1. Mario Kart: Double Dash!! (NGC)

Mario Kart: Double Dash!! (NGC)

Het zal toch niet hé! In de laatste bocht hoor ik nog gevloekt naast me en het leek bijna te gaan gebeuren. Maar de kartgoden zijn mij gezind en ik finish wonderbaarlijk eerste. Lag het aan het geluk of was het een knap staaltje racetechniek? En dat is precies wat ik ga uitzoeken! Kan Mario Kart: Double Dash haar voorgangers evenaren?

Het kartavontuur begon in 1992: Super Mario Kart werd gelanceerd voor op de Super Nintendo Entertaining System. Alles, uitgevoerd in 2-D, stond garant voor uren spelplezier en vermaak. Je kon kiezen uit verschillende characters, van de alom bekende loodgieter Mario en zijn broer Luigi tot Yoshi, een groene draak. De circuits waren simpel, maar nodigden uit voor een lekker potje karten. Het kwam vooral aan op karten, maar er waren ook zogenaamde items die je konden helpen. Deze verschilden van simpele bananen tot rode bommen.

En het verhaal gaat verder. In 1996 lanceerde Nintendo haar nieuwe console: de Nintendo 64. De N64 is tot op heden een van Nintendo's populairste consoles en het luidde het begin voor een aantal fenomenale games, waaronder hét vervolg voor Super Mario Kart: Mario Kart 64. De spanning was te snijden, zou het haar voorganger kunnen evenaren? En ja hoor, Nintendo flikte het. Het spectaculairste was dat nu het overgrote deel in 3-D was uitgevoerd, met behulp van spirits. Dit zorgde voor een opschudding in de gameweld, positief gezien. De banen waren hierdoor spectaculairder en beter uitgevoerd. Ook de graphics waren aanzienlijk verbeterd. Maar het idee was hetzelfde: lekker met vrienden of familie een middagje karten zonder bakken met geld op de kartbaan uit te geven. Iedereen behalve Koopa was weer van de partij en zelfs Wario besloot een gooi naar het kampioenschap te doen! Hoewel geluk er nu iets meer bij kwam kijken was het kartaspect nog steeds het belangrijkst. Dingen op het juiste moment afvuren kon bepalen of je de race won of verloor. En vertrouwde elementen als de Time Trial en de Battlemodus keerden als vanouds terug. Als je alles bij elkaar optelt kun je concluderen dat je met Mario Kart 64 uren bezig kon zijn!

En eindelijk in 2003, zeven jaar na Mario Kart 64, kwam er een GameCube versie van Mario Kart uit genaamd Mario Kart: Double Dash. En de fun werd twee keer vergroot. Maar ervaar je dat nou? Ik vond van wel. Vroeger had ik de keuze uit acht characters. Daaruit vond ik het niet heel moeilijk om te kiezen. En als ik al twijfelde, koos ik bij de volgende cup gewoon de andere. Maar nu worden er ook vele nieuwe characters geintroduceerd, die gaandeweg via andere spellen of nu hun weg hebben gevonden. En ja, twee is altijd meer dan één dus de keuze werd er makkelijker op. Mario en zijn vrienden gaan opnieuw een middag lekker karten, maar de hulpmiddellen zijn aanzienlijk vergroot. Naast de bekende items krijgt elk duo een special item dat varieert van een gouden paddenstoel tot een liefdesschild. En natuurlijk worden we verrast met nieuwe banen, zowel voor het racen als het battelen.

Waar Super Mario Kart nog in 2-D werd uitgevoerd en Mario Kart 64 al in 3-D, met behulp van spirits, is Mario Kart: Double Dash volledig met de tijd mee in 3-D. Zo ziet het spel er niet moderner uit, maar de kleuren komen nog beter uit de verf en die typische Mario Kart-sfeer is mede daardoor zeer nadrukkelijk aanwezig. Daarnaast is alles weer uit de kast getrokken om er een waar feest van te maken. Naast de oude, vertrouwde singeplayer- en multiplayer-modus die garant staan voor uren plezier en ook een middagje met vrienden kunnen vullen zijn de Time Trial en de Battlemodus ook weer aanwezig. Maar een groot pluspunt van Mario Kart: Double Dash is de gameplay. Als ik Mario Kart 64 een tijdje had gespeeld, had ik last van mijn duim. Maar de nieuwe GameCube-controller ligt heerlijk in de hand. Het driften gaat eenvoudig en is snel aan te leren. Zo kun je grote stukken van banen afsnijden en het verschil maken tussen eerste of tweede eindigen. Ook de knoppen zijn feilloos te vinden en al speel je het spel vier uur, zes of acht uur achter elkaar, last van mijn duim behoorde tot het verleden. Ook hebben ze bij Nintendo het oude puntensysteem op de schop gegooid. Vroeger moest je vierde worden om één zielig puntje te halen. Anders kon je de baan overdoen. Nu zijn de punten beter verdeeld en kun je zelfs zevende worden en een punt halen. Het puntensysteem vind ik er echt op vooruit gegaan. En de muziek? Ja als vanouds is deze goed. Elke baan heeft zijn eigen muziek en typeert daarmee die o zo gezellige sfeer waar je heel erg vrolijk van kunt worden. Ook heeft elke kart een toeter die erg lachwekkend kan overkomen als je hem meermaals gebruikt. Toch knap hoe Nintendo de Mario Kart-franchise blijft vernieuwen.

Mocht je alleen zijn, dan kun je alleen de singleplayer spelen. Niet getreurd, want dit is zelfs onderhoudend tot op zekere hoogte. Het is immers saai om tien keer alles overnieuw te doen. Het enige dat je hoeft te doen is twee van je favoriete characters te kiezen en racen maar! Ik vond het racen leuk, maar gaandeweg het spel merkte ik gewoon dat het niet meer zozeer op goed racen aan kwam. De dosis geluk was aanzienlijk vergroot. Ik kon twee ronden voorliggen en in de laatste seconden bekogeld worden met blauwe schilden en daarna ook nog een portie rode- en groene schilden, om zo vijfde te eindigen. Maar het grootste minpunt uit Mario Kart 64, de computer, is prima verbeterd.

Gelukkig ben ik niet alleen en heb ik ook nog vrienden om tegen te karten. De multiplayer-modus is de belangrijkste, leukste en onderhoudenste uit de reeks. Hoe leuk is het niet je vrienden in te maken en eerste te liggen, terwijl zij elkaar dwarsliggen en woorden als kut en shit de toon zetten. Daarnaast is ook veel bij het oude gebleven. De 50cc, 100cc, 150cc en Mirror-cup zijn weer als vanouds van stal gehaald en bepalen hoe hard je op de baan kunt karten. Toen ik het onder de knie had, racete ik meestal of op 150-cc of op Mirror. Het nadeel hieraan is dat ik het snelheidsgevoel een beetje miste. Ik had het gevoel altijd nog sneller te kunnen.

Eén van de minder bekende mogelijkheden uit de Mario Kart-reeks is waarschijnlijk de Time Trial. Hier is het de bedoeling dat je een baan kiest en met je favoriete characters een zo snel mogelijke tijd neerzet. Het idee is nog steeds hetzelfde gebleven. Het houdt je even zoet, maar om nou te zeggen dat ik daar de meeste uren in heb gestoken, nou nee. Maar niets is leuker jezelf opnieuw en opnieuw te verbeteren en nóg snellere rondetijden neer te zetten. En misschien saai of niet, denk maar niet dat ik bij Mario Circuit de snelste tijd aan Bowser en Bowser Jr. gaf, die eer was altijd weggelegd voor Mario en Luigi! En dat geldt andersom ook zo bij Bowser's Castle!

Waarschijnlijk is dit waarom de Mario Kart-serie nog steeds zo overeind staat. De Battlemodus is opnieuw aanwezig in Mario Kart: Double Dash en nadat ik Mario Kart 64 grijs had gespeeld kon ik ook hier mijn ei zeker in kwijt. Afknallen behoort tot de orde van de dag. En de Battlemodus werd zelfs uitgebreid:

Balloon Battle

De oudste van de telg maar eigenlijk nog steeds de leukste. Het doel is om elkaar door middel van items af te knallen en zo de ballonnen van je tegenstanders te doen laten knappen. Je kunt zelf je tactiek bepalen: wacht je af of duik je erop af en knal je in het wilde weg? Degene die als laatste overblijft met ballonnen is de winnaar.

Shine Thief

Ergens ligt een ster verborgen, maar waar? Ook hier strijd je tegen elkaar en het is de bedoeling dat je de ster pakt die ergens ligt en deze voor een bepaalde tijd bij je houdt. Anderen kunnen je afknallen en zo de Shine stelen. Het is een heerlijk kat en muis spelletje waarbij je best lang mee bezig kunt zijn. Met z'n tweeën is er niet veel aan, maar met drie of vier spelers is het een aardige toevoeging onder de Battlemodus.

Bob-omb Blast

Hoe leuk zijn die bommetjes niet? Tot voor kort konden alleen Wario en Waluigi met deze geniepige bommetjes gooien, maar nu zijn ze voor iedereen beschikbaar! Het is de bedoeling dat je bommen oppakt, anderen afknalt en zo de winaar wordt. Zelf moet je niet geraakt worden, anders gaan er punten van jouw af. Ik vond deze toevoeging leuker dan Shine Thief, maar het kan nog altijd niet tippen aan Balloon Battle.

Kun je Mario Kart: Double Dash nu een klassieker noemen? Eigenlijk niet. De reden daarvoor is dat de game nog té vers in het geheugen ligt. Ik vind het wel een waardige game binnen de Mario Kart-reeks. Het aspect ligt misschien meer op de items en de fun dan in voorgaande delen, maar het maakt voor mij de game niet minder leuk. De reden waarom Mario Kart 64 zoveel losmaakte is denk ik omdat Super Mario Kart in 2-D was uitgevoerd en mensen zoiets als Mario Kart 64 nog nooit hadden gezien. Maar ook Mario Kart: Double Dash is een ware evolutie van Mario Kart 64 waar de graphics, kleuren, personages en banen nóg beter uit de verf komen. Er zijn vele nieuwe personages bespeelbaar geworden die het karten nog leuker maken. En bovendien zit je nu met z'n tweeën in een kart. Gezellig toch! Het kan voor mij net niet tippen aan Mario Kart 64, maar Mario Kart: Double Dash heeft mij uren kunnen vermaken!

Conclusie en beoordeling

Al met al heeft Nintendo een goede aan Mario Kart: Double Dash. Het is een zeer uitgebalanceerde game die veel te bieden heeft en dat ook graag doet. Met de verschillende modi kun je uren zoet zijn en ook de nieuwe opties dragen hun steentje bij aan het succes van de Mario Kart-serie. Nadeel is dat het niet meer echt op goed karten aankomt, maar de funfactor is nog steeds groots aanwezig!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Spectaculaire banen
  • Characters
  • Opties
  • Multiplayer
  • Funfactor
  • Gameplay
  • Minpunten
  • Helt meer over naar het geluksaspect
  • Geen gevoel van snelheid

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Even voor de duidelijkheid, GT5 wordt een alleenstaande game naast Prologue? Verder duidelijke recensie, cijfer terecht én redelijk hoog voor zo´n game.

  • Goede recensie

  • Amper Tunen vindt ik niet echt erg, het blijft voor mij bij GT toch puur gaan om het racen:) Maar ik snap de omschrijving als minpunt opzich wel:) Hoger dan ik had verwacht trouwens.. had rond de 7+ verwacht.. Zal mij benieuwen wat GT5 gaat uithalen

  • Geweldig spel. Online racen is leuk (en fijn dat je auto niet stuk kan, niets zou irritanter zijn dan een race niet finishen omdat iemand anders je van de baan knalt). De graphics zijn werkelijk subliem. Geen karteltje te vinden aan je auto, adembenemend werkelijk.



    diepe buiging. En de 37 euro die ik ervoor heb betaald (bij de MM voor de nieuwsgierigen) méér dan waard.

  • Ja, goed. Maar da kunnen we helaas over de game niet zeggen. Ziet er idd grafisch heel mooi uit. Beter dan forza2. Als je echter een wagen gaat inhalen zie je meteen mindere texturen. Online is ie happerig letterlijk en figuurlijk.

    En besturing zuigt enorm, nog altijd arcade. Als je bijvoorbeeld ergens tegen botst is het net als bij knikkeren, dat gevoel krijg je. Ook als je in de lucht gaat met je voortuig kom je bijna altijd even stabiel terecht op je wielen wat niet echt realistisch te noemen is. Nu vergeleken met die vorige demo is het zeker een verbetering. Alleen mogen ze die 'real stimulator' van mij weg halen want daar is forza veeeeeeeeel beter in!

  • ik vind GT altijd maar saai, ik houd niet van dat realistische, ik hou meer van onrealistisch zoals PURE die uitkomt in Q3

  • Ik vind prologue meer een soort demo dan een game die echt gerecenseert hoeft te worden…

  • nou nou het is niet echt een demo het is net iets meer dan een demo, want 71 autos is tog best veel, 16 man online kon niet bij gotham racing of forza etc

    en f2007 is gaaf enzo

    6 tracks

    voor een prijs van 35 lijkt me mooi

  • Ik vind hier dus helemaal niets aan, eigenlijk is er geen enkele racegame die ik echt leuk vind. Maar, ik heb twee vrienden die dit soort games helemaal geweldig vinden en deze game waarschijnlijk blijven spelen totdat GT 5 uitkomt. Het is inderdaad een game voor de liefhebbers van het perfecte rijden, ikzelf ben dat allerminst.



    Al moet ik wel toegeven dat dit spel er op een Full HDtv subliem uitziet, soms lijkt het fotorealisme te evenaren.

  • @ gsmaster

    Ik vind GT vele malen beter dan forza. Je hebt mischien wel gelijk met het botsen en de lucht ingaan. Maar et rijden, het uiterlijk en de circuits in GT vind ik vele malen realistischer dan bij forza.

    Daarom vind ik dat 'real simulator'bij Gran Turismo hoort en daar ook zal blijven horen

  • Ik wil toch graag weten of je met Amper Tunen nou de 'Aanpassen' functie bedoelt voordat je de S-klasse hebt behaald.

    Of dat je met Amper Tunen de in mijn ogen uitgebreide tune mogelijkheden bedoelt die bij de S-klasse zitten.



    Want dat kan ik niet uit je verhaal halen, ik hoop dat je dit wel weet!

    Overigens die zogenaamde ghost functie online werkt werkelijk voor geen bal! Het is wel te merken dat er niet veel tijd in deze recensie is gestoken, anders had je heel wat minpuntjes te noemen, want de onlinefunctie is erg karig, zo heeft het niet echt een lobby en al helemaal geen friendslist.



    Volgens mij heeft de reviewer alleen maar zitten geilen op de graphics maar niet naar de werkelijke gameplay gekeken. Please prove me wrong IG.




  • goede recensie.

  • Ik krijg hier een GT Concept gevoel bij…

  • Weet iemand hoe ik de tweede controller kan configgen? Ik zie maar 1 controller setup in de opties….



    Verder vind ik het echt wel een gave game. Lekker arcade, en prachtig. Leuk om te spelen.

  • Nee, deze game momt er bij mij niet in :)

  • Jaa okee, het is een demo, maar vergeleken met andere demo's is dit zeker een game opzich. :D

  • @gsmaster

    Het enige wat je zegt is dat de crashes en spins niet realitisch zijn.. De wagens reageren ontzettend goed (zeker met een degelijk stuur), ik heb geen mooie crashes of schademodel nodig voor een mooi rondje.



    Verder ziet het er geweldig uit! De graphics zijn op een full-hd scherm echt fenomenaal! Toen ik forza 2 voor het eerst opstarte met dat scherm schrok nogal van de lelijke pixelrandjes..

  • Puik spel, die z'n geld waard. Het ziet er gewoon verrekte gelikt en stuurt ook vele malen beter dan de GT HD Concept. Arcade valt dit spel absoluut niet te noemen, want stuurfouten worden wel degelijk afgestraft.

    Enige minpunt is toch de server voor het online gebeuren. Misschien moeten ze dat nog fiksen, want zo nu en dan wil de server uitvallen op de meest bizarre momenten. Maar als die het doet, doet die het goed. Alleen jammer van die gasten die elkaar onderling lopen te beuken tijdens een race als het nergens voor nodig is. Voor je het weet raak je zelf betrokken in hun aanrijdingen en wordt je gestraft voor een bepaalde tijd, omdat je ongewenst tegen hun aanklapt of de berm in wordt geslingerd.

    En als het nog even mogelijk was je eigen races organiseren zodat je gasten kon uitnodigen voor je eigen races, of dat je juist bij een van je vrienden mee kon doen. Zou persoonlijk de server van Motorstorm een goed voorbeeld willen noemen….

  • kan niet wachten wat de echte gt5 dan wel niet krijgt

  • sinds wanneer zijn er recensies voor betaalde demo's??:O

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren