1. LittleBigPlanet (PSP)

LittleBigPlanet (PSP)

Sackboy is sinds de introductie van LittleBigPlanet de kleine mascotte geworden van de PlayStation 3. Ondanks dat niemand het schattige gezicht van Sackboy kan weerstaan voelt ontwikkelaar Media Molecule geen drang om met een nieuw deel van de game aan te komen zetten. Sony dacht hier anders over, en gaf in-house studio SCEE Cambridge de taak om het lappen poppetje ook naar de PSP te brengen. Deze draagbare spelcomputer is echter lang niet zo’n krachtpatser als de PS3, en het is dan ook maar de vraag of de PSP een zware game als LittleBigPlanet kan draaien en of Sackboy daardoor ooit de mascotte van de PSP zal worden…

Net als zijn grote broer, heeft LittleBigPlanet voor de PSP een erg vrolijke sfeer. Alle objecten in de game zijn gemaakt van huis-, tuin- en keuken-materialen, waaronder ook het lappen poppen mannetje 'Sackboy', de hoofdrolspeler van LittleBigPlanet. De unieke sfeer van de titel valt al direct op in het hoofdmenu, waar een kartonnen raket, twee planeten van lappen stof en een dito maan zijn opgehangen aan nylon draadjes. Bij het selecteren van 'kleine grote planeet' kom je terecht bij de verhaal levels.

De storymode kent een geheel ander verhaal dan LittleBigPlanet voor de PS3. Een beetje jammer is dat we helemaal geen bekende karakters zoals 'the King' en 'the Collector' tegenkomen, maar voor nieuwkomers zal het waarschijnlijk een aangenaam gevoel zijn dat ze een compleet nieuw avontuur voorgeschoteld krijgen en niks hoeven in te halen. In dit nieuwe avontuur moet Sackboy er achter komen waarom niet alle creator curators van LittleBigPlanet naar het grote carnival komen, wat opgezet is door de vrienden van Sackboy. Het is aan jou als speler de taak om alle continenten van de planeet af te reizen om dit mysterie te ontrafelen. Doordat elke creator curator een andere reden heeft voor zijn absentie, krijg je in elk continent van de planeet in feite een apart verhaal voorgeschoteld. Bovendien heeft Studio Cambridge de nadruk iets meer op het puzzelen gelegd en zijn er minder geniale creaties te vinden in de verhaalmodus ten opzichte van de PS3-versie. Doordat Sackboy niet meer een beperkt aantal levens heeft, is de uitdaging ook een beetje verdwenen. Toch blijft het erg vermakelijk om door de vrolijke levels te rennen en te springen en het zal de fans als muziek in de oren klinken dat de controls net zo lekker werken als op de PlayStation 3.

Als je eenmaal de eerste drie levels hebt gespeeld, zullen de andere menu-onderdelen beschikbaar zijn. Via de kartonnen raket (de zogenaamde 'POD') kan je het laatste nieuws lezen, een avatar kiezen en Sackboy’s outfit wijzigen. Deze laatste optie is een beetje nutteloos en zorgt voor onnodige extra laadtijden, omdat dit net zo goed in de verhaal levels kan. Het aanpassen van Sackboy gaat echter nog net zo soepel als je gewend bent van de PS3-versie. Met een klik op de vierkant-toets open je het popit-menu waar je de kleren vandaan kan kiezen, gerangschikt op soort (broeken, truien, ogen, hoeden, etc.). Naast Sackboy’s cosmetische make-over valt ook zijn emotie aan te passen, wat gebeurt met de pijltoetsen. Zo zorgt pijltje omhoog op de D-pad ervoor dat er een glimlach op het gezicht van Sackboy verschijnt, terwijl pijltje omlaag de kleine man verdrietig maakt.

Aangezien de PSP geen tweede analoge stick noch over een tiltfunctie beschikt, kan je de armen of het hoofd van Sackboy niet meer afzonderlijk bewegen. Studio Cambridge heeft dit opgelost door speciale animaties voor de lappen held te creëren, die in te schakelen zijn door de linker schouderknop ingedrukt te houden, terwijl je op één van de pijltoetsen drukt. Zo zorgt de combinatie L+omlaag ervoor dat Sackboy een vreugdedansje maakt, mits hij blij is. Dezelfde knoppencombinatie brengt de kleine man namelijk aan het huilen in een hoekje als hij droevig is. Een goede oplossing naar mijn mening, maar het aanpassen van Sackboy – zowel qua uiterlijk als emotioneel - is eigenlijk een beetje overbodig geworden, aangezien er nergens in de game een multiplayer spelmodus te vinden is! Bij de grote broer van LittleBigPlanet gebruikte je deze functies nog om je vrienden die op de bank meespeelden te vermaken of om onderscheid te maken tussen jouw Sackboy en die van je online medespeler. Op de PSP zul je echter de game in je uppie moeten spelen en dat haalt een hoop lol weg van het originele concept, wat immers bedoelt was als partytitel. Heck, zelfs het slaan van andere Sackboys mis ik! Begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk dat Studio Cambridge de aanpasbaarheid van Sackboy erin heeft gelaten, maar ik heb het - door het ontbreken van de multiplayer - nauwelijks gebruikt, tenzij er iemand over mijn schouder mee zat te kijken naar de game.

Gelukkig hebben de makers de create mode van het spel niet weggehaald. In deze modus – waar je terecht komt via de 'Community Moon' vanuit het hoofdmenu - krijg jij als speler al het gereedschap tot je beschikking wat Studio Cambridge zelf heeft gebruikt om de verhaalmodus mee te maken. Net als in het origineel biedt deze level editor net zo veel diepgang als de Atlantische Oceaan. Van achtergronden tot dodelijke vallen en van vijanden tot voertuigen; werkelijk alles kan gemaakt en aangepast worden, zolang het maar te bedenken valt. Bovendien vallen er - naarmate je vordert in de verhaalmodus - steeds meer materialen te gebruiken om mee te bouwen.

Mijn voorspelling dat de level editor nooit zo soepel zou kunnen werken op de PSP als op de console is echter wel uitgekomen. Zo pakt de 'corner editor tool' niet altijd alle randen van een voorwerp, gaat het bijsnijden alleen als je een nieuw object plaatst en tot overmaat van ramp gaat het ongedaan maken van fouten niet altijd stapsgewijs, waardoor je onnodig gefrustreerd kan raken. Ondanks dat heeft Studio Cambridge de level editor goed kunnen vertalen naar de PSP, want alle functies uit het origineel zijn nog aanwezig. Gelukkig worden alle tools van de level editor nog eens uitgelegd in korte tekenfilm-achtige filmpjes, die wederom door de Britse acteur en tevens fulltime droogkloot Stephen Fry zijn ingesproken. De kleinsten onder ons, de stugge nationalisten en de mensen die de Engelse taal simpelweg te lastig vinden, zullen blij zijn om te horen dat het spel ook volledig in het Nederlands te spelen is, met nog steeds redelijk goede voice-overs.

Doordat de bouwdoos iets minder stabiel is dan we gewend zijn van het origineel verwacht ik minder spectaculaire creaties van de spelers over de hele wereld. Via de 'Community Moon' kan je namelijk nog steeds door andermans levels bladeren en deze via wi-fi downloaden naar je PSP. Het is fijn om te weten dat je deze levels ook kan spelen als je geen internet in de buurt hebt. Je kan dus van te voren wat populaire levels downloaden van de 'Community Moon', om deze op een later tijdstip bijvoorbeeld in het openbaar vervoer te gaan spelen. Ik heb zelf nog niet de community functie kunnen testen, aangezien ik met de reviewcode van de game nog niet online kan. Als de geschiedenis zich herhaalt zal waarschijnlijk een groot percentage van alle online levels ronduit waardeloos worden, en zal het zoeken naar de echte pareltjes van levels aardig wat zoekwerk kosten, tenzij de zoekfunctie dit keer goed aangepakt is. Ik ben dus benieuwd hoe dit uit gaat pakken, want het is immers aan de community om te bepalen hoe groot de replay value van deze game zal worden.

Bij deze recensie hoort onderstaand video supplement.

Conclusie en beoordeling

LittleBigPlanet voor de PSP is als een cover van een bekend muzieknummer; het bevat nog steeds de steengoede originele opzet, maar klinkt toch ietwat anders aan de oren. Studio Cambridge is er goed in geslaagd om de PS3 hit te gieten in een PSP-vorm, maar het is jammer dat dit ten koste ging van de multiplayer en dat het verhaal iets minder sterk is geworden. Ook de create mode werkt iets minder soepel, maar ondanks dat alles haal je met LittleBigPlanet voor de PSP wederom een topper in huis!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Speelt soepel, ook op de PSP
  • Sackboy is nog altijd extreem schattig
  • Bodemloze put aan user created levels
  • Nederlandse vertaling beschikbaar
  • Minpunten
  • Korte, luchtige storymode
  • Geen multiplayer
  • Create mode werkt iets minder fijn
  • Levels 100% halen is minder aantrekkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vet… En nu dan?

  • jammer dus kom niet meer uit :(

  • :'( Das echt jammer.

  • Heb vroeger vele uren gespendeerd aan Carmageddon en hoopte nog steeds op een nieuw deel op de huidige consoles. Hoop dan ook dat een andere ontwikkelaar de titel overneemt!

  • Hmm, het klinkt echt leuk (A). Inderdaad hopen dat er nog eens eentje komt. De eerste misschien eens oppikken voor P S One :).

  • Het is meer dat het controversieel is want de kwaliteit van Carmegeddon als game stelt niet veel voor.

  • na apocalyps was het niet opeens stil, dat was pas na tdr 2000



    het zou wel mooi geweest zijn als er een nieuwe zou komen

    het was vroeger echt een leuk spel

  • Carmageddon zal met uncle thompson nooit meer worden als vroeger, en voor het goed racesysteem hoef je 't nie te doen… jammer

  • vette game, maar vet niks voor mij :P



    dus niet zo heel erg datie misschien niet uitkomt

  • Carmageddon, logisch dat die game geschrapt is, zulke games zijn we inmiddels wel ontrgroeid.

  • Carpocalypse Now is niet de enigste vervolg op carmageddon

    Ze hebben onder tussen ook nog Carmageddon TDR 2000 uitgegeven

    Ook deze was zekerz net zo leuk als deel1 van 1997

  • Tegenwoordig rijden we mensen toch dood in GTA?

  • Omverrijden die pedestrians ! Maar nu misschien nooit meer zoals in deeltje 1 :(

  • Een game als carmageddon zal gezien de huide omstandigheden en regels nooit meer op de markt kunnen komen. Die game zou overal verboden worden.

  • Kickass

  • Als GTA mag dan mag Carmaggedon ook.

  • tja het was wel een lompegame, maar goed ik maak op uit dit verhaal dat er nu sowieso geen nieuwe carmageddon komt?

  • Kan leuk worden:) Next-Gen;)

  • Ja en dan komt er dus geen vervolg? Zou wel ontzettend jammer zijn. Zouden we weer leuke reacties krijgen van Jack Thompson =P

  • aaaahhhh ik dacht YES, maar er staat dus werkte…. heel jammer. een van mijn all-time favorites.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren