1. Final Fantasy Fables: Chocobo's Dungeon (Wii)

Final Fantasy Fables: Chocobo's Dungeon (Wii)

Na de fusie van Squaresoft en Enix is het bedrijf dat tegenwoordig door het leven gaat als Square-Enix een beetje gek geworden. Terend op het succes van de krachtige Final Fantasy en Dragonquest series weet het bedrijf hoe het remakes en spin-offs eruit moet pompen. Het is zelfs al zo ver gekomen dat ze met de Final Fantasy reeks al zoveel mogelijkheden eruit hadden gepompt dat ze een beroep doen op een immer betrouwbaar dier: Chocobo. Deze gevederde held krijgt na zo veel rollen op de achtergrond weer eens een game waarin hij de hoofdrol mag spelen. Het is niet een traditionele RPG, maar meer een traditionele dungeoncrawler. Een dungeoncrawler met een hoog knuffelgehalte, wees gewaarschuwd...

Final Fantast Fables Chocobo’s Dungeon is in feite een game van extremen. Op het eerste gezicht lijkt het een game waarin vooral schattige spelpersonages rondlopen en waar voor de zuurpruimige “hardcore” niks te halen valt. Met andere woorden: prul dat alleen vermakelijk kan zijn voor de kleintjes onder ons. De waarheid is echter anders. Voor diegene die door al dat zoetsappigheid kan kijken, wacht er een game die zelfs bepaalde vaardigheden van de speler zal vragen. Hierdoor ontstaat er wel een rare balans binnen de game, aangezien de game eigenlijk twee totaal verschillende kanten laat zien. Aan de ene kant wil het zich beschikbaar maken voor een groter publiek door zijn schattige uiterlijk, maar is de kern van de gameplay best pittig te noemen. Het verschil is dan ook best vreemd te noemen, alsof Dr. Jekyl en Mr. Hyde beide aan dezelfde game hebben gewerkt.

Het verschil is vooral merkbaar wanneer de game voor het eerst wordt opgestart. We zien Cid en Chocobo die als schatzoekers door het leven gaan, een kerker binnen wandelen om daar vervolgens een waardevol object te zoeken. Die vinden ze ook, maar ze belanden hierdoor wel in een andere wereld. Ze komen terecht in het slaperige stadje Lost Time waar de bewoners zich vreemd gedragen. Ze gedragen zich wel heel vriendelijk tegen de bezoekers, maar lijken zich niks te herinneren. Wat blijkt: het stadje wordt beinvloed door een klok die hen allerlei belangrijke dingen laat vergeten. Het is dan aan Chocobo om de gedachten van de mensen binnen te dringen, de kerker daar uit te spelen en de herinnering weer terug te brengen. Dit word allemaal heel vrolijk uitgelegd en vol goede moed stormt Chocobo die kerker in. Om 55 seconden later het Game Over scherm te zien. Het enige wat er dan door de speler heen zal gaan is ‘Hè, wat is er hier gebeurd?’ Het moge duidelijk zijn, Chocobo’s Dungeon is een game die bij lange na niet de pushover is die het lijkt.

Die kerkers zijn zonder dollen behoorlijk pittig. Vooral de eerste uren zullen dan ook zwaar zijn, aangezien onze gevederde vriend nog geen krachtige spierbundel is. Het is dan ook van essentieel belang om genoeg ervaringspunten te behalen en om zo in level te stijgen. Als is het wel zo dat een hoog level geen garantie is om het einde van de kerker te halen. Vijanden vormen een behoorlijke obstakel, zelfs wanneer ze alleen zijn. In een overtalsituatie is het zelfs zo dat vijanden Chocobo helemaal kunnen vermorzelen. Daarom is het ook mogelijk voor Chocobo om wat items te gebruiken om zo zijn verdedigings- en aanvalskracht te verhogen. Nog handiger binnen de game is dat wanneer Chocobo op een gegeven moment voor het eerst een kerker binnenstapt, kan beschikken over verscheidene jobs. Dit systeem stamt nog uit de tijd van de oude Final Fantasy games, maar bewijst dat het nog niet verouderd is. Chocobo kan dan een job aannemen en krijgt daarmee ook nieuwe krachten. Zo kan hij door het leven gaan als een Black Mage om zo vele magiespreuken eruit te gooien, een Thief om zo voorwerpen te jatten, als een Knight waardoor hij in een levende tank verandert of zelfs een geleerde met behoorlijk sterke spreuken. Deze jobs kunnen gedurende het verloop van je zoektocht behoorlijk van pas komen en zijn daarnaast ook een leuke afwisseling qua mogelijkheden.

Tijdens het ontdekken van die kerkers zijn er veel dingen te zien. Naarmate de game vordert, worden de kerkers groter en langer, waardoor het ook lastig wordt om ze te voltooien. Zeker wanneer deze kerkers geen vast patroon hebben. Kerkers zien er elke keer anders uit, hebben andere voorwerpen en de uitgang is altijd ergens anders geplaatst. Niet dat het uitmaakt want de kerkers zijn visueel gezien nogal saaie bedoeningen, die vooral door de best verslavende gameplay boeiend blijven. Er zijn verscheidene kerkers met een eigen thema (en soms regels), maar het is niet zo dat de speler zal worden weg geblazen door de prachtige graphics. Dat geldt overigens ook voor het stadje Lost Time. Wanneer de speler een kerker heeft voltooid en zijn buit bekijkt, is het verstandig om even rond te dwalen in het stadje. Het ziet er allemaal vrolijk uit, maar de game is wel wat ruw. Vooral personages zijn aardig in beeld gebracht, maar de omgeving is soms wat flets. Ook een minpunt aan het stadje is dat er vrij weinig te doen valt naast het volgen van het verhaal. Natuurlijk is het mogelijk om te praten met de inwoners, nieuwe spullen te kopen en te upgraden, maar er zijn verder geen andere dingen te doen. Chocobo’s Dungeon is dan ook recht-toe-recht-aan, maar op bepaalde punten had het qua omvang wel ietsje meer mogen zijn.

In de categorie “ietsjes meer zou leuk geweest zijn” komt ook de voice acting te staan. De game is voor een ouder publiek zeker leuk, maar vooral deze groep zal knarsetandend naar het scherm kijken wanneer de personages praten. Ze praten zo kinderlijk en schattig op bepaalde punten, dat het niet vreemd zou zijn dat het glazuur van je tanden springt. Hoewel ik wel wat schattigheid ben gewend, werd het zelfs mij soms een beetje te gek. De kleintjes onder ons zullen dit zeker niet erg vinden, maar iedereen die de geestelijke leeftijd van 12 heeft bereikt zal zich afvragen waarom ze blijven doorspelen vanwege de dialogen en ingesproken teksten die vooral zwak zijn. Dat terwijl de muziek die in de kerkers word afgespeeld juist erg goed is te noemen. Het zijn wel remixes van deuntjes uit oudere Final Fantasy games zoals deel VIII en IX bijvoorbeeld, maar het blijven prettige deuntjes om naar te luisteren tijdens de dwalingen van Chocobo in de vele verloren herinneringen van Lost Time. Vanwege de soundtrack en de best pittige kerkers zullen vele spelers dan ook blijven hangen.

Conclusie en beoordeling

Final Fantasy Fables Chocobo’s Dungeon is een leuke en vrolijke game. Het is een behoorlijke middenmoter in zijn genre en het zal zeker plezier opleveren. Natuurlijk is de game wel wat zoetsappig en wellicht te schattig voor sommigen, maar dat mag de pret niet drukken. Het is een oerdegelijke game die vooral door zijn moeilijke kerkers en het Jobsysteem vreemd genoeg blijft boeien. De game mag dan niet barsten van de opties naast de verhaallijn, maar het is zeker wel een bevredigend geheel te noemen. Plus: het is mogelijk om een Chocobo te verkleden als een Black Mage. Hoe vet is dat?
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Boeiende kerkers
  • Leuk Job systeem
  • Leuke soundtrack
  • Minpunten
  • Een beetje te zoetsappig
  • Weinig variatie buiten de kerkers
  • Grafisch wat mager

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • zo leuk zijn voor de mensen met een ps3 ;)

  • Weer n rede minder om de uiteindelijke versie te halen als je prologue al hebt.

  • Ik heb die kut update 7 keer moeten downloaden voordat hij er eindelijk op stond. Elke keer fout melding

  • als het me maar geen geld gaat kosten!!

  • Het volledige interview verschijnt morgen op IGN. Daarin zal Yamauchi ook zijn mening geven over een mogelijke Formule 1-titel voor de PlayStation 3.



    _O_ ik hoop het zo _O_

  • Zo hoort het Polyphony :D

  • @pindanootje



    Dat had ik ook :S



    OT:

    Naja, wel vet dat er een schademodel komt:)



  • goed nieuws! daarmee zou in principe de serie afrekenen met alle voornaamste kritieken, en polyphony kennende zal dit ook betekenen dat het een goed uitgewerkt systeem gaat worden. ik ben benieuwd, het is al de mooiste race game op de markt!

    @Meowmix: GT5 krijgt een paar honderd wagens en vele race track + nog veel meer opties.. reden genoeg om GT5 sowieso te halen..

  • Ik wil een nieuwe F1 game

  • Kommaarop met de nieuwe F1 titel !

  • Herfst 2009 zeker… :')

    \"Als het een beetje meezit…… \" Yeah right… dus?

  • Ik denk dat het de graphics echt heel erg verslechterd. Ik weet niet of het wel een goede zet is. Want ik heb liever dat het er zo mooi uitziet dan dat het er belabberd uit ziet en wel een schademodel in zit!

  • Akkoord met speedydennis.

  • Ja alleen leuk voor de single-player!

    Multiplayer zou echt draaaama worden, want er rijden een stelletje mongeaulen online jongen jezus

  • deze game is óndanks die minpunten zo ongelooflijk goed, dat dit aleen maar een welcome toevoeging is.

  • Is dit ook echt een grafisch schademodel? of niet?

  • hahaha, Het spel trekt het nou al bijna nie in de bochten met 16 auto's. Kakt in als een ballon zonder lucht.



    Verder toppertje!

  • Op zich lijkt het me wel vet, want ja, zonder schade is het natuurlijk nooit écht realistisch.



    BTW: Mensen die Prologue ook hebben: voeg me toe. PSN: RacingFreak

  • Heel mooi, lijkt mij een grote verbetering tenminste.

  • Yeah, lijkt me vet!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren