1. Uncharted 2: Among Thieves (PS3)

Uncharted 2: Among Thieves (PS3)

Een gevoel van gewichtsloosheid neemt mijn lichaam over terwijl ik spring. Ik moet wel gek zijn, bedenk ik mezelf, om mijn vertrouwen te leggen in een persoon die ik pas net ken en die nog niet eens dezelfde taal spreekt. Dit redt ik nooit, de afstand is veel te groot. Op het laatste moment grijpt Tenzin mij vast, ik kijk vluchtig naar de diepe afgrond onder me. Dat was op het nippertje. Het zweet druipt van mijn hoofd terwijl ik met hulp van Tenzin de richel van de berg op klim. Daar was ik er toch bijna geweest, dit was eens maar nooit meer. Ach, who am I kidding? De volgende sprong neem ik weer net zo hard, Shambhala wacht op me… De Cintimani Stone zal van mij zijn!

Uncharted 2: Among Thieves voor de PlayStation 3 is een opmerkelijke game. Zelden was ik zo geïnvesteerd in het hoofdkarakter als bij deze game. Vanaf de eerste minuten die je speelt in de game worden speler en hoofdpersoon Nathan Drake als één. Ontwikkelaar Naughty Dog heeft geen game ontwikkeld, maar een ervaring. Alle bewegingen, voice-overs en cinematics zijn met echte acteurs –Dat wil zeggen, acteurs die ook echt kunnen acteren en hun sporen verdient hebben- en met behulp van motion-capturing opgenomen. De game heeft een op maat gemaakte soundtrack met genoeg afwisseling, die perfect de sfeer en de actie die op dat moment plaatsvindt weergeeft. De game speelt daarom als een echte film, zonder ooit het gevoel te geven geen game te zijn. Iets waar die andere filmische game op de PS3, Metal Gear Solid 4, op momenten toch wel enigszins moeite met leek te hebben.

Een groot deel daarvan is te danken en de naadloze integratie van gameplay, cinematics en verhaal. Het ene moment valt Drake in een mooie filmische sequence enkele tientallen meters naar beneden en een seconde later klim jij met veel moeite weer omhoog. De game telt talloze momenten waar de gameplay enkele seconden wordt onderbroken voor zo’n mooie sequence, om meteen weer verder te gaan met besturing. Daarmee liep de ontwikkelaar het risico gamers op de zenuwen te werken, controle afgeven is immers niet iets waar je per se op zit te wachten, maar het is Naughty Dog gelukt zoveel actie in de game te stoppen dat het nooit irriteert.

Een groot deel daarvan komt door de wonderschone omgevingen die op het beeld getoond worden. Het mag gezegd worden, Uncharted 2 is verreweg de meest grafisch indrukwekkend game ooit. De omgeving zijn enorm gedetailleerd, en meer dan eens zul je even pauzeren om in de adembenemende verte te staren. Daarnaast is je directe omgeving ontzettend interactief opgebouwd. De game-engine is dan ook zeer indrukwekkend te noemen. Veel dingen die je tegenkomt kunnen kapot, bewogen worden of worden “geactiveerd” als je op bepaalde punten van een level komt. Daarmee doel ik op pre-scripted events, die filmisch aandoen, maar in de gameplay zelf plaats vinden. Denk bijvoorbeeld aan een muur van een huis dat opgeblazen wordt door een helikopter die op je jaagt. Na verloop van tijd blaast de helikopter zoveel van het huis aan stukken dat de hele boel begint in te storten, de vloer staat schuin, je glijdt weg en ondertussen weer je talloze vijanden en de helikopter van je af. De game zit tjokvol van dit soort momenten en de ene is nog bloedstollender dan de andere.

De meeste levels van Uncharted 2 bestaan uit klauteren, klimmen en vechten met de vele tegenstanders die je tegenkomt. Dit doet het wonderwel zonder ooit eentonig worden. Er zijn namelijk een aantal gebieden in de game die onderling zeer divers zijn. Bovendien zijn de tegenstanders van uitzonderlijk hoog niveau (al gelang de moeilijkheidsgraad waarop je speelt uiteraard). De game werkt met het bekende coversysteem, waarbij je achter dozen, muren, pilaren, auto’s, enzovoort duikt om zo je tegenstanders onder vuur te nemen. Je tegenstanders doen dit echter ook, ze komen op verschillende plekken achter hun schuilplaats vandaan om je van de wijs te brengen. Blijf je te lang op een plek dan krijg je een grenade op bezoek en anders komt het hevigst gepansterde tegenstander met zijn shotgun je wel even persoonlijk opzoeken.

Daarom zul je meer dan eens de dood vinden als je even de verkeerde beslissing neemt, net te laat wegduikt of op de verkeerde plek dekking zoekt. Gelukkig begin je vrijwel meteen bij het laatste checkpoint overnieuw en mag je een nieuwe poging wagen, die bovendien dan net weer iets anders speelt dan de laatste keer. Het zorgt voor een ervaring die nooit frustrerend wordt en erg belonend is als je weer eens het onmogelijke bereikt hebt en verder komt in een level. Een ander voordeel van die uitstekende A.I. en het goede leveldesign is de hoge replaywaarde, als je de game uitspeelt wil je hem vrijwel meteen nog eens spelen op een hogere moeilijkheidsgraad. Zelden heb ik een game meegemaakt die dat gevoel opwekt bij de speler.

Is het dan allemaal pais en vree wat de klok slaat? Nee, toch niet. De game kent enkele schoonheidsfoutjes en de scripted gameplay heeft –naast zijn talloze goede kanten- ook enkele slechte kanten. Zo wil de game niet dat je van de vooruit opgezette weg afwijkt, spring je een verkeerde kant op? Je valt steevast je dood tegemoet. Zo sprong ik op een bepaald moment zo’n anderhalve meter omlaag in een poel water en stierf ik alsof ik een afgrond van dertig meter had afgelegd. Het is een kleine smet op een verder geweldige ervaring. Een ander probleem doet zich voor tijdens het afspelen van cinematics. Af en toe blijven de beelden even hangen, waarna geluid en beeld niet meer synchroon lopen. Een snelle druk op de PS-toets reset dit echter, waarna alles weer goed verder loopt. Toch heb ik dit tijdens de game meerdere malen gezien. Het haalt je net even uit je concentratie en dat is enigszins jammer. Wederom een klein smetje, waar je echter goed overheen kan komen in het grote geheel.

Mocht je de single player dan eindelijk beu zijn is er ook nog de uitstekende multiplayer om je tanden in te zetten. Deze multiplayer kent vele modi die we kennen van andere actie- en shooter-games. Denk aan Capture the Flag (schat stelen van het andere team) of Death Match. De echte kracht zit hem echter in de co-op multiplayer modi. De co-op mode zelf zet je in één van drie levels (aangepast uit de singleplayer game) die je daarna met maximaal drie man probeert te voltooien. Dat betekent samen klimmen en klauteren, puzzels oplossen en talloze vijanden verslaan. Als je op het punt staat dood te gaan kan een vriend je komen opknappen, waarna je weer verder kan vechten. Gebeurt dit niet dan respawn je na 60 seconden. Gaat het hele team dood voordat de respawn plaats vindt verlies je het level. Na drie keer ben je definitief af. Een andere co-op mode is Gold Rush, waarbij je met wederom drie personen een schat probeert te stelen op een map die krioelt van de A.I. tegenstanders, goede samenwerking is vereist, want de schat is erg zwaar en de persoon die hem draagt zal zich niet zelf kunnen verdedigen.

Al met al zijn zowel de single- als de multiplayer zeer verslavend te noemen. De singleplayer zuigt je naar binnen en laat je niet meer los. Je kan bij wijze van spreken de controller nog geen seconde weg leggen om een slok drinken tot je te nemen, zo bang ben je dat je iets mist. De multiplayer idem dito. Met name de co-op met vrienden kan je zeer lang bezig houden en al spelend verzamel je geld en ervaringspunten waarmee je in de “winkel” nieuwe items kunt kopen, zoals players skins en ammo pouches. Hier en daar laat de game een klein steekje vallen, maar qua ervaring en gevoel is Uncharted 2 ongeëvenaard. Uncharted 2: Among Thieves is zonder meer de must-have game van het afgelopen jaar en misschien wel van deze hele generatie aan games.

Conclusie en beoordeling

Uncharted 2: Among Thieves is een game als geen andere. Het filmische verhaal wordt gepresenteerd zoals die nog nooit in een game werd gepresenteerd. Ten opzichte van deel één is er een hoop gesleuteld aan de ervaring, de afwisseling in gameplay en de A.I. van de tegenstanders. Daarnaast zit er een uitstekende multiplayer bij de game die je nog vele uren langer bezig zal houden. Uncharted 2 is dan ook een must-have game van deze generatie. Desondanks is de game nog niet helemaal perfect, maar ach, zelfs de mooiste pauw verliest wel eens zijn veren en tijdens dat korte moment kunnen we hem dat wel vergeven.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Ongeëvenaarde ervaring
  • Adembenemende graphics
  • Subliem acteerwerk en voice-overs
  • Meeslepende soundtrack
  • Heerlijke A.I.
  • Sterke multiplayer
  • Minpunten
  • Hier en daar wat frameskips tijdens cinematics
  • Game wil je te graag op de vooropgezette paden houden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Netjes!

  • ja, likt me ook een vette MMO worden!

  • Eén miljoen? Dat is een behoorlijk getal, en nu weten ze al dat de game zoveel gamers trekt?

  • als die beta komt ben ik erbij

  • dat is cker niet nix :)

  • @ Jakfire:

    ze zullen wel een hele hoop positiefe reacties hebben gehad op de gesloten beta en aan de hand daarvan kijken

  • Zullen ze ongetwijfeld halen. Gratis beta tests van grote mmorpgs zijn altijd populair.

  • ik denk dat ze het wel halen…

  • Zou wel straf zijn als ze een miljoen beta testers halen. Als ze dat halen zie ik ze minstens 3-4 miljoen keer verkopen want dat zou toch bewijzen dat de game al immens populair is voor de verkoop. Begrijpelijk ook want WAR is blijkbaar vergelijkbaar aan WOW en probeert die formule nog te verbeteren. Tja en de naam Warhammer natuurlijk, spreekt voor zich.

  • droom verder :O

  • 1 miljoen?? das wel erg veel, verwacht eerder maar hlaf miljoen

  • waarom inviten ze mij niet, ben al sinds 't de aankondiging van 't spel lid vn die nieuwsbrief =[

  • @ Ombudsman: hetzelfde hier… maarja ik vind age of conan toch iets interessanter.

  • eerst zien, dan geloven

  • Jullie snappen hier niet dat het om een beta test gaat. IEDEREEN kan hieraan mee doen. Ik denk dat zoiezo al meer dan 1 miljoen van de huidige WOW spelers graag Warhammer zouden uitproberen. Dat is dus exclusief alle andere mensen nog..

  • Wanneer ze 1 miljoen BETA-testers halen voor Warhammer online, zegt nog niet dat ze ook daadwerklijk 1 miljoen spelers krijgen.



    Maar goed, ik ga de Beta zeker even proberen, als het me lukt :P

  • Ga hem ook proberen maar LOTRO lijkt me intressanter!!!! Vraag voor de mensen in de beta: is het een vette game??

  • Dat gaan ze met gemak halen! de teller staat nu al op 644.508 mensen die in de beta willen…

  • Soosoo dat is veel ..:P Ikben benieuwd hoe het spel gaat worden :P

  • lijkt me een toffe game

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren