zeker moeten gebruiken in je strategie om de meeste kans op de overwinning te maken. Omdat elk gevecht vaak weer andere eenheden bevat, zal je ook elke keer weer net een beetje je strategie moeten overdenken en veranderen. Je zal echter niet alleen aan specialiteiten moeten denken, ook je omgeving zal in elk gevecht weer anders zijn. De ene keer vecht je op een heuvel en bestrijken je boogschutters met hun pijlen een groot gebied. De andere keer zal je op die heuvel moeten komen en zal je snel manschappen verliezen door vijandelijke boogschutters.

Zeker als je de moeilijkheidsgraad van het spel op het hoogste niveau zet, zal je toch vaak een verlies moeten incasseren. Dit verhoogt zeker de uitdaging in het spel. Maar niet alleen in de gevechten zal deze moeilijkheidsgraad terug te vinden zijn. Medieval II draait namelijk niet alleen om de gevechten, dat is eigenlijk zelfs alleen een noodzakelijkheid voor een groter doel. Dit doel is namelijk het veroveren van steden, waaraan bijbehorende gebieden verbonden zijn. Deze steden zijn ontzettend belangrijk. Allereerst krijg je er iedere beurt bepaalde inkomsten van, voor in je staatskas. Uit deze staatskas worden de kosten van je immense rijk gefinancierd en zullen ook je troepen worden betaald. Je hebt eigenlijk twee verschillende steden in Medieval. Je hebt economische en militaire steden, die allebei hun eigen voordelen hebben. Zo zal je met de stad die economisch gericht is, zelf kunnen bepalen hoe hoog de belasting van je inwoners is en kan je daarnaast meer inkomsten vergaren door het bouwen van bijvoorbeeld havens en handelshuizen. Militaire steden zijn natuurlijk meer gericht op het produceren van eenheden. Ook in economische steden zal je eenheden kunnen produceren, maar in militair gerichte steden krijg je de keuze tot meer en betere eenheden.

De verhouding tussen economische en militaire steden is daarom zeer belangrijk. Je kan namelijk niet alles op één hand zetten. Indien je namelijk een groot leger wilt hebben, zal je dat ook moeten kunnen financieren en heb je dus een economie nodig. Omgekeerd zal je, indien je het eerder wat passiever aan wil pakken, toch wat militaire kracht nodig moeten hebben om je inkomsten te beschermen tegen je vijanden. Deze inkomsten en militaire eenheden zijn allen te verkrijgen door het managen van je stad. Je bepaalt namelijk zelf of je eerst de wegen wilt verbeteren om de handel wat sneller te laten lopen, of dat je eerst een haven bouwt om een handelsroute met een bevriende natie te kunnen sluiten. Bij een militair gerichte stad kan je weer kiezen of je de nadruk wil leggen op het verbeteren van je boogschutters, of juist eerst je cavalerie aan gaat pakken. Je mogelijkheden worden echter weer uitgebreid als je rijk groter is en je meerdere militair gerichte steden tot je beschikking hebt. Dan kan je namelijk de één veel katapulten laten bouwen en de ander weer veel infanterie. Dit bespaart je zodoende een hoop tijd, omdat elk gebouw wat je bouwt een bepaald aantal beurten nodig heeft om gebouwd te worden. Op die manier kan je dus gebouwen uitbesteden en hoef je minder beurten te wachten en heb je toch dezelfde eenheden tot je beschikking.

De beurten hebben vanzelfsprekend niet alleen betrekking op de gebouwen. Ook je manschappen hebben een bepaalde tijd nodig om zichzelf over de map te verplaatsen, evenals de andere figuren in het spel. Inderdaad ja, andere figuren. Hierbij moet je dan denken aan diplomaten, waarmee je contacten kan leggen met volkeren. Diplomaten hebben echter ook nog een andere functie. Indien je een welvarend rijk hebt, zal je namelijk ook het nodige in de staatskas hebben en zodoende over de middelen beschikken om een stad of leger om te kopen om zich onder jouw vaandel te scharen. Op deze manier is het dus niet altijd nodig om met geweld je doel te bereiken. Je hebt dus de mogelijkheid om op een slinkse wijze mensen om te kopen. Mocht een generaal echter onomkoopbaar zijn, heb je altijd nog de beschikking tot je huurmoordenaars. Met deze gewetenloze figuren kan je effectief belangrijke personen uit de weg ruimen. Al deze figuren in het spel hebben ook een soort ervaringsbalk. Als een diplomaat een aantal keren een besluit er door heen wist te drukken, stijgt zijn overredingskracht en kan hij zelfs nog meer afdingen op besluiten. Ook zal een huurmoordenaar bij een hooggeplaatst figuur als een paus meer kans hebben tot slagen, als hij al eerdere keren succesvol in zijn opdrachten is geweest.

Deze ervaringsbalk is ook weer terug te vinden bij generaals, die bij meer ervaring hun troepen meer motiveren, ook als de zaken er slecht voor staan. Daarnaast zullen ze, indien je geen zin hebt om te vechten en je de simulatieknop gebruikt, grotere kans maken om het gevecht te winnen, met daarnaast minder verlies van manschappen. De ervaringsbalk wordt dus gevuld met bepaalde successen, maar daarnaast zal de persoon ook nog andere attributen kunnen krijgen. Indien er bijvoorbeeld een mislukte aanslag op een koning is geweest, zal er een extra bonus komen bij de bescherming van hem. Op die manier wordt de kans van slagen van toekomstige vijandelijke huurmoordenaars verlaagd en zullen ze eerder gedood worden tijdens een poging.

Na elke beurt zijn er natuurlijk weer verscheidene dingen gebeurd in je rijk en daarnaast ook op internationale schaal. Deze gebeurtenissen krijg je allemaal te zien in een aantal berichten die op een overzichtelijke manier verschijnen aan de linkerkant van het scherm. Huwelijksaankondigingen kan je op die manier snel wegklikken en gebeurtenissen die je even nader wilt bekijken kan je makkelijk aanklikken, waarna je een uitgebreid bericht onder ogen krijgt. Pogingen van huurmoordenaars of spionnen zijn ondermeer terug te zien in een filmpje, waarin je ziet dat er bijvoorbeeld een mes uiteindelijk in iemands rug gegooid wordt, of dat het echter mislukt en een spion door speren gespietst wordt. Deze filmpjes zijn vermakelijk om te bekijken en kunnen je een glimlach om je gezicht vertonen wanneer iets geslaagd is, of juist een donderwolk boven je hoofd laten verschijnen wanneer een verkenning mislukte.

Het woord ‘paus’ is in deze recensie al een aantal keren gevallen en zeker niet zonder reden. De paus was in de Middeleeuwen een zeer belangrijk persoon, waar de vorsten van de rijken niet omheen konden. Evenzo in Medieval II. Bijna iedereen in je rijk is namelijk katholiek en als je als land geëxcommuniceerd wordt, bestaat de kans op opstanden onder je ontevreden en bange burgers. Deze excommunicatie moet je dus niet hebben, maar vaak kan je er eigenlijk niet omheen. De paus is namelijk een echte zeurpiet en bij kruistochten eist hij weleens dat je vorst per se mee moet. Een stad als Jeruzalem is in onze tijd al niet in de buurt en zeker niet in die tijd. Dit betekent dat je een groot leger moet uitrusten, waar sowieso al kosten aan verbonden zijn en je dit leger vervolgens ook nog eens ontzettend lang kwijt bent. Van Engeland naar Jeruzalem is een verre reis en na tien beurten zijn je soldaten het dan ook al zat, hoe fijn ze het ook vinden dat ze kans zullen krijgen om tegen de Moren te vechten. Hierdoor gaan ze muiten, waarna je uiteindelijk in je eentje kan aankomen, of onderweg verpulverd wordt onder verpletterende, grote vijandelijke legers. Graag had ik dus gezien dat de Paus wat minder zeurpieterig was en wat meer zich zou gaan gedragen als een echte kerkvorst.

Jammer genoeg is dit niet zo en zal je ook tijdens een bloedige oorlog tegen een natie een bericht kunnen krijgen dat je per direct de gevechten moet staken, of dat je anders geëxcommuniceerd zou kunnen worden. Met ongeloof en vol verbijstering staar ik dan meestal naar zo’n bericht, als de andere natie namelijk zelf de vijandelijkheden gestart was. Per slot van rekening kan ik natuurlijk niet vijandelijke troepen om mijn eigen grondgebied dulden.. toch? Deze verbaasde blikken krijg je wel meer in het spel. Stel jezelf eens de situatie voor, waarin bijvoorbeeld een troepje Schotse Hooglanders voet op jouw bodem zet, zonder enige toestemming. Dit is natuurlijk van den boze, maar indien je bijvoorbeeld een alliantie met hen had gesloten, verandert er niets aan deze betrekkingen. Indien echter jij is een keer naar die Schotse bergen trekt en je hebt niet om toestemming gevraagd, krijg je meteen het bericht dat de alliantie van de baan is en je maar beter op kan krassen voordat er klappen vallen.

Er is dan wel een uitgebreid diplomatiek systeem in Medieval II, als puntje bij paaltje komt, behaal je er echter weinig voordeel aan. Geallieerden laten je al snel in de steek en verraden je soms waar je bij staat. Daarnaast hoef je maar niet te rekenen op enige militaire hulp bij een gezamenlijke vijand, ze laten het je dikwijls zelf opknappen. Alleen bij hoge uitzondering komt het eens voor dat je gezamenlijk, zij aan zij ten strijde trekt tegen een vijand, maar zelfs dan is het voordeel ver te bespeuren. Je geallieerde strijder beschikt namelijk vaak niet over geweldig veel strategisch inzicht en dikwijls zal je dan ook hem uit de penarie moeten helpen in een ongunstige situatie. Per slot van rekening moet je hier dan ook het leven van je eigen manschappen op het spel zetten!

Dit alles werkt soms irriterend, maar als je dan even tot tien telt en een diepe zucht laat, valt je oog ook weer op de grafische pracht die er op je scherm vertoond wordt. Het is dan ook knap te noemen dat er tijdens gevechten soms tweeduizend man op het scherm tegelijkertijd vertoont kunnen worden, zonder noemenswaardige framerate problemen. De bewegingen die elke soldaat uitvoert op het scherm, zoals het steken met speren, dekken met schilden en schieten van pijlen zien er allemaal geweldig uit. De pret wordt soms verstoord als achtergelaten lijken half de grond insteken, of als mannen achterblijven steken in muren, maar ja, de omgevingen tijdens gevechten zijn dan ook zo enorm, dat het ook wel weer te begrijpen is dat er zulke bugs zijn. Deze grafische oneffenheden zullen je in ieder geval niet verhinderen om honderden uren met deze game bezig te zijn en ja, honderden uren kan je er gerust mee bezig zijn. Je kan namelijk elke factie uiteindelijk in het spel kiezen, wat telkens weer een andere uitdaging betekent in het spel.

Klik

Conclusie en beoordeling

Medieval II: Total War is één van de beste RTS-games die er op dit moment zijn. De opvolger, Empire, liet het een beetje afweten door het te groots te maken, maar Medieval II heeft in mijn ogen de perfecte balans gevonden hierin. Schitterende gevechten en telkens weer de mogelijkheid om een andere strategie er op los te laten. Daarnaast de mogelijkheid tot een uitgebreid management systeem, waar je ook nog genoeg eigen ideeën over los kan laten. De verhouding tussen economische en militaire steden geeft daarnaast ook nog mogelijkheid om geheel je eigen weg te gaan en de rest van Europa te veroveren. Grafisch is Medieval II een pareltje en genoeg speelplezier zal je er ook aan hebben. De boodschap moge dus duidelijk zijn: indien je het spel nog niet hebt, kan je het voor minder dan tien euro aanschaffen en dat raad ik je dan zeker aan te doen. De verhouding tussen speelplezier en geld is ontzettend groot, zeker in vergelijking met de meeste games van tegenwoordig. So be an emperor and extend the glory of your empire!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Mogelijkheid als speler voor verschillende strategieën.
  • Uitgebreid management systeem
  • Veel eenheden
  • Grafische pracht...
  • Honderden uren speelplezier
  • Uitdagend
  • Minpunten
  • Irriterende paus
  • Soms niet lekker werkend diplomatiek systeem
  • maar wel soms wat bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Op de PS2? zou het niet logischer zijn om 'm op de PS3 uit te brengen?

  • Het zal tijd worden!

  • nee lijkt me geen leuke game. Maar fijn dat ze ook eens aan Europa denken.

  • Ik vond Yakuza 1 een behoorlijke kut game door de lange laadtijden, met de PS3 is dit probleem hopelijk verholpen.



    Anyway, dit deel voelt behoorlijk aan als mosterd na de maaltijd.

  • Lekker op tijd.

  • PS2 Owned:P of toch Niet :P Heb al me playstations 2 al lang verkocht:P

  • En toch lijkt me dit een vermakelijke game. Niet bijzonder goed, maar wel als tussendoortje.

  • zozo werd tijd. Yakuza 3 is al uit…

  • Alles wordt maar uitgesteld tegenwoordig! Wat is dat toch! Er moet harder gewerkt worden! Hopelijk kunnen ze dan nog wat verbeteren.

  • Yakuza 2 schijnt één van de beste PS2 games te zijn, dus laat maar komen =D

  • JEEJ PS2 ……

  • Dat is erg mooi dan komt het toch nog compleet want Yakuza 3 op de PS3 komt ook in Europa.

  • Boeie… deel 1 zoog!

  • @ MaNiAc E



    yakuza 3 al uit? nee toch duurt nog wel ff volgens mij tenminste wel in europa

  • Gelukkig komt het 2e deel nog wel gewoon uit hier in EU, het eerste deel was ookal weer niet zo slecht.

  • Niemand die nog zit te wachten op een ps2 game

  • yakuza 1 vond ik zeker wel een goed spel, jammer dat ik nu geen ps2 meer heb om deeltje 2 te spelen. hopen dat ze in de firmware update een keer bc zetten.

  • Yakuza is weer zo'n spel waar japanners zot van lopen en westerlingen niet snappen…. ik voorspel een grote flop in europa.

  • Yakuza is weer zo'n spel waar japanners zot van lopen en westerlingen niet snappen…. ik voorspel een grote flop in europa.



    sorry voor de dubbelpost, het ligt niet aan mij

  • Yakuza 2 was volgens de reviews beter dan deel 1, dus hebben we wel wat om naar uit te kijken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren