1. Call of Duty: Modern Warfare 2 (PC)

Call of Duty: Modern Warfare 2 (PC)

“Roger Bravo, we gaan nu na-a-a-a-r-r-r… b-b-i-n-n-en.”. Veel gamers waren bang dat momenten als deze vaak zouden gaan plaatsvinden toen IWnet werd aangekondigd. Al jaren zweren de met toetsenbord en muis bewapende gamers bij dedicated servers, het is dan ook niet meer dan logisch dat ze gefrustreerd raakte toen het vervolg op een van de populairste online shooters ooit deze achterwege liet. Zelfs na een grote petitie en eindeloos gepleit hield Infinity Ward voet bij stuk. Ze bleven volhouden dat IWnet een betere ervaring op zou leveren dan de oude vertrouwde dedicated servers. Is deze uitspraak ook gegrond?

De campagne begint een aantal jaar na de gebeurtenissen uit deel een. De hoofdrolspeler van Modern Warfare, Soap, is ook weer van de partij, maar dit maal zal hij jouw helpen inplaats van dat je als hem speelt. Gedurende de meeste missies zul je dus spelen met de nieuwkomer “Roach”. Dat je de nieuwe recruut bent betekent overigens niet dat je gematst wordt, de missies die je moet uitvoeren zijn uiterst gevaarlijk en er is een grote kans dat je het loodje legt. Hoewel de missies vaak nog steeds dat epische Hollywood gevoel hebben zoals dat in het eerste deel ook aanwezig was, doet de campagne toch onder voor zijn voorganger. Er is in dit deel meer afwisseling aanwezig doordat je tijdens de missies onder andere moet bergklimmen, zwemmen of racen op sneeuwscooters, maar het is niet langer een gigantische adrenaline rit. Je bent namelijk nooit bang voor wat komen gaat en ook nooit trots op wat je zojuist hebt klaargespeeld. Vijanden zijn dan wel gevaarlijk, maar dit zijn ze niet omdat ze zo slim zijn of echt tegenstand bieden, maar omdat ze in grote getalen aanwezig zijn. Op enkele momenten na bestaat het hele spel uit één-tegen-honderd situaties. Niet alleen is dat uiterst ongeloofwaardig, maar ook het spelplezier lijdt eronder. Van een “realistisch” oorlogsspel verwacht ik meer, want als ik wil kleiduiven schieten dan pak ik wel Duck Hunt erbij. Ook het feit dat de campagne maar een belachelijke zes uur aan gameplay oplevert is een slechte zaak.

Audiovisueel is het spel er niet heel erg op vooruit gegaan ten opzichte van zijn voorganger. Hoewel er nu meerdere soorten omgevingen aanwezig zijn en deze ook groter zijn geworden, zijn de textures nog steeds ronduit bagger. De karakters en gebouwen zien er prima uit, maar het gras en de grond heeft hier zwaar onder te lijden. Het pluspunt hieraan is dat het ervoor zorgt dat verouderde systemen het spel ook goed kunnen afspelen, maar een optie om het te verbeteren zou zeker geen overbodige luxe zijn. Alle geluiden in het spel zijn niet merkbaar veranderd ten opzichte van het eerste deel. Het had leuk geweest als er wat meer verschil had gezeten tussen de geluiden van wapens, want op een paar uitzonderingen na hebben ze vaak hetzelfde geluid, maar toch is de kwaliteit nog steeds goed. De muziek heeft wel een sprong voorwaarts gemaakt, het is namelijk van een uitstekende kwaliteit. Het past perfect bij de missies en verreikt de ervaring van het spel aanzienlijk. De voice-overs zijn ook van topkwaliteit, niets op aan te merken. Stemmen komen zeer geloofwaardig over, nooit zal je een soldaat rustig horen praten terwijl je hevig in strijd bent met een groep vijanden. Audiovisueel is bijna alles dus in orde, maar er zijn wel een aantal punten waar het beter had gekund.

Natuurlijk moet dit spel het voor de meeste gamers hebben van de multiplayer. Modern Warfare had wellicht wel een erg goede singleplayer campagne, maar de reden waarom hij zo goed ontvangen werd was de ontzettend verslavende multiplayer. Modern Warfare 2 neemt het stokje over van Modern Warfare door een flink aantal simpele toevoegingen te maken, maar de basis van de multiplayer hetzelfde te houden. Nog steeds zul je door middel van opdrachten uitvoeren en kills maken punten behalen die nieuwe wapens en voorwerpen beschikbaar stellen. Ook het perk systeem is terug van nooit weggeweest. Er zijn meerdere soorten perks beschikbaar waarvan je er drie kan kiezen, deze geven ieder een bonus aan je karakter. Dit maal kan je door veelvuidig gebruik van een perk ook de perk verbeteren naar een “pro-perk” die een nog grotere bonus oplevert. Ook zijn er nu nieuwe voorwerpen toegevoegd die de granaat kunnen vervangen. Zo zijn er nu onder andere semtex-granaten, gooibare messen en hoofdschilden. Een aantal wapens uit het vorige spel heeft het niet gered tijdens de overzetting, maar de grote hoeveelheid nieuwe wapens maakt dit feit meer dan goed. De verschillende geweren en pistolen zijn goed uitgebalanceerd en voelen ieder anders aan. Naast de wapens, perks en voorwerpen zijn ook killstreaks weer van de partij. Killstreaks belonen de goede spelers door middel van helicopters, radarvliegtuigen of andere middelen na het doden van een bepaald aantal vijanden. Je kan kiezen tussen een redelijk aantal verschillende killstreak beloningen. Een nieuwe toevoeging die hier op inspeeld is de deathstreak beloning, zoals de naam al doet vermoeden is dat precies het tegenovergestelde van de killstreak. Als je meerdere keren achter elkaar dood gaat zonder een kill te maken zul je een deathstreak beloning krijgen. Deze bieden lang niet zoveel hulp als de killstreak beloningen, maar kunnen wel net het verschil maken tussen leven en dood.

De deathstreaks hebben uiteindelijk dus weinig impact op het spel, iets wat de killstreaks zeker wel doen. In het eerste deel was er één helicopter beschikbaar die het leven van vele spelers al zuur maakte. Nu zijn er niet alleen verschillende helicopters, maar ook straaljagers en bommenwerpers beschikbaar. Waaronder zelfs de gevreesde AC-130 die een team binnen enkele momenten kan vernietigen. Deze killstreaks zijn helaas niet altijd even gebalanceerd, vooral laatstgenoemde kan flink wat woede veroorzaken bij spelers, want vijf keer achter elkaar doodgaan zonder ook maar een meter te lopen is nooit leuk. Aan de andere kant heeft de bestuurder van de AC-130 wel dikke pret, want niet alleen levert het een overvloed aan punten op, maar je kan de wapens van de dodelijke machine ook zelf besturen. Een aantal andere killstreaks laten dit ook toe, maar geen van deze komt dichtbij de kracht en het plezier die een AC-130 geeft.

Tot nu toe dus bijna alleen maar goed commentaar over de multiplayer, maar toch moet ik de in de inleiding genoemde gamers teleurstellen. De afwezigheid van dedicated servers maakt zoals verwacht een ontzettend groot verschil en dat is zéker niet positief bedoeld. Hoewel het op het eerste gezicht niet erg opvalt is er constant lag aanwezig. De ping van spelers ligt té vaak boven de honderd, wat toch wel de grens is voor een goed reagerend spel. Veel te vaak. Door goed gebruik te maken van maskering valt het niet altijd even goed op, maar het is wel degelijk aanwezig en heeft een grote invloed op het spel. Daarbij komt ook nog eens dat de hostende speler hier geen last van heeft, waardoor je dus een oneerlijke host advantage krijgt zoals dat wel eens vaker gebeurd bij console spellen. Ook het matchmaking systeem heeft kuren. Het werkt redelijk als je alleen bent, maar als je met anderen probeert een spel te zoeken gaat het vaker fout dan goed. Zo zal je waarschijnlijk meerdere keren een lobby moeten verlaten omdat de spelers verdeeld worden over verschillende lobbies, terwijl je in de eerste plaats samen in een groep ging omdat het spel je in één lobby zou moeten plaatsen. Ook zijn er veel connectie problemen waardoor de ene speler om een of andere onbekende reden een lobby niet in kan gaan en de ander wel. Daarbij komt ook nog eens dat er geen chatfunctie aanwezig is in de lobby, wat getuigt voor het feit dat Infinity Ward weinig heeft nagedacht tijdens het porten naar de PC. Wel is er de mogelijkheid om te praten via een microfoon in de lobby, maar de meeste mensen kiezen dan toch voor een alternatief programma, want de kwaliteit van het geluid is niet al te best. Er is ook geen functie om te stemmen voor een map. Je zit dus vast aan de map die de lobby kiest, wel is er een functie om te proberen de huidige map weg te stemmen, maar dan zit je zeker vast aan de map die daarna automatisch gekozen wordt. Je kan namelijk maar eenmalig stemmen, ook als er een nieuwe map aan bod komt. Als je dan toch eindelijk in een spel arriveert krijg je ook nog vaak te maken met pauzes omdat een andere host gekozen moet worden of met connectieproblemen omdat de huidige host een niet al te beste connectie heeft, vaak kiest het spel een host uit terwijl er andere mensen zijn die geschikter zijn voor die taak.

Een aantal van deze problemen vloeien ook door naar de nieuwe speelmodus Spec-ops. Hoewel het co-op idee leuk is en er een lekkere hoeveelheid aan veschillende soorten missies zijn, is de afwezigheid van dedicated servers een te groot gemis. Waar de lag in de normale multiplayer modus gemaskeerd wordt is daar veel minder sprake van in de spec-ops modus. Lag is goed te zien en ook te merken, in sommige gevallen zelfs tot het onspeelbare aan toe. Ik moet toegeven dat het overgrote deel van de missies die ik gespeeld heb hier weinig last van hadden, maar er waren toch een een aantal rondes waar de hoge ping en connectie problemen het snel verziekte. In de andere gevallen was de hoge ping ook zeker wel aanwezig, maar deed de maskering zijn werk goed. In het geval dat het allemaal wel goed werkt zijn de spec-op missies wel degelijk een leuk tijdvermaak. De hoeveelheid verschillende missies zorgt ervoor dat er altijd genoeg afwisseling is om je niet te vervelen en het puntensysteem zorgt voor een redelijke hoeveelheid herspeelbaarheid. Het enige nadeel is dat het spel niet heel erg geschikt is voor co-op. Het voelt meer alsof je singleplayer speelt met een bot, maar dan met een die wél slimmer is dan de afgelopen Amerikaanse president. Je doet beiden gewoon je best en werkt eigenlijk amper samen. Veel verder dan het niveau “Jij dekt die kant en ik deze.” of “Kan je me even omhoog helpen?” komt het eigenlijk niet en dat is jammer. Het is begrijpelijk dat je helaas niet het hele spel kan aanpassen om het meer geschikt te maken voor een co-op modus, maar wat meer kleine veranderingen exclusief voor deze modus hadden al een goede stap geweest. Want als je toch op een solo toer gaat dan kan je net zo goed verder gaan met de singleplayer en als je liever een aantal erg minimale samenwerkingsmogelijkheden wilt, dan is het standaard multiplayercomponent een betere keuze. Helaas is dan ook het perfecte woord om dit spel te beschrijven. Elk onderdeel waaruit het spel bestaat heeft zowel een goede kant als een “helaas kant”. Jammer, maar helaas.

Conclusie en beoordeling

Al met al is Call of Duty: Modern Warfare 2 zeker geen slechte game. De kanttekening daarbij is dat het ook geen ontzettend goede game is. De overdreven campagne modus, de slechte textures, de afwezigheid van dedicated servers en de grote lobby problemen zeggen al genoeg. Het spel is zeker vermakelijk en zal een hoop tijd in beslag nemen, maar het komt niet eens dichtbij de kwaliteit van die inmiddels twee jaar oude shooter genaamd Modern Warfare.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Epische singleplayer...
  • Ontzettend verslavend
  • Muzikale perfectie
  • Grafisch goed...
  • Co-op via Spec-ops...
  • Minpunten
  • die net iets te episch is
  • Te korte campagne
  • Lobby kuren
  • Lag
  • maar zeker niet indrukwekkend
  • maar het past niet bij gameplay

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Okeej… Afwachten dan maar…

  • Ben benieuwd, drawn to life was echt leuk. ^^

  • Laat maar komen!

  • Laat maar komen idd!!

  • ben benieuwd..



    originele insteek.. potentie genoeg..

  • ben ook benieuwd



    orginele insteek, zal denk ik ook handig gebruik maken van de stylus en het touchscreen.



    ben nogmaals echt benieuwd.


  • ik ben niet echt benieuwd :P

  • zeg dan niks….



    hmmm drawn to life vond ik erg leuk, zou graag wat meer willen weten over dat construction combat

  • laat maar komen! maar ligt het aan mij, of zijn die graphics erg lelijk? (het kan echt aan mij liggen hoor!) maar ik vond drawn to life wel aardig leuk…

  • Geinig :P

  • klinkt leuk, hopen maar!

  • Drawn Together :D

  • Drawn to life was na mijn mening een flop hopelijk word dit beter!

  • Leuk, alleen de kiddy figuurtjes had nou niet perse gehoeven.

  • Ik vondt Drawn to life best wel leuk…

  • ik was al verkocht bij het woord \"Archineer\" xD!!!

  • Draw to Life is te dope het maakt geniaal gebruik van de opties van de DS! Dus ik hou deze game zeker in de gaten!

  • ziet er leuk uit

  • ziet er vet uit!

  • http://media.insidegamer.nl/screenshots/public/12564/118514.jpg

    - Dat poppetje lijkt beetje op Naruto.



    Ziet er overigens goed uit

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren