1. Call of Duty: Modern Warfare 2 (PS3)

Call of Duty: Modern Warfare 2 (PS3)

Call of Duty Modern Warfare 2, een titel die helemaal gek gehyped is en waar torenhoge verwachtingen voor werden gezet. Als loyale fan vanaf deel 1 stond ik net als bij de release van Call of Duty: World at War en Call of Duty 4: Modern Warfare ook nu weer netjes 5 minuten voor opening te wachten voor de deuren van de lokale gameboer. Ik zag de glunderende blikken van 2 jongens naast me die uiteraard voor hetzelfde als ik kwamen. Op dat moment begreep ik even weer hoe groot dit spel nu al was. Toen ik Modern Warfare 2 eindelijk in mijn tasje had was ik als een speer op weg naar mijn Playstation 3 terug thuis. Speciaal voor deze dag had ik vrij genomen.

(Over)gehyped?

Call of Duty is een begrip geworden in de gamewereld. Naast bijvoorbeeld Resident Evil, The Legend of Zelda, Halo e.d. mag ook Call of Duty pronken met populariteit en omzetcijfers van dezelfde plank. Het is dus ook niet gek dat dit spel ook dan gek gehyped werd en er van te voren al werd gestate dat we te maken hadden met de game van het jaar. Meestal verkoop je het huid niet voor de beer geschoten is, maar verkopen zou dit spel dus toch wel goed doen. Wat dat betreft en marketingtechnisch had Activision Blizzard geen zorgen en daarmee werd mij bij al onrust gewekt. Hoe groot is de kans dat deze game te toegankelijk word gemaakt? Wat zouden ze met dit spel doen om een nog groter publiek te bereiken? A la, mijn plank moest dit spel ook ongetwijfeld eer aandoen en dit spel kon gewoon niet slecht zijn.

Epicness

Ik ben vaak erg van de epische games. Dat is nou eenmaal tof, punt. En als je het over episch hebt, Call of Duty (het origineel) is hierdoor ook overduidelijk doorgebroken. Het stelde een nieuwe standaard voor epischheid en realisme en emotie. Had je in die tijd nog weinig te maken met motion capturing en mooie textures, tegenwoordig zijn wel al veel verder dan dat. En met het budget en team van Infinity Ward was het belofte 1 om dat met deze game ook goed te krijgen. En die belofte is zonder meer ingelost. Modern Warfare 2 heeft ook ditmaal weer de standaard omhoog geschopt. Alles word groots en bombastisch gebracht, begeleid door muziek gearrangeerd door Hans Zimmer die als een weergaloos rijtje films en games op zijn cv heeft. Dit is dan voor mij de grootste troef van Modern Warfare 2.

Pracht en Praal

Met het team van Infinity Ward 2 jaar lang aan de slag werden hoge verwachtingen gemaakt voor het grafische gedeelte. Tot nu toe hebben ze voor elk deel uit de serie 2 jaar productietijd gehad. Voor Call of Duty 2 iets minder, maar die overstap was fenomenaal. Die van CoD2 naar CoD4:MW was helaas minder groots, mede doordat er nog steeds gebruik gemaakt werd van dezelfde engine en DirectX 9 rendering. Modern Warfare 2 daarentegen zou verandering brengen. Missie geslaagd? Verre van. Als ik de textures zou bestuderen en sommige objecten in het spel, ervaar ik een deja vu naar Modern Warfare 1. De graphics zijn van exact hetzelfde niveau als van hun vorige spel. Sterker nog, DirectX 11 is onlangs geintroduceerd en ook dit spel maakt nog gebruik van DirectX 9! Net zoals Call of Duty 1 overigens. En zoiets mag echt niet tegenwoordig. De gameindustrie ontwikkeld zich technisch en grafisch met ongekende snelheid en vooral een hoog aangeprezen titel als deze zou zich daar niet na 2 jaar nog voor moeten omkeren. Erg jammer. Het menu ziet er wel erg flashy uit, maar het gaat uiteindelijk om de ingame graphics. Minpuntje dus, een kleine ja, want ik vind nog altijd dat gameplay belangrijker is dan graphics.

Commercieel

Na mijn ervaring met de multiplayer moet ik zeggen dat ik blij ben dat het berichtje uit augustus nonsens was dat 50 cent voice-overs zou doen voor multiplayers calls. Met zo'n spel als dit kun je er niet omheen, het moest een commercieel succes worden, met een hoofdletter C. Toch ben ik erg ontevreden over de zogenaamde "Buzz Kills" en "Payback" die in je gezicht worden gelanceerd tijdens een potje team deathmatch. Het geeft hetzelfde gevoel als toen ik Idiocracy keek. Alles is kickass en word in je beeld gesmeten. Iets wat voor mij meer een irritatie is dan een toevoeging waar goed over na is gedacht. Het menu oogt flashy van elke perk heb je nu een "Pro" versie. Maar uiteindelijk maak je een spel met gameplay, niet door een uitbreiding te maken van een oud spel en daar allemaal fratsen aan te hangen. Deze dingen zijn natuurlijk bedoeld als een climax, maar door het overdreven "groot-groter-grootst-grootser"-effect is het als je het mij vraagt een anti-climax.

Multiplayer

Om dieper in te gaan op de multiplayer. De maps die ik heb gespeeld zijn mooi, maar bieden weinig solide mogelijkheden voor tactiek in bijvoorbeeld S&D.; Ook het nieuwe arsenaal aan wapens die je kunt kiezen bieden me geen genoegen. Deze is niet slecht, maar die van Call of Duty 4 was beter en de wapens hadden ieder meer een eigen feeling. Dat lijkt hier nu weg te zijn. Wat betreft ben ik misschien ook wel een zeikerd. Het kiezen van classes is al bekend van Call of Duty 4, niet veel aan veranderd. De keuze van Tags deed mij direct denken aan Street Fighter IV. Is misschien wel een beetje afgekeken dus. Dedicated servers tot 18 spelers voor op de console is niks nieuws, maar dat het nu ook op de pc zo is ondersteund door Steam zal waarschijnlijk vooral bij de hardcore (clanbase) multiplayer spelers erg vies in de smaak vallen. Gelukkig heb ik de PS3 versie dus daar heb ik niks over te klagen.

Gameplay en Singleplayer

De een zal zeggen zo vetrouwd als het ouwe. Maar ikzelf, ik wil niet dezelfde engine. Quick reload, traplopen en andere dingen zijn exact hetzelfde als in de voorgaande delen van infinity ward. Ze hebben dus aardig wat dingen veranderd en niet veranderd in Modern Warfare 2. Tot nu toe al het onjuiste in mijn mening. Maargoed, begeleid door de epischheid van het spel schiet/ren/race/spring ik me een weg door de missies. De diversiteit hierin is er zeker, maar niet zoveel anders als in Call of Duty 4. De setting is iets anders, maar komt voor de rest aardig overeen. Toch stoor ik me er elke keer aan de eindeloos slechte A.I. van de vijanden. Het enige wat ik merkte als ik de difficulty omhoog schroefde naar Veteran is dat je sneller dood gaat en je vijanden langzamer dood gaan. Het eindeloos gespam van kogels is zo irritant en niet realistisch. Elk mannetje en alles in zo gescript als het maar kan. Je kan je eigen verstand niet toepassen. Het is mannetje 1 rent naar A en mannetje 2 open raam B. Op elke manier. En mocht je achter elkaar dood gespammed worden ga je door tot je de perfecte route en patronen hebt gevonden.

Ook irritant was dat trouwens dat toen ik op het dak van de Burger Town voor de ladder lag en de vijanden achter elkaar neerstak die omhoog klommen ik geconfronteerd werd met een A.I. van niveautje UT99. Sorry Infinity Ward, jullie hebt wat dit betreft geen poot uitgestoken. En zoals Jelle meldde in de videorecensie werken bijvoorbeeld rookgranaten alleen als er om word gevraagd wordt lijkt het. Wat ook storend was, maar weinig met de gameplay te maken heeft is dat geregeld in de singleplayer "What the F-" of "Helluva" word gezegd en keer op keer op keer Fuck wordt gecensureerd. Dit is geen vereiste voor een vet spel, maar aangezien dit spel toch al een 18+ rating heeft gaat het alleen om de verkoopcijfers in amerika die anders zouden dalen dunkt mij. Oh wee als je immers een tepel ziet of fuck hoort. Ook storend was het duidelijk aanwezige patriotisme kenbaar gemaakt in de quotes als je dood gaat. Alsof we willen weten dat sommige mensen vaker dan 1 keer voor hun amerika willen sterven of dat ze hun leven weiden aan het eren van amerika. Maargoed. Ieder zijn smaak, maar ik vind ik het enorm storend. Er is eigenlijk genoeg episch verhaal, voort geborduurd op CoD4:MW en diverse settings, maar dat was alles. Voor de rest is de singleplayer een grote deja vu.

Spec-Ops vs. Co-op

De vraag na het enorme succes van Nazi Zombies in CoD:WaW was of dit ook terug zou keren in MW2. Zombies maakte immers in hun debuut in Infinity Ward's Call of Duty 2 bij de zombiemod. Dit was niet het geval en daarbij kwam ook het nieuws dat co-op vervangen zou worden door spec-ops. Spec-ops is een vorm van co-op waarbij je kleine gedeeltjes van missies naspeeld met andere targets. Hoe beter ze je haalt hoe meer sterren je gewaardeerd krijgt, tot maximaal 3. Na de eerste 10 levels gespeeld te hebben van spec-ops verlangde ik toch na een vetrouwde co-op modus voor alle complete levels met 2-4 personen. Eigenlijk mis je de overige epischheid progressie van de singleplayer als je bijvoorbeeld bij de bergrace gelijk begint op sneeuwscooters in plaats van daar eerst nog moeite voor te doen en kills voor te maken.

Epic of Epic Fail?

Het deed me pijn na 10 uur te spelen tegen mijn vrienden naast me op de bank te zeggen dat ik Modern Warfare 2 niks aan vond. Dat is mijn mening. Na zoveel vette games te hebben gezien afgelopen jaar is mijn standaard ook mee omhoog gegaan, en zo hoort het ook. Goeie games moet je beter maken. En niet vetmesten met testosteron, ego en wapens. Eigenlijk is het zo. Dit is was CoD4:United Offense had moeten zijn. Een uitbreiding, maar dan volgestopt met fratsen zodat ze het kunnen compenseren mochten ze het afraffelen. Er is teveel gebruik gemaakt van de hype en van de goeie naam van de serie. Infinity Ward is natuurlijk te druk bezig geweest met champagne drinken op het kantoor en galgje doen en doorstuur mailtjes lezen. Ook niet cool was de ondersteuning na de Trophy bug (Google is your friend). Oke, hup eruit frustratie. Al met al heeft deze game mij diep teleur gesteld. Ik ben blij dat je de prestige edition alleen kon pre-orderen en dat ik dus naast de normale versie ook uncharted 2 heb gehaald. Die ga ik namelijk weer lekker verder spelen.

Conclusie en beoordeling

Tja, zoals ik al zei. Het blijft pijnlijk, maar zoveel minpunten is het moeilijk de game nog een voldoende te geven. Ik geloof het zelf nog nauwelijks, maar dit is Modern Warfare 2. En aangezien deze game zo gehyped is zullen weinig mensen dit spel durven te bekritiseren. Dus is vrees het ergste voor Infinity Ward's volgende Call of Duty. Gelukkig is het spel ondanks alles leuk om doorheen te spelen. Alles is bombastisch gebracht de sfeer is goed. En call of duty 2 en 4 waren toch ook erg goed? Nja dan maar een magere voldoende. Call me crazy, dit spel verdient een 6-.
5,7
Score
57
Score: 55
  • Pluspunten
  • Epischheid
  • Verhaal
  • Spec-Ops...
  • Minpunten
  • Lineair
  • Scripted
  • maar Co-Op was beter
  • Te veel fratsen
  • Nieuw wapenaanbod
  • Exact dezelfde engine als CoD2 en CoD4:MW
  • Afgeraffeld
  • Weinig vernieuwend
  • Patriotisme
  • Bijzonder matige A.I.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Oké… Maar spelen nog veel mensen die game?

  • chill dat ze gratis zijn, ik kan er nix mee, heb de game niet.

    Misschien wel als die in de budgetbakken zit :)

  • Woooei, altijd leuk als ze gratis zijn :D

  • Ah gossie, wat lief van ze! :3

  • Zit nog steeds te denken of ik 'm zal halen, de game!

  • Kijk, dat is nog eens netjes.

  • Ik wacht nog even tot de game in prijs gedaald is. Ik vind namelijk de opzet geniaal, maar de uitvoering is helaas een stuk minder. Niet meer dan een budget-prijs waardig.

  • Netjes tegenover hun klanten :)

  • Ohja, die game is er ook nog xD

  • naaiz heb deze game ligen vond de mp echt wel leuheb ik weer iets nieuws om me bezig te houden tot gta 4:)

  • Demo gespeeld maar vind er niks aan.Wel netjes dat het gratis is.

  • IO Interactive vind ik een van de betere studio's als het aankomt op design en leveldesign. Echt een hele getalenteerde team en Kayne&Lynch is ook een goed spel, zeker dat ik het spel ga halen:):D

  • Als het niet gratis was, wilde al helemaal niemand het dus..

  • das nou fijn zeg ik vin dt hele spel al nix maarjaa who cares its Freee:P

  • Nou zeg, wat een schatjes dat ze dat zomaar doen.

  • ja zeker leuk en aardig dat het gratis is, maar men moet niet vergeten dat deze game gerushed is, waardoor de kwaliteit van deze game op bepaalde vlakken matig is. Op die manier zou je dit dan als een soort goedmakertje kunnen zien.

  • Het kan dus wel gratis!

  • lekker dan :D

  • YESS EINDELIJK AL ZO LANG OP GEWACHT







    niet dus


  • Goed gedaan van Eidos!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren