1. Call of Duty: Modern Warfare 2 (X360)

Call of Duty: Modern Warfare 2 (X360)

Een mooie kaft en een spannende titel op een boek, een mobieltje met een touch-screen, borsten op de vrouw. Allemaal details, maar als deze details niet op laatstgenoemden aanwezig waren, zouden ze toch een stuk minder aantrekkelijk zijn. Oké, ze zouden er nog mee door kunnen, maar het boek zou minder verkopen, het mobieltje zou minder prettig zijn en de dame zou minder scoren in de plaatselijke disco. Hetzelfde werkt dit met Call of Duty: Modern Warfare 2, want wat worden we toch overladen met schitterende details en eindeloos veel keuzen.

Het begint allemaal al in het hoofdmenu; naast de gebruikelijke singleplayer en multiplayer biedt het spel ons nu ook de uitdagende spec ops mode, een modus waarin je zoveel mogelijk sterren moet verzamelen door variërende opdrachten te voltooien. In de singleplayer valt meteen al op hoeveel tijd er is gestoken in het maken van het spel wanneer de speler een grote ijsklif op moet klimmen. Voor zover ik weet zou menig gamedesigner zich hier van afdoen met een lullig cutscenetje of de scene gewoon helemaal weglaten, terwijl Infinity Ward ons de mogelijkheid geeft om met metalen pikhouwelen zelf de berg te beklimmen. Dit alles wordt schitterend op mijn beeld getoverd en biedt een unieke spelervaring. Toegegeven, erg uitdagend is het niet, maar dit soort kleine dingetjes geven wel een gigantische kick en laten je helemaal opgaan in het spel. Een paar opdrachten verder word ik de zee in gegooid, met als taak het bevrijden van enkele gijzelaars op een booreiland, terwijl ik een kwartier geleden nog aan het vluchten was voor een stel op hol geslagen Brazilianen met uzi’s ergens middenin de krottenwijken van Rio de Janeiro. Helaas is na ongeveer zes uur spelen mijn uitdagende avontuur alweer voorbij, maar jammer vind ik dit niet. Zelden heb ik een singleplayer spel met zoveel voldoening afgesloten en het is me overduidelijk dat Infinity Ward heeft gekozen voor kwaliteit boven kwantiteit.

Ook in de multiplayer krijg ik weer een groot arsenaal aan keuzes voorgeschoteld en barst het van de goed uitgewerkte details. Niet alleen vind je hier de modi die je allang kent van andere spellen, zoals het simpele Team Deathmatch of het spannende Search & Destroy, maar ook talloze anderen waar je vast nog nooit van hebt gehoord. Hebben de makers dan misschien toch meer gekozen voor kwantiteit en de afwerking een beetje verwaarloosd? Na enkele uren spelen is de twijfel volledig weg en is het me duidelijk dat ook de multiplayer haarfijn in elkaar zit; alles is tot in de puntjes geregeld. Gaat de host weg terwijl het potje nog op volle toeren bezig is? Geen probleem, Infinity Ward heeft daar namelijk een oplossing voor; wanneer de host weg gaat wordt er simpelweg een andere host gekozen en vliegen de kogels binnen twintig seconden alweer door de lucht, in plaats van dat jij diep zuchtend de beloning voor je 10-kill streak aan je neus voorbij ziet gaan.

Maar niet alleen in-game vliegen de keuzes en details je om de oren, ook tijdens de voorbereiding word je er al mee doodgegooid. Naast de gebruikelijke keuze uit een groot arsenaal aan wapens met de nodige uitbreidingen krijg je ook de keuze uit verschillende upgrades, de zogenaamde ‘perks’. Deze perks, waarvan je er maximaal drie tegelijk kunt activeren, geven je voordelen boven je tegenstanders, zoals het sneller herladen van je wapen of het onzichtbaar worden voor de vijandelijke luchttroepen. Na ieder spel dat je afrondt worden je ervaringspunten toegekend, waardoor je een rank omhoog kunt gaan en weer meer perks en wapens vrijspeelt. Een andere leuke toevoeging aan het spel zijn de emblems en titles. Ze hebben vrijwel geen enkel nut, behalve het onder de indruk brengen van zowel vriend als vijand. Wie doet het nou niet in zijn broek als hij opeens oog in oog staat met ‘The Legend’ Floo123?

Wanneer The Legend meerdere tegenstanders achter elkaar omver legt zonder zelf dood te gaan wordt hem een killstreak-reward toegekend en ook hier is weer gedacht aan innovatie. Wat vernieuwend is ten aanzien van eerdere versies van Call of Duty is het feit dat de speler nu zelf de rewards kan unlocken en een keuze van drie rewards kan maken die hem bijstaan tijdens het spelen. De welbekende UAV is weer van de partij, evenals de gevreesde helikopter, maar ook bieden zich nieuwe rewards aan, zoals de ‘predator-missile,’ een raket die uit de lucht wordt geschoten en vervolgens kan worden bestuurd door de speler zelf. Allemaal kleine details, die het spelen van Call of Duty toch net weer dat kleine beetje aangenamer maken.

Conclusie en beoordeling

Al met al is dit een spel met genoeg innovatie om zichzelf een waardige opvolger te noemen van zijn origineel. De singleplayer is dan wel kort, de actie is intens en de omgevingen zijn prachtig uitgebeeld. De mogelijkheden in de multiplayer-modus lijken oneindig en bieden daardoor uren speelplezier en als mijn Xbox op dit moment niet de RROD had zou ik nu geen recensie schrijven, maar zou ik me mengen in de ultieme schermutselingen die nu worden uitgevochten op Xbox Live.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Schitterende singleplayer
  • Ijzersterke multiplayer
  • genoeg innovatie op alle gebieden
  • keuze in wapens, perks
  • en killstreakrewards.
  • Grafisch een topper
  • Minpunten
  • Geen noemenswaardige minpunten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • nice

  • dit gaat echt het beste van 2008 worden…..ik kan niet wachten om te gaan spelen

  • nog steeds heb ik weinig vertrouwen in het oh zo geweldige aan deze game. Sowieso vind ik GTA overrated.. de games raken mij totaal niet. Naja, mijn mening.

  • waarom laten jullie me zo naar die game verlangen IG?



    BTW GTA krijgt dit cijfer: 2X²-X-35

    Wie X raad krijgt van mij een felicitatie!



    Betere Games dan GTA IV -> Fallout 3

    Mafia 2

    Fable 2

    Gears of War 2

    Metal Gear Solid 4







  • Deze wordt echt heel goed, maar Brawl wordt denk ik beter.

  • “the one game to rule them all”.

    F*ck yeah!:D



    Op het Rockstar-kantoor ging er een verhaal van een journalist die mikte op een helikopter, maar miste en het gebouw er vlak naast raakte. Door de luchtdruk van de ontploffing werd de piloot echter uit de helikopter gelanceerd en helikopter en piloot stortten beide ter aarde.

    Dat oog voor detail… damn!(H)



    Heel vet artikel verder! Voel ik daar een 10- aan komen, Youri?:)



    Edit: lees het artikel fijn voor je een reactie plaatst, boys…






  • I Love GTA IV

  • klinkt tof ! en origineel :)

  • ja, wat hij die gast boven me zegt!!!^-^

  • Te erg.. kan niet wachten.

  • Ah schitterend artikel, wat een geweldige game gaat het toch worden. Shoarmboer: GTA is niet overrated man het is gewoon zo populair als het moet zijn, niet voor niets een van de beste gameseries ooit. Tja, eerste echt multiplayer en je ziet direct dat ze er echt werk van willen maken en niet gewoon een flauwe afdruk van de game afleveren. Kan niet stuk.

  • gta is en blijft lame, er is geen ruk aan

  • :')

  • Leuk! Maar in GTA: SA op de pc zaten de meeste modi's ook al verwerkt

  • woow dat klinkt echt goed ik kan egt niet meer wachten!

  • vet

  • Supervet! Ik ben echt jaloers op jullie! :P



    Ongeloofelijk… Wat ik hier toch allemaal lees… :'|



    Niet normaal gewoon, ik… Ik weet het niet. Dit word gewoon dé game.


  • wat een vette game :D



    nice impressie

  • Wat baal ik nou dat ik geen 360 of ps3 heb, dat heb ik nooit alleen maar voor deze xd Dan maar wachten op de pc versie :(

  • Niet normaal meer.. Dat wordt een hele vette verjaardag voor mij de 29e! =P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren