1. Soulcalibur IV (PS3)

Soulcalibur IV (PS3)

In een melkwegstelsel, ver, ver weg… Waar de zwaarden scherp zijn, de borsten groot en de Force sterk is... Loopt een mysterieuze man wat moedeloos over het weelderige landschap en lijkt op zoek te zijn naar iets. Niet veel later ziet hij een vrouw lopen, met overmaatse borsten en kledij die niet veel aan de verbeelding overlaat. Hij lijkt geïntrigeerd en mompelt een paar woorden: "The force is strong with this one.". Plots zet hij de achtervolging in en haalt haar al snel in. De vrouw stopt met rennen en vraagt geïrriteerd aan de mysterieuze man wat er aan de hand is. Hij aarzelt even en antwoordt: “Waar ben ik?”. Waarop zii antwoordt: “In de wereld van Soulcalibur, waar de wet van de sterkste telt!”. De man knikt instemmend en laat de vrouw haar weg vervolgen. Vooraleer ook hij zijn reis voortzet kijkt hij nog een laatste keer richting de horizon en zegt: "I sense something, a presence I've not felt since.......".

Soulcalibur is een naam die bij menig gamer al jaren lang als muziek in de oren klinkt en bekend staat als een vaste waarde in het Fighting game genre, dit is zeker niet onterecht. De titel Soul Blade zal dan ook bij veel mensen herinneringen naar boven halen en een nieuwigheid in Soulcalibur IV zal bij hen dan waarschijnlijk heel snel gaan opvallen of juist bekend aanvoelen. Er is namelijk een al eerder gebruikt concept nieuw leven ingeblazen en dat is het verliezen van je uitrusting. Waar in Soul Blade het risico bestond dat je jouw wapen kon verliezen door teveel in de verdediging te gaan, is er hier gekozen voor een wat minder rigoureuze aanpak. Men heeft er voor gekozen om ditmaal het concept niet toe te passen op het wapen, maar op je armor. Dit bestaat uit drie delen –laag, midden en hoog- en kan vernietigd worden doordat je tegenstander je in de verdediging dwingt. Je armor kan namelijk maar een bepaalde hoeveelheid schade verduren en zal afbreken als het te veel moet incasseren. Het spreekt voor zich dat je personage dan veel kwetsbaarder wordt voor de aanvallen van je vijanden en je wordt daardoor onbewust gedwongen om meer aanvallend te spelen. Dit brengt het nodige spektakel met zich mee en menig gamer zal zich dan ook aan deze nieuwe situatie aanpassen.

Dit aanpassen kan vrij extreme vormen aannemen. Zo kan je gebruik maken van een andere toevoeging –in het Character Creation-menu- die je in staat stelt om je personage te voorzien van een aantal speciale eigenschappen. Dit kan gaan van het onzichtbaar maken van je personage, tot het beperken van het risico om uit de ring gegooid te worden. Er zijn veel combinaties mogelijk, maar je kan deze skills natuurlijk niet onbeperkt blijven toevoegen. Er is namelijk een soort van limiet aanwezig die bepaald wordt door het wapen dat je hanteert, de kleding die je draagt en het niveau dat je personage al bereikt heeft. Die kleding kan je trouwens vanuit hetzelfde menu aanpassen en stelt je in staat om een enorm uitgebreid assortiment aan kleding met stuk voor stuk unieke eigenschappen te gebruiken. Buiten de kleding is het ook mogelijk het wapen van je personage te veranderen, al kan het wel zijn dat je hiervoor wel wat goud zal moeten neertellen. Je kan namelijk maar een beperkte hoeveelheid kleding en wapens vrijspelen via de verschillende modi die Soulcalibur IV te bieden heeft.

Eén van die modi is natuurlijk de verhaalmodus waar de franchise om bekend staat. Voorgaande games werden altijd voorzien van een enorme hoeveelheid aan gevechten en werkelijk sublieme animaties. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen bij het aanvangen van deze modi. Al snel zal menig gamer dan ook op verontrustende wijze met de neus op de feiten worden gedrukt wanneer na vijf Stages het eindfilmpje op je scherm zal verschijnen. Eén van de weinige filmpjes die de game je zal voorschotelen trouwens, wat best jammer is. Het ontbreken ervan beperkt in zekere mate de diepgang en het feit dat deze modi enorm kort is, doet het verhaal over de zwaarden Soulcalibur en Soul Edge ook geen eer aan. Nu heb je door de enorme hoeveelheid aan personages wel genoeg alternatieve verhaallijnen die je toch de nodige uurtjes speelplezier zullen opleveren. Personages die overigens voor veel mensen onder ons bekend zullen voorkomen en niet voor al te veel verrassingen zullen zorgen… of toch?

Wees daar maar zeker van, want net als in voorgaande delen is ook hier weer gebruik gemaakt van gastpersonages. Waar men op de Xbox 360 gebruik zal kunnen maken van Yoda, zal men op de Playstation 3 gebruik kunnen maken van Darth Vader. Op zich is hier niets mis mee, al zal menig gamer Darth Vader niet erg op prijs weten te stellen. Het is namelijk een erg log spellend personage met een vrij geforceerde verhaallijn. Al heb je hem wel nodig om een personage vrij te spelen die ook te zien is in de game Star Wars: The Force Unleashed. Zijn leerling maakt immers zijn opwachting en zal pas speelbaar zijn wanneerje hem weet te verslaan met de Sith Lord. Als je hier eenmaal in geslaagd bent heb je een vechter die veel van de overige personages gewoonweg overklast op meerdere gebieden. Hij is dan ook wat overdreven sterk gemaakt in mijn ogen ten opzichte van de anderen. Dit neemt niet weg dat het een erg fijn personage is om mee te spelen en zeker de moeite waard is om te unlocken.

Het unlocken vindt trouwens niet alleen plaats in de al eerder vermelde verhaalmodus, maar ook in andere modi. Zo is er nog een singleplayer-optie aanwezig in de game die in het teken staat van beloningen waarmee je jouw personage kan verbeteren, namelijk de Tower of Lost Souls. Hierbij is het de bedoeling verdieping na verdieping te veroveren en daarbij de nodige vijanden te verslaan. Dit zijn vaak kleine groepen personages die bestaan uit een paar zwakkere vechters en één sterke baas. Als je hierin slaagt, dan hangt hier vaak een kledingstuk of wapen aan vast. Al zal je soms aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om het daadwerkelijk te kunnen bemachtigen. Het is dan ook niet meer dan normaal dat men het wat moeilijker maakt om het gevecht tot een goed einde te brengen. Deze modi is veruit één van de meest interessante die Soulcalibur te bieden heeft en menig gamer zal vele uurtjes doorbrengen met het vrijspelen van de vele beloningen.

Zoals ik al eerder aangaf kan je niet alles vrijspelen via de verschillende modi. Zo zal je sommige personages en wat uitrusting moeten kopen met goud. Dit goud verdien je door het volbrengen van de al vermelde modi, maar ook door de arcademodus. Hierbij is het de bedoeling om acht vechters op een rij te verslaan en als je hier twee à drie keer in slaagt, heb je al genoeg goud vergaard om de overige personages en uitrusting te kopen. Als je al de voorgaande single player-opties doorlopen hebt of ze je gewoon niet zouden aanspreken, dan is er nog een alternatief voorzien; de multiplayer-modus. De Versus-modus biedt je de mogelijkheid aan om het tegen één van je vrienden op te nemen met één van de vele personages of je eigen creatie. Deze gevechten zijn vaak spannender dan die tegen de computer, maar zouden ook wel eens tot enorme frustraties kunnen leiden.

Men heeft de game namelijk voorzien van een vrij lage instapdrempel om nieuwkomers een ‘fighting chance’ te kunnen geven. Dit is op zich helemaal niet zo erg, maar het brengt wel met zich mee dat zelfs een onervaren gamer je zou kunnen verslaan. Buttonbashen is immers een zeer reëel probleem wanneer je het opneemt tegen andere mensen. Hierdoor zal menig gamer na een tijd dan ook de moeite niet meer nemen om de vele combo’s uit het hoofd te leren en zal er veel diepgang uit de gevechten verdwijnen. Daardoor zal één van de meest spectaculaire toevoegingen vrijwel volledig verdwijnen of niet goed uit de verf komen. Tijdens de gevechten heeft men de mogelijkheid voorzien om critical finishes uit te voeren toegevoegd. Deze critical finishes kan je wel pas uitvoeren nadat je de bepantsering van je tegenstander volledig vernietigd hebt en daarna moet je een bijzonder lastige knoppencombinatie uit de vingers weten te schudden. Als je er dan toch in zou slagen om aan de voorgaande voorwaarden te voldoen, dan word je getrakteerd op een brute aanvalssequentie. Deze verschillen enorm van personage tot personage en het is zeker de moeite waard om ze uit te voeren.

Jammer genoeg zal dat in de laatste modi vrijwel niet mogelijk zijn. Men heeft namelijk voor de eerste keer in de geschiedenis van deze franchise een online multiplayer-modus toegevoegd met meerdere functies. Zo kan je een Quick Match aanvangen en zo snel een potje vechten tegen een online gamer. Soms kan het wel even duren voordat je daadwerkelijk aan het vechten bent omdat je af en toe het bericht krijgt dan het gevecht al vol is. De term Quick zal dan ook niet altijd van toepassing zijn, maar valt in het niets bij een enorm zware fout van Namco Bandai. In Ranked Match worden immers al je gewonnen en verloren wedstrijden nauwkeurig bijgehouden. Daardoor zal ook menig gamer kunnen zien hoe ervaren je al dan niet bent en dat brengt een probleem met zich mee. Veel gamers kunnen het niet hebben dat ze verliezen en zullen ongestraft het gevecht kunnen stopzetten. Dit zal na verloop van tijd enorm frustrerend worden en de voldoening van de gevechten volledig wegnemen. Dit probleem is al langer bekend bij meerdere games en Namco Bandai had hier dan ook rekening mee moeten houden.

Conclusie en beoordeling

Soulcalibur IV is over het algemeen een heerlijke vechtgame die lekker wegspeelt en een enorme hoeveelheid aan speelbare personages te bieden heeft. De mogelijkheden die ter beschikking zijn om deze personages of een eigen creatie aan te passen zijn op zijn minst subliem te noemen en zal menig gamer weten te bekoren. Toch zal men soms teleurgesteld worden door slecht uitgewerkte modi. Zo is de verhaallijn veel te kort en is de voldoening bij het behalen van het einde vrij klein. Ook online zal men de nodige frustratie ondervinden en deze modi misschien zelfs links laten liggen. Dit klinkt allemaal vrij negatief, maar door de aanwezigheid van de vele modi die wel goed uitgewerkt zijn en de vele beloningen die vrij te spelen zijn, zal de game toch veel gamers weten te boeien.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Tower of Lost Souls;
  • heerlijk speelbaar;
  • veel content vrij te spelen;
  • sublieme Character Creation;
  • enorme hoeveelheid personages.
  • Minpunten
  • Buttonbashen;
  • online modus beperkt uitgewerkt;
  • verhaallijn laat te wensen over.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Gekke japaners toch :')

  • die's wel erg punk, met die spikes daar :]

  • Madonna was net iets puntiger :P

  • mii like !!!!.

  • Jah ze heeft ook een mooie onderbroek;)

  • Ze is gewoon een volwassen versie van Angol Mois uit Sgt. Frog. XD



    De blad heet volgens mij Shonen Ace en niet Shonen Age.

  • Bluh, ik vind die nieuwe Soulcalibur characters maar niks. Tenminste qua uiterlijk… ;)

  • ik speel altijd met vrouwen in games (als je kan kiezen dan…), dus hoe meer hoe beter! :P

  • Ik ga mee met Mastermaran, die vrouw ziet er niet mis uit! zou er nix op tegen hebben om met haar een potje te spelen xD

  • @Destron: goed gezien, thanks!

  • En het is Soulcalibur in plaats van Soul Calibur, maar half de wereld schrijft het fout, so why bother. :}

  • ben benieuwd want tot nu toe is SCreeks in geen enkel opzicht veranderd sinds het eerste deel helaas

  • Lijkt wel de zus van Zazazamel



    @maniac



    Klopt, maar of dat niet voor een hele hoop games geld.


  • Best nice, wel een echte Soulcalibur character vind ik..

  • Ziet er wel goed uit moet ik zeggen een echt Japanse personage.

  • @ Deus

    Sluit ik me bij aan.

  • Ben benieuwd hoe dit vechtspel gaat zijn :).

  • Lol :p

  • w00T dit word ook wel een vette game, de vorige delen waren ook om te smullen :)

  • Nice outfit moet ik zegge :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren