1. ShellShock: Nam '67 (PC)

ShellShock: Nam '67 (PC)

De Vietnamese Oorlog was allesbehalve een lachertje. Het was een langdurige vuile oorlog met een hoge tol aan mensenlevens. Maar liefst drie Amerikaanse presidenten probeerden tevergeefs de Vietnamese situatie op te lossen. Miljoenen Vietnamese soldaten werden er vermoord, chemische wapens werden ingezet en er kwamen hevige protesten binnen de Verenigde Staten. Shellshock Nam’67 is een game gebaseerd op deze bloederige daden. Eindelijk weer eens wat anders dan al die World War II games…

De game begint met een filmpje dat de Vietnamese oorlog in geur en zwart-wit kleur samenvat. Vanaf dat moment leef je je als gamer meteen in de vreselijke gevolgen van de oorlog. Na wat geluister komen we terecht in het menu, kies je een personage (het maakt trouwens niets uit welke je kiest) en je mag meteen aan je eerste missie in Vietnam beginnen.

Grafisch niet super

Het eerste wat ik opmerkte toen ik deze game speelde was dat de graphics me enorm tegenvielen. Vooral omdat je eerst wordt getrakteerd op lekkere filmpjes die voor die tijd zeer mooi zijn en van bijzonder goede kwaliteit zijn. Maar de game zelf had toch iets mooier gemogen. De omgevingen zijn saai en banaal en de bomen die breken en naar beneden vallen zijn zielig. Een pluspunt is de lucht. De lucht neemt namelijk verschillende kleuren aan gedurende de game. Je hebt groenachtige lucht, rode lucht en je speelt ook een keertje in het donker. Dat zorgt voor een goede sfeer in de game. Je medesoldaten zie je wel staan maar zijn niet goed gedetailleerd. Hetzelfde geldt ook voor je Vietnamese tegenstanders.

Doelen leiden tot niets

Shellshock Nam 67 bestaat uit een tiental missies en om de missies te variëren hebben de makers van de game er een aantal doelen bij geplaatst. Lijkt heel leuk, maar de doelen zijn enorm repetitief. Grotendeels bestaan de doelen uit het opblazen van een mijn, of het vernietigen van voertuigen. Voor de rest moet je gewoon schieten, schieten en nog eens schieten. Er is wel een stealth-missie in de game verwerkt, maar deze kan je ook uitspelen door de vijand gewoon neer te maaien.

Nadat je de eerste missie hebt gespeeld met je troepen, kom je terecht in je kamp. Met een gezellig muziekje op de achtergrond kan je oefenen met je geweren en kennismaken met de soldaten, verpleegsters, een verkoper en de Vietnamese hoeren. Waarom de makers dat in Godsnaam hebben gedaan weet ik niet, maar ik zie er het nut niet van in. Waarom zou je oefenen met je geweren als je net de eerste missie hebt uitgespeeld en je al genoeg geoefend hebt op de Vietnamese troepen ? De soldaten en de verpleegsters zijn totaal niet interessant en de verkoper verkoopt alleen maar dingen die onnuttig zijn zoals een kaartje voor een bezoekje te brengen aan de Vietnamese hoeren. Met behulp van dat kaartje krijg je toegang tot het veld waar de Vietnamese hoertjes op je staan te wachten. Maar voordat je iets anders mag betreden van de hoertjes moet je eerst nog betalen. Door missies uit te spelen krijg je geld en dat heb je dus nodig om spulletjes te kopen bij de verkoper en ook voor een goede wip. Voor de gamers tussen ons die al heet staan van wat bloot, koop dit spel niet. Er wordt nog minder naakt getoond dan een Sims-game. Je geld heb je dus voor niets nodig.

Realisme

Je begint je missie telkens met twee wapens, maar als je wapens op de grond ziet liggen die je meer aanstaan dan het huidige wapen, mag je natuurlijk altijd ruilen. Eenmaal je met het wapen schiet op de tegenstanders merk je hoe bloederig de game wel niet is. Koppen en andere lichaamsdelen van de Vietnamese soldaten vliegen in het rond. Wat wil je ook, als je als Vietnamees recht op de soldaten afkomt. Ze doen geen greintje moeite om zich te dekken of te bukken. Ze komen in groepen op je af en dat maakt het voor jou gemakkelijker om ze af te slachten. Jouw teamgenoten zijn daarentegen wel goed voorzien van de nodige bepantsering. Hoeveel ze ook worden beschoten, ze gaan niet dood (tenzij het in het verhaal van de game past). Je kan evengoed je team het werk laten doen, maar telkens als ze beschoten zijn vallen ze neer en doen ze veel moeite om weer recht te komen waardoor ze weer worden beschoten en weer neervallen en dan komen we dus terecht in een vicieuze cirkel. Een vicieuze cirkel, wie had dat nu gedacht in een oorlog als deze. De ontwikkelaars beloofden ons om de game zo realistisch mogelijk te maken, wel dan vraag ik me af waarom we nu geen kogelvrije vesten meer hebben die ons kunnen beschermen tegen duizenden kogels (buiten 50 cent natuurlijk). De soldaat die jij bestuurt heeft trouwens ook veel kogels nodig voordat hij sterft. Uiteraard geen duizenden kogels, omdat jij het groentje bent in deze game – het leven is hard – maar je beschikt over 2 healthmeters. De ene healthmeter bepaalt hoe sterk/ zwak je nog bent (groen, oranje, rood, donkerrood) en de andere meet hoeveel kogels er nog in je lijf moeten worden gestompt voordat je een kleurtje lager hebt. Je hebt bijvoorbeeld vijf kogels nodig om van groen naar oranje te gaan. Maar er is meer… als er al een paar keer op je geschoten is kan je dekking zoeken en eventjes wachten. Zo gaat de tweede healthmeter zich herstellen en heb je zo weer vijf kogels nodig om naar de oranje kleur te gaan. Het vreemde is dat je gezondheid in sommige situaties sneller daalt dan anders. Ik heb een keer tegen een groep van 8 Vietnamese geschoten en ik had amper een schrammetje. Maar als er dan opeens verderop een Vietnamese soldaat een machinegeweer bedient ben ik de pineut. Een paar schoten en je bent dood.

Granaten kan je dan weer vergelijken met de bommetjes in cartoons : je krijgt ze in je gezicht en je gezicht ziet zwart. De zogenaamde grenade indicator, is in deze game enorm verwarrend. Je hoort een soldaat ‘grenade’ roepen en opeens zie je op je computerscherm een zwerm van tekens die lijken op een granaat. Dan heb je natuurlijk een vraag die de hele tijd op je lippen brandt : waar landt de granaat ? Het is net een virus.

Niks realisme, niks prachtige beelden, gewoon rondlopen en schieten

Shellshock Nam’67 is een game waarvan je je eigenlijk afvraagt of er wel gewerkt is aan deze game. Als je een goede oorloggame zoekt en je vindt per ongeluk deze in de winkel, laat deze dan liggen. Als je geen zin hebt in een bezoekje aan een lachclub en je wil eens goed lachen kan je deze game kopen voor een schappelijk prijsje.

Conclusie en beoordeling

Een oorloggame die je beter laat liggen. Wie een zich wilt inleven in een goede game, kan zich beter Call Of Duty aanschaffen.
3
Score
30
Score: 30
  • Pluspunten
  • Filmpjes
  • Lucht zorgt voor sfeer.
  • Minpunten
  • A.I.
  • Realisme
  • Graphics

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Tja, Beter meer maps dan 2 hoor. De BF2 mappen waren bijna allemaal leuk

  • Deze game wordt dus maar een week gespeelt, en dan heeft iedereen al genoeg van de maps.

  • Vergeet niet dat die game gratis is. 2 GRATIS maps dus he… tis niet alsof je er voor betaald, dus ik vind niet dat je hier over kunt vallen..

  • Vind het opzich best logische reden.



    Aan de hand van de populariteit van de maps zal DICE bepalen wat voor extra maps er na de release nog kunnen komen. Want dat er extra maps gaan komen, lijkt zeker.



    Was het niet de bedoeling dat we voor dingen gingen betalen naast de game (extra unlocks, kleding etc).?! Misschien dat ze ook geld vragen voor de maps!?


  • Drogreden. Gewoon dokken voor een derde en meer maps. Dat is de strategie.

  • ag ja, zolang het leuk uitgewerkt is maakt de map niet zo veel uit

  • er mogen best wel wat meer maps bij de release komen hoor..

    ik denk dat dit spel sowieso ongekend populair gaat worden.

  • ik vind dat het bergafwaards gaat ik vond bf1 helemaal geweldig omdat er behoorlijk wat verschillende maps waren maar bf 2 en 2148 (dacht dat ie zo heete) waren er al beduidend minder maps maar dit slaat alles!

  • Er wordt dus zeer goed gekeken naar de manier waarop het spel gespeeld gaat worden, zodat DICE zich hierop kan afstemmen incashen.



    Gewoon incashen voor Dice en vooral EA, door straks allerlei map packs te koop aan te bieden. Waarschijnlijk zijn die 2 maps echt vet saai ofzo, zodat mensen wel \"verplicht\" zijn extra maps te kopen, omdat anders niemand het spel speelt in die 2 basis maps.

  • 2MAAR!!!!! ik wil dat game helemaal kapot spelen…. maar 2 is niet veel:(

  • Tja het blijft een gratis game, dus echt veel valt er niet over te klagen.

  • Heb er geen probleem mee is goed.

  • We zullen zien.

  • Ja, lijkt mij wel redelijk logisch. Voor meer content moet je gewoon gaan dokken. Is niet echt vreemd ofzo.

  • 2 maps zijn toch veel te weinig, er moeten er veel meer in (en ja, ik heb gelezen dat er waarschijnlijk later meer maps uitkomen).

  • Drogreden. Gewoon dokken voor een derde en meer maps. Dat is de strategie.



    Niet vreemd he, dit deel is alvast gratis :). Een gegeven paar niet in de bek kijken :).

  • Tja bij BF hebben ze opzich wel gelijk, want bij BF:MC op mn 360 speel ik eigenlijk alleen maar Bridge too far, Backstab, Deadly Pass, en dat donkere level waarvan ik de naam niet meer weet…

    Maar bij spellen als Gears moeten ze wel gewoon zoveel maps erin houden, want daar speel ik ze wel gewoon allemaal.

  • 2?! dat vind ik ik wel overdreven weinig…:S bij battlefield speelde ik ze trouwens allemaal…

  • LANGE LEVE Team fortress 2 :). hahaha dit word echt een gratis flut game… koop maar TF2 daar heb je meer aan..



    DICE en EA kunnen zich beter focussen op Battlefield 3 en Bad Company… dit is weggegooid geld en tijd!

  • Mja, bij BF2 waren er wel duidelijk 2-3 maps die veel meer worden gespeeld dan andere. Elk spel heeft wel zo zijn favoriete maps. Bij COD4 heb je ook hele zooi Backlot / Crash only maps omdat die het meest bij wars worden gedaan. Bij CSS heb je dust2, office, etc die veel worden gedaan. Ze hebben gewoon gelijk dat mensen het liefst vaak dezelfde mappen spelen. Verder moet je niet verwachten dat, als BF Heroes een succes wordt, ze niet meer mappen gaan maken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren