1. Colin McRae: DiRT 2 (PS3)

Colin McRae: DiRT 2 (PS3)

De Colin McRae-serie bestaat al een poosje. Ik weet nog goed hoe ik de 2005 versie helemaal plat gespeeld heb op m’n PlayStation 2. Elke keer maar die beste tijd neerzetten en genieten van de geweldige omgevingen. Bovendien vond ik het destijds supervet dat alle auto’s een cockpitview hadden, iets wat toen vrij zeldzaam was in racegames. Eigenlijk heb ik sindsdien de Colin McRae-serie niet meer aangeraakt, DiRT heb ik vorig jaar een keer uit de budgetbak gehaald en was naar mijn mening niet echt ‘je-van-het’. Toch was deze game blijkbaar succesvol, want het vervolg ligt sinds kort in de winkel, DiRT 2. Ik besloot deze tóch maar in huis te halen, wat absoluut de juiste keuze is geweest.

Het gevoel dat ik had in 2005 kwam weer helemaal terug. DiRT 2 is een enorm sterke rallygame geworden, die absoluut boven in het lijstje van betere racegames hoort. Het eerste wat opvalt is het visuele plaatje, zowel de menu’s als ingame is het spel door een ringetje te halen. Zoveel detail in omgevingen, vuil, zand en auto’s heb ik in een game van dit genre nog nooit gezien. Je hebt je rallyauto nog nooit zo vies kunnen maken en je hebt nog nooit het zand zo zien opstuiven, om nog maar te zwijgen over het heen en weer waaien van het gras en het opstijgen van bladeren.

De bladeren stijgen alles behalve overal op. Want de verschillende locaties en omgevingen die je in DiRT 2 tegen zal komen zijn oogstrelend. Overal is wel een bepaald punt waarvan je denkt; ‘Wow, wat een geweldige baan’. Denk maar eens Kroatië, waar je vooral door de modder en bossen rijdt. Maar zodra je in Utah komt, zit je vooral in een woestijnachtig gebied. Met alle gevolgen van dien, in Kroatië zal je auto onder het modder en zand zitten, maar in Utah zal je enorme zandwolken achter je auto zien verschijnen en heeft je wagen waarschijnlijk aardig wat schade opgelopen door de vele rotsen en keien die te vinden zijn. Die schade is ook nog eens enorm goed uitwerkt, het schadesysteem zag er in deel één al vrij goed uit, maar heeft nu nog dat extraatje gekregen die het nodig had. Als je met tweehonderd kilometer per uur over de wegen van Utah rijdt zit je alleen maar te hopen je wagen niet total-loss tegen een rots parkeert.

Nu we het over parkeren hebben, al je auto’s staan opgeslagen bij je caravan. Dat klinkt misschien raar, maar je hebt een eigen caravan, wat in principe gewoon je eigen huis is. Een huis die je over de hele wereld meeneemt, je staat namelijk telkens op een andere ‘race-stand’ ergens in de wereld. Je kunt hierbij zowel buiten je caravan gaan staan, maar ook binnen. Buiten staan al je wagens, hier kun je ze tunen, bijstellen en hier en daar wat pimpen of gereed maken voor je volgende race. Ook kun je hier de opties van de game naar jouw smaak instellen. Verder is het laatste nieuws ten behoeve van je carrière hier te bekijken. Het ziet er allemaal, zoals je zou verwachten, gelikt uit. Je ziet publiek langs lopen en voor jouw stand staan te juichen, daarnaast zit je personeel nog aan hun bureau en kopje koffie te drinken en met elkaar te praten. Zodra we naar binnengaan valt het kopje ‘My Stuff’ direct op, hierin staan al je statistieken. Zoals je relationships die je met andere rallyrijders hebt, maar ook de voortgang in je trophies of achievements zijn hier te vinden. Verder kan je er een multiplayer-race beginnen en nog een aantal extra’s. Maar het belangrijkste wat we in de caravan zien, is natuurlijk de DiRT Tour.

De carrièremodus in de DiRT 2 is namelijk erg uitgebreid. Er is een enorm arsenaal aan landen en omgevingen waar je een race kunt gaan doen. Per land zijn er een aantal races die je kan voltooien, waardoor je experience-points verdiend. Er zit namelijk een heus levelsysteem in DiRT 2. Met elke race die je rijdt verdien je XP, hierdoor gaat je racelevel omhoog. Je begint vanzelfsprekend bij nul en het gaat oneindig door. Het is een welkome toevoeging want je bent op die manier continu bezig om een level up te gaan, zoals sommigen misschien wel herkennen uit de multiplayer van Call of Duty. Het levelsysteem gaat ook in de multiplayer verder, hier heb je weliswaar geen racelevel maar een ‘famelevel’. Je zult hier ook geen XP maar FP verdienen, wat staat voor ‘fame-points’.

De fame-points verdien je op dezelfde manier als offline, zoveel mogelijk races rijden. Bij elke race krijg je aantal FP, waardoor je een level omhoog gaat. Het blijft hierdoor leuk en uitdagend, je speelt ergens voor en dat is erg leuk. Natuurlijk mogen hiervoor de nodige trophies en achievements niet ontbreken. De multiplayer zelf werkt erg goed. Je hebt hierin twee verschillende modi, de zogenaamde Pro Tour en Jam Session. De Pro Tour’s zijn ranked matches en kun je maximaal met vier mensen spelen. De Jam Session’s zijn unranked matches, je kunt hierbij je eigen regels verzinnen en maximaal met acht mensen tegelijk race. Het aantal racers lijkt op het eerste gezicht niet erg veel, maar is meer dan genoeg. Het blijft een enorm slagveld met online-races, iedereen doet z’n uiterste best om die eerste plaats veroveren. Je tegenstanders zijn ook bepaald niet mals, waardoor je nog beter je best zal moeten doen. Het werkt online allemaal hartstikke goed en geen spoortje lag te bekennen, wat als een enorm pluspunt mag worden gezien.

Wat ook als pluspunt mag worden gezien is het flashback-systeem. We kenden dit uiteraard al uit GRID, maar het blijft een enorm handig goedje. Als je net in een zeer moeilijke race zit, waar je een fatale crash hebt gemaakt dan prijs je Codemasters de hemel in omdat ze het flashback-systeem in de game hebben gestopt. Het werkt precies hetzelfde als in GRID en is gewoon kort gezegd superhandig. Maar je zult deze functie eigenlijk niet vaak nodig hebben omdat je tegen een tegenstander aanklapt of iemand die je aan de kant beukt, het is meestal je eigen fout. Wat eigenlijk komt omdat je bijna altijd tegen de klok rijdt en minder vaak met acht man op een baan de eerste plek probeert te veroveren, wat stiekem wat jammer is. Toch blijven er wel een aantal races over die dit wel hebben, maar ik had er eigenlijk graag wat meer gezien. Mede doordat de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders aardig hoog zit en het net lijkt alsof je tegen echt mensen rijdt. Verder komt het genieten van de races komt ook door de lekkere soundtrack die in de game is verwerkt.

Conclusie en beoordeling

Codemasters heeft met DiRT 2 simpelweg de beste rallyracer neergezet. Dit komt door een opsomming van grote pluspunten, ik noem de geweldig graphics en het enorm handige flashback-systeem. De vele races worden voorgeschoteld in geweldige omgevingen met veel detail en ‘dirt’. Waarbij je met de uitgebreide carrièremodus aardig wat races tot je beschikking hebt. De soundtrack is ook nog eens heerlijk en de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders is zeer goed. Door het level-systeem blijft de game zowel online als offline lekker uitdagend, ook de multiplayer is zeer goed uitgewerkt. Het maakt DiRT 2 allemaal tot een ware topper, ik heb zelf geen minpuntje kunnen vinden…
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Visuele pracht
  • Uitdagend level-systeem
  • Goede uitgewerkte multiplayer
  • Zeer handig flashback-systeem
  • Lekkere soundtrack
  • Gedetailleerde omgevingen
  • Uitgebreide carrièremodus
  • Kunstmatige intelligentie tegenstanders
  • Minpunten
  • Geen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Deze game gaat ownen!!!!

  • ziet er cool uit

  • jah, wat die gast boven me zegt!

  • Het eerste deel werd internationaal goed ontvangen. De recensie van de Xbox-versie kun je nog altijd teruglezen op InsideGamer.

    De PC-versie werd internationaal zeer goed ontvangen. De Xboxversie niet zo bijzonder, waar jullie het cijfer in jullie recensie een goed voorbeeld van is. Maar dat deeltje 2 er weer veelbelovend uit ziet, is geweldig nieuws natuurlijk :). Moet deel 1 nog steeds spelen, hoop het zeer snel te doen :).

  • Hmm, niet echt veel nieuws bij deze update…



    Maargoed deze game gaat wel fokking dope worden!

  • Ik wordt gek als ik deze game zie, hopelijk wordt hij beter dan zijn voorganger:D

  • Echt wel supermooi!

  • Ziet er goed uit, hoewel de straten er toch wel een beetje kaal uitzien.

  • super super mooi

  • @WiiZzhole



    Een 7,5 is naar mijn maatstaven een goed cijfer.

  • Ik zeg niet dat het slecht is, Lauran. Ik zeg ''niet bijzonder''. Een beter voorbeeld was naar mijn mening de PC-versie geweest. Die kreeg overal dikke negens, snap je wat ik bedoel?

  • NICE, heb 'm al als achtergrond! :D

  • Ziet er weer erg sfeervol uit, erg vergelijkbaar met Mafia enkel mooiere graphics. Het lijkt erop dat ze trouw blijven aan de vertrouwde formule mooi zo. Als ze dezelfde gameplay behouden gaat deze game wel niet voor iedereen zijn. Nu denkt iedereen wellicht vet, vet maar er is echt veel verschil tussen Mafia en GTA. Heb em ook als achtergrond gezet voor een paar dagen.

  • zalig 8-)

  • Oh ik wil de release data wel eens weten! Damn nice!

  • Ok, mafia is cool, maar ik vind de setting niet echt leuk… Ik bedoel, die wereld ziet er zo's jaren 80 uit, en dat kan me niet echt bekoren, maar afgezien van dat ziet het er wel een zeer strakke game uit, maar ik blijf toch liever bij GTA4

  • @Lau

    een 7.5 is wel goed, maar meestal is dat alleen voor de fans en gebruik je je geld meestal voor een andere game!



    on-topic: van 1 screen wordt ik niet warm of koud van! wel goede grfx!

  • Ziet er mooi uit op de achtergrond van me blackberry mauahaha

    Ben btw net gestopt met deeltje 1 zit nu in de 13e missie volgens mij =)

    Wel een vette game, wel verouderd en beetje eentonig maja deeltje 2 wordt vast weer net zo revolutionair als mafia 1 6/7 jaar geleden was

  • _O_

  • Kan echt niet wachten totdat Mafia 2 uitkomt! Ikhad destijds deeltje 1 voor de PC uitgespeeld en hij was heel erg vet ..:)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren