1. LittleBigPlanet (PS3)

LittleBigPlanet (PS3)

Gedicht :Anders zijn is waardevol, waarom begrijpt de ander je niet? Misschien omdat hij verstrikt zit in een rol en hij het andere gewoon niet ziet. Of het andere niet kent, dat maakt hem in de war. De mens is te veel gewend, te trekken aan dezelfde kar. Er is vaak maar één weg voor ze te gaan, de weg van het bekende. Ze durven niet alleen te staan, leve de ander dat zijn voor mij de helden. Dit is ook van toepassing op de huidige gamesindustrie en het is dan ook logisch dat men niet snel durft af te wijken van de standaard in een bepaald genre of zelfs bij games in het algemeen. Daarom zijn games als LittleBigPlanet mijn helden, omdat ze eens anders durven te zijn als de rest. Oké, het kan wel eens mislopen, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Hopelijk was het een schot in de roos…

Het verhaal begint met de introductie van een zogenaamde Sackboy, een klein schattig mannetje met enorme ogen, een rits op zijn buik -om af en toe eens wat bij te vullen- en een vrolijke instelling. Hij zal gedurende heel het verhaal als het ware jouw avatar zijn in een wereld vol kleur en leven. Om hem toch wat meer te personaliseren heeft men meerdere functies toegevoegd die het mogelijk maken hem aan te passen aan jouw visie. Zo kan je hem door een druk op één van de vierpuntsdruktoetsen een gemoedstoestand geven. Onder elk van die toetsen staat een emotie die je kan versterken door meermaals op die toets te drukken. Dit is best leuk en de Sackboy zal vaak een lach op je gezicht weten te toveren als je hem grappige gezichten ziet trekken. Daarnaast kan je hem ook voorzien van outfits die je gedurende de game kan vinden. Zo kan je hem op een leeuw doen lijken of juist op een gentlemen, de gekste dingen zijn mogelijk. Verder heb je ook nog eens controle over de armen, het hoofd en de heupen, wat bij momenten grappige situaties kan opleveren. Zo kan je bijvoorbeeld als je met meerdere personen aan het spelen bent iemand anders slaan met de armen van je personage, dit doe je door middel van de joysticks. Bij het heupwiegen en het knikken van het hoofd is dan weer gebruik gemaakt van de Sixaxis-besturing. Het is dus duidelijk dat de Sackboy over een ongezien uitgebreide lichaamstaal beschikt tijdens zijn avonturen in LittleBigPlanet.

Een avontuur dat vrijwel volledig uit platformelementen bestaat trouwens. Bij deze elementen heeft men vanuit de basis van het genre een compleet nieuwe en vooral unieke ervaring weten op te bouwen. Zo heeft men gekozen voor een vormgeving die mij even nostalgisch deed terugdenken aan een game die uitkwam op de Nintendo 64, namelijk Yoshi Story. Hierbij werden namelijk de omgevingen tweedimensionaal weergeven en alleen het hoofdpersonage in 3D. Je kon er ook alleen van links naar rechts en van onder naar boven bewegen terwijl je jezelf een weg baande door het avontuur. Dit alles is ook van toepassing op LittleBigPlanet, alleen zijn er hier ook nog dieptelagen aan toegevoegd om het wat interessanter te maken. Jammer genoeg zit hier een punt van frustratie aan vastgeknoopt en dat zit hem in het springen van dieptelaag naar dieptelaag. Het zal je dus niet verbazen dat het wel eens mis gaat en dat komt doordat de game niet goed interpreteert waar je naartoe wil. Op deze manier zal je dan ook ongewild de dood tegemoet springen. Het gebeurt dan wel niet zo vaak, maar als het dan toch gebeurd is het een punt van frustratie.

Frustratie is iets wat deze game zeker niet uitstraalt, het straalt namelijk één en al vrolijkheid uit. Dat komt mede door het aangename kleurenpallet en omdat het één groot knutselwerkje lijkt. Alle omgevingen lijken uit karton gemaakt te zijn en beschildert of beplakt met wat stof. De game zit trouwens boordevol met deze unieke levels met een hoop platformelementen. Om je er optimaal door te verplaatsen wordt er gebruik gemaakt van een vrij eenvoudige besturing. Zo zal je gedurende de game niet meer dan twee knoppen nodig hebben om je Sackboy te besturen. Je kan namelijk springen van platform naar platform met de X-knop en voorwerpen vastgrijpen door middel van de R1-knop, meer heb je niet nodig. Gedurende de game zal je natuurlijk ook de nodige vijanden tegenkomen, maar deze zijn vaak op een vrij simpele manier te verslaan. Zoals ik al eerder zei zijn er maar twee handelingen die je tot je beschikking hebt en daarvan is er maar één geschikt om het gewenste resultaat te behalen, namelijk het springen. Vrijwel altijd is het voldoende om bovenop hen te springen maar het zal ook wel eens nodig zijn om een andere tactiek toe te passen.

Buiten het verslaan van je vijanden –die een beetje als bijzaak in de game verwerkt zijn- is één van de doelstelling van het avontuur het verzamelen van alle stickers en voorwerpen. Deze liggen verspreidt over de vele levels die de game te bieden heeft, maar zijn soms pas verkrijgbaar na het oplossen van een puzzel. Deze zijn over het algemeen simpel en een ervaren gamer heeft dan ook maar een ogenblik nodig om de oplossing te vinden, al heeft hij toch af en toe hulp nodig. Er zijn namelijk puzzels die meerdere spelers vereisen. Vrienden kunnen hiervoor ingeschakeld worden, maar ook een online-gamer kan je hierbij helpen. Het spreekt dan ook voor zich dat het volledig voltooien van de game toch wat tijd in beslag zal nemen. Als je dan toch verveeld zou raken van het keer op keer opnieuw spelen van de levels, dan heeft men nog een paar alternatieven voorzien. Zo kan je met de level-editor een eigen level maken en je creativiteit eens de vrije loop laten gaan. Dit kan leiden tot enorm ingewikkelde en innovatieve levels, maar dat zal voor sommigen onder ons niet zo vanzelfsprekend zijn en bloed zweet en tranen kosten. De level-editor is namelijk enorm uitgebreid en dat brengt jammer genoeg een soms onoverzichtelijke menustructuur met zich mee. Je verzamelt namelijk tijdens de verhaallijn een enorme hoeveelheid aan voorwerpen en stickers die je hier kan gebruiken en daar durft het einde wel eens door zoek te raken. Het is dus zeker niet voor elke gamer weggelegd.

Als jij bij die gamers zou horen dan is er nog een ander alternatief mogelijk, namelijk het spelen van creaties van de online-gamers. Je zal soms vol bewondering deze levels spelen en de creativiteit van de andere gamers zeker op prijs weten te stellen. Je kan ze trouwens ook toevoegen aan je lijst van favorieten en zo het level dan ook snel terug kunnen vinden. Andere gamers kunnen dit ook doen en al snel zullen dan ook de beste creaties komen bovendrijven. Het prikkelt dan ook de mensen die de level-editor wel onder de knie hebben om hun eigen levels wat aan te passen en te verbeteren. Het neemt dan ook de nodige uurtjes in beslag om een level naar behoren te voltooien.

Conclusie en beoordeling

En of het een schot in de roos was, LittleBigPlanet is namelijk een feelgoodgame in hart en nieren en zal zelfs non-gamers weten aan spreken. Het is namelijk zo simpel om te besturen en weet je toch gedurende het avontuur constant te boeien. Het level-editor gedeelte zal menig gamer in het oog springen en uitnodigen om het eens te proberen. Als je er dan toch niet vaardig genoeg in zou zijn, dan kan je altijd nog online de levels van andere mensen spelen. Het heeft dan wel wat kleine foutjes, maar die vallen grotendeels in het niets tegenover de positieve. Het is op vele vlakken uniek en zal in de gamegeschiedenis waarschijnlijk als een mijlpaal gezien worden, al is dat nog toekomstmuziek.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Unieke ervaring;
  • creatief;
  • briljante levels;
  • level-editor…
  • Minpunten
  • al heeft deze functie een soms onoverzichtelijke menustructuur;
  • Dieptelagen soms frustrerend.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ben ik wel blij mee, heb dat ding maar liggen. Moet hem toch eens wat vaker gaan gebruiken, vooral met games als GoW

  • Ben momenteel bezig Met God of War en die is echt awesome. Maar 10 jaar? Misschien als ze um op een gegeven moment met ingebouwde telefoon etc. gaan verkopen.

  • Helemaal zo gek nog niet.

  • 10jaar? … Das wel héél lang! Maarja, erg veel concurrentie is er natuurlijk ook niet in de wereld van gameboys met mooie graphics. Nu bedoel ik niet te zeggen dat de Nintendo DS slecht is hoor ;) Vind de DS misschien zelfs leuker, maar iedereen moet toch toegeven dat de PSP grafisch gezien vele malen beter is en dus ook nog wel kan concurreren tegen een eventuele nieuwe Nintendo gameboy.

  • Misschien toch eens kopen. Ik dacht altijd ik wacht wel op de volgende, maar dan kan ik nog heeeel lang wachten!

  • Ben benieuwd of hij het volhoudt. Hoop van wel, anders zit ik hier nu met mijn slim & lite :S

  • Ben er nog steeds tevreden mee, geweldig ding! En God of War is zo enorm goed!!!

  • het is een harstikke geavanceerd apparaat dus dat moet opzich wel kunnen (mits de ondersteuning goed is). alle consoles van sony tot nu toe gaan enorm lang mee, de ps1, ps2 en de ps3 zal dat ook gaan doen. dat komt omdat sony de spelcomputers altijd lang ondersteund met top games.

  • Heb liever dat ze ovr 2 jaar een nieuwe uitbrengen met 2 analoge 'knuppeltjes'. Dan kan je er tenminste shooters mee spelen.

    Als die PSP er komt mag die van mij 10 jaar meegaan.

    Nu is het nog TE vaak dat de besturing van een spel niet lekker werkt door het ontbreken van die 2e analoge stick.

  • Ik hoop dat er nog software voor gemaakt wordt voor de PSP tegen die tijd. Leuk dat multimedia, daar gebruik ik het ook wel voor, maar hoofdzakelijk toch echt de games.

  • Nou mag je toch wel verwachten van een apparaat, ik koop geen apparaat met de gedachte in mn achterhoofd dat ik weer een nieuwe moet kopen na een of twee jaar.

  • Aaagh de PSP haalt t wel :)



    Als ze maar geen poenie games gaan uitbrengen ;)

  • Zullen ze toch eerst even de beveiliging moeten aanpassen, die is nu wel erg lek

  • Ik dacht dat de PSP het nog 1-2 jaar op volle toeren vol zou houden. Maar nog 7 jaar.. :O

  • Tien jaar is wel erg lang met de huidige technologie.Misschien ooit een handheld van microsoft??

  • _-_ WAT DENKEN ZE WEL ?

  • oke! een mooi stand punt van sony.

  • Als ze met features blijven komen dan moet het wel lukken denk ik.

  • Denk het niet. Sony blijft hem misschien wel ondersteunen net als de ps2 maar ik verwacht binnen 3 jaar een opvolger.

  • Lijkt me wel een beetje lang. Maar ze kunnen hem toch updaten dus dat kan wel weer volgens mij.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren