1. Heavenly Sword (PS3)

Heavenly Sword (PS3)

Vrouwen komen steeds vaker voor in games en steeds meer moeten ze er welgevormd en bloedmooi uitzien. Vergeet vooral de grote borsten niet hé, ah nee, anders is het maar tijdverspilling. Onzin, ze moeten er niet allemaal uitzien als een verbeterde versie van een Barbie die aan de verwachtingen voldoet van de perverse personen onder ons. Gelukkig hebben ze dat goed begrepen toen ze Heavenly Sword maakten en hebben ze haar voorzien van wat normale vrouwelijke vormen en een bad-ass imago. Nu nog een geslaagde game afleveren…

Al bij het opstarten van de game word je als het ware in de actie gesmeten waardoor de game je direct bij de keel lijkt te pakken. Je bevindt je namelijk in een veldslag waar veel vijanden tegelijk op je scherm verschijnen. Dit ziet er grafisch zeker niet slecht uit, integendeel. Het toont op sublieme wijze waartoe de console in staat is en dit alles weet je aandacht dan ook vast te houden vanaf het begin. Later in de game zal deze grafische pracht en praal nog vaker benadrukt worden doordat de camera op subtiele wijze wat verder achter het hoofdpersonage Nariko komt te staan. Hierdoor ontstaat een panoramisch beeld dat je aanzet even stil te staan en het allemaal even in je op te nemen.

Natuurlijk heb je nog geen geslaagde games met mooie graphics alleen, het moet ook nog vloeiend spelen. Hiervoor is Nariko – een roodharige vechtmachine met een heel groot zwaard, dat het vijandige rijk wil bemachtigen – het perfecte personage voor, al kreeg ze niet de start die ze verdiend zou hebben. Spottend werd ze wel eens ‘Goddess of War’ genoemd en dat is maar deels terecht. Het voelt deels aan als de vechtstijl van Kratos uit God of War, maar toch geeft Nariko er haar eigen draai aan. Je hebt namelijk bepaalde stances die het mogelijk maken je wapen op twee manieren te benutten. Zo kan je zowel op lange afstand als dichtbij effectief tegenstanders te lijf gaan. Het spreekt voor zich dat deze aanvallen dan ook veel in kracht verschillen. Natuurlijk kan je ook aangevallen worden en daar komt het counteren dan aan bod. Bij lichte aanvallen zal Nariko dit automatisch doen, maar bij de zwaardere aanvallen zal je het heft dan toch in eigen handen moeten nemen.

Men kan pas iemand een vijand noemen als deze daadwerkelijk een bedreiging kan vormen en ik verzeker jullie, dat kunnen ze zeker. Ook zij hanteren grotendeels de bewegingen die ook jij tot je beschikking hebt en vallen vaak in groep aan. Toch komt hersenloos op de knoppen rammen soms gevaarlijk dichtbij, maar ook daar is aan gedacht. Men heeft ervoor gezorgd dat niet alle vijanden op deze manier het loodje kunnen leggen en is het vereist om een strategie te hanteren. Timed-events waarbij je de gevraagde combinatie moet uitvoeren zijn daar een voorbeeld van. Ze vestigen je aandacht terug wat intenser bij wat zich op het scherm afspeelt en maar goed ook. Net zoals Kratos in God of War wezens om het leven bracht, doet Nariko dit op haar eigen bloederige wijze. Daarnaast heeft ze ook nog een combo-meter die je vol kan laten lopen door het verslaan van vijanden. Dit is zeker de moeite waard en stelt je in staat de bruutste handelingen uit te voeren waarbij castreren in het niets valt.

Verder is er ook nog een vijand die alleen uitgeschakeld kan worden door zijn hoofd te doorboren met een pijl. Nu zal je vast denken: Waar komt die pijl nu ineens vandaan, Nariko had toch een zwaard? Hier komt Kai dan aan bod om haar bijdrage te leveren. Het wat prettig gestoorde zusje van onze heldin hanteert namelijk een soort pijl en boog waarbij ook de Sixaxis-besturing haar intrede maakt. Je kan namelijk na het afschieten van een pijl deze verder naar een doelwit begeleiden. Dit gaat van het laten ontploffen van explosieve tonnen tot doorboren van de kroonjuwelen. Kai is een aangename afwisseling in de gameplay en brengt een komische noot met haar mee.

Het verhaal dat aan de hand van flashbacks wordt verteld is natuurlijk vaak serieuzer van aard en is subliem uitgewerkt. Drama, euforie, actie en vele andere momenten wisselen elkaar geregeld af en weet de speler aan het scherm te kluisteren. Mede dankzij de sterke voice-acting en de sfeervolle muziek wordt het al ijzersterke verhaal nog wat kracht bijgezet. Al is het plezier maar van korte duur, want zo snel je het verhaal aanvangt, zo snel is het ook alweer voorbij. Het uitspelen van de game neemt namelijk niet meer dan zes à acht uur in beslag, wat een vrij groot punt van kritiek is. Ik geniet graag even wat langer dan acht uur van een game van dit niveau en dat was jammer genoeg niet mogelijk.

Conclusie en beoordeling

Heavenly Sword is een ervaring die elke liefhebber van een hack ’n slash game niet gemist mag hebben. Het mag dan wel van korte duur zijn, toch weet het verhaal dit grotendeels goed te maken door je van begin tot einde te boeien. Dit komt mede door de ijzersterke presentatie en de sublieme grafische stijl waarin het is vormgegeven. Verder durft hersenloos op de knoppen rammen wel eens verleidelijk te zijn, maar je kan net zo goed de combo’s onthouden en zo het verslaan van vijanden wat spectaculairder maken. Over het algemeen is het een lekker wegspelende game en zal zeker niet misstaan tussen andere toppers uit het genre.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • grafisch opmerkelijk sterk;
  • boordevol actie;
  • soepele bewegingen;
  • meeslepend verhaal...
  • Minpunten
  • maar veel te kort;
  • buttonbashen verleidelijk.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Erg vet, typische GTA dingetjes zijn erin verwerkt.

  • Cool! Hoezo staat achievement nieuws onder de PS3 kop? :P



    edit: dat van die R* medewerker doden, In NFS was daar ook zoiets van?

  • Liberty City Minute lijkt me moeilijk. Maar ik geloof nog steeds niet helemaal dat het echt is.

  • nice de achievements lijken mij wel vet om te doen…sommige mischien erg moeilijk maar wel lkkr uitdagend!

  • Aardige lijst voor de 360'ers

  • Deze lijst gaat wellicht ook gelden voor de PS3 versie. Maar dan wel in verband met Home enz.

  • Best chille achievs. die 100% is alleen wel moeilijk.

  • Lijken me leuk om te halen. Leuke lijst. :)

  • Let Sleeping Rockstars Lie 10G

    Schiet een ontwikkelaar van Rockstar dood in een ranked multiplayer potje



    Haha lol :p

  • super vet!! heb egt zo'n zin in deze game!!:D:D

  • alé kijk er al naar uit…

  • word weer veel uren vermaak/frustratie om alle achievements te halen :D

  • dit woord leuk zeg

  • Met Wheelie rider en Rolled over ga ik zoveel problemen hebben… En dat met die Rockstar werknemer kan volgens mij echt niet, bijna niemand gaat die achievement kunnen behalen.

  • Sorry, maar ik geloof er NIKS van! De meeste achievements zijn zo ongeloofwaardig! Vooral de laatste..



    Hebben jullie de achievements overigens zelf vertaald naar het Nederlands? Want het is echt houterig Nederlands.

  • Super, GTA gaat zo hard ownen he !!

  • You Won! 60G

    Voltooi de laatste missie

    Wat zou dat een gebrek aan fantasie zijn, ''you won''. Beter dan You're winner natuurlijk, maar toch :P. Volgens mij is dat hartstikke fake, maar toch zitten er een paar tussen die ik graag terug zou zien in de échte achievementlist.

  • @ WiiZzhole



    Wat mij, en blijkbaar jou ook, is opgevallen… is dat de namen en de soort achievements in sommige gevallen heel erg fantasieloos en amateuristisch overkomen. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat dit NIET de echte achievement-list is.

  • leuke namen

  • It'll Cost Ya 5G

    Voltooi een taxirit zonder meerdere eilanden te bezoeken



    Oftewel instappen, een meter rijden en uitstappen?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren