1. James Cameron's Avatar: The Game (Wii)

James Cameron's Avatar: The Game (Wii)

Alhoewel de Wii geen constante stroom aan triple A games levert en filmgames meestal niet om naar huis te schrijven zijn, is er altijd wel een uitzondering op de regel. James Cameron's Avatar is zeker niet de beste game van het jaar, maar zeer vermakelijk is 'ie wel.

Avatar speelt zich niet af tijdens de gebeurtenissen van de film, dus je hoeft je ook geen zorgen te maken om spoilers. Het is niet duidelijk wanneer het verhaal plaatsvindt, maar de suggestie wordt gewekt dat het om een prequel gaat. De prachtige, blauwe en ietwat op aarde lijkende maan genaamd Pandora vormt (net zoals in de film) de setting. Je speelt Rai'uk, afkomstig van de Anurai-stam. Het machtige consortium Resources Development Administration (oftewel RDA) is Pandora binnengevallen, op zoek naar de zeer kostbare stof unobtanium. Majoor Sean Wallen is echter ook geïnteresseerd in bepaalde artefacten van de lokale bevolking, de Na'vi. Rai'uk heeft het niet zo op dieven, en gaat daarom op stap om wraak te nemen op meneer Wallen. De avatars zelf komen eigenlijk maar enkele keren voor in het spel, wat eigenlijk bizar is aangezien de gehele film om deze karakters draait.

Het verhaal is niet geweldig en oninteressant. Bovendien is ook de storytelling belabberd slecht, in tegenstelling tot de gelijknamige film. Het verhaal wordt voornamelijk verteld door lappen tekst die tussen levels in verschijnen. Hierdoor wordt je totaal niet in het verhaal opgezogen en interesseert het je allemaal ook niet zoveel. Tel daarbij de slechte, Nederlandse vertalingen van zinnen die mysterieus dienen te klinken zoals 'En daarom ging de krijger...' op en voordat je het weet zit je met gekromde tenen in een hoekje te huilen. De lengte van het spel is met zo'n zeven uur ook ietwat teleurstellend.

De gameplay is echter wel tof. Avatar is een actiegame die zwaar leunt op bepaalde stealth elementen. Je bent echter niet verplicht om sluipend door het spel te gaan: je kunt ook voor de agressievere aanpak gaan en de vijand alle hoeken van de kam... erm, jungle te laten zien. Heel simpel kun je aanvallen uitvoeren door met de Wiimote verticale en horizontale bewegingen te maken. Als iemand je nog niet gespot heeft kun je een sluipaanval doen door B in te drukken en daarna de Wiimote in een bepaalde richting te bewegen. Naast zijn staf kan Rai'uk ook gebruik maken van zijn pijl-en-boog. Door de B-knop wat langer in te houden, verschijnt er een cursor op je scherm die ook door middel van motion sensing bewogen kan worden. Dit werkt fijn en is erg handig in gebruik. De controls zijn dan ook het grote pluspunt van het spel. Het spel bevat ook nog de optie om het hele verhaal coöperatief door te lopen met nog een andere speler. Alhoewel dit wel leuk is, voegt het bijna geen waarde toe vanwege de onafgewerkte cameravoering die gefocust is op één speler.

Er zijn ook nog vliegscènes waarbij Rai'uk de banshee (een draakachtig wezen) moet bestijgen om zo bij zijn doel te komen. Hierbij kan worden gemanouvreerd door de Nunchuck te kantelen. Alhoewel ik dit in het begin een wat onlogische keuze van de ontwikkelaar vond, wende ik er na een poosje aan. Het kan tevens ook bespeeld worden met de Wii Balance Board, maar aangezien ik hier niet over beschik, kon ik dit jammer genoeg niet uittesten. Ik vond deze stukken het hoogtepunt van het spel, vooral vanwege het uitzicht op de prachtige omgevingen die Pandora weet te bieden.

Avatar oogt op eerste gezicht als een simpele actiegame. Wat verder in de game wordt echter duidelijk gemaakt dat Rai'uk zijn Na'vi-vaardigheden kan opwaarderen. Je kunt als speler drie vaardigheden verbeteren: die van de boog, van de staf en van de Weg van de jager. De Weg van de jager is een speciale kracht die je opbouwt naarmate je meer stafcombo's en sluipaanvallen maakt. De upgrades reiken van passieve verbeteringen, zoals meer damage, tot acties die in de strijd toegepast kunnen worden, zoals het uitschakelen van gevechtskoepels. Elke upgrade kost een bepaald aantal punten, genaamd Eywa-levenskracht. Deze levenskracht is vergelijkbaar met experience points en kan worden vergaard door het doden van vijanden of het vinden van de vele blauwe bolletjes verspreid over Pandora. Ik vond het fijn dat dit element in deze game zat verwerkt, omdat het toch enige diepte aan de gameplay toevoegt.

Laten we één ding voorop stellen: Avatar ziet er goed uit voor een Wii-game. De wereld van Pandora ziet er werkelijkwaar fantastisch uit; de bomen, gras en bloemen zijn een lust voor het oog. Alhoewel Rai'uk er zelf geweldig uitziet, zijn de andere personages iets minder goed afgewerkt en komen soms wat afgeraffeld over. De Wii trekt al deze pracht en praal ook niet altijd en daarom heeft de framerate de neiging om soms te dalen als het wat hectisch wordt. Dit is jammer en vormt een minpunt op de haast vlekkeloze sfeervolle presentatie.

Conclusie en beoordeling

Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik vond Avatar voor de Wii een verdomd leuk spel. Het doet namelijk gewoon wat het moet doen: ongecompliceerde actie. Als je deze game koopt met torenhoge verwachtingen zul je teleurgesteld worden, maar als je zin hebt in een simpel spel is de kans groot dat je aangenaam verrast zult worden.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Prachtige graphics en omgevingen...
  • Het upgradesysteem zorgt voor enige diepgang;
  • Toffe gameplay;
  • Goed uitgewerkte en handige controls.
  • Minpunten
  • waar de framerate regelmatig onder lijdt;
  • Vreselijk verhaal en storytelling;
  • Teleurstellende lengte.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren