1. Dragon Age: Origins (X360)

Dragon Age: Origins (X360)

Wat is een betere kick dan een draak af te maken die je leven al tijden zuur maakt. Wat is er leuker dan een politiek stelsel zo naar je hand te draaien dat de corrupte zielen de macht grijpen. Wat is er mooier dan een relatie te kunnen opbouwen met een persoon waar je echt een band mee voelt. Wat is er mooier dan Dragon Age: Origins?

"Lange verhalen voor lange spellen"

Bij het denken aan dwergen, mensen en elven kan ik het niet laten aan meerdere spellen en films te denken. Meerdere verhalen die in meerdere opzichten toch erg veel op elkaar lijken. Nu is de basis van het spel niet origineel, maar de indeling van de rassen zeer zeker. In Tolkien zijn boeken zijn elven een nobel en wijs ras. De dwergen zijn bekent om hun baard en hun uitstekende (ondergrondse) bouwkunsten. En de mensen zijn een rechtvaardig ras die samen met de elven en dwergen het kwaad willen tegen houden.

Dragon Age kent een leuke variant op deze “basis” setting. De rollen van de elven en mensen zijn omgedraaid. In het verleden is een oorlog ontstaan door de mensen en de elven. De mensen hebben deze oorlog gewonnen en de overgebleven elven tot (huis)slaaf gemaakt. Een kleine groep (wilde) elven is overgebleven en woont verstopt in de bossen. De dwergen wonen diep onder de grond in een grote stad. De dwergen zijn de meester in het creëeren van wapens en het hanteren van lirium (de grondstof voor het genereren van mana). Door de blootstelling aan lirium zijn de dwergen immuun geworden voor de effecten die lirium met zich meebrengt. Dit beschermt ze tegen magische aanvallen, maar het onthoudt ze ook het gebruik van elke variant op magie.

In het spel wordt jij een Grey Warden. Deze krijgers zijn de elite van de wereld die het grootste kwaad kunnen tegenhouden. Ze hebben het bloed van Darkspawn gedronken en bezitten de kracht om de aanwezigheid van de Archdemon en de Darkspawn te voelen. Deze kracht is eveneens een duistere vloek. Grey Wardens worden niet veel ouder dan veertig en ze kunnen na het drinken van het bloed nooit meer terug naar hun oude leven. Ze zijn door deze kracht als enigen in staat de Archdemon te verslaan. De Grey Wardens waren de ware helden die de wereld al vele malen van de ondergang hebben gered. Helaas voor jou begin je in een tijd waarin deze krachtige krijgers al jaren de wereld niet hebben gered en zelfs een slechte reputatie hebben opgebouwd. De koning die geobsedeerd is door deze

krijgers en hun "onverslagen" veldslagen wil het laatste grote leger van de Darkspawn tegenhouden en ze voor eens en altijd uitroeien. Helaas worden de Grey Wardens en de koning verraden door een van de beste generaals en wordt iedereen gedood door het enorm Darkspawn leger. Uiteraard ben jij samen met de (dan nog onbekende) halfbroer van de koning de enige overlevende Grey Wardens. De generaal verklaard alle overlevende Grey Wardens als de vijand van het koninkrijk en ontzegt de ze hun legers om de Archdemon te verslaan. Aan jou om nieuwe bondgenootschappen te maken, de generaal op het matje te kloppen en uiteindelijk de Archdemon te verslaan.

"Ik ben een Grey Warden en dit is mijn verhaal"

De hoofdpersoon is net als in vele andere Bioware spellen een karakter die je zelf aanmaakt. Jij bepaalt wie je personage is, en wat voor persoon die moet gaan worden. In Dragon Age gaat Bioware nog een stapje verder. Niet alleen kies je een ras, je kiest ook meteen wat voor type klasse je karakter is. Er zijn drie hoofdklassen waar je voor kan kiezen: De warrior, de rogue, en de mage. Vergelijkbaar als bij spellen als World of Warcraft en Diablo. Ook kent elke klasse meerdere richtingen waarin ze kunnen specialiseren. De keuze hierin is enorm. Je talenten resetten is onmogelijk en dus belangrijk om goed door te nemen voor dat je een beslissing neemt. Naast de klassen zijn heb je ook een aantal beroepen die je kan uitvoeren alchemist of strateeg zijn hier enkele voorbeelden van. Ook een nieuwe toevoeging is waar je personage is opgegroeid. Door/na het kiezen van een ras en klasse moet je kiezen waar je het spel begint. Er zijn zes verschillende introducties op het hoofdverhaal die door het verhaal heen ook steeds weer terug komen.

Een nieuw aspect in dit spel is dat je niet de “standaard” goed en kwaad meter hebt. Jij besluit zelf hoe jij in de wereld van Dragon Age staat. De meeste keuzes lopen allemaal richting hetzelfde doeleinde. Ondanks dat het spel je ontzettend vrij laat in je keuzes om je heen verloopt het spel toch richting het zelfde einde. Pas op het einde van het spel maak je een paar belangrijke keuzes die het einde van het spel beïnvloeden. Persoonlijk vond ik dit een beetje tegen vallen aangezien in wel meer diepgang had verwacht in het verhaal richting het einde. Je merkt de uitwerking van je keuzes vooral tijdens het spelen.

"Kon ik maar zeggen hoeveel ik van je hou!"

Ondanks dat je niet specifiek goed of slecht bent heeft het spel wel een erg diepgaand systeem die dat “gemis” totaal in balans houdt. In Dragon Age heb je vele originele karakters die zich aansluiten bij jouw team om de Darkspawn te verslaan en de Archdemon te doden. Deze karakters kennen net als de andere Bioware spellen een behoorlijke diepgang en ieder heeft zijn of haar eigen verhaal. Nu is het mogelijk in Dragon Age om met bepaalde karakters een relatie op te bouwen en uiteindelijk ook de liefde te bedrijven. Ook is het waard je team te vriend te houden en zelfs dikke maatjes met de meeste karakters te worden. Hoe dieper iemand met je bevriend is hoe beter zijn of haar eigenschappen in het gevecht tot z’n recht komt. Het gerucht dat je met dieren seks kan hebben is niet waar. Je hebt een oorlogshond in je team die je misschien vaak likt, maar niet op "die" manier. Door het verhaal heen moet je vele keuzes maken. Zo kan het zijn dat een huidig teamlid een emotionele explosie krijgt richting een (potentieel) toekomstig teamlid en jij moet voorkomen dat je gedwongen iemand moet doden. De verhaallijn rondom dit karakter vervalt anders meteen en komt ook niet meer terug in het spel.

"Menu? Welk menu?"

De gameplay van Dragon Age is vergelijkbaar met die van Mass Effect. Je spendeert de helft van de tijd in een menu om je team orders te geven. Zo is Dragon Age een van de moeilijkere RPG’s die ik in tijden heb gespeeld. De tactiek die komt kijken tijdens gevechten is enorm. Zo zal het regelmatig gebeuren dat op de moeilijkheidsgraad ‘normal’ je team verliest door een tactische fout die je eerder hebt gemaakt, niet te spreken over de hogere niveaus. Ook is de opbouw van je team van groot belang. Elk personage moet een unieke toevoeging hebben aan het team om elkaars sterke en zwakke punten in balans te houden. World of Warcraft (en soortgelijke) spelers zullen al snel de neiging hebben een team op te bouwen opgebouwd uit een tank, een healer en twee damage dealers (met andere woorden, iemand die de klappen kan opvangen, iemand die het team in leven houdt en twee mensen die de vijand snel kunnen neerhalen). Is de onbalans te groot tussen je teamleden zul je vrij snel merken dat bossfights en tactische momenten bijna niet te doen zijn.

Positieve punten

Dragon Age is een geweldig spel waar alles gewoon bij klopt. Sowieso moet je van het genre en de speelstijl houden anders zal het spel je behoorlijk tegenvallen. Het spel duurt bij een normale speelduur ongeveer 50+ uur en nog een stuk langer als je op elke aangeboden missie ingaat of voor die speciale wapens gaat zoeken waar je pittige quests voor moet halen. Als je een spel als Dragon Age naast World of Warcraft legt merk je meteen dat het levelen veel minder effect op je krachten heeft als World of Warcraft. In de realiteit wordt je sterker en sneller door ervaring. Je zult in je piek als krijger vier keer zo effectief zijn als een groentje die net zijn eerste veldslag heeft meegemaakt. Dit brengt Dragon Age erg goed naar voren. Het verschil in level is goed te merken, maar heeft geen overhand. Ook de waarde van geld is in Dragon Age veel beter dan bijvoorbeeld Mass Effect. Geld heeft echt een waarde en je kan bij lange na niet alles kopen wat je interessant vindt. Je zult dus ook tactische keuzes moeten maken waar je in gaat investeren. De diepgang in de relaties met je teamgenoten is echt enorm. Ik blijf het nog steeds vermakelijk vinden om een personage te “veroveren” omdat je echt rekening moet houden met je opmerkingen. De een zal een opmerking wel pikken en de andere moet je gelijk niet meer hebben.

Het verhaal heeft een behoorlijke diepgang die weer onderverdeeld kan worden in meerdere aparte verhalen. Uiteindelijk vormen al die aparte verhalen een deel van het geheel en klopt het eindplaatje helemaal. Ook de morele keuzes die je in het loop van het verhaal moet maken zijn erg groot. Zo kan je er voor kiezen om met de elven de Archdemon te verslaan, of een wat kwaadaardiger ras “beesten” met je mee te brengen. Elk van deze keuzes heeft impact op het verhaal, maar niet op het uiteindelijke einde. Omdat er zoveel verschillende keuzes in het spel te maken zijn is de replay waarde van dit spel echt enorm. Ook de achievements voor dit spel zijn zo bedacht dat je het spel ongeveer drie a vier keer moet uitspelen om ze allemaal te halen. Ook is de replay waarde verhoogd door de toevoeging van verschillende begin scenario’s. Door de verschillende invalshoeken op de wereld wordt je kennis van de huidige situatie vele malen groter en begrijp je veel beter wat er precies aan de hand is.

Uiteraard mag de titel van het spel niet gemist worden. In het spel kan je meerdere draken doden. Elk van deze gevechten is zenuwslopend aangezien ze echt ongelofelijk sterk zijn. Heb je de draak dan eindelijk dood, dan is de beloning ook enorm. De wapens en bescherming die ze meedragen (??opeten??) zijn van hoge waarde en verhogen de waarde van je teamgenoten direct.

Negatieve punten

Ondanks dat ik zwaar onder de indruk ben door dit pareltje van Bioware, moet ik toch een paar opvallende minpuntjes noemen die niet zozeer mij maar anderen hebben gestoord. Dragon Age is heel erg tactisch en heeft daardoor een gameplay voorgeschoteld die vrij moeilijk in elkaar steekt. De talenten die je moet kiezen zijn lastig te begrijpen al heb je nog nooit een spel als deze gespeeld. Ook haalt de tijd die je in de menu’s spendeert het tempo uit het spel. De speelduur van 50+ uur maakt dit ook een potentieel verslavend spel. Ook grafisch laat het spel een paar steken vallen. De personages zien er erg gedetailleerd uit, maar de omgeving en vijanden willen wel eens wat grafische steken laten vallen. Dit te hebben gezegd moet ik er meteen bij zeggen dat de belangrijke gebieden er ontzettend indrukwekkend uitzien, maar de algemene gebieden (waar je korter rondloopt) er minder inspiratievol uitziet.

Conclusie en beoordeling

Dragon Age is echt een spel die je moet kopen al hou je van RPG's die veel tijd kosten en ongekent veel vrijheid hebben. De verschillende verhalen die je zult ervaren zullen heel wat morele keuzes van je vragen en je zal veel keuzes terug vinden later in het spel. Ook wordt Dragon Age nog vollop ondersteund met leuke (en dure..) DLC die de speelduur alleen maar langer maakt. Persoonlijk vind ik dat je dit spel als je twijvelt gewoon MOET aanschaffen. Het is een geweldige ervaring die je lang bij zal blijven. Is dit niet je type spel, dan zou ik hem eerst van iemand lenen om te proberen. Dragon Age: Origins is een spel dat je moet aanspreken anders zul je vrij weinig plezier beleven tijdens dit (lange) avontuur.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Diepgaand relatie systeem
  • Geweldig verhaal
  • Replay waarde!
  • Emotioneel verbonden raken met je "ik" karakter
  • Lange speelduur
  • Door originele introducties komt het spel rap op gang.
  • Minpunten
  • Grafisch hier en daar wat minder
  • Verslavend
  • Tempo soms wat laag

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • zóóóó dáár worden we blij van! -_-

  • dat die gaat rappen dat ken die beter dan in games spelen of laten maken

  • bagger .ik ben 50cent waart, dus niet kopen die game bagger bagger bagger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

  • Hopelijk wordt het niet zo slecht als bulletproof

  • hheeuj Mensen die deel 1 hadden gekocht waren al gek…

    Echt wie koopt deze rotzooi nou??

  • Lekker, een game over een door de media afgekraakte rapper. Gaat vast goed verkopen. :') Geef mij er dan maar een over Opgezwolle ofzo. :P

  • de pijn !! :'(

    koop m alleen als de game ook 50 cent word….

  • nee hé

  • Dat meen je niet…

  • precies 50 cent en niet meer stakker

  • laat me koud…

  • TAKE COVER!!!!! FIRE IN THE HOLE!!!!

  • Nou zet deze dan maar bovenaan mijn Most Wanted lijstje! :D:D







    No fucking way! Alle mensen die de vorige game gekocht hebben: schaam je kapot! Dankzij jullie komt er nu nog een tweede ook!


  • Het was de EGM btw :)

  • Zelfs ook al zou deze game 50 cent zijn, koop ik alsnog liever een ijsje. ;)

  • ow da's leuk om te weten hopelijk is het waar ook

  • Die eerste game was zo goed als zijn muziek… Trok op niks dus.

  • wordt een topper! kan niet wachten!

  • Ow jah, er komt ook nog Robby Williams II, Paris Hilton Puzzle Quest II, Guus Hiddink Football Manager en Geert Wilders Fitna the Game

  • voor de psp zoog hij al enorm erg,

    laat staan op de 360 (A)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren