1. Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Dat de Half-Life 2 technieken vaker gebruikt zouden worden dan alleen voor Valve's eigen spellen mocht duidelijk zijn. Dat Troika echter al - voordat Half-Life 2 uitkomt - de engine gebruikt voor haar eigen vampierenspel, is toch zeer opmerkelijk. Wat blijkt, Valve en Troika hebben al een tijd nauw contact over de engine. Valve schijnt zelfs updates te verzorgen aan het team dat nu aan de basis staat van de Actie-RPG Vampire: The Masquerade – Bloodlines.

Ook van dit spel verwachten we dus zeer veel. Vampire maakt uitgebreid gebruik van de ‘physics’ die de engine van Half-Life 2 zo goed maken. Bovendien komt de kunstmatige intelligentie mogelijkheid zeer van pas in de ontwikkeling van Vampire. Waar Troika echter gelijk verliefd op werd tijdens de presentatie van de Half-Life 2 engine waren de ‘facial animations’. Dit zijn de animaties die in een gezicht gebruikt kunnen worden. Half-Life 2 kenmerkte zich al als een echte topper op dat gebied, met tientallen aparte karakters met elk hun eigen gezichtsuitdrukking. In Vampire gaan deze uitdrukkingen een grote rol spelen. Aan een ‘NPC’ is straks te zien of hij zin heeft om de speler op te peuzelen. Het is echter ook zichtbaar als hij juist serieus een goede band met de speler wil ontwikkelen.

Behalve deze fantastische opties, heeft Troika wel enkele broodnodige elementen toegevoegd. Omdat Vampire zich afspeelt in de avonden en nachten, was het bijvoorbeeld noodzakelijk om een nieuw ‘lightning’ systeem te ontwikkelen. Dit is vooral aan het aantal verschillende schaduwen te zien. Daarnaast hebben de makers ervoor gezorgd dat het ‘particle’ systeem wat geavanceerder is. De verschillende karakters (de vampiers) hebben namelijk allemaal hun eigen kenmerken.

Alles in Vampire: The Masquerade – Bloodlines draait om het gevoel dat je in het spel zit. Vandaar ook de overstap van een gezichtspunt vanachter het personage, naar een gezichtspunt uit de ogen van het personage. De speler raakt hierdoor meer betrokken omdat hijzelf de bewegingen en acties uitvoert. Overigens zorgt het verhaal en de speelstijl voor de rest. Allereerst is het spel voorzien van een stijl die we de laatste tijd wel vaker tegenkomen: een combinatie tussen twee genres. Troika kiest voor een actievol spel gecombineerd met de typische RPG elementen zoals groei van krachten en statistieken.

Non-lineaire spelwereld

Het verhaal begint achter de discotheek Sunset Strip te Hollywood. Daar wordt de speler gebeten en zo overgeheveld naar het vampierbestaan. De speler zal de duisternis moeten doorstaan en zich moeten aansluiten bij één van de zeven clans. Elke clan heeft zijn eigen voordelen. Bij de ene clan zal de speler bijvoorbeeld andere elementen goed onder de knie krijgen dan bij een andere, willekeurige, clan.

Bij welke clan de speler zich aansluit, maakt aan het begin weinig uit. Elke vampier dient te luisteren naar de Prins, de oppervampier. Als er echter een oud artefact opduikt, ontstaat verdeeldheid tussen de clans. De Prins is niet langer meer de baas en aan de speler nu de keuze bij welke clan hij zich aansluit. Eenmaal een keuze gemaakt, staat niets hem meer in de weg om de volledig non-lineaire, duistere wereld toe te treden.

In de basis is Vampire goed te vergelijken met Deus Ex. De strijd tussen de clans heeft echter duidelijk de nadruk op het hele verhaal. Bovendien zet Vampire nog een stap verder in de zoektocht naar een ultieme, non-lineaire wereld. Voor elke actie die een beetje van belang is, kan de speler meerdere wegen zoeken. Een bepaald punt in het spel is niet door één of twee wegen te bereiken, maar vaak door tientallen verschillende mogelijkheden. Om de lijn in het spel te houden, heeft Troika wél gezorgd voor een verhaallijn waarmee de speler niet kan verdwalen.

Het is nog afwachten hoe Vampire: The Masquerade – Bloodlines zich in al het geweld van 2004 kan mengen. De grootste vraag blijft natuurlijk hoe de Half-Life 2 engine zijn werk doet en hoe goed het concept Actie-RPG werkt. Als dit allemaal in orde is, lijkt het erop dat we te maken hebben met een bloedstollend avontuur.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik heb gemixte gevoelens over deze game. Hij lijkt me intressant op de Source engine maar verder lijkt met het spel ofzich aan gameplay en sfeer nix aan.

  • ^^ I'm with stupid :P

  • ik heb laatst een keer voor 5 euro deel 1 gekocht. het had veel goede recensies, maar het kon me echt niet boeien. deze klinkt al wat beter, dus ik ben wel benieuwd.

  • Ik ben wel een beetje vampier liefhebber dus dit spel lijkt me wel wat, vooral die sfeer wordt ongelooflijk goed. Echt het 'achteraf steegjes' gevoel waar je je bevindt.

  • Ben al helemaal verliefd op dit spel :)



    Lekker mooie 18 jarige meisjes leegzuigen :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren