1. Jade Empire: Special Edition (PC)

Jade Empire: Special Edition (PC)

’Als de berg niet naar jou komt, dan moet jij naar de berg toe.’ Zo luidt een oud Chinees gezegde, een zin waar door de oude Chinezen heel lang over nagedacht is om zo vaag mogelijk over te komen. Persoonlijk zou ik in dit geval een paar Polen inhuren, maar een Chinees gezegde zal vast wel de waarheid zijn. Naast deze zin zijn er natuurlijk nog duizenden andere waarin de Chinezen laten blijken het meest wijze volk te zijn. Zo dacht waarschijnlijk ook BioWare, die de eeuwenoude wijsheid heeft gebruikt voor Jade Empire, een prachtig sprookje over de tijd toen zelfs de oude Chinezen nog jong waren…

Maar zelfs de jonge Chinezen uit het oude China kunnen al oud zijn. Zo ook meester Li, die verantwoordelijk is voor de leerlingen van de Two Rivers-school, middenin een rustig en idyllisch dorpje in Jade Empire. Jij bent de Senior Student van de school, degene die het meeste weet, het meeste kan en bijna mag afstuderen. Maar dan vallen er ineens mysterieuze plunderaars aan met een sterke vijand aan het roer. Later blijkt deze vijand een Lotus Assassin te zijn en is meester Li niet de man die iedereen voor ogen had. Hij blijkt namelijk de broer van de keizer te zijn en een groot strateeg, maar jaren geleden was hij gevlucht voor een mislukte actie waar vele onschuldige burgers het leven lieten. Gelukkig ligt de Lotus Assassin snel onder de groene zoden, maar het dorp is in gevaar. De grote verrassing volgt daarna uiteraard; jij bent de laatste van jouw volk en je moet eropuit om de keizer en zijn dodelijke rechterhand te stoppen. Niet echt verrassend BioWare-materiaal zou je zeggen, maar onderweg zul je genoeg verrassende elementen tegenkomen om je avontuurlijke honger te stillen.

Zoals we van BioWare gewend zijn gaat dit gepaard met een episch avontuur waar we onderweg reisgenoten, monsters, geesten en dorpjes tegenkomen. Wat we echter niet van BioWare gewend zijn is de relatief kleine speelwereld. Waar we in KOTOR en Mass Effect vele planeten konden bezoeken speelt Jade Empire zich vooral af in Tien’s Landing en Imperial City. Gelukkig zijn deze plekken dan wel weer stampvol sidequests, die vaak meer vaardigheden en kunde vereisen dan de quests om verder in het verhaal te komen. Voor deze quests krijg je dan geld, upgrades en soms vechtstijlen. In Jade Empire stoeien we deze keer namelijk niet met verschillende skills, nieuwe pakjes en andere items, maar met vechtstijlen. Deze vallen onder verschillende scholen, waaronder Martial, Weapons, Magic, Support en Transformation. Elke techniek en school waarborgt andere voor- en nadelen, maar je zult waarschijnlijk de meeste tijd vechten met twee a drie verschillende stijlen waartussen je snel kan switchen. Als je levels vergaart kun je ook je stijlen upgraden, zodat ze sneller zijn, minder Chi kosten of meer schade toebrengen. Het is minder diepgaand dan in andere BioWare-games en het werkt ook meer als een Beat ‘em Up, maar al met al zorgt de diversiteit in vechtstijlen en je vaardigheid in blokken en ontwijken voor een frisse wind in RPG-land.

Zoals ik al eerder zei zorgen upgrades er bijvoorbeeld voor dat een aanval minder Chi kost. Ik hoor je vast al denken “Ja, Ralph, dat weten we allang”, maar ik ga het nog eens even haarfijn uitleggen. Er zijn drie verschillende attributen waartussen je je punten kunt verdelen. Eerst is er Body die zorgt voor meer schade met Martial en Weapons en voor meer gezondheid. Dan is er Chi, die zorgt ervoor dat je je kunt healen tijdens gevechten en is nodig voor magie en Chi-mode, waarin je meer schade uitdeelt. Ten slotte is er Focus, een attribuut die vaak in lastige gevechten leven of dood kan betekenen. Focus zorgt er namelijk voor dat je Weapons kunt gebruiken, die vaak zorgen voor veel damage, ten tweede zorgt hoge Focus ervoor dat je valstrikken kunt ontwijken en ten derde voedt het je Focus-mode. Hierin vertraag je de tijd en is van vitaal belang tegen snelle vijanden en is ook zeer handig om een Harmonic Combo te voltooien. Deze combo’s zijn tegen normale vijanden gelijk dodelijk, maar zijn lastig om uit te voeren. Je zult namelijk eerst met een Support-aanval iemand moeten raken en daarna met een Martial-aanval iemand met een sterke aanval moeten raken, beide kosten veel tijd om uit te voeren.

Het gevechtsysteem van Jade Empire kan je dus niet echt heel makkelijk in een hokje plaatsen, want hoewel het alle elementen heeft van een Beat ‘em Up zorgen de verschillende factoren ervoor dat het een stuk dieper gaat. Waar het in andere games uit dat genre er bijvoorbeeld meer om gaat dat je klappen blijft uitdelen, gaat het er in Jade Empire vooral om counteren, blokken en aanvallen in de rug. Een perfect staaltje Martial Arts heeft BioWare hiermee afgeleverd, maar soms is de camera zo ongenadig dat je gestraft wordt door fouten die niet aan jou liggen. Gelukkig is dit meer uitzondering dan regel, maar toch voel je je bedrogen als je een gevecht verliest door een vervelende camera. Vooral omdat de vijanden weten wat ze aan het doen zijn. Als jij hun blok wilt doorbreken met een sterke aanval, dan moet je niet raar opkijken als hij ineens om jou heen rolt, je in de rug aanvalt en toeslaat met dodelijke precisie. Vooral als jij de reisgenoot verliest middenin een gevecht en je jezelf ineens vindt tegen vijf vijanden tegelijk die in hun eentje al fataal kunnen zijn… Ouch!

Het vechten heeft BioWare dus nagenoeg perfect neergezet, vooral met zo’n simpel systeem als basis. Maar waar BioWare echt in uitblinkt met Jade Empire is de sfeer. Zelfs anno 2010. Waar kogels met duizenden pixels door je beeldscherm heen vliegen staat Jade Empire nog steeds zijn mannetje. Op het ene moment bevind je je in een dorpje met een prachtig schitterende zon, het volgende moment zit je te vechten met Ogres in een grot waar de zon nog nooit is gekomen. BioWare heeft overduidelijk gestrooid met bloom-effecten en die zie je vooral terug in de magische effecten en prachtige omgevingen. Helaas zijn de close-ups van personages niet zo scherp en komen de animaties buiten de gevechten om nogal knullig over. Maar het meest knullige zijn echter de stemmen van de personages. Iedereen heeft wel doodleuk een Aziatisch accent, maar ze praten allemaal in het Engels en dat komt dan meer over als ‘Engrish’. Als BioWare Chinese stemacteurs had gebruikt dan was de sfeer compleet, maar nu komt het nogal overhaast en misschien zelfs wel klakkeloos over. Gelukkig maakt de rest van de game dat gevoel een onbelangrijk propje kritiek van een Nederlandse recensent. Amen BioWare, amen.

Conclusie en beoordeling

BioWare levert met Jade Empire, alweer, een meesterwerk af van jewelste. De sfeer zit perfect in elkaar, op de knullige stemmen na, de gevechten zijn spannend en mooi vormgegeven, de graphics kunnen anno 2010 nog steeds ermee door en het heeft weer een lengte waarmee je de winter doorkomt. Als BioWare dan ook een feit maakt van het gerucht dat Jade Empire 2 eraan komt, dan kan mijn jaar niet meer stuk.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Perfecte sfeer
  • Diepgaande Beat 'em Up
  • Soorten vechtstijlen
  • Graphics
  • Minpunten
  • Voice-acting
  • Camera

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Klinkt aardig.

  • Kan zeker iets moois worden imo

  • Ik ben nog steeds niet overgehaald. In de trailer zag de game er uit als een typische 'generic-J RPG' en daar heb ik het niet meer zo op, ik zoek een beetje orginaliteit. Betekent natuurlijk niet dat het geen goede game kan zijn, maar ik heb geen zin om een goede game te spelen in een saai en 'typisch' universum.

  • In de zomer al? Snel. Even afwachten op meer info :).

  • Zeker blijven volgen deze :)

  • heb het niet op rpg's…

  • klinkt goed

  • lol.

  • Geef mij maar FF XIII……

  • lol

  • Wordt uber vettt xD

  • obsessie met de maan, klinkt zoals de azteken die hadden een obsessie met de zon…. ok heb juist apocalypto gezien, some wierd shit

  • Ik wacht het nog even af. Een dag- en nachtsysteem lijkt me in ieder geval erg vet en daarnaast heb ik me ook zeker vermaakt met het actief gevechtssysteem van Star Ocean 3. Dus als het een beetje goed uitgewerkt is kan deze game nog wel wat worden.

  • Ik ben niet zo een rpg fanaat, maar dit klinkt wel leuk.

  • Ik ben benieuwd. Alleen het aantal games die ik wil hebben begint zo langzamerhand de pan uit te reizen: zie mijn wenslijst =P

  • Klinkt wel goed, afwachten hoe het echt eruit komt te zien

  • moet ik hebben!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren