1. Mass Effect (X360)

Mass Effect (X360)

Iedereen kent het wel, de zogenoemde "stilte voor de storm". Diezelfde stilte die altijd plaatsneemt als er weer een tijdje geen toppers uitkomen in de game wereld. De stilte waarin we allemaal uitkijken naar de grote namen die we in onze console willen stoppen. Maar diezelfde stilte is vaak ook de periode waarin we terugkijken naar de grote namen die we eerder al hebben gespeeld en met Mass Effect 2 in het vooruitzicht ben ik waarschijnlijk niet de enige die nog even het eerste deel van top tot teen wilde verkennen voordat de storm zeer binnenkort uitbreekt.

Wij zijn echter niet de enigen die deze stilte voor de storm kennen. Want in het heelal waarin Mass Effect zich afspeelt is voor een groot deel vrede aanwezig en iedereen leeft

gelukkig totdat Eden Prime plotseling wordt aangevallen en de stilte voor altijd voorbij lijkt te zijn. Hiermee begint het verhaal van Mass Effect, een spel ontwikkeld door BioWare. BioWare heeft een indrukwekkende geschiedenis, met name als je kijkt naar de ontwikkeling van het Role-Playing Game genre van de afgelopen jaren. Met titels als Knights of the Old Republic en Jade Empire in hun zak, die stuk voor stuk diepgaand en met detail ontwikkeld zijn, weet je eigenlijk al bijna zeker dat je een fantastisch spel kan verwachten.

Vanaf het moment dat de verhaallijn wordt afgetrapt met de aanval op Eden Prime, een planeet waar de mens zich gekoloniseerd heeft, word je non-stop met het verhaal meegesleurd van de ene exotische planeet, naar de andere donkere meteoriet die nog niet eens door de mens ontdekt is. In het begin kan je uiteraard je personage, Commander Shepard, aanmaken en zelf kiezen hoe deze eruit ziet en wat de eigenschappen en wapenspecialiteiten van het personage zijn. Je kan zelfs een persoonlijke geschiedenis aan het personage binden, wat meerdere malen in het verhaal terugkomt. Als jij er bijvoorbeeld voor kiest om in het verleden in je eentje een heel leger te hebben verslagen, dan zullen de mensen respect voor je hebben. Dit zal echter geen grote invloeden op de verhaallijn hebben, maar het oog voor dit soort details is zeker in deze game aanwezig.

Als je klaar bent met het maken van je personage betekend niet dat je hier niks meer aan kan veranderen. Integendeel, dit is slechts de basis en gedurende het hele spel moet je met behulp van keuzes die je maakt het personage ontwikkelen. In plaats van zoals we dit gewend zijn bij andere games waarbij alles heel zwart-wit wordt gezien heeft BioWare voor Mass Effect een nieuw systeem gekozen. In eerdere RPG’s was het zo dat je altijd een “Goede” of een “Kwade” keuze kon maken waardoor je personage gevormd werd. Maar een keuze hier tussenin bestond vaak niet en je kon de keuzes ook met elkaar opheffen: Eén kwade beslissing staat gelijk aan één goede beslissing. In Mass Effect is dit veranderd en word je bij iedere beslissing die je maakt beloond met Paragon (Goed) of Renegade (Slecht) punten. Hierbij is behalve een nieuwe naam ook nieuw dat iedere beslissing een weging heeft gekregen, zo kan je een keuze waarbij je kiest voor Renegade niet zomaar opheffen door de andere keer voor Paragon te kiezen. Een beslissing waarmee jij het lot van het universum bepaald is tenslotte een stuk belangrijker dan welke schoenen jij vandaag aan doet. Gedurende het verhaal krijg je hierdoor ook veel meer diepgang, omdat mensen ook reageren op de keuzes die jij eerder in het spel gemaakt hebt. Als jij ervoor kiest om een hele kolonie buitenaardse wezens af te slachten zullen mensen je eerder ontwijken dan wanneer je ze red. De mensen zijn bovendien pas een paar honderd jaar in contact gekomen met de andere bewoners met het universum en daardoor heeft iedereen nog ontzettend veel vooroordelen en zijn we niet echt een geliefd volk. Tijdens het verhaal komt dit veel terug en het is aan jou, Commander Shepard, om het tegendeel te bewijzen.

Ook kan je gedurende het spel, zoals het een RPG betaamd, omhoog levelen door middel van XP die je krijgt als je missies volbrengt of vijanden doodschiet. Je mag je punten volgens eigen ingeving besteden aan één van de vele specialiteiten waaruit je kan kiezen, denk hierbij aan het meesteren van wapens of heel overtuigend te zijn naar andere wezens. Vooral dat laatste kan vaak van pas komen, omdat je dan vaak gevechten kan voorkomen door wezens gewoon te overtuigen de juiste beslissing te maken. Maar als je beter om kan gaan met de wapens, kan je gebruik maken van de vele wapens die je tegen komt op je weg. Wat wel jammer is, is dat zich in het spel zoveel wapens bevinden dat je eigenlijk al vrij snel goede wapens kan oppakken waardoor je veel sterker word en het spel snel makkelijk kan worden. Buiten de standaard wapens kan je ook speciale krachten ontwikkelen (Biotics) die je kunnen helpen met verslaan van de vele vijanden en “eindbazen” die het spel kent. Met al deze opties is ieder gevecht in het spel spannend en eigenlijk word je gedurende het spel ook continu geconfronteerd met nieuwe vijanden en kan je voor jezelf en je team volledig de strategie bepalen en de volledige uitrusting bepalen.

Buiten alle keuzes die je kan maken en de vele eigenschappen die het spel kent zijn natuurlijk ook het beeld en geluid erg belangrijk. Wat beeld betreft is het spel een genot voor je ogen en ademt iedere planeet en omgeving wel een andere sfeer uit. Niemand zal ontkennen dat de graphics goed in elkaar zitten en met behulp van bepaalde effecten die je in je hoofdmenu aan en uit kan zetten, kan je ervoor zorgen dat het spel eruit komt te zien als een film waarin jij de hoofdrol speelt. Hier en daar laat het spel echter een steekje vallen en zo zal het vaak zo zijn dat als je bijvoorbeeld een game laad de omgeving nog niet goed geladen is en er duidelijk fouten in het beeld naar voren komen. Het geluid daarentegen is heel erg goed. De muziek is gecomponeerd door Jack Wall en Sam Hulick en speelt een grote rol bij de sfeer die de speler geboden word. Het versterkt de filmische ervaring die het spel bied en geeft je nog meer het idee dat je iets heel belangrijks aan het doen bent, namelijk het redden van het universum. De voice-acting is werkelijk fantastisch en diepgaand en BioWare introduceert ook hierbij weer een nieuw systeem. Omdat je vroeger in RPG's altijd hele regels tekst moest lezen voordat je kon antwoorden hebben ze deze regels vervangen door een paar trefwoorden. Als je een gesprek aangaat met een persoon dan hoef je dus slechts het de optie te kiezen met de trefwoorden en dan maakt het spel daar zelf een volledig antwoord van. Dit zorgt ervoor dat het spel veel vloeiender loopt en dat je soms niet uren bezig bent met een klein gesprek.

Wat de speelbaarheid van het spel betreft is het spel behoorlijk uitgebreid en word je op veel punten tijdens het verhaal vrijgelaten om je keuzes hier en daar te maken.

Maar van alle planeten en stelsels die je kan verkennen valt er op lang niet alle planeten iets te doen en als je klaar met de verhaallijn en de missies erbuiten heb je het spel toch wel echt uitgespeeld. De verhaallijn is echter als je éénmaal goed met het spel bezig bent toch wat aan de korte kant. Uiteraard kan je hierna tegen betaling nog wel de DLC downloaden (of kopen via de Platinum Edition waarbij een extra dvd zit met bonusmateriaal, waaronder de DLC) die een paar uur extra speelplezier bieden.

Conclusie en beoordeling

Mass Effect is een spel wat je veel uitgebreide mogelijkheden bied en je heel vrij laat in de manier waarop jij denkt dat je het universum moet redden. Het spel heeft een ontzettend goede verhaallijn waarin je het karakter op ontzettend veel manieren kan ontwikkelen en dit is mede te danken aan de geweldige muziek en de graphics, al laten deze hier en daar een steekje vallen. Maar alsnog is het spel ondanks dit toch wat aan de korte kant. Met het spel heeft BioWare toch weer laten zien dat hun reputatie terecht is en nu nog die laatste paar dagen afwachten voordat we weer in huid van Commander Shepard kunnen stappen en onze weg kunnen vervolgen om dit universum te redden!
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Goede verhaallijn
  • Uitgebreide mogelijkheden
  • Sterke muziek
  • Gesprekssysteem
  • Goede sfeer: Muziek en Graphics
  • Minpunten
  • Graphics stellen af en toe teleur
  • Vrij korte verhaallijn

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat.. wordt dus nog ff wachten :P Helaas..

  • Ik kan nog wel een jaar wachten :)

  • Ja een jaar wachten lukt ook nog wel.

  • Ga straks Prologue maar effe hallen :)

  • tja … jammer maar helaas …

  • Is wel vet spel :P

  • nog een jaartje wachten dan maar! maar dan hebben ze in elk geval wel genoeg tijd om die game flink te laten ownen!

  • ik ga strx ook GT5 Prologue halen.

    dus ik kan wel een jaartje wachten.

  • Precies wat ik dacht. Wel mooi dat ze er de tijd voor nemen :).

  • Eén jaar wachten. Als ze dan maar niet stil blijven zitten en zoveel mogelijk bugs etc er uit werken.

  • Ik ga Gt5 prologue niet meer halen, want IK HEB HEM AL. Gisteravond aan het werk stond hij ineens bijgeboekt bij de voorrraad. Dus die heb ik gelijk maar ff meegenomen anders had ik tot vrijdag (of donderdagavond) moeten wachten. Hij is echt onwijs vet. De C en B races al gedaan. Vanavond ga ik gelijk door met de A races. En dan de S races. En dan op naar de F1 2007 en dan en dan en dan…………..OMG deze is echt gaaf.

  • Zou ook wachten ja want nu is de markt voor de PS3 nog niet echt groot.

  • Ik heb niet gewacht. Deze Prologue is zijn geld dubbel en dwars waard. Echt een toppertje op de PS3.

  • Jezus nog een heel jaar…

  • Zeker weten één van de beste spellen op de PS3. Maar zoals normaal is moet je voor een nieuwe Gran turismo altijd jaren wachten. Dus dit was wel te verwachten.

  • de afstand tussen 3 en 4 was een jaar of 4.

  • Zo dan werken ze wel heel erg lang aan die game!

  • GT - Mei 1998



    1,5 jaar



    GT2 - Januari 2000



    1,5 jaar



    GT3 - Juli 2001



    3,75 jaar



    GT4 - Maart 2005



    4 jaar



    GT5 - Maart 2009














  • Misschien hadden ze wat minder tijd aan de \"demo\" moeten besteden, dan PS3 bezitters nog wat te spelen.

  • als gt5 maar wel een keer een fatsoenlijke AI heeft en schade. de reeks moet toch een keer met zijn tijd meegaan. ja ik weet het, het ziet er allemaal prachtig uit maar ik denk dat raceliefhebbers wel eens wt vernieuwing in de reeks willen zien.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren