1. Little Big Adventure (PS1)

Little Big Adventure (PS1)

Hoewel het spel haast anderhalf decennium geleden op de markt werd gebracht, was het tot voor kort een van de te kloppen games in het adventure-genre. De oogverblindende wereld van Twinsen en de magistrale diepgang in het verhaal zorgen er voor dat dit spel een van de beste in zijn soort is.

Het verhaal speelt zich af in een verzonnen zonnestelsel op een planeet, Twinsun, die zich hoe onwaarschijnlijk het ook moge zijn, stabiel staande weet te houden tussen twee zonnen. Dit heeft als gevolg dat de bij ons zo tropische evenaar zich juist als ijsgebergte gedraagt en beide polen als dorre woestijn uit de verf komen.

De volkeren die deze wondere wereld bewonen zijn ook iets waar de moderne wetenschap, en met name Darwin, zich kapot aan zal ergeren. Er zijn namelijk vier rassen op de planeet, die ook nog eens geheel willekeurig door elkaar heen leven. Die rassen zijn: Spheros, dikke ronde persoontjes; Grobo's, olifanten; Quetches, bezitters van een paardenstaart (Twinsen en Funfrock behoren hiertoe) en de Rabibunnies, die veel overeenkomsten tonen met konijnen.

Hoewel de locatie uitgesproken fantasie is, is de tijdssetting dat al een stuk minder. Er heerst een dictatuur dat erg overeenkomt met het voormalige Oostblok. Sterker nog, het hoofdkwartier van Funfrock, de bad guy, is vrijwel identiek aan het Stasi-hoofdkwartier in Oost-Berlijn. Deze ontdekking zorgde bij mij er in elk geval voor dat ik anders naar het verhaal ging kijken.

Zodra er een nieuw spel gestart wordt, zal al meteen duidelijk worden dat het verloop van het spel niet zomaar bruggetjes zijn om van het ene level in het ander te vallen. Voordat je toestemming krijgt van de console om te gaan doen wat je wilt, wordt je eerst gevraagd om geduldig naar de 10 minuten durende, indrukwekkend ingesproken introductie op LBA te luisteren. Daarin is te horen (in drie talen), en tevens te lezen (in zes talen), dat de hoofdpersoon Twinsen is opgesloten omdat hij een voorspellende droom had die de dictator Funfrock zou schaden.

Het zal weinig verbazing wekken dat Twinsen begint in een cel waaruit hij moet zien te ontsnappen. Slaagt hij daarin, dan volgt er een liefdevolle hereniging tussen hem en zijn vriendin Zoë. Het wederzien zal grof onderbroken worden door Grobo-klonen die Twinsen opnieuw gevangen zetten en zijn vriendin ontvoeren. Nu begint de queeste naar de verloren liefde, die dit keer wel wat letterlijk is ontnomen.

Het woord 'klonen' is al eens eerder gevallen. Dit is namelijk de primaire manier waarop Funfruck zijn legers maakt. Aangezien hij menselijke eigenschappen heeft (met andere woorden: hij is lui), gebruikt hij geen primitieve transportmiddelen om zijn manschappen te verplaatsen, maar teleportatie. Dit zorgt ervoor dat de o zo gevreesde klonen overal kunnen opduiken, mits er een teleporter staat. Gelukkig is al snel te overzien of er vanuit die hoek gevaar dreigt, waardoor het erger klinkt dan het is.

Al die vijanden zijn het best te bestrijden met de magische bal, die als groot voordeel heeft dat hij uit zichzelf terugkomt. Er zijn vier verschillende niveaus die de bal kan hebben en daarbij horen vier verschillende lengtes van magic meters. Als er nog energie in de meter zit, kan de bal enkele malen stuiteren alvorens hij zijn weg huiswaarts zoekt. Hierdoor kunnen vijanden bereikt worden zonder zelf in levensgevaar te verzeilen.

Naast de combinatie van aardse factoren met het bovennatuurlijke is er nog iets dat het spel Little Big Adventure typeert. Er is namelijk een overschot aan water. Hoewel ruim 60% van Twinsun bedekt is met water, is niemand zo geniaal geweest om zwemlessen te gaan geven. Het resultaat is dat je al in een plasje van dertig centimeter diepte kan verdrinken. Gelukkig geldt dat alleen voor functioneel water (water dat ook als obstakel dient) en niet voor decoratief water, zoals het achtergebleven slib als je door een riool heen wandelt.

Om deze oceanen te overbruggen heeft men op Aarde ruim een millennium geleden de boot uitgevonden. Aangezien dat wat te aards is, heeft Electronic Arts een behulpzame draak toegevoegd die je brengt waar de boot je niet kan brengen - namelijk op de andere helft van de wereldbol. Voor transport op de eilanden zelf zijn er motorgestuurde voertuigen die elk een blikje benzine nodig hebben. Naast de Kashes is dit het secundaire betaalmiddel in het spel.

Wat dit spel destijds echt heeft onderscheiden van andere soortgelijke spellen is de grote hoeveelheid voice acting. Letterlijk alles is ingesproken in drie verschillende talen, waardoor de toegankelijkheid erg groot is. Dit voegde een nieuwe dimensie toe aan het gamen - opeens had men geen vijf schermen met puntjes nodig om een lange stilte uit te drukken, ze lieten gewoon die voice actors hun waffel houden.

De realistische gameplay, wat hedendaags vaste prik is geworden, was voor mij ook een doorbraak. Vijanden deden geen centje pijn, totdat ze aanvielen. Was de gemaakte sprong net te hoog, dan wachtte op het einde van de afdaling de dood. Het was ook mogelijk om vijanden te doden door er tegenaan/bovenop te springen. Dat had hetzelfde effect als een typische hi-kick, mits het goed werd uitgevoerd.

Conclusie en beoordeling

LBA was einde jaren '90 nog steeds een revolutionair spel. Het zou nog jaren duren voordat een spel van dit niveau werd geëvenaard. Voor iedere PS-bezitter een must have.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Diepgang en historische waarde verhaal
  • Indrukwekkende voice acting
  • Minpunten
  • Wat aan de makkelijke kant.
  • Het is mogelijk om te verzuipen in een dunne laag functioneel water.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren