1. Halo 3: ODST (X360)

Halo 3: ODST (X360)

In de game-industrie draait alles om geld en steeds minder om innovatie, al wordt dit geleidelijk aan een beetje bijgesteld. Een goede franchise levert al gauw vele miljoenen op en je kan er een userbase op bouwen. Één van de allergrootste franchise die misschien ooit heeft bestaan is Halo. Er is natuurlijk niks mis met een game waar veel mensen mee weglopen, alleen is er een grote kans dat de uitgever er een melkkoe van gaat maken. Deel 3 in de serie had het einde moeten betekenen van een oneindige geldstroom. Tot ieders verrassing (of juist niet) kwam Microsoft met Halo 3: ODST op de proppen en dat allemaal… zonder Masterchief! Wordt Halo de melkkoe van Microsoft? Ik vocht tegen de Covenant als een doodgewone marinier om hierachter te komen.

Halo 3 eindigde met een bloedstollende race naar het laatste schip weg van de totale vernietiging. De Covenant en de Flood verslagen, Masterchief die zichzelf niet meer nodig achtte en in de ruimte bleef zweven. Op zo’n einde kan je natuurlijk moeilijk een vervolg maken, daarom zijn ze maar weer bij het begin begonnen. De Covenant valt de aarde voor de eerste keer aan. Toen een vijandig schip in warpspeed ervandoor ging, had dit een groots effect. De ontsnappingscapsules kregen technische moeilijkheden en stortte overal neer. In één van die capsules zit jij, een standaard Orbital Drop Shock Trooper. Je hebt geen bijzondere functie of een opzienbarende staat van dienst. Dat is natuurlijk al een heel andere insteek in het hele verhaal. Je komt erachter dat je neergestort bent in de stad New Mombasa. Er is geen mens meer te bekennen, geen teken van overlevenden en maar al teveel tekens van Covenant. Jij weet niet wat er precies aan de hand is, dus je gaat op zoek naar bewijs dat aantoont wat er allemaal gebeurt is. Wanneer een bewijsstuk gevonden is, zal het verhaal erbij verteld worden. Je neemt de controle over van de soldaat die de slag heeft gevochten en komt er zo steeds beter achter wat er nou precies gaande is.

Je moet jezelf zien te redden in een verlaten stad, helemaal overgeleverd aan jezelf. Dit kan je op de Masterchief manier doen, maar dat zal je al snel moeten bekopen met de dood. Dat is het eerste wat mij opviel. Je moet een hele andere manier van spelen aannemen om te overleven als marinier. Je hebt een heel zwak schild en wanneer die eenmaal ligt, laat de dood niet lang op zich wachten. Ook zijn de ‘superkrachten’ verdwenen. Het hoge en verre springen is verleden tijd. Voor de rest speelt het precies zoals je gewend bent van een Halo game. De actie is intens en omdat je de grootste slagen speelt uit die periode kom je bijna geen rustige stukken tegen. Alleen wanneer je zoekt naar meer bewijs zal de rust wederkeren. Je hebt in al die vuurgevechten beschikking over een groot arsenaal aan wapens. Er zijn amper toevoegingen gedaan, dus hier is niks nieuws onder de zon, behalve dat het pistooltje terug is met zijn zoom optie. Hetgeen dat me het meest tegenzit in het heetst van de strijd, is de domheid waarmee je te maken zult krijgen. Je mede mariniers schieten niet snel genoeg op hun doel, reageren langzaam, denken niet na. Als je dan denkt slim te zijn en je vertrouwt erop dat je passagier wel gaat rijden als jij schiet… Think again! Hij gaat gewoon op de passagierplek zitten en komt er niet meer vanaf, alsof jij de enige bent met een rijbewijs. Bungie en Microsoft deden alle gamers ook een belofte. Er werd gezegd dat het mogelijk was om je eigen weg te banen door de game. Dit is helaas maar gedeeltelijk zo, want dit kan alleen in New Mombasa. Zodra je het verleden van een andere soldaat speelt wordt het net zo snel weer lineair. Dit is helemaal niet erg, want de actie blijft gaaf. Alleen hadden ze geen free roam moeten beloven als ze dit maar gedeeltelijk toepassen. Je kan dus je eigen pas bepalen op weg naar meer duidelijkheid over wat er is gebeurt. De stad kampt alleen met een zeer ernstig elektriciteitsprobleem, je ziet er geen hand voor ogen. Geen nood, deze marinier heeft een soort night vision. Dit maakt alles helder wanneer het donker is en het kleurt de vijand rood wat erg handig is.

Om dit allemaal tot een prettige beleving te maken moet het slagveld prettig ogen voor de gamer. Toegegeven, de engine is aan vernieuwing toe en de graphics ogen soms gedateerd, maar het is zeker niet lelijk. Het is allemaal net wat strakker en dat toont aan dat ze zeker hun best gedaan hebben om er het meeste uit te halen. Ik vond vooral de beelden door de nightvision soms verbluffend. Mooie gele lijnen die de hele omgeving in beeld brengen en rode lijnen om het contour van de vijand. Dit is zeker een leuke toevoeging die van mij best eerder had mogen plaatsvinden. Terwijl je de ene na de andere Covenant omlegt dreunt de al zo bekende Halo soundtrack door je oren. Ik weet niet of er toevoegingen zijn gedaan of dat het precies hetzelfde is gebleven, maar één ding is zeker, de Halo soundtrack blijft geweldig en zal dit altijd blijven. Waar ik wel een beetje teleurgesteld over was is de in grote mate aanwezigheid van kartelige randjes. Zeker nu ik al een aantal games heb gespeeld waar dit heel zeldzaam is, viel me dit toch wel erg op. Gelukkig zuigt de actie je helemaal op in de game, zodat je er uiteindelijk weinig op let.

Je zal je in ongeveer 3 uur door de singleplayer knallen op Normal. Speel je het op Heroic of zelfs Legendary zal dit iets verlengt worden naar 5 uur. Persoonlijk vind ik dit veel te kort, want de beleving is erg gaaf en die had ik graag verlengt gezien. Jammer ook dat microsoft niet voor de budgetprijs gegaan is, want 45 euro voor 5 uur gamen zal veel kopers afschrikken. Naast de singleplayer is er altijd nog de bekende multiplayer. Dit is bijna exact hetzelfde als in Halo 3. Gelukkig hebben ze de firefight modus toegevoegd, zodat het niet helemaal copy paste is. In de firefight modus is het de bedoeling dat je grote golven Covenant afweert. Dit is te vergelijken met de Horde modus uit Gears of War. Erg leuk om te doen en zeker verslavend als je 2 a 3 vrienden hebt die Halo ook geweldig vinden. Voor de mensen die de game gereserveerd hadden is er ook nog de Halo: Reach Beta om naar uit te kijken!

Conclusie en beoordeling

Halo 3: ODST brengt precies wat het zou moeten doen. Intense actie dat je helemaal meesleept van het begin tot het eind. Een nieuwe insteek met een nieuw verhaal en het oude gevoel. Jammer dan van de gedateerde graphics, gelukkig maakt de rest dit meer dan goed. De game mag dan kort zijn, maar dat is een ritje met de achtbaan ook! Het is de adrenalineshot van het moment en daarna tevreden naar de credits kijken.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Firefight modus...
  • Brute actie
  • Mysterieus verhaal
  • Verfrissende insteek
  • Mooie art
  • Minpunten
  • Veelal oude multiplayer
  • Kort
  • Geen Masterchief Cameo
  • Oude graphics

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jammer, het zag er wel aantrekkelijk uit in de M Markt met zo'n Wii hengel stuk voor je controller

  • geappige simulator maar verder tsja niks nieuws te bieden en lets face it vissen is saai :P (geheel mijn mening)

  • Je gaat er in elk geval niet van naar vis stinken…

  • Ook nooit de lol van het vissen in gezien.

  • Sega, de Dreamcast is dood. Live with it. Shiny new games please.

  • Tja…vroeger wel grappig op de dreamcast…maar kan me nu weinig boeien.

  • DIT IS GEWOON DE GAME VAN HET JAAR!!! TOTAAL ONVERWACHT!! MAAR WAT EEN ONGELOOFELIJK VETTE GAME!!

  • Leuk voor de vissers :P

  • ken je eigelijk ook acher het net vissen met dit spel

  • <GAAP!> ik vind vissen in real life ook al saai

  • Deze game: \"Vist naast het net\"… letterlijk en figuurlijk!

  • Vissen Yeah :(

    @Furyan NL

    Hoezo letterlijk

  • Baars is een saaie vis!!! snoek oook!!! haha , ik haat visse anyway

  • De game is in werkelijkheid leuker dan hier verteld wordt hoor! Heb hem zelf ook, en elke arcadefan zou deze in huis moeten halen. Je dobber land ook alleen op dezelfde plek als je daarvoor kiest, met de Nunchuk kun je de positie gewoon veranderen hoor.



    Ook bijt de vis helemaal niet moeilijk, volgens mij kies je gewoon het verkeerde aas.



    Er zit meer diepgang in de game dan hier aangegeven wordt in ieder geval, beetje kritiek moet kunnen toch ;)


  • lolz, een visgame!



    Me vader had nog wel een hengel voor bij de wii gekocht. Maar deze is dus niet bepaald de moeite waard :)

  • Zoals verwacht…

  • ..Wie steekt zn tijd en geld nou in zo'n waardeloos project? Maak liever een game waar je wat aan hebt. Dit is gewoon een lachertje..

  • bah

  • Typisch weer een spel voor de Wii !



    Op naar GTA IV :-)

  • Yippie?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren