1. Dragon Age: Origins (PC)

Dragon Age: Origins (PC)

Ik ben nu ruim een maand de trotse eigenaar van de extended versions van de Lord of the Rings-trilogy. Als echte fan van het verhaal kon ik het uiteraard niet achterwege laten om de uitgebreide versies met extra documentaires te kopen. De enige reden waarom ik dit hier opbreng is vanwege één uitspraak die J.R.R. Tolkien vroeger een keer maakte en die tijdens de documentaires enkele keren de revue passeerde. 'De oorlog is door de voortdurende industrialisatie en mechanisatie zijn romantiek verloren'. Ik kan het niet minder dan 100% eens zijn met deze man. Voor mij is al het heroïsche en epische van oorlog voeren eraf sinds men gebruik is gaan maken van pistolen, tanks etc. Doordat wij in deze tijd worden overspoeld met RTS'en met lasers en robots is het voor mij altijd maar afwachten op die ene game in het jaar die mij kippenvel kan bezorgen. En kijk aan, zowaar is er eentje eind dit jaar uitgekomen en het draagt de naam Dragon Age: Origins.

Uiteraard heeft Dragon Age: Origins, vanaf nu DAO, qua setting en rassen een zekere gelijkenis met LOTR om maar meteen met de deur in huis te vallen. Het epische verhaal vol verraad, liefde en bedrog en de standaard rassen Mens, Elf, Dwerg en Magiër zijn doorgaans de veelgebruikte ingrediënten voor elke RPG die zich in een fictief 'verleden' afspelen. Hier begaat DAO zich niet op glad terrein door de heruitvinding van het wiel, maar maakt het slechts enkele vernieuwingen qua vijanden. Geen Orks/Goblins, trollen en Nazgûl, maar de aangepaste versies hiervan namelijk de Hurlock/Genlock, Ogres en de dragons met hun ultieme vorm: De Archdemon. Het is zoals ik al zei geen heruitvinding van het wiel, maar het blijft uiterst vermakelijk en doet geen enkele keer tijdens het spelen denken aan Lord of the Rings.

Daar waar Bioware in Mass Effect al een fantastisch systeem neerzette waarin de kleinste conversaties al grootse gevolgen konden hebben voor je team en het verhaal, daar hebben ze het conversatiesysteem in DAO nog beter gemaakt. Zo zul je tijdens je reizen meerdere alinea’s tekst moeten zien te verwerken en kan de kleinste miscalculatie van een belangrijk personage ervoor zorgen, dat je het al helemaal bij hun verprutst hebt. Uiteraard staat het overkoepelende verhaal al vast, maar door de verschillende keuzes die je al gaande moet maken, zullen bepaalde personages door jouw optreden sterker worden terwijl anderen jou zullen gaan verachten wat voor kleine , maar subtiele veranderingen in de (sub)missies kan zorgen. Zo zie je dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is. Je kunt niet iedereen te vriend houden, dus zul je voor de weg moeten kiezen die jou later het beste van pas zal komen, ook al houdt dit in dat je beslissingen moet nemen die moreel niet verantwoord zijn. Naarmate je in het verhaal vordert, zul je ook merken dat de leden van je groep tijdens het reizen het met elkaar zullen hebben over afgelopen missies en grote gebeurtenissen. Dit is een erg leuke toevoeging aangezien het de variatie erin houdt en de gesprekken nooit over dezelfde onderwerpen gaan en altijd anders zullen verlopen.

Het blijft leuk om naar de verschillende gesprekken te luisteren, aangezien de voice-actors een fantastische prestatie hebben neergezet. Alle characters zijn met een grote zorgvuldigheid ingesproken, ongeacht hun rol in het verhaal. De goede prestaties van de voice-actors worden nog meer in het zonnetje gezet door de prachtige muziek die in bepaalde scènes wordt gespeeld. Zo word je al meteen bij het openingsscherm getrakteerd op een fantastisch en episch muziekje dat nog wel een tijdje in je oren blijft naklinken.

Hoewel het wel duidelijk met het geluid goedzit, zijn er toch enkele kleine foutjes bij het grafische gedeelte. Zo zweefden mijn personages af en toe in de lucht rond terwijl ze eigenlijk op een heuveltje zouden moeten staan en zien sommige spreuken er erg blokkerig uit, ondanks dat de graphics op high stonden. Hoewel ze grafisch wel duidelijk het latje wat hoger hadden kunnen leggen, wordt deze misstap gecompenseerd door het hoge gehalte aan bloed dat Bioware voor deze game uit de kast heeft gehaald. Zo zullen er grote plassen bloed ontstaan na grote gevechten en zal niemand, die binnen een radius van vijf meter bij het slachtoffer stond, verschoond blijven. Dit zorgt voor erg toffe scènes waarin ook onder andere onschuldige burgers het bloed van hun familie, alsmede ook het bloed van vijanden, van hun gezicht moeten afvegen. Het moge duidelijk zijn: Bioware heeft een handje in het juist overbrengen van gore.

Het bloed zal vooral in de grote en uitgebreide dungeons in grote mate vloeien, aangezien je hier de meeste tijd van het spel zult doorbrengen. Hoewel ze in grootte nogal van elkaar kunnen verschillen en allemaal min of meer qua opbouw hetzelfde zijn, beschikken ze allemaal wel degelijk over een ander interieur. Zo zul je je weg moeten banen door kerkers, grotten met verschillende rotsformaties en ook bossen. Hoewel er meestal geen sprake is van al te groot detail, zul je je toch wel kunnen verblijden aan het leukere grote geheel. De dungeons zijn grotendeels verdeeld in kleinere gebieden, wiens grenzen verbonden zijn aan laadtijden die af en toe erg irritant konden zijn. Zo kan de laadtijd de ene keer luttele seconden duren terwijl ik bij andere gedeeltes genoeg tijd had om even een botterham te smeren. Geen idee waardoor dat kwam, maar het bevorderde de game-ervaring zeker niet ten positieve. In tegenstelling tot de verschillende dungeons is de wereld van Ferelden in mijn optiek niet al te groot wat zeker geen minpunt is, aangezien er gebruikt wordt gemaakt van één grote map waarin men van plek (van interesse) tot plek (van interesse) kon reizen, zonder in het echt al die meters te hoeven afleggen. Dit bespaart kostbare tijd die je dan kunt gebruiken ten faveure van de missies.

De missies waar ik het in de voorgaande alinea over had, kunnen variëren van het vinden van bepaalde plekken/personen tot het verzamelen van bepaalde dingen, hoewel je waarschijnlijk jezelf het grootste gedeelte van de tijd beesten ziet afslachten voor geld. Dit afslachten kan eigenlijk op twee manieren gebeuren, waarbij de ene naar mijn mening jou veel meer betrekt bij het spel dan de andere. Zo kun je tijdens een gevecht het spel stilzetten, voor een totaalbeeld van het slachtveld nog een keer uitzoomen, en dan per personage de verschillende acties gaan kiezen die hij of zij moet uitvoeren. Simpel, leuk en lekker chaotisch in het midden van het strijdgewoel. Maar de andere keus die Bioware jou biedt, is het gebruik van het tacticsscherm. Dit geeft jou de macht om voordat het gevecht nog begint de verschillende personages opdrachten te geven voor in de strijd. Zo kun je ervoor zorgen dat je warrior van zwaard naar boog wisselt als een vijand buiten een radius van 20m komt (vluchten….) of kun je ervoor zorgen dat je warrior je mage komt helpen als hij van dichtbij wordt aangevallen. Simpel en makkelijk te begrijpen, maar in mijn ogen toch een beetje overbodig aangezien jou dan alles wat het spel leuk maakt uit je handen wordt genomen. De controle over je personages wordt dan min of meer overgenomen door de computer wat er dus voor zorgt dat je stil en achteloos vanachter je pc toekijkt of je tactiek werkt.

Aangezien het verhaal ook bomvol actie en chaos zit, is het mijns inziens het best om de eerste manier te pakken, omdat je dan meer door het verhaal wordt gegrepen. Wat is er leuker dan midden in het strijdgewoel met allerlei dingen tegelijkertijd bezig te zijn en door alle ellende die jouw manschappen wordt aangedaan je niet meer weet waar je het moet zoeken? Want geloof me, het zal op sommige momenten dikke ellende worden. Dan is het maar goed dat jij als één van de laatste Grey Wardens na een verschrikkelijk mislukte veldslag de macht hebt om de hulp van de andere rassen op te eisen. Uiteraard zullen ze allemaal niet als eerste in de rij staan om met jou aan het front te vechten en zul je dus het een en het ander met je multiculturele gang voor hun moeten doen. Maar het zal het uiteindelijk allemaal meer dan waard zijn als je na een dikke 60 uur zwoegen de eindcredits over je scherm ziet gaan en je zo hebt genoten, dat je meteen daarna overnieuw begint met een andere class en een ander ras. Zo is het mij in ieder geval vergaan……

Conclusie en beoordeling

Die Meister, die Besten, les meilleurs equipes, the champions! Dat is het enige wat ik over Bioware kan zeggen na alweer een puike prestatie.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Degelijke rassen en classes
  • Geweldig conversatiesysteem en gevolgen van dien
  • Levende wereld door steeds nieuwe gesprekken
  • fantastische voice-acting en muziek
  • Grafisch degelijk....
  • Veel bloed
  • Heroïsch verhaal en lange speelduur
  • Minpunten
  • maar laat vaak steekjes vallen
  • Laadtijden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Gefeliciteerd mannen.

  • jooow veel plezier dermee! ^_^

  • Nice, Gefeliciteerd and have fun with it

  • Gratz jongens :)

  • Nice !! goed gedaan gasten !

  • Van harte!

  • Tof! Gefeliciteerd gasten :).

  • Geen reactie van de winnende gasten?

  • @CorpFUBAR, of ze dit al gelezen hebben en verder is het vaak zo dat mensen winnen die amper actief zijn op IG bij dit soort prijsvragen… Niet dat ik ze dan niks gun hoor ;)

  • gefeliciteerd luitjes.

  • Gefeliciflapstaart :P

  • Proficiat luitjes ^^

  • !!!! WILLY !!!!

  • Gefeliciteerd!

  • Gefeliciteerd, veel plezier ermee!

  • jammer nog nooit wat gewonnen maar dat komt ooit wel is:P

  • Gefeliciteerd.

  • Congratzz

  • Gefeliciteerd en veel plezier ermee.

  • Have fun!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren