1. Resident Evil 3: Nemesis (NGC)

Resident Evil 3: Nemesis (NGC)

De meeste kinderen worden weleens wakker nadat ze een nare droom hebben gehad. In die dromen worden ze achter nagezeten door rare monsters die hen willen opeten. Terwijl deze kinderen nogal angstig om hulp roepen, is er nog altijd pap of mam om ze te kalmeren. ‘Ach lieverd doe niet zo gek, het was maar een droom. Dat gaat echt niet gebeuren.’ Terwijl de gemiddelde ouder hun kind weet te sussen, blijven er altijd van die angstige types. ‘Maar pap... wat nou als het terugkomt?’ ‘Onzin jongen’ antwoord de gemiddelde vader. ‘Sterker nog, ik zou dat monster met gemak aan kunnen! Waar houd dit ding zich schuil?’ Iedereen weet dat dit soort vaders natuurlijk de held probeert uit te hangen. Maar wat nou als er in die kast van dat kleine jongetje of meisje opeens Nemesis tevoorschijn komt? ‘Nou pap, ik weet zeker dat je hem niet aankan’.

De Resident Evil serie heeft altijd zijn kippenvel momenten gehad. In het origineel hadden wie die verrekte hond die door een raam sprong en in het tweede deel werd de speler zo nu en dan lastig gevallen door de constant muterende William Birkin. Het derde deel van de reeks is misschien wel de meest zenuwslopende van de originele games op de PSone. Jill Valentine, de hoofdrolspeelster in dit derde deel word op de meest onverwachte plekken opgejaagd door een monster. Het ergste aan dit alles is het feit dat het monster je maar blijft volgen, zelfs wanneer de speler naar een volgende ruimte vlucht. Dit monster heet Nemesis en is een klein experiment van de Umbrella corporatie. Zijn missie is om alle S.T.A.R.S. agenten uit de weg te ruimen. En Jill is natuurlijk een agente die deel uitmaakt van die speciale politie eenheid. Alles is ook nodig om te ontsnappen aan deze brute moordmachine.

Het lijkt alsof Nemesis de enige nieuwe feature is in deze game, maar dat is gelukkig niet het geval. Resident Evil 3 is wederom een horror avontuur met onaangename verrassingen. Toch zijn er in deze game aangename veranderingen te ontdekken in de vorm van de besturing, ondanks het feit dat het spel nog steeds gebruik maakt van de tankbesturing. Hoewel de besturing voor de gemiddelde speler inmiddels verouderd zal overkomen, zijn er toch enkele aangename veranderingen doorgevoerd. De belangrijkste en wellicht ook de fijnste blijft de mogelijkheid om via de c-stick een draai maken van 180 graden waardoor de speler in staat is om vanuit een benarde situatie te ontsnappen. Het zal vaak genoeg gebeuren dat zombies of andere creaturen Jill zullen belagen. In de vorige 2 games moest de speler eerst heel langzaam draaien voordat ze konden ontsnappen. Ook een uiterst handige manier om al die nare monsters te ontwijken is de optie van een ontwijk knop. Sommige vijanden zoals de reptiel achtige Hunters zijn snelle jagers en kunnen daarom vlug toeslaan. Vooral in dit soort situaties kan Jill als het ware een aanval ontwijken, om zo sneller te onstnappen of zelfs monsters terug te sturen naar de hel waar ze vandaan komen.

Over de hel gesproken: Racoon City is inmiddels een poel van verderf geworden. De game speelt zich af 24 uur voor Resident Evil 2 en ongeveer 24 uur daarna, maar in Resident Evil 2 zag de speler maar een klein gedeelte van de stad. In dit derde deel is het vele malen duidelijker wat de effecten zijn van het beroemde T-virus en als een liefhebber van een goede zombie film kan ik het zeker waarderen. Iedereen heeft weleens van de term zombie apocalyps gehoord. De zombie apocalyps is wanneer de wereld is overgenomen door de levende doden en dat de mens eigenlijk geen bestaansrecht meer heeft. Dat aspect word uitstekend neer gezet in deze game. Als Jill Valentine is het bedoeling om Racoon City op het laatste moment te ontvluchten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Terwijl Jill de straten van de stad ontdekt, is er in bijna iedere straat wel een dreiging te vinden. Zombies lijken overal vandaan te komen en er zijn maar weinig plekken die daadwerkelijk veilig zijn. De toon is gezet en overleven is het belangrijkste. Overleven is namelijk ook vijanden overhoop knallen en dat is ook mogelijk in deze nieuwe Resident Evil.

Het zijn allemaal de gebruikelijke wapens die we kennen van de serie: de typische handgun, een shotgun; maar de manier waarop de speler ammunitie ontvangt voor deze schietijzers is nieuw. In de game zal Jill verscheidene keren “gunpowder” vinden. Het is dan mogelijk om deze meteen om te zetten naar kogels, maar Jill kan ook deze poeders mixen met elkaar om zo sterkere ammunitie te maken. Het is een leuk systeem die de speler dwingt om moeilijke keuzes te maken. Het is alleen jammer dat dit pas echt van toepassing is wanneer de game word gespeeld op hard mode. Hier komt waarschijnlijk ook de grootste zwakte om het hoekje kijken, namelijk de moeilijkheidsgraad. Resident Evil 3 biedt alleen een easy en een hard mode en dat maakt de game niet echt gebalanceerd. In hardmode bijvoorbeeld vind de speler helemaal niet zo veel kogels terug en moet men dus echt rekenen op die gevonden gunpowders. Het is vooral bikkelen geblazen, zeker met Nemesis die overal en nergens is. In easy mode is hier geen sprake van en de gemiddelde speler wandelt al fluitend door Racoon City heen. Een normal mode was dan ook zeer welkom geweest. Resident Evil 3 is dan ook een game van twee extremen: hij is te makkelijk of juist te moeilijk.

Toch doet dit niet af aan de uiteindelijke ervaring. De sfeer is wederom fantastisch, maar het is vooral de toevoeging van Nemesis die deze game laat schitteren. Nemesis is te vergelijken met die nare kwelgeest die je maar niet met rust laat tijdens je dromen. Onverwacht duikt hij iedere keer weer op, klaar om Jill te belagen. Door deze nare tactiek van hem is de spanning in de game dan ook om te snijden. De speler is hierdoor altijd gespannen bezig met een manier om Jill in veiligheid te brengen terwijl deze denkt: ‘zal Nemesis hier om het hoekje staan?’ Het ergste van dit alles blijft natuurlijk het feit dat Nemesis ook nog eens een dodelijke vijand is. Hij gebruikt wapens, rent behoorlijk snel en kan zelfs aanvallen ontwijken. Nemesis heeft zelfs de mogelijkheid om Jill te achtervolgen van ruimte naar ruimte. In oudere Resident Evil games kon een speler aan monsters ontsnappen door naar een andere ruimte te ontsnappen. Bij Nemesis werkt dat niet, want zodra de speler na een andere kamer of straat vlucht, zal die grote griezel de speler direct achtervolgen. Op een bepaald punt is het mogelijk om hem kwijt te raken, maar tijdens die achtervolgingen is het zweten geblazen. Capcom heeft goed gekeken hoe men de speler peentjes kan laten zweten en het is dan ook elke keer weer spannend om die lelijkerd tegen het lijf te lopen. Nemesis is een wandelende nachtmerrie, hieruit komen nachtmerries voort. Alleen al om die reden is Resident Evil 3 een musthave.

Conclusie en beoordeling

Resident Evil 3 is ook weer zo’n klassieker gemaakt door die gestoorde Japanners. Natuurlijk is de game gebaseerd op de bekende Resident Evil formule, waarin zombies en andere mormels de speler laat zweten, maar er zijn genoeg nieuwe toevoegingen te vinden waarom dit derde deel zo fris aanvoelt. Niet alleen is de besturing versoepeld wanneer het vergeleken word met zijn voorgangers, maar ook de setting voelt toch weer anders aan. De game weet het zombie apocalyps sfeertje goed neer te zetten en laat daadwerkelijk een stad zien die verloren is. Daarnaast, de toevoeging van Nemesis is uiterst gaaf te noemen. Het achtervolgen van de speler werkt behoorlijk goed en dat geeft de speler een bepaalde spanning mee. Nemesis is de boeman waar iedereen stiekem bang voor is en zal niet rusten voordat Jill dood is. Staarrrrzz...
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Nemesis!
  • Versoepelde tankcontrols
  • Zombie apocalyps setting is uitstekend
  • Minpunten
  • Waarom geen normal mode?
  • Zwakke voiceacting

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • op zijn VROEGST in februari 2009



    Nog later dus

  • ik vond Supreme Commander niet zo, houd er gwn niet van.

    maar wie weet komt er iets leuks uitrollen

  • kan leuk worden :D

  • ik vond Supreme Commander niet zo, houd er gwn niet van.

    maar wie weet komt er iets leuks uitrollen



    Supreme Commander en DemiGod zijn twee hele andere spellen.







    Poo poo toch maar weer eens het GPGforum gaan bezoeken!





  • Diepgaander dan SC!!!!



    VET

  • De makers vergelijken de game graag met WarCraft



    Om precies te zijn vergelijken ze het met een gemodde map van Wacraft 3, genaamd DOTA (Defense of the Ancients)

  • Jammer dat ie dan pas komt………

  • Interessante titel die voor vernieuwing lijkt te zorgen. K ben benieuwd naar meer details, voorlopig vond ik het wat simplistisch allemaal maar dat hoeft leuke gameplay niet in de weg te staan.

  • Dacht ik ook wel. Er was weinig nieuws over bekend dusja dit jaar had ik m ook nie verw8, wel erg vette game lijkt mij

  • ah man..

  • Jammer, ik vond supreme commander niks maar ik ben wel RTS fan, hopelijk wordt demigod beter en ik verwacht toch wel een redelijk game. Godmode op z'n best?!

  • Jmmr voor de fans. Zoals altijd met zo'n bericht. :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren