1. The Elder Scrolls IV: Oblivion (PC)

The Elder Scrolls IV: Oblivion (PC)

Ik heb altijd een voorliefde gehad voor het hakken van monsters, verzamelen van glimmende bepansering, en behalen van epische taken. Vooral aan Diablo 2, naar mijn mening een van de beste games ooit gemaakt, heb ik veel plezier beleefd. Toch had ik altijd het gevoel dat er iets miste. Nog nooit was ik een game tegengekomen waar dat handje werd losgelaten en je compleet je eigen gang kon gaan. Nadat ik hoorde van het vervolg in de Elder Scrolls serie, en de goede reacties hierop, ben ik meteen naar de winkel gerend. Eenmaal thuis aangekomen, meteen PC aan en spel d'r in. Na een aantal uur werd me een ding duidelijk: In deze game zou ik nog veel tijd moeten steken.

Zoals je misschien al hebt vernomen, is Oblivion een medieval & fantasy achtige RPG. Maar Bethesda was niet van plan een zoveelste kopie te maken van de dungeonslashers die iedereen kent. In plaats daarvan hebben ze een game gemaakt waarbij vrijheid, keuze, en diepgang centraal staan. Je speelt hierin een persoon die vastzit in de gevangenis om een onbekende reden. Bij dit onderdeel voel je al een fractie van de gigantische vrijheid die het spel biedt. Je kunt je karakter werkelijk op alle manieren vormgeven. Er valt te kiezen uit een groot aantal rassen, waaronder originele zoals katachtigen (Khajiit) en visachtigen (Argonians) Hierna kun je vrijwel alle onderdelen van hun gezicht aanpassen zoals jij dat wil. Wees wel gewaarschuwd, het is erg moeilijk om mooie karakters te maken, dus de randomize optie (willekeurig gezicht) is dan ook vrij zinloos, tenzij je een clown of gehandicapte wil.

Nadat je klaar bent met het maken van je karakter, krijg je van de koning te horen dat hij visioenen had in zijn droom. Hij zou sterven, en aan jouw de taak overlaten om Cyrodiil, het land waarin Oblvion plaatsvindt, te redden van een nog onbekend kwaad. Tijdens je ontsnapping uit de gevangenis leer je de verschillende aspecten van de game kennen. Zo hoeven vijanden niet perse met brute kracht dood gemaakt te worden, maar kunnen ook worden omzeild, beslopen, of tegen elkaar opgezet. Een ander groot verschil met andere RPG's is het skills (vaardigheden zoals sluipen, zwaardvechten, etc) systeem. Deze worden beter door ze te gebruiken, en niet door er puntjes in te steken bij een lvl up zoals bij andere games. Dit brengt plus- en minpunten met zich mee. Je zult er goed mee om kunnen gaan door training, maar zo blijft je karakter wel beperkt in mogelijkheden. De meest interessante skills zijn waarschijnlijk de verschillende takken van magie. Hiermee kun je niet alleen vijanden schade toebrengen, maar ook totaal andere dingen zoals sloten openmaken, vijanden bang/boos maken, en het verlichten en optillen van objecten. Voor de mensen die zich meer willen verdiepen in combat met wapens zijn er een aantal speciale aanvallen gemaakt, elk met ander resultaat (bewusteloosheid, ontwapenen). Al met al dus veel variatie.

Naarmate je je weg uit de gevangenis vervolgt, zul je ongetwijfeld de kern van elke RPG tegenkomen: loot. Helaas valt dit onderdeel tegen. Van beide soorten wapens en bepansering (blade & blunt, heavy- & light armor) zijn per paar levels maar een paar varianten, met af en toe een betovering erop, die dezelfde effecten hebben als spreuken. Vergeleken met andere RPG's, waarbij soms wel 30 factoren een rol spelen, is dit toch wel erg mager. Je zult dus zelden voor een verrasing komen te staan, en blij worden van een drop zoals je dat bij andere games wel doet.

Eenmaal buiten zal je de eerste paar minuten overdonderd zijn. De game is GIGANTISCH. elke richting die je uit kijkt, kan je zo'n tien minuten rechtdoor blijven lopen zonder tegen berg of grens aan te komen waar tegen je word gezegd zegt:'Nee, daar kan je niet heen.' Ook grafisch is het spel zelfs anno '09 nog steeds zeer indrukwekkend. Levensechte bossen, steden, grotten en nog veel meer. Overigens steekt het spel technisch niet zo goed in elkaar. Na het hebben van 3 computers heb ik op elke wel wat problemen gehad. Dit heeft niet zozeer te maken met lage framerate , maar vooral veel crashes, en vreemde gevallen waarbij het spel heel langzaam loopt als je tegen een wolf vecht (ja, alleen bij een wolf ja).

Een grote wereld zou natuurlijk heel leeg aanvoelen als er niets was om te doen. Vandaar dat het spel zo'n vijfhonderd quests rijk is, die stuk voor stuk rond een uur in beslag nemen. Deze zijn onder te verdelen in een aantal groepen. Ten eerste zijn er facties waarvan je quests krijgt, en steeds stijgt in rang bij het halen hiervan. Voor ieder dus zijn ding: moordenaar, magier, dief, gladiator of huurling. Verder zijn er in een aantal dorpen en elke stad (zo'n 7) enkele karakters die je hulp nodig hebben bij hun persoonlijke problemen. En als laatste groep heb je de deadric quests. Dit zijn een soort van halfgoden (veel uitleg word er over hen niet gegeven) die via stenen beelden van zichzelf jou vragen taken te vervullen. De laatst genoemde quests leveren vaak bijzondere beloningen op, en verzachten daarmee de magere hoeveelheid aan loot. Bovendien zijn niet alle quests gericht op combat, wat ook voor nodige variatie zorgt. Je zult onderzoeken, verkennen, stelen, en een aantal unieke taken.

Verder heeft een game als dit natuurlijk andere karakters nodig om mee om te gaan. Aan deze is in Oblivion geen gebrek. De eerste keer dat je Oblivion speelt zal je waarschijnlijk erg geinteresseerd zijn in enkele hiervan, omdat je voelt dat ze een grotere taak hebben dan gewoon rondlopen door de wereld. Dit gevoel zal helaas snel verdwijnen, want ondanks Bethesda's belofte om karakters een dag routine te geven, is het enige wat ze echt doen rondlopen en af en toe met elkaar praten. Pas zodra je zelf bij hun zaken betrokken raakt komt er enige verandering in. Praten geeft een aantal opties: Je kunt ze vragen naar hun mening over het dorp of de stad waarin ze wonen, en naar roddels. Beide hebben niet veel nut, met af en toe wat informatie over bijzondere gebieden en quests. Natuurlijk is het voor de aggresieve onder ons ook mogelijk om zonder enig gepraat iemand de grond in te slaan. De variatie in monster en vijanden maakt dit nog een stuk leuker. Wel heeft Bethesda een systeem in het spel gestopt, dat ervoor zorgt dat vijanden met jouw mee levelen. Dus zodra je eenmaal rond lvl 20 zit, zal je veel dezelfe wezens tegen gaan komen, wat kan leiden tot verveling.

Je zal je waarschijnlijk afvragen hoe het kan dat ik het spel zo'n hoog punt geef met al deze minpunten. Waarschijnlijk heb je zelf ook wel eens het gevoel gehad dat iets verre van perfect was, maar precies wat jij ervan wilt. Zo is het bij mij het geval. Als je het eenmaal oppakt, laat het je niet meer los. Een fantastische sfeer, en om elke hoek ligt wel een nieuw avontuur te wachten. Wees dus gewaarschuwd! Aanschaf van dit spel zal zeker een aantal maanden van je sociale leven opslokken.

Conclusie en beoordeling

Met iets wat je na vijfhonderd uur nog niet hebt uitgespeeld kun je eigenlijk niet fout zitten met je geld. Het feit dat dit een fantastisch spel met een geweldige sfeer is maakt de zaak er voor mij nog beter op. Voor alle mensen onder ons die ook maar een beetje houden van fantasy en RPG's is het sterk aangeraden deze titel te halen.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Grafisch
  • Lengte
  • Vrijheid
  • Variatie
  • Skills & Combat
  • Minpunten
  • Items
  • Crashes
  • lvling

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • SC II heeft er een concurrent bij. Pretty! :O

  • Wordt weer een erg vette game!!!

  • Waar heb ik dit toch eerder gelezen?

  • Wordt weer hetzelfde verhaal als bij StarCraft waarschijnlijk, gewoon weer hetzelfde spel uitbrengen, maar dan wat mooier, en met meer units. Laat maar. Al moet ik wel zeggen dat ik dit visueel gezien aantrekkelijker vind dat SC.

  • Nou… Whauw? :P

  • vet zeg=D hoewel t nog niet zoveel verteld aangezien iedereen een goeie trailer kan maken (A)

  • ziet er wel goed uit!! :DDD

  • wow looking good!

  • Heeft een betje het allure van UT3 maar dan in RTS vorm, ziet er wel mooi uit dus, maar kdenk toch dat deze nix voor mij is, geef mij maar het goeie oude recept van Red Alert :)

  • YAAY

  • Nice.

  • Dat is eigenlijk gewoon HET bewijs dat xbox360 zuigt…

  • @Xfront: Een echte concurrent zal SC2 niet krijgen. DOW was een erg goede RTS maar vormde nooit een bedreiging voor WC3.

    Anyways, het ziet er heel erg uit als DOW, wat niet erg was ofc want die was wel vet :)

  • Not bad, not bad

  • Veelbelovend

  • Dat is eigenlijk gewoon HET bewijs dat xbox360 zuigt…

    Waar slaat dat op?

  • Screens zien er veelbelovend uit. Nu de game zelf nog…

  • Ziet er best goed uit.

  • @xfront



    daar slaat je moeder op!

  • Taartman, je bent gay want je uitspraak slaat nergens op. Het gaat over een pc game, en niks gaat over de 360.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren