1. Operation Flashpoint: Dragon Rising (X360)

Operation Flashpoint: Dragon Rising (X360)

Frustratie is iets waarmee ik maar al te veel in aanraking kom en dat is meestal ongewenst. Sloom fietsende fietsers waar je niet omheen kunt, lange rijen bij de supermarkt en eeuwige laadtijden bij mijn PlayStation 2-games. Tsja, frustratie is iets waar je niet omheen kunt! Maar frustratie is er in verschillende soorten en maten. Als het regent is die sloom fietsende meneer voor je net wat vervelender dan wanneer het lekker warm en droog is. Maar de hoeveelheid frustratie die je in Operation Flashpoint: Dragon Rising zult beleven is werkelijk ongelooflijk!

Operation Flashpoint: Dragon Rising is het vervolg op het overrealistische en belachelijk moeilijke Operation Flashpoint. Ondanks deze twee veel te lange woorden wist de game door zijn grote diepgang en goede gameplay de harten van vele gamers te veroveren en wordt hij nog steeds beschouwd als de beste tactische shooter aller tijden. Maar zes jaar later (in 2007 om precies te zijn) leek het zo te zijn dat de gevierde game nooit een officieel vervolg zou krijgen, tot het moment dat de eerste (geweldige) screenshots verschenen van deeltje twee: Dragon Rising. Nadat met veel bombarie de officiële aankondiging er doorheen was begon een drama van uitstel voor de game. Twee jaar later is dan toch het officiële vervolg verschenen op Operation Flashpoint. In dit vervolg ga jij op reis naar Skira, een olierijk eiland aan de kust van de grens tussen China en Rusland. Omdat Rusland dit eiland al tijden in zijn bezit heeft, ondanks dat het origineel eigendom was van China, besluiten de Chinezen actie te ondernemen. Omdat de wereld behoefte heeft aan olie in de nabije toekomst gaat China achter het eiland Skira aan, claimend dat het nog steeds hun eigendom is. Terwijl de spleetogen aan de grens van Rusland een afleiding opzetten door hun troepen erheen te laten oprukken, dropt het zijn mannen op Skira. Deze actie roept om een reactie van Rusland, welke de hulp inroept van bondgenoot Amerika, die meteen uitrukt. En zo komt het dat jij als soldaat gedropt wordt op Skira om vervolgens de volledige controle over je mannen te nemen, en tot het einde van de oorlog door te gaan.

Een vernuftig verhaal dat een fictioneel eiland heel dicht tegen de waarheid aan weet te duwen, waar de gameplay al mijlen ver opgerukt is in de realiteit. Operation Flashpoint: Dragon Rising doet namelijk precies wat er in de echte wereld ook zou gebeuren als je geraakt wordt door een klein stukje lood; Boem! Dood! Door dit gegeven zul je nooit tactieken die ook maar in de buurt komen van ‘Run and Gun’ kunnen gebruiken waarmee de game zich volledig afscheidt van alle hedendaagse consoleshooters. Maar niet alleen jij moet overleven, maar ook je squadleden hebben recht op een toekomst. Om dit te realiseren zul jij je troepen orders moet geven via een erg onhandig menu, welke ze vervolgens toch niet opvolgen. De frustrerende combinatie van die twee zorgt er vaak voor dat de game als een solomissie aanvoelt, behalve op de schaarse momenten dat de AI het goed doet. Zo zijn er zeker momenten dat jij je zult schamen omdat je zelfs met je neus tegen het scherm niet de vijanden ziet die je computervrienden wel zien. Daarnaast is de slimme tegenstander altijd bereidt een kogel door je hoofd te jagen, zowel vanuit de flank, van achteren of vanuit de frontlinie. Hierdoor zul je altijd snel moeten handelen, iets wat niet altijd erg gemakkelijk is in Operation Flashpoint: Dragon Rising. Voor elke actie zul je eerst een aantal menu’s met vele opties moeten doorkruizen. Op de PC was dit niet zo’n probleem, maar met de pookjes een optie uitkiezen terwijl er op je geschoten wordt is absoluut geen pretje. Gelukkig voelt het schieten in de game wel een stuk beter aan dan in de gemiddelde shooter. Elk wapen schiet weer een beetje anders dan de ander en door het ongelofelijke realisme schiet je er heerlijk doorheen!

Want niet alleen de wapens, maar eigenlijk alles in Operation Flashpoint: Dragon Rising voelt realistisch aan. De personages reageren realistisch, bewegen realistisch en handelen ook zeer realistisch; zo zal een vijand nooit stil blijven staan op het slagveld, maar altijd strategisch proberen te flanken of cover te nemen. Dit klinkt natuurlijk standaard voor vijandige AI, maar onder andere de communicatie die je waarneemt tussen de vijandige partij is erg goed gedaan. Mede hierdoor voelt Operation Flashpoint: Dragon Rising aan als een echte oorlogssimulator. De gameplay is buiten de vele frustraties feilloos, maar wordt helaas geteisterd door vele bugs en ook een aantal glitches. Soms blijf jij of een van je maten haken in cover, vallen vijanden door de grond of verdwijnen voertuigen voor je neus. Buiten deze problemen weet Operation Flashpoint: Dragon Rising zijn presentatie en andere technieken perfect neer te zetten. De artstijl van de game is fenomenaal en zet een enorme sfeer neer voor een game die daar eigenlijk helemaal niet om draait. Doordat het eiland Skira zo reusachtig groot is zijn voorwerpen als bomen en struiken heel erg pixelig geworden, wat meer duidt op snelheid in productie dan een klein foutje. Met dat gezegd moet ook gezegd worden dat de rest van de game er geweldig uitziet; de achtergronden, personages en vele details zien er top uit en daarvoor verdient Codemasters toch een klein sterretje achter de naam , zeker omdat het gaat om zo’n grote wereld.

Conclusie en beoordeling

Operation Flashpoint: Dragon Rising is een game die zijn grote ups en downs kent. Als je houdt van een realistische shooter waar elke vorm van makkelijk doen afgestraft wordt is dit helemaal jouw game, maar wanneer je een lekkere run’n’gun fanaat bent moet je deze game zeker laten liggen. De game speelt ondanks de grote frustraties van het realisme heerlijk weg en het feit dat Codemasters elk wapen apart heeft kunnen laten aanvoelen is erg knap, daarnaast geldt dit ook voor voertuigen. De artstijl en al het grafische gebeuren in de game is fantastisch, maar pixelfoutjes in onder andere het groen van Skira hebben hier smet op. Toch blijft Operation Flashpoint: Dragon Rising een zeer degelijk vervolg in een franchise die zich staande zal blijven houden!
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Realisme
  • Heerlijke gameplay
  • Elk wapen/voertuig voelt anders aan
  • Artstijl en graphics
  • Minpunten
  • Overrealisme?
  • Veelal frustratie
  • Grafische fouten
  • Bugs en glitches

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • vet

  • yay :}

  • vet

  • okée, cool..

  • OW, daar ga ik zeker heen!

  • Idee klinkt cool, hopelijk is de uitwerking dit ook.

  • vet alleen kut dat ik in winschoten woon dus het is te ver voor mij.

  • Daar ga ik heen

  • Aangezien het een paar minuten fietsen is ga ik bijna zeker wel even kijken. :)

  • Vet!!!

  • tof

  • Tegen die tijd is het mooi weer, en Rotterdam ligt hiernaast, dus ik ga er dan wel even naar toe denk ik :)

  • chill ga der zeker heen. word wel lagge!!

  • jeeuj alleen woon een aantal uren rijdn van rotterdam

  • Helaas, daar woon ik te ver vandaan. Maar leuk voor de mensen die wel gaan.

  • Erg tof evenement, helaas is het ver weg voor mij. Maar in de toekomst dat ik er misschien heenga wnat ik ga waarschijnlijk in Rotterdam studeren :)

  • hmmm miss ff een kijkje nemen

    woon er 2 minuten vandaan

  • wie wil meee doen met mgs beta pm mij

  • Tof!^^

  • Goed idee, gamen word steeds normaler in de samenleving.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren