1. Resident Evil 4 Wii Edition (Wii)

Resident Evil 4 Wii Edition (Wii)

Horror. Voor iedere persoon heeft het een andere betekenis.

Voor de één staat het gelijk aan schrikmomenten, waarbij je hart een sprongetje maakt; voor de ander staat de sfeer centraal om te slagen als goede horrorfilm en/of game. Helaas, vinden sommige ontwikkelaars dat simpelweg een hoop wapens de consument hun honger zal kunnen stillen. Maar Capcom’s serie ‘Resident Evil’ was zo’n serie dat de speler ware horrormomenten kon brengen, en werd door enkelen zelfs tot grondlegger van het survivalhorror genre bestempeld! Met Resident Evil 4 wilde Capcom bewijzen dat de serie zijn glans nog niet verloren is, ondanks de bekenning van een meer tot actie gerichte game.

Het verhaal speelt zich af in Raccoon city, een tijdje nadat de bevolking besmet is geraakt met een virus, dat geheel de oorzaak is van de Umbrella-fabriek. Veel mensen zijn tegenwoordig besmet met het virus, waardoor ze in zombies veranderen, dat niets anders willen dan vers bloed innemen. Je kan het vergelijken met drugspatiënten als hun dierbare heroïnevoorraad op is. Jij –Leon Scott Kennedy- bent een politieagent, met slechts één missie. Red de dochter van de president (Ashley) uit de klauwen van de zombies! Je wordt natuurlijk rijkelijk beloond voor deze baan, dus Leon twijfelt geen moment en aanvaard de missie! Het verhaal is precies zoals je het zou verwachten van een Resident Evil game. Overdreven dialogen, niet echt heel overtuigend ingesproken, maar dat heeft tot nog toe geen ware Resident Evil fan kunnen storen! Desalniettemin, heeft deze game toch wel iets bijzonders. Je schept als het ware een band met Leon en co, dat naar mijn mening toch wel een hoop boeiender zijn dan Chris Redfield and the gang.

Resident Evil 4 werd oorspronkelijk uitgebracht voor de PS2, NGC en PC. Maar bij het ontstaan van de Wii, vond Capcom dat ook de Wii-bezitters hun goed recht hadden op een leuke third-person shooter. De veranderingen in deze versie, zitten vooral in het schietsysteem. Deze bestuur je niet, als op de overige consoles, met je joystick; maar met de motions van de Wii-remote. Je bestuurt Leon –het hoofdpersonage- met je joystick op de nunchuk, je sprint door de Z-knop ingedrukt te houden en de schietstand schakel je in met de B-knop. Schieten doe je in de schietstand door op de A-knop te drukken. Motions zijn tot het minimale gehouden tot mijn grote vreugde, met enkel messlagen door een zwiep te geven met je Wii-remote, en zijn af en toe nog wel eens aanwezig in een'active cinematic' waarbij je op het juiste moment een bepaalde knoppencombinatie of gebaar moet uitvoeren om Leon van een pijnlijke dood te redden. Je zou kunnen denken dat dit erg ingewikkeld is, maar na hoogstens een half uurtje ben je er zeker mee weg. Met de toegevoegde Wii-besturing, zal je merken dat het een stuk gemakkelijker is om headshots te plaatsen. Door deze headshots zorgvuldig te plaatsen, kan je geluk hebben en zal het hoofd van de zombie uiteen spatten, en je het niet zal kunnen weerstaan een glimlach te vormen; maar je kan ook minder geluk hebben, en dan komt er na het uiteen spatten van dat hoofd nog een vieze smurrie uit, dat het wel eens op jouw hoofd zal kunnen munten. Over het algemeen, gaat de cursor vlot mee en werkt de besturing als een droom. Deze game is zowat het argument van Wii-bezitters, om aan te tonen dat de Wii gemaakt is voor shooters.

Het spel komt nogal traag op gang, om de speler wat aan de sfeer en de besturing te doen wennen, maar als je eenmaal de dochter van de president gered hebt, wordt het een stuk interessanter. Als Ashley aan jouw zijde staat, zal zij ook een groot deel van de gameplay in beslag nemen. Niet als trouwe sidekick, maar eerder als blok aan het been, dat de al hoge moeilijkheidsgraad nog een stuk meer naar omhoog schroeft. Ze kan niet schieten, noch kan ze tegenstanders afleiden. Het enige dat ze kan, is zich verstoppen in een (vuilnis)container of gewoon in de weg lopen en door één schot het bloederige game-over beeld op je scherm te brengen. De gewone casual gamer, zal hier dus snel merken dat dit niet hun vrolijke verzameling minigames is.

Vervolgens het horrorgedeelte van deze third-person shooter. Allereerst zijn de angstaanjagende omgevingen behouden. Zo kom je behekste kastelen, kerkhoven en dergelijke tegen. Ook de soundtrack voegt hieraan toe: door het stilleggen van de muziek en plots een zwaar gonggeluid te laten horen, kan je hart toch wel een tikkeltje sneller gaan kloppen. Een moment in het bijzonder, als je stiekem in een gebouw een totaal verlepte keuken tegenkomt. Je stapt dan –zonder enige muziek- door een rustige kamer, en plots komt er een in-de-fik-gestoken zombie uit een koelkast recht op jou afgelopen(de ironie)! Ik kan je verzekeren, met het volume op 75 kan dat behoorlijk eng zijn! Maar eerlijk is eerlijk, de voorgaande titels waren toch wel een hoop enger, met name de eerste uit de serie. Het is zeer jammer dat dit, door de actie intenser te maken, niet geheel behouden kon worden.

Ten slotte misschien het meest angstaanjagende punt voor de recensielezer van horrorgames, de speelduur. Die is niet bepaald ‘eng’ te noemen, omdat je het verhaal kan doorlopen in achttien uur ten opzichte van de zes à acht uur lange eerste delen uit de serie. Maar denk niet dat je dan al klaar bent met deze titel, want Capcom is zo vrijgevig geweest om elke extra mode dat aan de verschillende versies gekoppeld werd, toe te voegen aan de Wii-versie. In totaal dus weliswaar drie extra modes! De meest memorabele zal zonder twijfel de Mercenaries mode zijn, waarbij je tegen een tijdslimiet een bepaalde score moet behalen door zombies te doden in chains. Op het einde van zo'n stage, wordt je beloond met een rank, en als deze hoog genoeg is kan je nieuwe personages (die ook andere wapens hebben) vrijspelen om je bezig te houden. Nog een mode voor de story-mode liefhebbers, is de mode Seperate ways. In deze mode, speel je het verhaal opnieuw in de ogen van Ada Wong, dat zo ook enkele dingen verklaard die onduidelijk waren in de game. Als je, zoals ik, na de story-mode verbluft was door de kwaliteit van de game; zal je de game zeker meermaals uitspelen op verschillende moeilijkheidsgraden (je zal dan ook nieuwe wapens vrijspelen). In mijn geval, dus een sterke 50 uur!

Conclusie en beoordeling

Neen, geen slappe WII-make, maar een uiterst succesvolle RE-make! Met sterke Wii-controls, vreselijk veelbelovende extra modes, en een intense Single-player ervaring, is Wii de beste console om deze voor mij ongekende topper eens te proberen, als je de serie wil leren kennen, of dit deel per ongeluk was overgeslagen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Besturing
  • Wapens zorgen voor vette actie!
  • Enorm veel content
  • Creeps …
  • Mercenaries mode
  • Interactieve cinematics
  • Sfeer
  • Epische eindbazen
  • Minpunten
  • die gering aanwezig zijn
  • Overdreven dialogen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • nice, mr hb nog steeds mn twijfels

  • Is t nou cker dat ie ook naar de xbox komt?

  • Dat Nectar is beetje gejat van Bioshock tbh.

  • niks voor mij!

  • Ik weet zeker dat als deze voor de 360 uitkomt het een volledige concurrent word. VOornamelijk online dan.



    Lijkt me trouwens geweldig om COOP met vier man online te spelen. Kan hier echt niet op wachten.

  • Deze game mag je afschrijven. Wordt een flop!

  • vett, maar die graphics vallen me steeds weer tegen…

  • Mij lijkt Haze wel een nice spel.

  • Jongs luister Ik heb deze Game alle Gespelt Utr JaarBuurs LOL hij komt 22 mei omg!! dat wiest ik niet maar wel een COOL GAME JONGS!

  • goed spel, maar ik vin het niet zo leuk denk

  • Vorig jaar leek mij deze game zo vet maar dat is toch behoorlijk afgezwakt.Maar ben toch benieuwd hoe dit uitpakt.

  • Overhypt volgens mij

  • deze ga ik zeker halen

  • náh niks voor mij

  • ben ook nog niet helemaal overtuigd hopelijk komt er eerst nog een demo ! denk dat de gameplay wel goed zit maar dat de graphics niet super zijn, jammer want dit had anders wel een topper kunnen worden

  • het doet me wat aan timeshift denken.. mm

    Maar ik denk wel dat Haze z'n online een geduchte tegenstander word van die van COD4.

  • @ Puppetstyle



    :'), dus omdat de game grafisch niet revolutionair is kan het geen topper zijn?



    Ik heb vanaf het begin af aan een goed gevoel gehad over deze game, de nieuwe gameplay aspecten lijken erg interresant en zeker een kans waardig…


  • dit lijkt mij zo'n onweer-tof uit!



    jammer dat ik geen PS3 heb,,,:'(

  • haze spreekt me totaal niet aan :S. wacht 't wel af :P

  • weet het nog niet

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren