1. Super Mario Galaxy (Wii)

Super Mario Galaxy (Wii)

Het is een hete zomerdag. Je gaat bij je familie op bezoek en je loopt door de stad. Mijn broer en ik liepen prompt, na vele kledingzaken in te zijn geweest, de Intertoys in. We hadden allebei de reclames van Wii Sports Resort gezien en dat leek ons wel wat. Toen we eenmaal bij de kassa waren kwamen we voor een aangename verassing te staan. Er moest nog een Wii-Motion Plus aanschaft worden, met een mooi prijskaartje eraan. Toen besloten mijn broer en ik gelijk dat het Super Mario Galaxy moest worden. Deze was een stuk goedkoper dan Wii Sports Resort. Ik ben Nintendo nog nooit zo dankbaar geweest voor uitbuiterij...

Met het spel op zak dronken we nog wat op een terras en gingen toen terug naar de flat. Eenmaal thuis had ik niet de drang - al weet ik dit niet meer zeker - gelijk de Wii aan te zetten en het spel te spelen. De volgende dag wel, mijn broer was zoals altijd eerder wakker en had dus al een aantal dingen gedaan in het spel. Ik keek bewonderd toe hoe mijn broer de ene vijand versloeg na de andere. Daarna legde mijn broer het even uit: het doel is 120 sterren halen en Peach te bevrijden, die weer eens in de klauwen van Bowser was gevallen. Waarom wordt Daisy nou nooit ontvoerd?

Net zoals al haar voorgangers is het doel weer 120 sterren te bemachtigen, in allerlei werelden en op allerlei manieren. Als achtjarige had ik Super Mario 64 ook al grijsgespeeld en dat gaf me nog meer drang om dit spel te spelen. Toen ik eenmaal aan de beurt was, was ik wel even onder de indruk. Normaal stellen de graphics op de Wii - zoals velen weten - niet bijster veel voor, maar dit ontketende voor mij een revolutie. De kleuren, Mario, de omgevingen, alles zag er goed uit en nodigde uit om gelijk aan de slag te gaan. Rosalina en haar Luma's helpen je op weg en gedurende het gehele spel. In totaal zijn er zes domes, die allemaal hun eigen Galaxy's hebben. De variatie hierin is fenomenaal. Ik heb geen enkel moment gedacht dat bepaalde levels op elkaar leken. De omgevingen zien er stuk voor stuk mooi, verzorgd en spectaculair uit. De Wii zal nooit consoles als de PlayStation 3 of Xbox 360 verslaan als het om graphics gaat, maar dit is een knap staaltje vakmanschap. Daarnaast is de gameplay ook veranderd. Het meest opmerkelijke is natuurlijk de camera. Het spel kent een (vast ontelbaar) aantal cameraposities zodat je zelf niet meer met de camera hoeft te hanessen. Het fijne is daardoor dat je je lekker bezig kunt houden met spelen in plaats van je druk te maken of de camera nu wel goed staat. In 95% van de gevallen staat de camera goed. Er zijn wel levels waar de camera soms niet precies laat zien wat jij wilt, maar dit komt sporadisch voor. Naast de cameratoevoeging van het spel is er ook weer veel aandacht besteed aan de muziek. Zowel oude deuntjes als nieuwe composities zijn van de partij. Elk level heeft zijn eigen muziek en alles past er perfect bij. Ik ben blij dat ik kan merken dat hier veel aandacht in is geschonken, omdat de muziek bij de meeste spellen - al zijn er uitzonderingen - meestal maar wat weg wordt gemoffeld.

De levels in Super Mario Galaxy doen denken aan die van de Nintendo 64. Vaak zijn het grote, fantasierijke levels die je aan allerlei dingen doen denken. Er is bijvoorbeeld een spookhuislevel waar je tegen een grote Boo moet racen. Of denk aan een level in een Super Mario Sunshine omgeving. Vaak heb je in een level een hulpmiddel nodig om verder te komen. Ja, de alombekende power-ups zijn terug. Mario kan nu veranderen in Bee-Mario, waarmee je een tijdje in de lucht kan vliegen en jezelf aan honinggraten kan plakken, of wat dacht je van Boo-Mario, die door muren kan vliegen. Ik vond de power-ups een leuke toevoeging en het maakt het spel nog mooier dan het eigenlijk al is. Gaandeweg het spel merkte ik gewoon dat ik (nog) niets kon aanmerken op Super Mario Galaxy. De levels zelf zijn ook weer verschillend. Sommige zijn simpel te behalen, andere haalden bij mij het bloed onder mijn nagels vandaan. Wat te denken van Toy Time Galaxy, een level waarin je binnen drie minuten 100 Purple Coins moest halen. Klinkt simpel, maar dat is het niet. De ene helft van de vloer zakt weg, de andere helft gaat 360 graden draaien als je eroverheen bent gestapt. En plus moet je dan ook nog maar zien terug te komen naar het beginpunt om je ster in de wacht te slepen. Tot op heden is dit mij nog niet gelukt! En daar toverde ik gelijk twee minpunten uit mijn hoed. De eerste is de frustratie, maar eigenlijk doe je bij Mario-spellen ook niets anders dan 'kut' en 'shit' roepen. Een groter minpunt is het ontbreken van moeilijkheidsgraden. Voor beginnende spelers kunnen sommige levels wel heel lastig worden als ze nog nooit een Super Mario-game hebben gespeeld. Toch biedt het spel voldoende vermaak en plezier.

Daarnaast biedt het spel nog een vernieuwing: De zogenaamde Power-Bits kun je op vijanden afschieten, waardoor ze tijdelijk bewusteloos zijn en jij ze even lekker kunt doden. Ook zijn ze vereist om hongerige Luma's te voeden die je toegang geven tot nieuwe Galaxy's binnen een level. Het gaat dus niet alleen om sterren te verzamelen binnen een level. Vaak zijn er ook verborgen sterren en zogenaamde Comets, die kunnen inhouden dat je een parcous binnen een tijd moet afleggen of het verzamelen van 100 Purple-Coins. Een tweede speler kan je helpen tijdens het spel, maar het is niet zo dat speler twee heel veel te doen heeft. Je kunt alleen Star-Bits afschieten en verzamelen. Dat maakt Super Mario Galaxy meer een één spelergame: het biedt niet de mogelijkheid echt met z'n tweeën te spelen. New Super Mario Bros. biedt die mogelijkheid wel, tot zelfs vier spelers. Toch vind ik dit niet eens een echt minpunt, vaak vond ik het wel fijn het alleen te spelen. Dan heb je toch zelf controle over het spel. Over controle gesproken: in de ruimte is er toch geen zwaartekracht? Nou hier ook niet! Ook hier helpt de camera weer lekker mee, in levels kun je helemaal rondom lopen. Nintendo bespaart je cameragezeik en geeft je een sensationele, nieuwe manier van spelen.

Super Mario Galaxy heeft mij voor vele uurtjes kunnen vermaken en het doet het nog steeds, want ik heb het spel nog steeds niet uit gespeeld. Je bent dus wel even zoet met het verzamelen van al die sterren. Als je vier of vijf lastige sterren hebt binnengehaald kwam het bij mij voor dat ik het spel even weglegde. Soms door frustratie, soms omdat ik het level ondertussen kon dromen. In het begin gaat het verzamelen van sterren nog snel, maar gaandeweg het spel worden de levels lastiger en moet je - zelfs ik - noodgedwongen misschien iemand het level voor jou laten spelen. Het is dan ook onmogelijk om in alle levels goed te zijn, of alle levels in een keer uit te spelen. Er komt ooit een level waar de frustratie je tegemoet komt en langzaam controle over jou neemt. Soms had ik de neiging mijn Wii-controller plus de hele familie door het raam te smijten. Uiteindelijk pak je toch de controller weer en ga je weer aan de slag. Ik vind Super Mario Galaxy een raar spel. Ik had nooit kunnen bedenken dat outer space gaan mij zo kon vermaken!

Conclusie en beoordeling

Super Mario Galaxy is naar mijn mening een van de beste spellen voor op de Wii, zoniet ooit gemaakt. Het biedt een uitstekende mix van plezier, fun en avontuur dat iedereen uren vermaakt. Voor een van de weinige keren zijn de graphics ook eens prima. Vaak laten spellen op de Wii hier steken vallen, maar Super Mario Galaxy doet dat allerminst. De gameplay en de camera werken uitstekend en geven je eindelijk de mogelijkeheid om je concentratie bij het level te houden. Wel jammer is het ontbreken van moeilijkheidsgraden, maar op zich is de moeilijkheidsgraad hoog genoeg. En voor de zoveelste keer bedankt Bowser voor het ontvoeren van Peach!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Mario
  • Graphics
  • Soundtrack
  • Omgevingen
  • Gameplay
  • Camera
  • Power-Ups
  • Minpunten
  • Geen moeilijkheidsgraden
  • Frustratie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ja voor zoveel geld vind ik dat niet waard. Die boekjes kijk je een keer door en ik denk niet dat de gemiddelde insidegamer-persoon nog met poppen speelt.

  • MUST HAVE FTW, en orc miniatures. die passen mooi bij in mijn vitrine kast.

  • Goedmakertje voor het uitstel ^^

  • Experience modifier, dat klinkt nice!

  • @broodje kroket: 30 euro voor 2 boeken, 2 miniaturen en een heleboel ingame exclusieve content is goedkoop hoor.



    Ik ga deze CE wel halen, weet nog niet of ik dit ga spelen want de beta viel nogal tegen, maar CE's doorverkopen op ebay is altijd nice ;)

  • Toch wel een flink uitgebreide collecters edition.

  • beter ben erg benieuwd wat het verder gaat brengen.

  • Ondanks de game me niet interesseert is dit wel een mooie collector's edition, volgens mij voor de fans het geld wel waard!

  • das echt vette rotzooi, een experience multiplyer? Wtf maak er dan meteen een fkin donation only server van… de tering.

  • @Magic



    Ja maar ik heb het niet zo op boeken en poppetjes. Dus is al het geld mij te veel.

  • Er komen meer goede MMO's aan in het fantasy genre waaronder de grafisch al veel betere Age of Conan in mei. Ik ben bang dat Warhammer de concurrentie niet aan zal kunnen, het ziet er nu al wat verouderd uit vind ik. Wacht eerst de recensies maar af voordat je een CE koopt ;)

  • Warhammer heeft een grotere groep mensen die dit willen spelen. Age of Conan moet men eerst nog maar eens zien of het wat gaat worden.

  • Warhammer Online> andere mmo's :)

  • ik denk dat ik andere MMO's ga halen…:)

  • @Connando: Graphics is niet belangrijk voor MMORPGs



    @Maniac: Age Of Conan heeft een hele grote groep MMORPG fans die het zeker gaan spelen. Warhammer is misschien populair als bordspel en enkele (op DOW na) slechte pc games, maar dit wil nog niets zeggen over hoeveel mensen dit gaan spelen.



    @Ombudsman van de Schreeuw: Nou nee, de beta valt echt tegen, dit spel gaat echt floppen ben ik bang. Als ik aan een nieuwe MMORPG begin gaat dat, na meerdere beta's te hebben gespeeld, toch Age of Conan worden denk ik.


  • Ik heb zelf de beta niet gespeeld maar ken iemand mij even vertellen wat er zo aan zuigt want de hele setting spreekt mij wel aan.

  • Boeken en beeldjes? Als ik het alleen moet doen voor die paar in-game voordelen…

  • Wow, goed nieuws voor de fans !

  • zeker mooie uitbreiding beter als een gw bonus XD

  • hmm klinkt leuk:D

    komen er een aantal exemplaren die je kan winnen.

    of kan je de collectors edition ook kopen in de winkel?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren