1. Prince of Persia (PS3)

Prince of Persia (PS3)

Wat is een prins: Aanduiding van een al dan niet regerend vorst, hertog, aarts- of groothertog. Personen van een hoogadellijk geslacht dragen vaak deze titel. Velen van hen leiden een gemakkelijk onbezorgd leven. Er wordt van hen verwacht dat de nodige etiquette en galantheid eigen wordt gemaakt… blablabla. Moet ik dat nu echt geloven? Ik heb een ezel als mijn kuch… koninklijk vervoermiddel. En een makkelijk leven heb ik nu ook weer niet, ik loop in een woestijn rond! Dit is echt nieuws voor mij, niet Farah? Farah…

Het nieuwe avontuur van onze prins begint wanneer hij zijn ezeltje Farah –die bepakt is met goud- kwijt raakt in een zandstorm. Niet veel later ontmoet je in je zoektocht naar Farah de beeldschone Elika. Al snel kom je erachter dat ze een zware taak op haar schouders heeft rusten. Ze bewaakt namelijk de magische gevangenis van Ahriman -een sinistere God- maar faalt al vroeg. Hij weet namelijk gedeeltelijk te ontsnappen en het rijk in een diepe duisternis te hullen. Het is dus aan jullie om dit recht te zetten. Liefst zo snel mogelijk want de Tree of Life –de magische boom die de gevangenis zo sterk maakt- wordt zwakker. De boom put kracht uit de gezondheidstoestand van het rijk. Aangezien het vergeven is van corruptie en duisternis, is het maar een kwestie van tijd voordat de Tree of Life begeeft en Ahriman volledig uitbreekt. Een nieuwe uitdaging biedt zich dus aan voor de prins in een avontuur vol spanning.

Dat avontuur is overigens totaal anders opgebouwd dan de voorgaande delen in uit de serie. Sterker nog, het staat volledig los van de ‘The Sands of Time’ trilogie. Al bij het aanvangen van de game merk je dat er ingrijpende veranderingen hebben plaatsgevonden. Zo is er gebruik gemaakt van een totaal verschillende grafische stijl, namelijk een cell-shaded uitzicht. Je merkt meteen dat men hier veel aandacht aan heeft besteed bij het ontwikkelen van Prins of Persia. Elk barstje in een rots, het subtiele invallen van zonnenstralen tot zelfs het sprankelen van het water… echt alles is tot in het kleinste detail uitgewerkt. Het zal je gedurende het avontuur vaak overkomen dat je gewoon even moet stilstaan om te genieten van een prachtig panoramisch beeld. Gedurende heel je ervaring voelen de omgevingen aan als één groot geheel en dat vormen ze ook.

In tegenstelling tot de voorgaande delen in de serie ben je namelijk vrij om te gaan en te staan waar je wil. Het is namelijk opgebouwd uit vier delen. Elk van deze delen geeft een bepaald onderdeel van een ooit rijke en welvarende beschaving weer. Al is daar nu natuurlijk niet veel van te zien. Het volk dat er ooit woonde heeft de taak die hen net zoals Elika zo nauw aan het hart lag verloochend en is vertrokken. Van hen moet je dus al geen hulp verwachten, maar dat is ook niet echt nodig. Zowel jij als Elika beschikken namelijk over meer dan voldoende aanvallen om heel wat stof te doen opwaaien. Als je dan ook nog eens de aanvallen van de prins weet te combineren met die van Elika, dan zullen de bruutste combo’s op je scherm verschijnen.

Natuurlijk laten de vijanden zich ook niet zomaar afslachten…euh maak daar maar vijand van. In tegenstelling tot de ‘The Sands of Time’ trilogie neem je het nu maar tegen vijand per keer op. Nu zou je denken: Dat is saai, waar is de uitdaging! Ook hier is aan gedacht. Die vijand – een door corruptie verzwolgen wezen- weet namelijk meer weerstand te bieden tegen de prins dan de grote groepen waar hij eerder tegen vocht. Buiten de gewone wezens heb je ook nog eens vier eindbazen die elk hun eigen stijl van vechten hebben. Ze zijn ook een veel sterker wat natuurlijk erg logisch is. Sommigen onder hen moet je wel op een bepaalde manier overmeesteren omdat ze niet dood kunnen. Variatie is dus zeker aanwezig. Pas zeker op dat je niet gedood wordt. Alhoewel…nee, doe dat maar niet. Laat je vijanden maar lekker op je inhakken. Je kan namelijk niet doodgaan in deze game. Wat ik persoonlijk best jammer vindt. Het gevoel dat je hebt gevochten tot de laatste snik, dat je er echt alles aan gedaan hebt om hen tegen te houden is hierdoor verdwenen. Er is dus een zeker vorm van voldoening verdwenen.

Het feit dat je niet kan doodgaan is van toepassing op de hele game, zelfs bij de platformelementen. Als je dan toch even een fout zou maken en de afgrond dreigt in te donderen, dan word je alsnog door Elika gered. Dus ook hier is het zorgeloos je weg banen door het avontuur, maar deze keer vind ik dat minder erg. Het neemt ook namelijk wat frustraties weg als je bij een enorm lastig platformgedeelte een verkeerde inschatting maakt en de afgrond in valt. Elika wil je dood niet op haar geweten hebben en red je keer op keer weer uit deze hachelijke situaties. De platformactie is net zoals de voorgaande delen in de serie op zijn minst spectaculair te noemen. Je loopt van muur tot muur, hangt aan pilaren, springt van balk naar balk en er zijn zelfs wat vernieuwingen toegevoegd. Zo maakt de prins nu ook gebruik van een klauw om van rotsen en muren te glijden. Dit voelt heel natuurlijk en soepel aan. Ook Elika voegt wat toe. Ze maakt het bijvoorbeeld mogelijk met vier bepaalde vaardigheden de game van nog wat extra actie te voorzien. Zoals bijvoorbeeld het als een spin over het plafond lopen of het van één kant van een gebouw naar het andere springen. Die vaardigheden moet je wel vrijspelen door het verzamelen van Light Seeds.

Deze lichtgevende zaadjes liggen na het verslaan van een eindbaas verspreid over dat deel van het rijk waar jij tegen hem gevochten hebt. Soms liggen ze op moeilijk te bereiken plaatsen en je zal toch even je concentratie erbij moeten houden om deze te bemachtigen. Er is dus zeker de nodige uitdaging aanwezig op het gebied van de platformelementen. Jammer genoeg is dat bij de puzzels niet het geval. Ze zijn namelijk amper aanwezig in de game en vormen nauwelijks een noemenswaardig obstakel. Dit was nochtans wel de bedoeling. Helaas merk je al snel dat het niet veel meer omvat dan het omzetten van een hendel. Dit vind ik best jammer aangezien het een sterk onderdeel was uit de ‘The Sands of Time’ trilogie.

Waar de puzzels teleurstellen, schitteren de camerastandpunten en de animaties. Van lastige camerastandpunten zal je vrijwel nooit last hebben en alle actie wordt subliem in beeld gebracht. Ook de animaties zijn van een hoog niveau. Ze zijn namelijk voorzien van meer dan redelijke voice-overs en de nodige dosis humor. Dat laatste wordt ook buiten de animaties gebruikt, namelijk tijdens de dialogen die je kan voeren met Elika in de game zelf. Regelmatig heb ik hierom moeten lachen en het past perfect in het verhaal. Wat ons brengt een belangrijk puntje, de speelduur. Het verhaal neemt ongeveer een tien uur aan gameplay en animaties in beslag. Dit is wel zonder het verzamelen van alle Trophies en Light Seeds meegerekend. Hiervoor kan nog een uurtje extra plezier voor voorzien worden.

Conclusie en beoordeling

Prince of Persia is over het algemeen zeker een game die niet over het hoofd gezien mag worden. De nieuwe grafische stijl waarin het vormgegeven is zal bij menig gamer de nodige bewondering losmaken. Verder zal ook Elika als een nuttige toevoeging aanvoelen en niet als een onnuttig aanhangsel van de prins. Ze draagt meer dan haar steentje bij. Het sterkste punt zijn natuurlijk weer de sublieme platformelementen die enorm soepel verlopen en vooral spectaculair ogen. Het feit dat je niet dood kan gaan zal bij die platformenelementen zeker wat frustratie wegnemen, maar in de gevechten eerder aanvoelen het beroofd worden van je voldoening. Al bij al is deze game elke euro zeker waard en kan zonder schaamte plaats nemen tussen andere toppers van eender welk genre.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Sublieme platformelementen;
  • prachtige grafische stijl;
  • Elika;
  • sterk verhaal.
  • Minpunten
  • Onsterfelijk: neemt voldoening weg;
  • amper puzzels aanwezig.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • W00t! die is vet!

  • oud nieuws, voor hoever je het nieuws kunt noemen :p

    Maar wel vet

  • Die prijs komt zeker omdat zn tanden van ivoor zijn XD.

  • echt gaaf, maar wel duur.

  • Tja, een echt collectersitem hè.

  • Hij is serieus goed gemaakt!

  • Vet dingetje :D

  • Meteen aanschaffen die handel:P

  • SERIEUS stoer maar ik ga daar echt geen fking veel geld voor neer leggen hoor. ik ben trwns tog geen echte fan van resistance fall of man maar die schedel is zeker pro gemaakt.

  • Lelijk xD

  • Goh, CHimera´s zijn ook lelijk!!!!!, nuttige opmerking.



    De prijs is overigens wel idioot.

  • die's vet cool ><

  • Hij is wel gaaf, maar om er €2200 voor te betalen is nou ook weer overdreven :P

  • Ah, een schedel. Altijd al een willen hebben.

  • Niet boeiend..

  • Lelijk!

  • Jammer dat er maar weer één van te krijgen is… Als er meerdere waren en ze tussen de 20-30 euro waren wou ik hem wel.

  • Echt supervet!!!

  • ze moeten die schedel niet zo wit maken, maar viezer zoals op de banner!

  • oud nieuws, maar welmooi ding

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren