1. E3: The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

E3: The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

Weggedoken in een hoekje op de Vivendi stand verstopte zich een nog redelijk onontdekt toppertje. The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay (kortweg: Riddick) draait voor een groot deel om de hoofdrolspeler Vin Diesel. Hollywood’s favoriete badboy vertolkt de rol van Riddick. Het verhaal speelt zich af vóór de film The Chronicles of Riddick, die op 11 juni in Amerika in de bioscoop verschijnt, en de film Pitch Black (2000). Het spel zal op meerdere punten met de films corresponderen. Zo vertolken enkele acteurs uit de films ook hun rol in het spel en leer je tijdens het spelen bijvoorbeeld Riddick’s kenmerkende Eye-shine (lichtgevende ogen) te gebruiken.

Het verhaal speelt zich af in een gevangenis, genaamd Butcher Bay. Hoewel Butcher Bay eigenlijk meer een hele planeet is, bestaat het eigenlijk alleen uit de gevangenis zelf. De speler komt echter niet alleen in het gevangenisstelsel zelf, maar bijvoorbeeld ook in het mijnencomplex. Het level dat we op de E3 konden spelen speelde zich af in de gangen van de gevangenis. Dat level is bij uitstek een typisch FPS level: knallen op alles wat beweegt.

Het spel is echter niet alleen een FPS. Er zit ook een soort Adventure in verwerkt. Het is een beetje te vergelijken met Knights of the Old Republic; door met mensen te praten leer je steeds meer en krijg je meer mogelijkheden om de gevangenis te ontsnappen, hetgeen je uiteindelijke doel is. Er zit in die interactie echter wel een bepaalde vrijheid: je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. De makers hebben geprobeerd Butcher Bay als een zelfstandig levende omgeving neer te zetten. Riddick is daar slechts een onderdeeltje van.

Het spel leunt voor een deel op de grafische engine. Men is vooral trots op de manier waarop het licht is verwerkt in het spel. En niet zonder reden. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik zelden zulke mooie lichteffecten heb gezien op de Xbox. Alles klopt, alles ziet er mooi uit. Het is daarbij ook nog bruikbaar. Riddick zal vaak vanuit de schaduwen moeten opereren. Het spel is namelijk voor een groot deel stealth-based. Dat wil zeggen dat je niet als een dolle met je wapen kunt rondrennen; je zou het geen vijf minuten overleven. Aan het begin van het spel heb je niet eens een wapen. Logisch natuurlijk: je bent een ontsnapte gevangene. Je zult echter goed moeten opletten; in tegenstelling tot andere stealth-based spellen, zoals Splinter Cell, heeft Riddick geen stealth meter of iets dergelijks: je zult zelf moeten inschatten of je wel of niet gezien zal worden. Dat is soms wel lastig, maar het werkt wel. Ik kon een paar keer een vijand van achteren aanvallen door me tegen een muur aan te drukken waardoor hij me dan passeerde.

Een belangrijk aspect van Riddick is de manier waarop je kunt spelen zonder wapen. Je hebt namelijk helemaal geen wapen nodig voor de meeste vijanden. Zonder wapen is Riddick minstens zo dodelijk. Dankzij zijn stealth eigenschappen en zijn Eye-shine kan Riddick uitstekend in het donker vechten. Wanneer je kruipt, kun je met de linker trigger bijvoorbeeld stil de nek van een vijand breken, zodat je niet opgemerkt wordt. Je kunt echter met de rechter trigger ervoor zorgen dat diezelfde actie wél lawaai maakt, waarna er andere bewakers zullen komen. Zij zijn ook in het nadeel in het donker en dus kun je het dan (afhankelijk van hoeveel het er zijn natuurlijk) ook relatief eenvoudig afmaken.

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay is een goed spel. Het is ook goed om te zien dat er eens een filmspel is dat wel mee kan met de toppers in zijn genre. Het spel leunt niet op het feit dat de hoofdrol door Vin Diesel wordt gespeeld, iets waarvoor ik vooraf wel vreesde. Ze hebben er uiteraard wel gebruik van gemaakt en zijn erg trots op het karaktermodel van Vin Diesel. Ik heb zelf nog nooit een spel gezien waarin een beroemdheid zo levensecht werd nagemaakt. De grafische pracht wordt bijgestaan door een zeer sterke gameplay. The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay stijgt behoorlijk boven mijn verwachtingen uit en ik kan dan ook niet wachten om de uiteindelijke versie te spelen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • ?? waarom staat er bij Online–> Nee ??? raar hoor want volgens mij is het wel een Live game!!!

  • als ze maar niet alleen op mooie gfx letten en de gameplay vergeten en een goede framerate behouden

  • Geen Xbox Live nee. Riddick ondersteunt het wel, maar er zijn geen multiplayer opties toegevoegd aan het spel…

  • Toppertje (wist ik al hoor ) maar was idd erg weggedoken!

  • Op dit spel zit ik al een tijdje te wachten, lijkt me echt stoere FPS..

  • Xbox Exclusief: Ja, Xbox live: Nee (helaas)

  • Soort Deus Ex als ik het zo lees.

  • ziet er kut uit.. lijkt me niks

  • nou, na een paar gameplayfilmpjes gezien te hebben ben ik wel overtuigd dat ze wel degelijk op de gameplay hebben gelet,…wat een strakke game zeg

  • Er is ook een PS2 versie in de planning…… wat waarschijnlijk volgend jaar uitkomt. De ontwikkelaars hadden waarschijnlijk niet gerekend op zoveel aandacht met Riddick….. blijkbaar wel dus waarom niet multiplatform (als het multiplatform word he)?

  • De PS2 versie is een tijdje geleden al gecancelled, zal dus niet komen.

  • Hij heeft wel degelijk een live functie hoe dat precies in elkaar steekt kan je op ign lezen .. geen multiplayer.. wel live multiplayer

  • Last van spiegeling van je beeldscherm champ10n?



    Beter kijken.

  • idd nucleargoat hij is echt scheel, damn ziet er zooo mooi uit

  • champ10n what's wrong, tziet er vet uit!

  • Als Vin Diesel hem heeft ingesproken ben ik al blij, die vent is kick ass.

  • Vin Diesel heeft hem inderdaad ingesproken, egt vet hij is egt wreed

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren