1. Halo 3: ODST (X360)

Halo 3: ODST (X360)

Misschien heb je al eens meegemaakt dat toen je een keer wakker werd, je al gauw wenste dat je nog steeds aan het dromen was. De werkelijkheid waarin wij ontwaken is namelijk niet altijd zo prettig als we zouden willen. Maar het kan nog veel erger. Stel je voor dat je ontwaakt in een wereld zo duister, eenzaam en gevaarlijk als de ruïnes van New Mombasa, een plek waar je zelfs niet in je ergste nachtmerries wil belanden. Voor de Rookie, het nieuwste lid van de Orbital Drop Shock Troopers, is wakker worden in deze nachtmerrie de harde werkelijkheid. Gelukkig kan een ODST altijd rekenen op zijn team, zelfs in de meest onmogelijke situaties. Maar er is iets misgegaan. Ook al is de Rookie een man van weinig woorden, het is duidelijk dat één vraag hem bezighoudt terwijl hij zich door de stille straten van New Mombasa begeeft.

Waar is iedereen?

Zoals je kunt lezen speel je in de nieuwste telg van de Halo-reeks niet als de Master Chief. In plaats daarvan speel je als een lid van de Orbital Drop Shock Troopers, de elitetroepen van het menselijk leger. Een indrukwekkend intro van de game laat zien hoe het hoofdpersonage, de Rookie, in een zogenaamde Drop Pod met ongelooflijke snelheid in de richting van de aarde afsuist voor een topgeheime missie. Maar er gaat van alles mis, en de Rookie wordt enkele uren later alleen wakker in de donkere, verlaten straten van New Mombasa. Kreunend springt hij uit zijn pod, en maakt zich klaar voor zijn nachtelijke avontuur.

Het verhaal van dit nachtelijke avontuur is nooit echt bijzonder. Als je voorbij het indrukwekkende intro bent, hoef je geen grote plotwendingen of spectaculaire onthullingen meer te verwachten. Maar de manier waarop het verhaal wordt verteld zorgt er toch voor dat je er al gauw helemaal in verdiept bent. Terwijl de Rookie bezig is met de zoektocht naar zijn team, moet de speler meerdere malen in de huid van de andere ODST’s kruipen: Buck, Romeo, Dutch en Mickey. Hun persoonlijkheden en de manier waarop zij met elkaar omgaan voelt erg goed aan, en de overgang van de stille nacht in New Mombasa naar de hectische veldslagen overdag is een prettige afwisseling. Doordat de missies die overdag plaatsvinden qua gameplay sterk doen denken aan de actie uit de campaigns van andere Halo games zullen trouwe fans zich gauw meegesleept voelen in dit indrukwekkende avontuur. Toch geeft het uiterlijk van de game soms het gevoel dat je dit spel al eens eerder hebt gespeeld.

De graphics van ODST lijken namelijk sterk op die van zijn voorganger. De reden daarvoor is dat ODST gebruik maakt van de Halo 3 engine, die dateert uit 2007. Het klinkt alsof ODST hierdoor visueel verouderd is, maar ontwikkelaar Bungie heeft op slimme wijze het uiterste uit de engine weten te halen. Ook al is het geen grafisch hoogstandje te noemen, het herinnert ons er wel aan hoe degelijk een engine zou moeten zijn. Met alle actie die zich afspeelt levert ODST zelfs met 4 spelers tegelijk een ervaring die lekker soepel loopt, waardoor fans non-stop kunnen genieten van New Mombasa.

Veel van die fans voelden zich teleurgesteld toen bleek dat ze in dit deel niet als de vertrouwde Master Chief konden spelen. Niet alleen omdat ze het verhaal van Halo de afgelopen 10 jaar uit zijn ogen hebben bekeken, maar ook omdat de nieuwe hoofdrolspeler duidelijk geen supersoldaat is. ODST’s springen minder hoog, rennen minder snel en hebben een minder sterk pantser dan de Spartans. Gelukkig heeft Bungie ervoor gezorgd dat deze ODST’s een paar trucjes achter de hand hebben waarover de Spartans niet beschikken. Deze bestaan uit een visor waarmee je in het donker kunt kijken, een nieuwe SMG, en ten slotte een zeer krachtig pistool, dat sterk doet denken aan het geliefde pistool uit de Halo: Combat Evolved. Al deze extraatjes zorgen ervoor dat jij je als ODST toch zelfverzekerd voelt.

Gevoel heeft natuurlijk altijd een belangrijke rol gespeeld in Halo. De componist Martin O’Donnell, die de soundtracks van bijna alle games van Bungie heeft verzorgd, was zich hier zeker bewust van en heeft alles op alles gezet om van ODST een genot voor het oor te maken. Weinig games hebben een soundtrack die zo aanwezig is tijdens gameplay, en dit zou waarschijnlijk enorm irritant zijn geweest als deze niet zo verschrikkelijk goed was. Voor elke missie is een apart liedje in elkaar gezet, en ze passen allemaal perfect bij de gebeurtenissen die zich op het scherm afspelen.

Helaas moet de muziek ergens ophouden, en als de campaign ten einde loopt is dat moment aangebroken. De credits kun je al voorbij zien komen na 6 uurtjes spelen, degenen die op een hoge moeilijkheidsgraad spelen of bereid zijn alle Audio Logs in de game te verzamelen kunnen daar nog wat bij optellen. Desalniettemin is het avontuur aan de korte kant. Normaal gesproken hoef je daar in een Halo game niet druk om te maken, want dan ga je natuurlijk meteen door naar de multiplayer!

Jammer genoeg is er geen sprake van een standaard multiplayer waarin ODST’s de hoofdrol spelen. In plaats daarvan is er een tweede disc toegevoegd die de complete Halo 3 multiplayer bevat met alle uitgebrachte maps, waaronder 3 nieuwe. Maar hoewel de multiplayer van Halo 3 zich tegenwoordig nog goed houdt tussen die van andere populaire titels, is dit voor veel mensen een overbodige toevoeging. Degenen die al zijn uitgekeken op Halo 3 moeten jammer genoeg extra betalen voor een disc die ze niet eens zullen gebruiken, en de fans die nog wel trouw zijn beschikken natuurlijk al lang over de meeste content. Gelukkig heeft ODST toch nog een nieuwe toevoeging gekregen die Halo 3 niet had.

De nieuwste toevoeging aan de Halo multiplayer heet Firefight. In deze modus moet de speler het met maximaal 3 vrienden opnemen tegen een onophoudelijke stroom aan vijanden. Het klinkt simpel, maar het is duidelijk dat Bungie hier veel aandacht aan heeft besteed. Firefight heeft een goed uitgewerkt scoresysteem met nieuwe medailles en skulls, die voor een hogere score zorgen. Doordat Firefight op verschillende moeilijkheidsgraden kan worden gespeeld kan iedereen er uren plezier mee hebben. Toch zal niet iedereen Firefight evenveel kunnen waarderen, en als je het zoveelste potje hebt gespeeld voelt het toch een beetje jammer dat er niet meer valt te doen met de ODST’s.

Conclusie en beoordeling

Halo 3: ODST is allesbehalve een magere samenstelling, maar bevat helaas niet genoeg nieuwe content om andere delen van de Halo franchise te evenaren. Toch laat Bungie hiermee wel zien dat ze nieuwe richtingen op durven te gaan met hun geesteskindje. Dankzij een fantastische verhaalvertelling, heerlijke sfeer en de onmiskenbare Halo Vibe is het duidelijk dat Bungie wederom heeft gedaan waar zij goed in is, waardoor ik bijna niet kan wachten tot Halo: Reach uitkomt!
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Het verhaal wordt op leuke wijze verteld…
  • Muziek
  • Firefight
  • Minpunten
  • Maar valt zelf tegen
  • Korte speelduur

Dit artikel delen

Over de auteur

Rav

Reacties

  • tja het was jammer van al dat potentieel, maar er zal ongetwijfeld een vervolg komen die al die foutjes weg kan werken. de ontwikkelaar heeft met hun eerdere (goede) games al laten zien dat ze het wel kunnen.

  • Dat zal de gameplay ten goede komen denk ik. Ik verwachte veel van Lair, was goed concept.

  • Heeft lang op zich doen wachten, was toch al een tijd bekend dat de besturing niet goed werkte.

  • Nu pas!?!?

  • Beter laat dat nooit. De motion van de SIXAXIS werkt zowiezo voor geen meter!

  • Lair een draak van een game :D

  • lol

  • Meschien is dit nu een rede om lair te gan kopen.

  • … beetje laat :S?

  • Nu is het spel zeker een aanrader voor als het spel in de koopjesbk ligt.

  • Boeiend.

  • Nu kan je het spel wel eens oppikken voor die 30 eurotjes die hij staat. had hem vorig jaar al eens gehuurd en vond hem toch zo slecht niet.

  • Dit vind ik wel een reden waarom IG deze game ivm de update opnieuw zou moeten reviewen. Mocht het echt een significant verschil maken dan is deze game ineens een stuk interessanter, mede door de lage prijs.

  • hadde ze beter eerder aan kunnen denken

  • werkt dit wel goed dan?

  • Waarom hebben ze dit er in het begin niet ingestopt dan ? Te weinig tijd ofzo ?

  • @Trig



    Hoogstwaarschijnlijk omdat de hoge heren van Sony het nodig vonden om de \"potentie\" van de SIXAXIS te bewijzen.



    ontopic: Vette shizzle aangezien de game opzich wel vet was maar zoals iedereen al aangaf de besturing te wensen over liet. Anywayz ben benieuwd of er een vervolg komt aangzien Factor 5 nu bij Nintendo hoort fso. Dacht ik tenminste XDD


  • door de besturing een super grote flop geworden en idd Sony zal wel analoge besturing er later in willen toevoegen…

  • Beter laat dan nooit!! Mss dus toch nog maar oppikken!!

  • Lekker laat :(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren