1. Assassin's Creed II (PS3)

Assassin's Creed II (PS3)

Romantiek hangt in de lucht. Je proeft de zoete liefde, je ziet de ondergaande zon, je voelt een zacht ruisende wind je haar de lucht in blazen, je hoort de rustgevende klanken van een kabbelend riviertje in de buurt. Je zucht en droomt weg in deze tomeloze utopie, verlaten van alles en iedereen dwalen je gedachten weg naar het luchtledige. Plotseling schrik je op door het steeds sterker wordende geluid van een galopperend paard. Je kijkt om je heen, maar je ziet niets door het lange gras wat jou omringt. Steeds sterker wordt het geluid, steeds dichterbij komt het paard, je wordt bang en vraagt je af wie dat mag zijn. Wat diegene te zoeken heeft op dit verlaten plekje, ergens op deze ronde bol. Dan draai jij je opeens om en ziet nog net hoe een mes zich richt naar een plek op je hoofd en vervolgens steeds dichterbij komt. Je wilt vluchten, maar voelt je benen niet meer. Langzaam kom je daar je dood tegemoet. Je had je einde anders voorgesteld, maar de goden hadden het blijkbaar anders voorbeschikt. Een diepe ademhaling van de natuur, een laatste zucht en je voelt niets meer. Je reeds levenloze lichaam valt achterover in het nog steeds zacht golvende gras.

Ik zou nooit bovenstaande persoon willen zijn. Letterlijk een slachtoffer van de dood, niets wat je er meer tegen kan doen. Ik wil degene zijn achter het mes. Degene die het mes voortstuwt op weg naar zijn doel. Gelukkig heb ik nog niet zo’n zieke geest dat ik deze macht uitoefen in de wereld om me heen. Maar ik heb wel andere middelen tot mijn beschikking. Eén van deze middelen heb ik nog maar een paar dagen kunnen gebruiken en ik kan je vertellen: het voelt goed aan. Als je even bovenaan de pagina kijkt, zie je het natuurlijk al staan. Deze recensie behoort over Assassin’s Creed II te gaan en dat is precies het gene waar ik het nu over ga hebben.

Je bent een Assassijn, lid van een geheim genootschap dat zich verschillende doelen stelt. Eén van deze doelen is het bestrijden van een ander genootschap, de welbekende vrijmetselaars, ook wel Tempeliers genoemd. In dit tweede deel van de serie kom je op een behoorlijk harde manier in aanraking met deze strijd. Je bent deze keer niet meteen een volwassen Assassin, iemand die de fijne kneepjes van het vak al kent. Nee, deze keer besluip je vijanden in de rol van een adolescente jongen van zeventien jaar oud. Je heet geen Altaïr, maar draagt de naam Ezio Auditore di Firenze. Je speelt niet meer in die donkere middeleeuwen, maar in een tijdperk waarin men weer terugkijkt naar de alom geprezen Klassieke Oudheid, namelijk de Renaissance. Je verbrandt nu niet meer onder de zon die boven je staat in het Midden-Oosten, maar nu sta je te bakken onder de Italiaanse zon.

Al een hele hoop veranderingen in de omgeving dus. Naar mijn mening zijn al deze veranderingen een duidelijke verbetering ten aanzien van het vorige deel, doordat ze het originaliteitgehalte weer een stuk omhoog krikken en daarom ook het gevoel van ‘de zoveelste game’ teniet doen. Grote kritiek op het vorige deel was natuurlijk de repetitieve gameplay. Je deed in elke stad telkens precies hetzelfde: zakkenrollen, iemand vermoorden, briefje oprapen en op naar de volgende stad. Het grote woord mag er wat mij betreft meteen uit: de ontwikkelaars hebben zeer goed geluisterd naar al deze kritiek van de gamers en hebben ook aanzienlijk veel aangepakt.

Het belangrijkste in de game is natuurlijk het vermoorden van je targets. In het vorige deel was het gewoon zaak om naar de desbetreffende persoon te rennen of te springen en vervolgens een mes tussen zijn ribbenkast te steken. Het is nu mogelijk om dit wat subtieler te doen. Huur bijvoorbeeld een paar courtisanes in om doormiddel van hun verleidelijke lachjes en andere specialiteiten de bewakers af te leiden en loop vervolgens onbekommerd naar je doelwit toe, steek zachtjes een mes in zijn rug en loop fluitend weer weg. Niemand die je ziet, niemand die je achtervolgt. De echte Rambo’s onder ons kunnen natuurlijk ook met een paar duiten strooien en vervolgens met een troepje huurlingen eens flinke heisa gaan maken. Of gun de wachters geen pleziertje met de courtisanes, maar laat hun geld stelen door dieven, waarna jij ook vrij spel krijgt.

Klinkt goed, zal je wel denken. Maar dankzij je vriendschap met een overbekend persoon, kan je nog wel een paar mogelijkheden erbij tellen. Da… Vinci, juist! Leonardo is in die tijd nog niet zo bekend bij de Italianen als nu bij ons, maar dat maakt voor ons niets uit. Hij is namelijk maar al te graag bereid om af en toe Ezio bij te staan door het maken van speciale wapens en wapengerei. Rookbommen, vergiftigde messen, vliegmachines, noem het maar op. Leonardo flikt het hem telkens weer. Dankzij geschriften van de orde van de Assassijnen, die honderden jaren oud zijn, weet Leonardo wat hij moet doen. Zo krijg je als speler steeds meer upgrades in handen, naarmate je verder in het spel komt.

Maar goed, er zal toch eens een tijd komen dat je gespot wordt door oplettende wachters en door hen vervolgens met de dood bedreigd wordt. Hooibergen zijn er gelukkig volop te vinden, bankjes altijd vrij voor jou en af en toe zo'n ‘vogelnest’ op het dak is ook wel handig. Echter, als het niet mogelijk blijkt te zijn om je te verschuilen, doordat met speren prikkende wachters overal aanwezig lijken te zijn, heb je ook nog andere manieren om je ‘wanted’-gehalte kwijt te raken. Koop bijvoorbeeld een preker om, ruk ‘wanted’-posters van de muren of vermoord eenvoudigweg een boodschapper.

Omkopen is het woord wat ik daarnet gebruikte ja. Je hebt nu de mogelijkheid om rustig met munten rond te strooien en te kopen wat je wilt. Dit geld kan je op een aantal manieren verkrijgen, allereerst het zakkenrollen van mensen. Dit is vrij simpel, maar levert nauwelijks een florijn op. Een andere manier is het zakkenrollen van dieven die je toevallig tegenkomt. Dit schorem heeft vaak een aardige duit bij zich, wat vooral in het begin van het spel goed van pas kan komen. Deze twee middelen vallen echter in het niets als je eenmaal je eigen stadje tot je beschikking krijgt. Een stadje wat de welluidende naam Monteriggioni draagt en wat jij helemaal van de grond af bijna mag opbouwen. Dit gebeurt echter niet zonder tegenprestatie, want om de twintig minuten levert Monteriggioni een bepaald geldbedrag af aan jou, een bedrag dat wordt verhoogd naarmate de winkels en gebouwen meer uitgebouwd zijn.

Al dit geld kan je vervolgens voor verschillende doeleinden gebruiken. Allereerst het kopen van een grote hoeveelheid wapens. Waar je in het vorige deel alleen maar een simpel zwaardje, dagger en wat messen bij je had, mag je nu beschikken over een tiental zwaarden, dolken en ook armor. De armor is verdeeld in een aantal materialen, naar gelang sterkte en helpen om de steken van je vijanden te weerstaan. Of wat dacht je van een mooi schilderij, wat altijd mooi staat in je eigen villa, dat gevestigd is in jouw stad. Wapens brengen schade aan en daarom is het handig dat je altijd even wat medicijnen bij de plaatselijke dokter kan ophalen. Je kan zelfs een gordeltje aanschaffen, waardoor je een aanzienlijke hoeveelheid hiervan kan meenemen op je avonturen.

Allemaal geweldige vernieuwingen dus, maar is het vechten an sich ook nog verbeterd, of moeten we bij deze vraag een bekende diepe zucht luiden. Ik vrees jammer genoeg dat het laatste dan maar moet gebeuren, want net zoals in het vorige deel is het vechten nog niet echt overtuigender geworden. Dit komt vooral door twee zaken: allereerst het feit dat het ontzettend simpel is om prachtige, vloeiende bewegingen met je wapentuig te maken. Ten tweede maken je vijanden het ook niet echt super moeilijk, wat vooral wordt veroorzaakt door het feit dat ze telkens op hun beurt wachten om jou een stoot met hun zwaard te verkopen. Dit is jammer, want het doet zeer duidelijk afbreuk aan de gehele spelbeleving. Daarnaast komt het ook nogal eens voor dat dode vijanden half in de grond lijken te zitten, of nog aan de dakgoot op een zeer vreemde manier hangen.

Het verhaal beleef je dus zoals gezegd in het wonderschone Italië, in verschillende steden. Florence, Venetië en Rome zijn er enkele van. In de steden zoek je naar vijanden van de Assassijnen en dientengevolge vijanden van jou. Deze zoektocht komt voor uit de wraakgevoelens die je hebt na de dood van je halve familie. Deze zijn opgehangen door de Tempeliers en Ezio wordt op die manier binnen de hele strijd gesleept van Tempeliers en Assassijnen. De overgangen tussen de steden en vijanden zijn soepeltjes gemaakt, waardoor het eigenlijk geen moment echt geforceerd overkomt. De steden die je bezoekt op je reis, hebben gebouwen die waarheidsgetrouw zijn nagemaakt, wat schitterende beelden oplevert als die eenmaal te zien zijn. Sommige van deze bouwwerken zijn ook van binnen te bekijken, doordat er zes ‘geheime’ missies zijn. Deze missies draaien volledig om het gameplay-element platformen en zorgen samen voor een fiks aantal uren speelplezier. Op deze manier heeft Ubisoft naast het constant vermoorden van mensen ook nog eens gedacht aan wat verandering, zodat je bij elke missie toch wel minimaal 1,5 uur bezig bent.

Conclusie en beoordeling

Repetitief kan je Assassin’s Creed II zeker niet noemen, Ubisoft heeft geluisterd naar alle kritiek en heeft dat op een goede wijze toegepast in dit tweede deel uit de serie. Verscheidene manieren om doelwitten om te leggen, een groot arsenaal aan wapentuig en prachtige steden om te bewonderen zijn slechts een paar elementen uit deze game. Tel daar nog eens een magnifiek verhaal bij, waar je volledig in getrokken zal worden en je kan met recht spreken van een ware topper. Toch zijn er ook wat steekjes gevallen tijdens de ontwikkeling. Storende glitches en een nog niet lekker vecht-systeem zorgen toch voor irritatie. Maar als jij je hier over heen kan zetten, moet je niet langer aarzelen en (zelfs met deze gladheid) meteen naar de winkel rennen en deze game halen!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Een heerlijke sfeer
  • Prachtig verhaal
  • Breed wapenarsenaal
  • Geld
  • Leonardo da Vinci
  • Minpunten
  • Glitches
  • Vechtsysteem

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat zou uitermate teleurstellend zijn. Nintendo zakt snel weg als developer.

  • beetje zielig wel, net alsof we nog niet lang genoeg op mario, link en samus teren

  • Misschien word die game bij de E3 wel een nieuwe Franchise.

  • Wat dat betreft kan Nintendo wel een voorbeeld nemen aan Sony.

  • Nintendo is in mijn boekje al afgeschreven. Ik heb echt helemaal niks meer met het bedrijf waar ik enkele jaren geleden zo fan van was.

  • Serieus….. waar is Ninty mee bezig?!

  • Maar waarom zou jeje franchises die gewoon 5 tot 8 miljoen verkopen per game in de kast zetten om nieuwe te maken?



    De studio's die ze hebben zijn allemaal bezig met de bestaande franchises die iedereen zo graag wil zien, dus is er weinig tijd over voor nieuwe dingen.

    Franchises die juist het meeste geld van de hele industrie opbrengen schuif je niet zomaar even aan de kant voor een franchise die zich nog niet bewezen heeft.



    Ook de vergelijking met Sony gaat niet op. Hoeveel jack en daxters hebben we al gehad? en hoeveel GT's? Face it, franchises die je geld opbrengen zijn belangrijker en ook vaak beter dan nieuwe.

    Nintendo heeft de meeste franchises van alle ontwikkelaars, ze moeten gewoon de ouden franchises weer een kansje geven.



    Donkey Kong

    Kid Icarus

    Kirby etc.

    Vooral een Donkey Kong zal veel verkopen.

    En om nou te zeggen dat nieuwe franchises belangrijk zijn ? Nah de beste games van de hele industrie komen juist alleen maar van de bestaande franchises.










  • Si non confectus, non reficiat.

  • Volgens mij doen ze al zat innovatieve dingen met bestaande franchises

  • dit is slecht nieuws. nintendo was al bezig op het foute pad. door te veel mainstream te produceren.

    nu ze dan ook gaan zeggen dat ze nix nieuws gaan verzinnen is toch wel belachelijk.

  • Ik heb toch liever een mario topper, dan een nieuwe franchise die in mijn ogen tegenvalt (lees: Pikmin)



    @ prangstar

    Hij heeft niet gezegd dat ze niets nieuws gaan verzinnen, alleen dat het moeilijk is ;-p



    ——-

    ''There have been some big releases recently, such as \"Animal Crossing\", \"Dr Kawashima’s Brain Training: How Old Is Your Brain\" and \"Wii Sports\", but there hasn’t really been a new character-driven series. I guess it’s not easy coming up with something original nowadays.''




  • Het mes snijdt aan twee kanten;



    Aan de ene kant zeg ik ja, Nintendo mag wel met iets nieuws komen. Na Pikmin zijn er geen nieuwe characters geintroduceerd en voor een bedrijf als Nintendo met zoveel creativiteit en expertise is dat zwak. Het is tijd voor Retro om voor Nintendo een exclusieve IP aan de man te brengen. Ik ben het wel een beetje eens met Sakurai, misschien kan hij met Sora wat doen ;)



    Aan de andere kant zeg ik nee. De bewezen franchises zoals Mario, Zelda en Metroid bieden altijd plezier en zijn van hoge kwaliteit. En ze hebben zich bewezen in mate van sales natuurlijk.



    Het is maar net hoe je er naar kijkt, op een RATIONELE manier.




  • mario dong kong en bomberman zijn heel erg uit gemelkt daar nog wat krijgen snap ik echt niks en playstation bestaat nog geen zo lang nintendo melk heel ver uit

  • @Smoker666

    Bomberman is Hudsonsoft…

  • Erg vind ik het niet, al zou ik het wel leuk vinden als Nintendo eens wat probeerd. Daarentegen is het ook helemaal niet erg om op de ouwde, super succesvolle characters terug te vallen natuurlijk!

  • Tsja dat had ik wel verwacht, maar dat is niet alleen met Nintendo zo maar met de meeste ontwikkelaars ook Sega, Sony, Microsoft en ga zo maar door.

  • uhm smoker666

    ik word niet echt wijzer van die gekke zin….



    Ontopic.

    Vergeet niet dat ze wel een paar nieuwe games hebben.

    Disaster Day of Crisis bijvoorbeeld.



  • Nintendo en shooters gaat echt niet samen vind ik, laat dat maar over aan Infinity Ward. Vooral met die Wii kan je echt niet fijn shooters spelen, dat zag je wel bij Red Steel.

  • Uhm microsoft en shooters maken??? dat gaat ook niet samen.

  • :'-( dat is alles wat ik te zeggen heb…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren