1. The Settlers: Rise of an Empire (PC)

The Settlers: Rise of an Empire (PC)

"Mijn heer, mag ik u verzoeken uw aandacht te richten op het zesde deel van de Settlers-serie, de Settlers daar hebben uw hulp nodig voor het opbouwen en beschermen van hun land! Stuur mij, uw trouwste ridder als afgezant naar deze onbekende maar wonderbaarlijke streek!"

Misschien ben ik een beetje laat want haar opvolger is al op komst maar the Settlers : The Rise of an Empire, of gewoonweg the Settlers VI is een spel waarvan je toch eens moet gehoord (of gelezen) hebben...

Om te beginnen wil ik het over de gameplay hebben, the Settlers VI is nu niet bepaald het meest vernieuwende spel onder de Strategygenre. Het is een zeer simpel concept, wat zorgt dat je als Strategy-newbie toch heel makkelijk kan beginnen aan dit spel, de alombekende verticale balk aan de rechterkant van je scherm met al de soorten gebouwen die je kunt plaatsen is ook hier van de partij. Het is ook een niet zo diepgaand spel, met een vrij lage moeilijkheidsgraad , maar dat is natuurlijk maar een mening!

De vernieuwingen vergeleken de vorige spellen of het Strategygenre in het algemeen zijn op één hand te tellen. Nu ja... als je het mij vraagt zie in feite maar één echte vernieuwing, de ridders; Deze dappere edelmannen of -vrouwen staan bereid om u, de koning, trouw te dienen. Je kan kiezen tussen zes ridders. Bijvoorbeeld een ridder met een bekakt Engels accent die je soldaten nieuwe fakkels kan geven. Of wat denk je van viking/ridder/zanger die irritante liedjes zingt om de 'Settlers', dit zijn de bewoners van je dorp of stad te vermaken? Maar nueerlijk, ik prijs zijn zangtalent zeker niet! Ik kan zo er nog 4 opnoemen met ieder hun speciale gave (hoewel ik dat zingen van onze vikingvriend niet echt een gave noem)

Daarnaast hebben onze vrolijke ridders ook nog passieve krachten, zoals de bouwkosten verminderen. De ridders, zijn misschien leuke karakters, maar er zitten toch een paar minpunten aan zoals de (beperkte) handel die je enkel kan voeren als je ridder in de stad of in het dorp staat van je handelspartner, verder kan je enkel terretorium 'claimen' als je ridder daar staat, maar ik vind de ridder alles bij elkaar genomen toch een leuke toevoeging.

Er is nog een vernieuwing, de online-modus , deze brengt nu niet zoveel bij aan het spel, vind ik zelf. Het doel is zeer simpel, kies eerst een map om op te spelen, bouw dan je dorpje op en let op je verdedging, en probeer dan je vijandige factie uit te roeien. Je kan dit evengoed doen zonder een andere échte speler, het voelt namelijk hetzelfde, ik voel niet dat 'onlinegevoel' als ik the Settlers VI online speel, jammer, Ubisoft en Bluebyte hadden dit beter kunnen doen

Zoals in bijna elk spel, kan je ook in dit spel missies spelen,toen ik begon aan de campagne was dit jammer genoeg het eerste dat in mij opkwam "SAAI!" De eerste missies waren namelijk nogal repetetief: kamp opbouwen, dorp zoeken, missies uitvoeren voor dorp, vijandje verslaan, einde. Nadat ik bijna wou kappen met campagne krijg ik na een missie plots een filmpje op mijn beeld, in dit filmpje zie voor het eers je grote vijand 'De Rode Prins'. Ik weet niet hoe het kwam maar ik had een gevoel van "Ik móét dit spel werkelijk uitspelen!" wat me dan uiteindelijk gelukt was! Hoe de campagne eindigt vertel ik je niet, maar één ding kan ik je zeggen, ze eindigt niet bloederig, wat ik toch jammer vond...

Nu we toch over bloederig kan ik het direct over het militaire aspect van de game hebben, niet veel aan, vind ik toch. Twee soorten troepen, boogschutters en zwaardvechters, de gebruikelijke twee... ook is er de ram (een stormram, niet dat beest uit de bergen), de belegeringstoren en de katapult. Ze zijn vreselijk irritant om te hanteren en worden redelijk makkelijk kapotgemaakt. Het mag misschien een

strategiespel zijn, maar echt strategisch zijn de 'veldslagen' (eigenlijk eerder wat geweldadige futuliteiten), wie het meeste mannen heeft wint. Je moet natuurlijk er voor zorgen dat je evenveel boogschutters hebt als zwaardvechters maar daar blijft het ook bij. Ruiters, die toch typisch zijn voor de Middeleeuwen zijn hier dus niet van de partij, dit vind ik toch een groot minpunt, jammer!!

Economisch hebben ze wat meer hun best gedaan maar het is niet zo'n enorm goederen systeem zoals je in Anno 1404 ziet, maar het kan er mee door, het is allemaal simpel: de graanboer produceert graan en daarvan maakt de bakker direct brood, hoewel men brood maakt van meel, en daarvoor moet dat graan nog eerst naar een molen! Zo zijn een nog veel dingen op te noemen die niet echt realistisch zijn...

Over de spelduur kan je zeggen wat je wilt maar Settlers : the Rise of an Empire heeft mij toch lang vastgehouden, wat ik eerst niet verwachtte door de weinig diepgaande gameplay. Aan de campaign heb ik veel uurtjes gesleten en ik heb ook zeker tijd genomen om het mooie landschap, maar jammer genoeg ook ééntonige landschap te verkennen, de seizoenswisselingen zijn werkelijk prachtig weergegeven! Ook zijn de Settlers prachtig weergegeven en zie de jagers echt jagen, bakkers echt bakken, enz. De graphics zijn vind dan toch zeer goed voor een strategygame, sommige strategygames zien er werkelijk nog Prehistorisch uit! Dit vind ik een groot pluspunt!

Conclusie en beoordeling

The Settlers : The Rise of an Empire is een mooie, eenvoudige en leuke game die uren bezighoudt, jammer genoeg zijn er wel heel veel minpunten in het spel die de gemiddelde gamer het zesde spel van het Settlersgenre snel doet wegleggen.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • Lage instapdrempel
  • Fijne, meeslepende campagne maar...
  • Ridders zijn een leuke toevoeging...
  • Mooie graphics
  • Minpunten
  • Weinig goederen
  • soms wat repetetief! En een slecht einde
  • al zitten er paar minpunten aan verbonden.
  • Militair en online zit het niet snor

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Super stoer.. de marketingmachine draait wel overuren de laatste weken… dit wordt denk ik no.1 van 2008.. samen met far cry 2???

  • Dit klinkt zeker wel als muziek in de oren =D het is mooi om te zien dat steeds meer ontwikkelaars een site gebruiken om al die statistics bij te kunnen houden

  • Toffe toevoeging!

  • Content blijft maar komen.

  • dit is net iets als Bungie.net voor halo, cool idee :P. mss nog iets met filmpjes doen ofzo :P, mss kunnen ze ons verrassen.

  • Omg, dit ownt echt :p

  • Dit is een leuke toevoeging, maar ik denk dat hier de echte freaks van GTA als een zot gaan beginnen om die achievements als eerste te halen.

    Niet echt iets voor mij, kzal wel zien als de tijd komt…

  • dit is zeker een mooie toevoeging, beetje wat bungie heeft zoals thomazii zegt ma dan uitgebreider:P

    ik twijfel nu weer egt kutzooi ik wou hem voor 360 halen bepaalde ik net

    maar ik wil tog wel dat die prijzen etc te zien zijn in me hall of fame in home

  • Ach,, ook hiervoor zullen er wel hacks en cracks gemaakt worden en dan krijg je weer een top 100 lijst met mensen die hem in 10 min. hebben uitgespeeld zogenaamd

  • @ps3danny1988

    Je 'prijzen' kan je ook op de 360 zien aan de hand van Achievements *shocked*



    ontopic:

    Klinkt vet ik ga me zeker aanmelden!


  • tis wel een vette toevoeging

  • Vet!

  • Je kunt dit hopelijk niet doen door te cheaten? Anders wordt dat gedoe met die mijlpalen wel een beetje unfair denk ik.

  • Dat klinkt ongelooflijk tof, hoop dat GTA ook verwerkt word in home.

  • Da's eigenlijk best wel gaaf!

  • maar word de online modes vet of is dat verpest dat het meer om de singleplayer gaat? (double post)

  • Erg vet, ga me zkr aanhalen!!!

  • Coowl :)

  • pre-ordered hem maand geleden ofsow (A)

  • Die Key to the City lijkt me vet… Maar onhaalbaar :P.



    @ ghosttt: jazeker wordt die vet. Vijftien multiplayermodi, die enorm verschillen, komt dus helemaal goed als de online verbinding in orde is :).

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren