1. Dragon Ball Z: Burst Limit (PS3)

Dragon Ball Z: Burst Limit (PS3)

Geel omhoogstaand haar, fel gekleurde pakjes, rare Japanse woorden en onnoemelijk veel actie. Het klinkt misschien raar, maar als je deze ingrediënten bij elkaar gooit is het resultaat een van de populairste manga series van de afgelopen jaren. Deze serie werd voor het eerst in gameversie naar de Playstation 3 gebracht onder de naam Dragonball-Z: BurstLimit. Goede serie, dus ook goede game zou je kunnen denken, maar is dat wel zo?

Voor een deel vind ik dat zeker. De actie in deze DBZ-game is namelijk weer van een erg hoog niveau. De personages flitsen over je beeldscherm, terwijl ze elkaar een flink pak rammel geven en hun dodelijkste aanvallen

op elkaar los laten. De acrobatische kung-fu moves worden een voor een uit de mouw geschut en de ene na de andere energiestoot knalt door het beeld. Dit alles bijgestaan door indrukwekkende (licht)effecten prachtige kleuren.

Dit brengt me op het volgende pluspunt van BurstLimit: de graphics. De graphics in BurstLimit zijn zo vormgegeven dat de personages en aanvallen prijken in hun grootste glorie. De felle kleuren van de personages en aanvallen lijken bijna letterlijk uit de serie gekopieerd en ook de vormgeving van de personages lijkt sprekend op die van de serie, alleen dan met een kleine upgrade. Dit zorgt voor een extra link tussen de serie en de game en laat je vaak nog een beetje extra van de gevechten smullen.

Helaas is de game niet perfect en zijn er een aantal punten waar ik zeker wat aanmerkingen op heb. Om te beginnen met het karig aantal spelmodi. Er zijn er namelijk welgeteld vijf, de tutorial en training modus inbegrepen... De drie andere modi zijn Z Chronicles, Versus en Trial. Dit is natuurlijk veel te weinig voor een game als deze.

De Z Chronicles modus vertelt je de verhaallijn van de serie door je in de belangrijkste gevechten uit de serie te laten knokken als een van de Z-fighters of als de badguy. De verhaallijn van de serie is tien sagas lang, maar BurstLimit bevat er helaas maar drie; verder dan de Cell saga kom je niet. Dit is een groot gemis, aangezien dit ook invloed heeft op het aantal personages dat speelbaar is. Waar in de DBZ games op de oudere generatie spelconsoles vaak meer dan veertig personages speelbaar waren, zijn het er in deze game maar 21. Ook dit doet het spel helaas geen goed.

Ondanks dat ik in het begin zei dat de gevechten geweldig zijn, is er toch iets wat ik hierop aan te merken heb. De gevechten zijn gewoonweg vet, maar alleen als je de zogenoemde Drama-Pieces ongebruikt laat. Dit zijn kleine cut-scenes waarvan er bij elk personage een aantal beschikbaar zijn en die er volgens de ontwikkelaars voor zouden zorgen

dat je meer inzicht kreeg over het verhaal. Als je deze voor het gevecht selecteerd, zal op een bepaald moment in het gevecht deze cut-scene zich afspelen en krijgt jouw personage (of jouw tegenstander) een bepaald voordeel. Denk hierbij aan extra attackpower of meer defence. Dit klinkt als een leuke toevoeging, maar de cut-scenes zijn erg slecht vormgegeven, spelen zich op de slechtste momenten af en halen daarmee alle vaart uit het gevecht. Geen leuke toevoeging en gewoon weglaten dus.

Dan de Trial modus. Zoals de naam al doet vermoeden laat deze je een aantal beproevingen doorstaan, drie wel te verstaan. Zo heb je de Survival modede Time attack mode en de Battle Point mode. In de eerste moet je proberen 100 gevechten te overleven met maar één character. De tweede laat je proberen zoveel mogelijk vijanden af te slachten in een bepaalde tijd en in de derde probeer je zoveel mogelijk punten te scoren tijdens het vechten. Het klinkt wederom erg interessant, maar in de praktijk komt het neer op een Versus modus met veel irritante onderbrekingen. Deze Trial modi heb ik dan ook amper gespeeld en in plaats daarvan heb ik me geconcentreerd op de Versus modus.

De Versus is de leukste modus, aangezien je hier lekker kunt knokken zonder die irritante Drama-PiecesDe gevechten blijven daardoor lekker vlot, spannend en boordevol actie. Samen met een vriend op de bank deze modus spelen, is dan ook wanneer de game op zijn best is. Online is ook mogelijk, maar helaas werkt dit soms wat minder goed aangezien vervroegd de arena verlaten onbestraft blijft en dit kan voor nogal wat irritatie zorgen.

Conclusie en beoordeling

Dragonball-Z:BurstLimit is een goede actiegame die voor de Dragonball liefhebber zeker een must is, maar iemand die weinig met de serie heeft kan ondanks de leuke stijl en goede gevechten beter voor een andere vecht game gaan.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Geweldige actie
  • Visuele stijl
  • Het Dragonball-Z gevoel
  • Minpunten
  • Karig aantal (leuke) modi
  • Te weinig sagas
  • Irritante Drama-Pieces

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • gaat het om twee 3D-games.



    Lawl, dan denk je: nu komt er wat! Ach, wat wil je dan ook van de maker van de toffe 2Der Ikaruga… Ik ben benieuwd.

  • Wii spellen zijn niet echt super.

  • Nou nou, 3D-games nog wel, niet te spectaculair worden op die Wii he.

  • Ik krijg het er niet warm of koud van, eerlijk gezegd. ;p

  • Het Wii software aanbod zakt meer en meer weg …….

  • …Als er meer titels worden aangekondigd zakt het aanbod weg?



    @Camillus: ook in dit topic voeg je weer niks toe. Knap hoor.

  • Het valt me echt op dat Nintendo echt alles toelaat op hun console. Als je het mij vraagt zorgen deze games voor een slechte naam als game platform voor de casual en hardcore gamer.

  • Nu de ham vraag gaat het om 3D games met 3D gameplay. Of 3D games met 2D gameplay :)

  • ….

  • Kom maar op met die 3D Mischief Makers. De \"shake shake\" van Marina kan echt wel met de Wii mote gedaan worden.

  • Naast Wario World is er niet echt iets bekend.. Hopelijk word dit weer eens een goeie game voor de Wii.

  • 3D Gunstar Heroes?

  • Gunstarheroes!!

  • Interessante titels in het verleden gemaakt die toch prima werken in 2D, dus waarom niet wederom 2D?



    Naja, afwachten maar.

  • 3d Bangai-O!!!!!

  • Masato Maegawa, mooie naam :P



    Afwachten…

  • @ Mercenary@Work



    WTF lul jij nou?

    Treasure is een echte hardcore ontwikkelaar.

    Sin & punishment vond ik zeer tof op de wii(VC n64)


  • Kan wel zien dat de meeste Treasure niet kennen en zeggen dan gewoon maar wat. In 2d hebben ze zich gewoon bewezen erg goed te wezen en ook in 3d zie ik het wel zitten. Het mooiste is natuurlijk 3d met 2d gameplay.

  • Sin & Punishment was toch ook 3d? Die scheen erg goed te zijn volgens een aantal sites.

  • Wanneer komen er weer eens goede titels voor de Wii buiten de Mario-franchise?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren