1. EyePet (PS3)

EyePet (PS3)

Zelfs enkele jaren na de release van Nintendogs kan je jezelf nog steeds zeer geliefd maken bij je kleine zusje of nichtje door haar dit populaire DS-spel in handen te geven. De vier Nintendogs-delen waren dan ook een absolute verkoophit en zijn wereldwijd miljoenen keren over de toonbank gegaan. Maar Sony zou natuurlijk Sony niet zijn als zij niet ook eens probeerden een Nintendogs-variant te ontwikkelen voor één van haar apparaten. Sinds vorige week ligt EyePet in de winkels, maar heeft dit virtuele huisdiertje voor de PlayStation 3 genoeg in zijn mars om ons de chihuahua's, teckels, labradors en dalmatiërs te doen vergeten?

Eén ding staat al vast: de prijs van EyePet is fantastisch! In de meeste winkels kan je de EyePet-bundel namelijk aanschaffen voor nog geen vijftig euro, een subliem prijsje voor een nieuwe PS3-game inclusief de nodige hardware. Want met alleen een blu-rayschijfje kom je ditmaal niet toe om de wondere wereld van EyePet te betreden. Je hebt ook nog de Magic Card nodig (daarover later meer) en natuurlijk de EyeCamera, een camera die het spel een stuk specialer en interactiever moet maken en waarmee Sony waarschijnlijk stiekem een signaal aan Microsoft wil geven als antwoord op Project Natal.

Maar zeker voor de iets jongere schepsels onder ons is vijftig euro geen peulenschil, dus moet EyePet ook iets te bieden hebben. Het is duidelijk dat Sony zich met dit stukje techniek nog meer dan Nintendo richt op de jongere spelers onder ons, laten we zeggen kinderen van zeven tot dertien jaar. De vraag is natuurlijk of dit de ideale doelgroep is voor een PlayStation 3-game (ik weet ook niet hoe dat gaat in een hedendaags gezin tegenwoordig), maar de gekke professor die gedubd Nederlands praat, de minigames die simpeler in elkaar zitten dan een partijtje curling en het hele concept van EyePet zorgen er gewoonweg voor dat adolescenten en volwassenen niet erg lang geïnteresseerd zullen blijven in het geheel. Moge dat dus duidelijk zijn vooraleer je een aankoop overweegt, al zal zo'n EyePet uiteindelijk wel iedereen zijn hart eens doen smelten.

Na een korte kennismaking met de grappige en verstrooide professor zal er een gigantisch ei in je huiskamer verschijnen. In je huiskamer? Ja hoor, want de EyeCamera zorgt ervoor dat de ruimte waarin je speelt op je tv verschijnt en dus ook jijzelf interactief meespeelt in het spel. Hiervoor zet je de camera best op een kastje en draai je de lens naar beneden, zodat vooral de vloer en jijzelf in beeld zijn. Na enkele minuten zal je doorhebben dat de EyeCamera meer doet dan enkel een live stream van je woonkamer op je televisie tonen, want de professor zal je allerlei opdrachten geven om het EyePet-ei te laten uitkomen. Hiervoor heb je enkel jouw eigen handen nodig, omdat de camera je bewegingen nauwkeurig registreert. En zo zal je EyePet na enkele ogenblikken het virtuele levenslicht zien.

In EyePet kan je de PS3-controller dus gerust aan de kant leggen, want het overgrote deel van de handelingen zal je uitvoeren door gewoon je armen te bewegen, met of zonder de mysterieuze Magic Card die je bij de bundel krijgt.

Deze Magic Card is een stevig, kartonnen kaartje dat je moet vasthouden met de magische kant naar de camera gericht. Het kaartje, waarop aan deze kant een wit dierenpootje staat afgebeeld op een zwarte achtergrond, dient simpelweg om sommige handelingen vlotter te laten verlopen. Het voeden van je EyePet is daarvan een prima voorbeeld. Dit is namelijk een secuur werkje waarbij de registratie van je bewegingen zonder Magic Card iets te onnauwkeurig zou zijn, dus zorgt de kaart ervoor dat de EyeCamera iets heeft om zich op te fixeren. De software herkent de magische kant van de kaart namelijk meteen en tovert een flesje melk in beeld op de plaats waar jij de kaart vasthoudt. In dit geval doet de kaart dus dienst als melkflesje, maar tijdens het spel zal je ontdekken dat de Magic Card nog voor tientallen andere toepassingen een nuttig voorwerp is.

Deze andere activiteiten die je met je geliefde EyePet kan doen zijn talrijk en erg uiteenlopend. Zo zal je nu eens een partijtje bowling met het diertje spelen terwijl je de volgende dagen knotsgekke foto's van je nieuwe vriendje zal maken. En in games van dit genre geldt natuurlijk ook de ongeschreven wet om zoveel mogelijk nieuwe kledingstukken en accessoires op het schijfje te proppen zodat je jouw EyePet naar hartenlust kan decoreren met zonnebrillen, sombrero's en nog veel meer. Als je helemaal in een stijlvolle bui bent, kan je zelfs de kleur van zijn vacht veranderen en deze de ideale lengte geven. Hoewel het misschien minder van belang is voor de echte doelgroep van dit spel, moet toch gezegd worden dat de graphics van EyePet érg mooi zijn. Je virtuele huisdiertje ziet er letterlijk haarscherp uit en ook de gehele interface op zich is fris en modern ontworpen. Daarenboven zijn ook de animaties van je EyePet een lust voor het oog en heb je maar zelden het gevoel dat zijn bewegingen repetitief zijn. Er is dus duidelijk werk gestoken in de A.I. van het beestje en dat komt de geloofwaardigheid van het concept alleen maar ten goede. Ook over het geluid mogen we alles behalve klagen, al had ik soms wel eens het gevoel dat er qua sounds regelmatig een leegte was in de game die gerust opgevuld had mogen worden met meer vrolijke deuntjes.

Technologie kan erg knap zijn, maar jammer genoeg ook van tijd tot tijd falen. Ondanks het feit dat de EyeCamera een mooi stukje hardware is dat de meeste bewegingen correct registreert, moet je soms iets te veel moeite doen om alle handelingen op een goede manier uit te voeren. Zo heeft de camera eerst en vooral wel érg veel licht nodig om de Magic Card te herkennen of andere toepassingen (die ik nog niet zal verklappen) te registreren. Een zeer goed verlichte kamer is dus de boodschap, wat het spelen van EyePet in de latere uurtjes van de dag toch wel bemoeilijkt. Bovendien heb je een redelijk grote ruimte nodig om het spel volledig tot zijn recht te laten komen. Zo moest ik bijvoorbeeld onze salontafel aan de kant schuiven en mezelf wat bukken om zowel mijn lichaam als een deel van de vloer (waarop het dier dan wandelt) in beeld te krijgen. Anderzijds ben ik helaas wel twee keer zo lang als de gamers uit de doelgroep, dus zal het bukken niet voor iedereen het geval zijn.

Perfect kan je EyePet dus zeker niet noemen, maar door de leuke opzet en een gebrek aan concurrentie, zowel op de PlayStation 3 als op de andere consoles, is het resultaat toch zeker geslaagd te noemen. Kinderen zullen gek zijn op hun schattige huisdiertje en er hoogstwaarschijnlijk vele dagen intensief mee doorbrengen. Na een tijd zullen de opdrachten helaas wel op zijn, waardoor de replay-waarde een kleine deuk krijgt, maar zodra je de vrolijke boxart of de Magic Card na enkele weken nog eens tegenkomt, zal je bijna niet anders kunnen dan het spel op te starten en je EyePet nog eens lekker te vertroetelen.

Voor ik boze reacties krijg: ja, deze recensie heb ik ook geschreven voor Next-Games, maar aangezien er op IG geen enkele (member)recensie te vinden was over EyePet, vond ik het bijna mijn 'plicht' om jullie te informeren over dit spel. Hopelijk hebben jullie genoten van deze recensie.

Conclusie en beoordeling

Met een succes als Nintendogs hebben we jammer genoeg niet te maken, maar Sony is er toch wel in geslaagd de meest schattige game van 2009 te ontwikkelen. De EyeCamera zorgt ervoor dat we door middel van simpele bewegingen kennis kunnen maken met de toekomstige technologie die Project Natal ons zal bieden, maar helaas laat de camera het soms ook afweten. Toch kan je bijna geen miskoop begaan als je tot de juiste doelgroep van EyePet behoort en zien we graag meer van dit soort originele games naar de next-gen consoles komen.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • De EyeCamera werkt goed...
  • Je EyePet is zo schattig!
  • Eindelijk een zeer toegankelijke kindergame op de PS3...
  • Prijs
  • Minpunten
  • maar soms net niet goed genoeg.
  • Hoe lang blijft dit leuk?
  • maar past dit wel op de PS3?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • okee, niet zo erg ofzo…. dualshock 3 lijkt me veel beter ook

  • Laat die Dualscock 3 maar komen dan!

  • Laten we het maar op goed nieuws houden.

  • Heeft de dualshock3 dan geen zesassige gevoeligheid ala de sixaxis?

  • oke dan goed nieuws, nu kan het echt niet lang meer duren tot de DS3 in europa komt :D

  • Hoeveel mensen geven de voorkeur aan de lichte controller? Het zal een groot effect hebben op de verkoop van de SIXAXIS, doordat veel mensen de rumble functie willen hebben. Maar is dit ook werkelijk zo?

  • Ik mis de rumble nog steeds niet, maar als je een tweede controller wil gaan kopen, ga je automatisch voor een dualshock, lijkt mij.

  • Hehe… rumble was last-gen toch?



    Neh flauw, maar ze hadden in de eerste plaats gewoon de DS3 moeten produceren. Vanaf het begin.

  • ik heb liever de dualshock 3 dan de sixaxis, dus dit maakt niet uit

  • Mooi zo.

  • spellen als ratchet en clank en heavenly sword maken gebruik van de sixaxis in hun spel en op een leuke manier vond ik

  • De controller voor de PS3 heeft zijn kloten terug! :D Goeie zaak!

  • vond rumble wel cool… dus kom maar op

  • @ sadist



    als je het bericht nou ff leest, zie je dat Sony de DS3 wel wilde maken, maar dit niet kon vanwege een conflict met de fabrikant die de rumble techniek ontwikkelde. Vandaar dat de DS3 niet vanaf het begin bij de PS3 zit.

  • Had ik eigenlijk al verwacht, en ik heb toch al 2 controllers…….



    @franzzz: maar ze hadden wel gezegd dat rumble last- gen was….

  • @iedereen hier en IG



    Sixaxis zit ook in de dual shock 3. Enigste toevoeging is dus de rumble.



    Straks verkrijgbaar in zwart en wit.


  • @ Franzzz

    als je het bericht nou ff leest, zie je dat Sony de DS3 wel wilde maken, maar dit niet kon vanwege een conflict met de fabrikant die de rumble techniek ontwikkelde. Vandaar dat de DS3 niet vanaf het begin bij de PS3 zit.

    Het probleem is alleen dat ze dit niet eerlijk wilden toegeven. Daarom hadden ze allemaal stomme smoesjes verzonnen, zoals

    -Rumble staat de bewegingsgevoeligheid van de controller in de weg

    -We willen de controller niet te duur maken

    -Rumble is last-gen

    Pas toen het conflict met Immersion was opgelost maakten ze bekend te werken aan de DS3 en dat is best wel zwak.




  • sixaxis zit er gewoon in ik heb dual schock3 2 maandden in huis ofzo import japan veel beter als eerst vers wat bij ps3 kwam

  • @Simv



    kijk:

    http://www.console-mania.net/ima/dualshock3-ps3.jpg



    \"Rumble staat de bewegingsgevoeligheid van de controller in de weg\" is geen probleem meer.



  • ik heb al een tijd een dualshok 3 sixaxis controller. want zo heten ze.



    en het is best wel een verschil. de eerste keer dat je de trilfunctie weer voelt is echt zo van: \" huh, he hij trilt\"



    ik heb alleen wel het idee dat ie wat zwakker is dan de sixaxis controller. of ik heb teveel gegamed laatste tijd


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren